Toimeentulotuki siirtyy Kelan maksettavaksi, käsittely voi ruuhkautua
Toimeentulotuki siirtyy Kelan maksettavaksi, käsittely voi ruuhkautua
Kotimaa 24.7.2016 9:31 | Päivitetty 24.7.2016 9:55
Aki Laurokari
Perustoimeentulotuki siirtyy kunnilta Kelan maksettavaksi ensi vuoden alusta. Siirtymävaihe saattaa aiheuttaa ruuhkaa toimeentulotukihakemusten käsittelyssä. Kuntien ja kaupunkien tilanne ruuhkautumisen osalta voi vaihdella.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkijan Jouko Karjalaisen mukaan on mahdollista, että tilanne kärjistyy.
– Laki on tässä suhteessa hyvin yksiselitteinen: seitsemässä työpäivässä pitäisi perustoimeentulotuen päätös saada. Saa nähdä. Tiedän, että kunnissa on huolta tästä, Karjalainen kertoo.
Kela on palkkaamassa 300–350 toimihenkilöä kunnista. Elokuussa on tarkoitus järjestää vielä täydennyshaku, ja myös Kelan omaa väkeä siirretään tähän työhön.
Kelan Toimeentulotuki 2017 -hankkeen päällikkö Heli Kauhanen vakuuttaa, että kaikki mahdollinen tehdään sen eteen, ettei pahoja ruuhkia tulisi.
Vuonna 2015 etuuskäsittelijän nimikkeellä työskenteli kunnissa noin 800 ihmistä.
Kommentit (43)
NäinTälläMaalla kirjoitti:
Mulle tukee sähkölasku aina kuun lopussa joten en voi sitä edes sen kuun hakemukseen liittää eli sitten lähetän sen sossulle et maskavat kuten tähän asti?
Minä en muutenkaan saa perustoimeentulotukea nyt eikä se tule muuttumaan koska tuen myöntämisperusteet eivät tule kerta muuttumaan.
Kyllähän myöntämisperusteet muuttui samalla. Esim. pienetkin terveydenhoitokulut huomioidaan nyt (ennen monissa kunnissa huomioitiin vain isommat kulut), lasten iltapäiväkerhot tuli erikseen huomioitaviksi ja korvattaviksi menoiksi, saunamaksuista tuli korvattavia menoja, passeista tuli korvattavia menoja tms. ja monta muutakin muutosta tuli. Vesimaksutkin korvataan nyt paremmin kuin ennen monissa kunnissa. On sitten vuokra- tai omistusasunto, niin nyt asumismenoja huomioidaan toimeentulotuessa yleensä aiempaa enemmän.
Itse sain Oulussa tunnissa päätöksen kun oli oikeasti _kova_ kiire. Nykyään ei ole erillisiä soittoaikoja joka helpottaa käsittelyä.
Itsellä positiivinen kokemus
Onko ruuhkia näkynyt miten paljo eri puolilla Suomea olevissa Kelan toimistoissa? Onko päässy jonottamatta neuvottavaksi ja onko virkailijat ehtineet auttaa hakemisen täytössä?