Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasinen lapsuus tehnyt musta ylisuojelevan ja hysteerisen?

Vierailija
24.07.2016 |

Tarvitsisin vertaistukea ihmisiltä jotka myös ovat eläneet lapsuuden alkoholin varjossa. Olenko hysteerinen liioittelija ja ylisuojeleva?

Meillä on kaksi lasta ja sekä minä että mieheni ollaan alkoholistien lapsina oltu tarkkoja miten meillä alkoholia käytetään. Mies ottaa saunaoluen ja viikonloppuisin ruuan kanssa otamme joskus lasilliset viiniä. Mutta muuten olemme olleet tarkkoja että lasten aikana raja on siinä.

Eilen mies lähti ystävälleen saunomaan tarkoituksena että lähtevät sieltä baariin. Ystävän perhe oli paikalla, mutta miehen mukaan ei samassa tilassa mieheni ja ystävänsä kanssa, ilmeisesti jossain takkahuoneessa.

Miksi musta tuntuu asetelma jotenkin pahalta? Kun sain lapset nukkumaan niin mua alkoi kurkkua kuristamaan kun tiesin että perheen lapset (2 v - 10 v) ovat vielä hereillä (valvovat myöhään) ja mies ja ystävät ottavat olutta. Tuli elävästi mieleen oman isän ja sedän käytös kesäisin. Nousuhumalassa eivät rähisseet, mutta meno oli muuten kovaäänistä ja holtitonta. Loppuyöstä tuli yleensä aina ne rähinätkin päälle.

Onko muita joita tällainen asetelma ahdistaa? Musta tuntuu tosi pahalta alkoholin humalahakuinen käyttö lasten aikana. Olenko vaan ylisuojeleva hysteerikko?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksittäinen kerta traumatisoi. Me lasisen lapsuuden eläneet koimme sen raskaaksi juuri toistuvuuden takia - joten hellitä!

Vierailija
22/24 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksittäinen kerta traumatisoi. Me lasisen lapsuuden eläneet koimme sen raskaaksi juuri toistuvuuden takia - joten hellitä!

Tämä on heillä ihan normaali tapa toimia. Perheen isä on juuri tällä tavoin humalassa joka viikonloppu. Itsellä se iski silmille kun oma mies meni sinne ja sillä ns."hyväksyi" tuon tavan toimia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tosi hyvä lapsuus, ei alkoholismia tai mitään. Ehjä, rakastava perhe, tavalliset työssäkäyvät vanhemmat.

Muistan vieläkin, miten mua pelotti niinä kahtena kertana, kun näin, tai siis kuulin vanhempani humalassa. He olivat iloisia ja äänekkäitä, eivät rähisseet. Olivat eri huoneessa ystäviensä kanssa. Silti niinä hetkinä en luottanut heihin, vaan pelkäsin, koska käyttäytyivät oudosti.

Että en pidä hysteriana sitä, jos ei halua lasten joutuvan kokemaan humalaisten aikuisten läsnäoloa. Ei lapset siitä välttämättä erityisesti traumatisoidu, mutta ei se hyvääkään tee.

Vierailija
24/24 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 lisää:

Saunaolut ja ruokaviini olivat meillä ihan tavallisia asioita kotona. Alkoholista ei tehty numeroa, aikuiset nauttivat siitä silloin tällöin arkena ja juhlassa kuten lapsit karkista. Vain se vanhempien humalassa oleminen ja outo käytös oli se pelottava asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän