Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Hyvä vaihdevuosioireista tietävä lääkäri Tampereelta?

Vierailija
24.07.2016 |

Kuka on hyvä? Kokemuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tähänhän voisi koota kokemuksia vaihdevuosista muutenkin. Mitä oireita sinulla on?

Vierailija
2/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakulo ja kuumat aallot. Ne poissa lääkityksellä, mutta lääkäri vaihtui kun entinen ei tomi enää potilastyössä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kuukautisesi loppuivat?

Vierailija
4/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakulo ja kuumat aallot. Ne poissa lääkityksellä, mutta lääkäri vaihtui kun entinen ei tomi enää potilastyössä.

ap

Millä lääkityksellä?

Olen syönyt hormoneja puol vuotta, ensin kuumat aallot hävisivät mutta nyt ovat palanneet ja mietin aamuyön tunteina jopa itsemurhaa. 

Mahdollisesti liittyy vaihdevuosiin tai sitten mulla on taas masennusvaihe.

Vierailija
5/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vielä loppuneet. Aloitin ajoissa lääkityksen kun oli oireita. Ei kannata odottaa liian pitkään aloitusta, koska ei sitten enää tehoa.

ap

Vierailija
6/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä lääkityksellä?

Olen syönyt hormoneja puol vuotta, ensin kuumat aallot hävisivät mutta nyt ovat palanneet ja mietin aamuyön tunteina jopa itsemurhaa. 

Onko sinulla liian mieto lääke? Femonston itsellä enkä pois anna. Aion käyttää loppuikäni. Siinä oli aluksi miedompi ja tuli oireita ajan kanssa ja nyt vahvempi ja on OK.

Vierailija
7/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supersäännölliset kuukautiseni jäivät viime kuussa tulematta. Mitään oireita ei ole. Olen 52-vuotias. Mitähän minulla on odotettavissa?

Vierailija
8/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottaako ne kuumat aallot selkeästi muusta, ehkä puuskittaisestakin hikoilusta? Itse olen jäässä suurimman osan vuodesta, joten tämä kesän hikoilukin tuntuu jo oudolta. Ei lääkitystä, kuukautiset eivät loppuneet, ikä 50 v.

T. Vainoharhainen

Vierailija
9/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Supersäännölliset kuukautiseni jäivät viime kuussa tulematta. Mitään oireita ei ole. Olen 52-vuotias. Mitähän minulla on odotettavissa?

Saattavat alkaa laakista tai oireilla ensin. Lääkityksen kanssa en aikailisi, jos hormoniarvot osoittavat vaihtareiden alkaneen. Toisilla alkaa hyvin aikaisin ja joillakin myöhään.

Vierailija
10/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erottaako ne kuumat aallot selkeästi muusta, ehkä puuskittaisestakin hikoilusta? Itse olen jäässä suurimman osan vuodesta, joten tämä kesän hikoilukin tuntuu jo oudolta. Ei lääkitystä, kuukautiset eivät loppuneet, ikä 50 v.

T. Vainoharhainen

Ne aallot on samanlaisia kuin alkuraskaudessakin sellaiset kuumat aallot. Tulee myös vilunväristyksiä ja sellaista heikkoa oloa hetkittäin. Epämieluisia.

Vierailija
11/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattavat alkaa laakista tai oireilla ensin. Lääkityksen kanssa en aikailisi, jos hormoniarvot osoittavat vaihtareiden alkaneen. Toisilla alkaa hyvin aikaisin ja joillakin myöhään.

Mistäs minä niistä hormoniarvoista tietäisin? Viimeksi olen käynyt lääkärillä toistakymmentä vuotta sitten, kun nyrjäytin nilkkani. Enkä ole menossakaan, jollei jotain kauheaa tapahdu. En vain tiedä, mitä se kauhea voisi olla.

Vierailija
12/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tosi siedettävät vaihdevuosioireet. En ole hakenut niihin mitään lääkitystä. Kun vältän alkoholia, minulla ei ole kuumia aaltojakaan tai ylenmääräistä hikoilua. Jostain luin, että alkoholi pahentaa vaihdevuosioireita ja luovuin 'rakkaasta viinistäni' ja se teki takuulla muutenkin hyvää terveydelleni. Kuumat aallot olivat pahimmillaan pari vuotta ja hiipuivat sitten. Säännöllisellä ulkoilulla ja positiivisella asennoitumisella (monet aloittavat myös esim. joogan tms.) pääsee pitkälle ilman kemiaakin, jos oireet eivät ole kovin voimakkaat. En oikein tiedä, suosittelisinko kenellekään hormonihoidon aloittamista heti oireiden tultua. Vaihdevuodetkin ovat ihan normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei mikään sairaus.

Vierailija
13/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosi siedettävät vaihdevuosioireet. En ole hakenut niihin mitään lääkitystä. Kun vältän alkoholia, minulla ei ole kuumia aaltojakaan tai ylenmääräistä hikoilua. Jostain luin, että alkoholi pahentaa vaihdevuosioireita ja luovuin 'rakkaasta viinistäni' ja se teki takuulla muutenkin hyvää terveydelleni. Kuumat aallot olivat pahimmillaan pari vuotta ja hiipuivat sitten. Säännöllisellä ulkoilulla ja positiivisella asennoitumisella (monet aloittavat myös esim. joogan tms.) pääsee pitkälle ilman kemiaakin, jos oireet eivät ole kovin voimakkaat. En oikein tiedä, suosittelisinko kenellekään hormonihoidon aloittamista heti oireiden tultua. Vaihdevuodetkin ovat ihan normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei mikään sairaus.

Itselläni on ollut jonkinlaista estrogeenivajetta jo ihan tyttösenäkin, jolloin e-pillerit auttoivat. En luopuisi itse lisäestrogeenista eli mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Tapauskohtaista.

ap

Vierailija
14/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on tapauskohtaista. En vain pitäisi hormonihoitoa minään automaatiota jos vähänkin oireita tulee.

Vierailija
15/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä lääkityksellä?

Onko sinulla liian mieto lääke? Femonston itsellä enkä pois anna. Aion käyttää loppuikäni. Siinä oli aluksi miedompi ja tuli oireita ajan kanssa ja nyt vahvempi ja on OK.

Femoston mullakin mutta se miedompi. Täytyy varmaan minunkin siirtyä vahvempaan. Kuumat aallot ovat olleet aika lieviä mutta kuitenkin.

Vierailija
16/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki on tapauskohtaista. En vain pitäisi hormonihoitoa minään automaatiota jos vähänkin oireita tulee.

Ei tietenkään kuten ei jokaiseen päänsärkyynkään tarvitse kipulääkettä ottaa. Jokainen nainen tuntee oman elimistönsä ja tarpeensa aika pitkälle ja ne vaihtelevat.

ap

Vierailija
17/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää otsikossa, jo toisella sivulla eikä vieläkään vastausta itse kysymykseeni.

ap

Vierailija
18/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi enää vähentää alkoholia, ulkoilen säännöllisesti mutta en todellakaan kyennyt olemaan positiivinen. Ihan sama vaikka olisi kuinka normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei lohduta jos miettii kaikki aamuyöt avioeroa ja kaiken jättämistä.

Minä valitsin hormonit. Onneksi en tarvitse siihen kenenkään (paitsi oman gyneni) suositusta. 

Millä edellytyksillä sä muuten edes suosittelisit mitään kenellekään?

Vierailija
19/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysykää otsikossa, jo toisella sivulla eikä vieläkään vastausta itse kysymykseeni.

ap

Äläpäs komentele.

Vierailija
20/34 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi enää vähentää alkoholia, ulkoilen säännöllisesti mutta en todellakaan kyennyt olemaan positiivinen. Ihan sama vaikka olisi kuinka normaali vaihe naisen elinkaaressa, ei lohduta jos miettii kaikki aamuyöt avioeroa ja kaiken jättämistä.

Minä valitsin hormonit. Onneksi en tarvitse siihen kenenkään (paitsi oman gyneni) suositusta. 

Millä edellytyksillä sä muuten edes suosittelisit mitään kenellekään?

Varmaankin samalla kuin esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivälle tarjoaisi avuksi vain joogaa ja myönteisyyttä :D Niitä ihmisiä joiden omien oireiden mukaan ei kukaan muukaan tarvitse mitään lääkityksiä kun itse ei koe tarvitsevansa. Ihmiset, kokemukset ja elimistöt OVAT ERILAISIA.

ap