Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisiin kutsumatta?

Vierailija
22.07.2016 |

En siis ole itse menossa kutsumatta, vaan olen lähiomainen, joka on yhtenä järjestelemässä. Vainaja oli pienellä paikkakunnalla pidetty ja tunnettu. Hänen toivomuksenaan oli hiljaiset hautajaiset vain lähiomaisten ja parhaiden ystävien kesken. Mutta aika moni tuntuu itse pitävän itseään hyvänä ystävänä ja ihmiset vain ilmiottavat tulevansa. Emme mitenkään voisi järjestää avointa kutsua, sillä se tietäisi helposti satojen ihmisten hautajaisia. Nyt oli tarkoitus pitää 30 hengelle, mutta jo yli 40 on vain itse ilmoittanut tulevansa, eli pitävät itsestään selvänä, että ovat kutsuttavien joukossa. Näitä tulee joka päivä lisää sitä mukaa kun kuulevat että vainaja on menehtynyt. Koetimme ottaa hautajaispäivänkin arkipäiväksi rajoittaaksemme, mutta kun hautajaiset ovat heinäkuussa, kesäloma-ajan vuoksi useat joutavatkin arkipäivänä paremminkin kuin lauantaina, jolloin monella on mm. häitä. Mitäs me tehdään? Vaikea sanoa, että te ette kyllä olleet kutsuttavien listalla. Lisäksi moni noista ihmisistä on aika vanhoja, joilla on saattaja tai kuski mukana, eli se lisää vielä vieraiden määrää.

Kiitos kun sain kirjoittaa tänne, kun ei tätä voi oikein ääneen sanoa kuin mitä me omaiset keskenämme puhumme.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä siunaaminen on kirkossa? Kaikissa hautajaisissa, joissa minä olen ollut, on siunaaminen ollut siunauskappelissa hautausmaan vieressä. Monella paikkakunnalla.

Vierailija
22/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä siunaaminen on kirkossa? Kaikissa hautajaisissa, joissa minä olen ollut, on siunaaminen ollut siunauskappelissa hautausmaan vieressä. Monella paikkakunnalla.

Useinkaan pienillä paikkakunnilla ei ole erillisiä siunauskappeleita ja kirkko on usein hautausmaan vieressä. Niin  myös tässä meidän tapauksessamme. Kaikki siunaukset siellä ovat kirkossa, koska mitään siunauskappelia ei edes ole. Naapurikunnassa, jossa meillä on sukulaisia haudattuna, on täsmälleen samalla tavalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten älynnyt sanoa näille tulijoille, että siunaustilaisuuteen saa tulla mutta muistotilaisuus on vain lähiomaisille.

No en, kun eivät he minulle ilmoittaudu, vaan toiselle meistä läheisimmistä, kenet tuntevat paremmin ja jota olen käskenyt sanomaan noin, mutta ei kuulemma ilkeä sanoa. 

No jos ei ilkeä kertoa vainajan toivomusta, on pidettävä mölyt mahassaaan ja järjestettävä isot hautajaiset.

Vierailija
24/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vainaja menehtyy?

Vierailija
25/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vainaja menehtyy?

Tarkoitatko menehtyi? Luonnollinen kuolema, vanha ihminen, kuoli sairaalassa. 

Vierailija
26/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinkaan pienillä paikkakunnilla ei ole erillisiä siunauskappeleita ja kirkko on usein hautausmaan vieressä. Niin  myös tässä meidän tapauksessamme. Kaikki siunaukset siellä ovat kirkossa, koska mitään siunauskappelia ei edes ole. Naapurikunnassa, jossa meillä on sukulaisia haudattuna, on täsmälleen samalla tavalla. 

Tämä siis ap. Kommentoin vielä, että paikkakunnalla, missä asun, on kolme siunauskappelia, mutta silti siunataan joskus kirkoissakin. mm. silloin, jos hautajaiset on niin isot, ettei siunauskappeliin mahdu. Kirkkoja täällä on kolme, pääkirkko ja kaksi sivukirkkoa sekä lisäksi kaksi sellaista seurakuntasalia, joissa on myös kappeli samassa. Kaikissa noissa on ollut siunauksia. 

Vierailija
27/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan. Tavalla tai toisella vaan tieto, että kahvitilaisuus vain lähiomaisille. Tosin, jos nämä itsensä kutsuneet kokevat olevansa lähiomaisia/hyviäkin ystäviä niin sinnehän ne paukkaa tästä huolimatta. Jos kerran niin röyhkeitä ovat, että kutsumatta jo tässä kohtaa ovat tulossa.

Vierailija
28/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo yksi henkilö kaikkiin yhteydessä oleva henkilö ei tosiaan ilkeä kertoa että vainajan toive oli pienet hautajaiset niin sanoisin että tilanne on siltä osin menetetty. Vainajalle sillä ei luultavasti ole enää merkitystä joten kyse on teidän jäljelle jääneiden toiveista. Sinänsä jopa ymmärrän että siitä kylällä asuvasta voi olla vaikea sanoa tuttaville asiasta, ovathan ne hänenkin tuttavia ja hän joutuu heidän kanssa elämään ja kuuntelemaan ne mahdolliset juorut kiellosta osallistua hautajaisiin.

Eräs läheiseni on toivonut kevyitä hautajaistarjoiluita jotta meille ei sitten tulisi kustannuksia. Olemme kuitenkin niin eri sukupolvea että jos hänen vanhat kaverit on paikalle tulossa niin en ilkeäisi kieltää. Ei minunkaan suku kaikista ystävistäni voisi sanoa että keitä kutsua, ne ystävät kun on tarttunut maailmalta mukaan ja sukulaiset ei ole ollut maailmalla mukanani.

Vierailija
29/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin perustaa oma hautajaisrahasto valmiiksi jotta sureville voi tarjota muutakin kuin ei-oota.

Ei tarvitse, kunhan elät elämäsi niin ettet laita kaikkia tulojasi samantien menemään.

Vierailija
30/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin saa kaikki tulla jättämään viimeiset jäähyväiset. Hautajaiset on julkinen tilaisuus.

Sinne kirkkoon saavat tosiaan tulla ja viedä kukat haudalle, mutta ei teidän ole pakko kahvia keittää kaikille vain kutsutuille. Niin se menee.

Vierailija
31/33 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotte että kirkkoon voi tulla, mutta siunaustilaisuus pidetään perhepiirissä.

Tarkoitat varmaankin muistotilaisuus

Vierailija
32/33 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä kutsumattomana vieraana.

Vierailija
33/33 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä kutsumattomana vieraana.

Kuinka monta vanhaa aloitusta olet onnistunut nostamaan tänään? Nämä hautajaiset pidettiin 7 vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi