Onko toisessa raskaudessa vähemmän neuvolakäyntejä?
Esikoista odottaessani kävin alku- ja keskiraskaudessa tasan kuukauden välein, mutta nyt tässä toisessa raskaudessa olen käynyt 1,5 kuukauden välein. Onko tämä normaali käytäntö? Vai onko neuvoloissa niin paljon eroja? Olemme muuttaneet tässä välissä jolloin neuvola vaihtui. Kyseessä tosin sama kaupunki.
Kommentit (8)
Mutta olisi tietysti ollut enemmänkin jos jotain erityistä seurattavaa olisi ollut eli vähän tarpeen mukaanhan näitä arvioidaan (+kunnan yleinen linjaus).
Pitkällä tähtäimellähän se tekee vähemmän neuvolakäyntejä ja varmastikin säästöä. Tai sitten kyse on tosiaan siitä että ensimmäisessä raskaudessa on kovempi kontrolli. Itse tykkäsin kyllä aiemman neuvolan käytännöstä ja jopa terkasta enemmän.
Ap
Sama neuvola, sama th, välissä aikaa puolisentoista vuotta. En kyllä osaa sanoa kuinka paljon johtui juuri siitä, että kyseessä oli toinen raskaus ja kuinka paljon yleisestä säästämisestä. Lääkärikäynnit ainakin olivat vähentyneet, se lienee puhdas rahakysymys.
Lapsilla ikäeroa 3 v (kakkonen vauva) ja niin raskaus- kuin lastenneuvoloita on ollut plajon vähemmän. Äitiysneuvoloissa oli 2 kk välejä ekä puoliskolla. Vauva on käynyt nlassa 6 vk, ja sitten 3kk, 5kk, 7kk, 9kk ja seuraava 1v. Esikoinen kävi joka kk puolivuotiaaksi+ 2 vk ikäisenä.
Varmaan peruslinja on muuttunut säästöjen takia, eivät ota useammin jos ei ole tarvetta
Oli ainakin minulla vähemmän, mutta silti aivan liikaa.
Mä inhosin sitä neuvolassa käyntiä, täysin tarpeetonta ajankulua ja kun neuvolatäti oli ihan hirveä eukko niin joka kerta kun sinne joutui menemään oli yhtä tervanjuontia.
Minusta jo se 1-1,5kk:n välein juoksukin on ihan turhaa jos raskaus sujuu hyvin, harvempikin käynti varmasti riittäisi.
Hyvä tietää että toisessa raskaudessa tosiaan voi olla vähemmän käyntejä. Etten luule että terkka on vain laiska, heh :) No ei sentään, hyvää työtä tekevät. Minulla oli ekassa raskaudessa niin ihana terkka ja henkilökemiat synkkasivat täydellisesti yhteen. Nyt tämän uuden kanssa ei olla oikein päästy samalle aaltopituudelle. Näennäisesti kyllä, mutta keskustelu on väkinäistä vaikka itsekin olen hyvin puhelias.
Ap
Mutta meni viikon pidemmäksikin, lopussa oli vähän turvotusta ja sain lisäliitteen korttiin.. :)
Mutta jos oma olo on vähän turvaton niin soita ihmeessä neuvolaan ja pyydä aikaa!
Tsemppiä raskauteen.
Itte odotan kolmatta, kun ei ihan jatkuvasti tarttis ravata sielä. Vaikka onhan se tietty hyvä kun seurataan..
Kolmatta odottaessa käyntejä oli omien toideiden mukaan. Eli terkka sanoi, että soittaa ja varaa ajan jos jotain ilmenee. eli erillisiä aikoja ei varailtu, ainoastaan suositellut lääkärineuvolat kävin. Nyt olen käyyny viidennestä tasan kerran neuvolassa rv. 23 mennessä, tietty lääkärit ja ultrat olen käynny. Täällä terkka oli sitämieltä, että jos kaikki on ok, niin ei tarvitse mennä. Jotenkin tuntu ettei edes halunnu mua sinne, koska perui viimekertasenkin ajan ruuhkan takia multa, vaan siitä syystä että olen synnyttäny jo niin monta kertaa.
Sama neuvola, sama th, välissä aikaa puolisentoista vuotta. En kyllä osaa sanoa kuinka paljon johtui juuri siitä, että kyseessä oli toinen raskaus ja kuinka paljon yleisestä säästämisestä. Lääkärikäynnit ainakin olivat vähentyneet, se lienee puhdas rahakysymys.