Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Hyvä vaihdevuosioireista tietävä lääkäri Tampereelta?

Vierailija
24.07.2016 |

Kuka on hyvä? Kokemuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosi siedettävät vaihdevuosioireet. En ole hakenut niihin mitään lääkitystä. Kun vältän alkoholia, minulla ei ole kuumia aaltojakaan tai ylenmääräistä hikoilua. Jostain luin, että alkoholi pahentaa vaihdevuosioireita ja luovuin 'rakkaasta viinistäni' ja se teki takuulla muutenkin hyvää terveydelleni. Kuumat aallot olivat pahimmillaan pari vuotta ja hiipuivat sitten. Säännöllisellä ulkoilulla ja positiivisella asennoitumisella (monet aloittavat myös esim. joogan tms.) pääsee pitkälle ilman kemiaakin, jos oireet eivät ole kovin voimakkaat. En oikein tiedä, suosittelisinko kenellekään hormonihoidon aloittamista heti oireiden tultua. Vaihdevuodetkin ovat ihan normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei mikään sairaus.

Minä en voi enää vähentää alkoholia, ulkoilen säännöllisesti mutta en todellakaan kyennyt olemaan positiivinen. Ihan sama vaikka olisi kuinka normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei lohduta jos miettii kaikki aamuyöt avioeroa ja kaiken jättämistä.

Minä valitsin hormonit. Onneksi en tarvitse siihen kenenkään (paitsi oman gyneni) suositusta. 

Millä edellytyksillä sä muuten edes suosittelisit mitään kenellekään?

En millään. Mutta on ihanaa positiivinen ja ystävällinen keski-ikäinen nainen. Tunnen syvää kiitollisuutta siitä, etten ole muuttunut kärttyiseksi ja hyökkääväksi.

Vierailija
22/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää otsikossa, jo toisella sivulla eikä vieläkään vastausta itse kysymykseeni.

ap

Äläpäs komentele.

En jaksa jauhaa sivukaupalla jargonia vaan saada vastauksen kysymykseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää otsikossa, jo toisella sivulla eikä vieläkään vastausta itse kysymykseeni.

ap

Äläpäs komentele.

Tämä oli siis ap.

Vierailija
24/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erottaako ne kuumat aallot selkeästi muusta, ehkä puuskittaisestakin hikoilusta? Itse olen jäässä suurimman osan vuodesta, joten tämä kesän hikoilukin tuntuu jo oudolta. Ei lääkitystä, kuukautiset eivät loppuneet, ikä 50 v.

T. Vainoharhainen

Kyllä ne erottaa. Minäkin luulin, että ne on jotain puuskia, tulee ja menee. Mutta ei, tolkuton hikoilu päälle tuntikausia, yöllä ja päivällä, ei kuitenkaan joka päivä.

Vierailija
25/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Supersäännölliset kuukautiseni jäivät viime kuussa tulematta. Mitään oireita ei ole. Olen 52-vuotias. Mitähän minulla on odotettavissa?

Saattavat alkaa laakista tai oireilla ensin. Lääkityksen kanssa en aikailisi, jos hormoniarvot osoittavat vaihtareiden alkaneen. Toisilla alkaa hyvin aikaisin ja joillakin myöhään.

Ei niitä hormoniarvoja hoideta, eikä niitä yleensä mitatakaan paitsi silloin, jos epäillään todella ennenaikaisia vaihdevuosia. Oireita hoidetaan, ei numeroita.

Vierailija
26/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosi siedettävät vaihdevuosioireet. En ole hakenut niihin mitään lääkitystä. Kun vältän alkoholia, minulla ei ole kuumia aaltojakaan tai ylenmääräistä hikoilua. Jostain luin, että alkoholi pahentaa vaihdevuosioireita ja luovuin 'rakkaasta viinistäni' ja se teki takuulla muutenkin hyvää terveydelleni. Kuumat aallot olivat pahimmillaan pari vuotta ja hiipuivat sitten. Säännöllisellä ulkoilulla ja positiivisella asennoitumisella (monet aloittavat myös esim. joogan tms.) pääsee pitkälle ilman kemiaakin, jos oireet eivät ole kovin voimakkaat. En oikein tiedä, suosittelisinko kenellekään hormonihoidon aloittamista heti oireiden tultua. Vaihdevuodetkin ovat ihan normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei mikään sairaus.

Minä en voi enää vähentää alkoholia, ulkoilen säännöllisesti mutta en todellakaan kyennyt olemaan positiivinen. Ihan sama vaikka olisi kuinka normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei lohduta jos miettii kaikki aamuyöt avioeroa ja kaiken jättämistä.

Minä valitsin hormonit. Onneksi en tarvitse siihen kenenkään (paitsi oman gyneni) suositusta. 

En millään. Mutta on ihanaa positiivinen ja ystävällinen keski-ikäinen nainen. Tunnen syvää kiitollisuutta siitä, etten ole muuttunut kärttyiseksi ja hyökkääväksi.

Hienoa. Minäkin kykenen olemaan positiivinen hormonien avulla. Tajuan myös etten ole lääkäri enkä edes vaihdevuosien asiantuntija vaikka siinä vaiheessa olenkin. En edes kuvittele voivani suositella kenellekään mitään.

Vierailija
27/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta oireet ovat erilaisia eri naisilla eikä kaikilla ole kaikkia oireita. Ei kaikki muutu kärttyisiksi tai hyökkääviksi. Itse en ole tosin ikinä alentunut kynnysmatoksi. Oireet itsellä olivat alakulo ja kuumat aallot. Halut ja kuivuus eivät ole kadonneet ikinä eli olen liiankin märkä ollut aina ja edelleen. Joillakin taas se ilmenee kuivuutena ja seksihalujen radikaalina häviämisenä. Oireita on monenlaisia ja joillakin ei ole oireita paljonkaan ja joillakin liiankin vaikeat. Ihmiset ovat erilaisia.

ap

Vierailija
28/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Äläpäs komentele.

Tämä oli siis ap.

Kuule kaikki gynekologit osaavat hoitaa vaihdevuosia. Jopa yleislääkärit osaavat saman.

Vierailija
29/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Äläpäs komentele.

Tämä oli siis ap.

Kuule kaikki gynekologit osaavat hoitaa vaihdevuosia. Jopa yleislääkärit osaavat saman.

Toki. Mutta kuinka hyvin?

Vierailija
30/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Äläpäs komentele.

Tämä oli siis ap.

Usko pois, ei osaa, siinäkään. Lääkäreissä on taitavia ja vähemmän taitavia. Osa on myös sitä mieltä, ettei läkitystä tarvitse ja osa on sitä miletä, että niitä voi käyttää ja suojella omaa elimistöään vaikka lopun ikää. Lääkäreissä ON eroja.

ap

Vierailija
31/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outi Koskiklinikalla on tavallisen mukava gyne. Semmonen jämpti ja napakka näin sairaanhoitajan silmään. Itse en ole vielä ihan menopaussissa, mutta muutama rontti viiskymppinen työkaveri käy hänellä myös ja ovat tyytyväisiä.

Vierailija
32/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kyllä näkee vanhemmissa naisissa kuka on hoitanut itseään ja terveyttään ja kuka on antanut itsensä vapaasti mummoutua ja on hoitamaton. Ei pelkät geenit selitä.

Vierailija
33/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outi Koskiklinikalla on tavallisen mukava gyne. Semmonen jämpti ja napakka näin sairaanhoitajan silmään. Itse en ole vielä ihan menopaussissa, mutta muutama rontti viiskymppinen työkaveri käy hänellä myös ja ovat tyytyväisiä.

Kiitos

ap

Vierailija
34/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta kyllä näkee vanhemmissa naisissa kuka on hoitanut itseään ja terveyttään ja kuka on antanut itsensä vapaasti mummoutua ja on hoitamaton. Ei pelkät geenit selitä.

Olen kuullut tämän usein ja kysynkin, mitä eteen sellaisella, jolla ei tule mitään pahoja vaihdevuosioireita? Joillekin ei tule ollenkaan.

Jos jää luomuna odottelemaan vanhuutta, kostautuuko se hormonien ottamattomuus jollain muulla tavalla eli kannattaako niitä hormoneja ottaa myös ilman oireita, koska niillä sanotaan olevan hyviä ominaisuuksia muullakin tavoin kuin vain poistamaan kuumia aaltoja?

Jos kuukautiset loppuvat mutta olo on ihan hyvä, mitä siis teen? Odotan sitä mummoutumista luomuna ja jossain vaiheessa myöhemmin iskee sitten joku, joka ei olisi iskenyt jos olisin ottanut korvaushoitoa?