Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkeli-Elisa - kootut linkit ja faktat 2016 edition

Tiengenin ruhtinatar
20.07.2016 |

Helsingin Sanomat kierrättää vanhoja kuukausiliitteen juttujaan paperiversiossa jatkotarinoina. Enkeli-Elisan tarinakin julkaistaan myös uudelleen. Moni AV-mamma varmasti muistaa tapauksen, josta tuli eräs Vauva-palstan pisimpiä ketjuja.

Mitä jäi tapauksesta mieleen? Onko uusia tietoja?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeakin vielä kirjoitti:

Santtu oli sankarini kirjoitti:

Oli tässä tarinassa yksi sankari, jolla oli moraalista selkärankaa. Hän oli nuori kristitty mies, joka osasi ottaa fiksulla tavalla kantaa tilanteeseen. (http://www.vauva.fi/comment/16351505#comment-16351505)

Hänellä näyttää olevan nykyisin vaatteiden verkkokauppa. (http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/vaate+paratiisi/25221117)

Toivon hänelle vilpittömästi menestystä elämässään ja liiketoimissaan.

Jos on Santulla hyvin asiat, niin ei mene huonosti eräällä Ei Kiusata yhdistyksen perustajajäsenelläkään:

www.nal.fi/sauli-jormanainen-on-vuoden-2015-huoltomies/

On tuo komeaa tulla valituksi omalla alallaan vuoden parhaaksi. Se on kuin kirjailijalle Finlandia-palkinto. Ei sitä ihan jokainen saa...

... merkitty mies loppuikänsä hänkin, koska vaikeni ja katosi maan alle tilanteen tulehtuessa.

Vierailija
42/119 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pistää vihaksi: http://avustukset.ray.fi/fi-fi/jarjesto/7617 Ei Kiusata yhdistys on hakenut vuonna 2013 tuhansien eurojen tukia RAY:ltä, mutta varaa ei ollut maksaa huijauksella saatuja jäsenmaksuja takaisin.

No ei onneksi ole saanut RAY:lta rahoja senttiäkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin EE-huijaukseen sotkeutuneita henkilöitä. Neljän (VA, PJ, KS ja TP) osalta hakutulosten loppuun tuli "Some results may have been removed under data protection law in Europe." Viiden (SH, MJ, SJ, AV ja MV) osalta hakutulokset ovat "puhtaat". Melkein puolet haluaa peitellä menneisyyttään.

Vierailija
44/119 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin EE-huijaukseen sotkeutuneita henkilöitä. Neljän (VA, PJ, KS ja TP) osalta hakutulosten loppuun tuli "Some results may have been removed under data protection law in Europe." Viiden (SH, MJ, SJ, AV ja MV) osalta hakutulokset ovat "puhtaat". Melkein puolet haluaa peitellä menneisyyttään.

Miten tuo on tulkittavissa? Voisiko olla esimerkiksi näin?

- VA, PJ, KS ja TP; häpeävät osallisuuttaan huijaukseen ja toivovat ajan myötä heidän toimiensa unohtuvan ilman että sanoutuvat siitä itse irti (esim. tämä EE 2016 edition -ketju osoittaa tuon pelkäksi toiveajatteluksi)

- SH;  jutun ainoa sankari, ei ole mitään tarvetta hävetä kun on selkeästi irtisanoutunut huijauksesta ja kaikesta siihen liittyvästä oheistoiminnasta 

- MJ, SJ, AV ja MV; eivät häpeä alkuperäistä huijaustaan ja siihen liittyneitä jatkopaljastuksia ja huijausyrityksiä (paatuneita huijareita)

Vierailija
45/119 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Leppävuoren Journalistiikan pro gradu-tutkielma aiheesta:

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/96806/GRADU-1426674653.pdf

Vierailija
46/119 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen elävässä arkistossa on ohjelmia Enkeli-Elisaa koskien, joita ei ollut saatavilla 4 vuotta sitten.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/07/18/tapaus-enkeli-elisa

Vierailija
47/119 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkoi Hesarin paperiversiossa juttu jatkosarjana uudelleen.

Vierailija
48/119 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttiin Riikan ja Miksun kanssa keittiön pöydällä. Miksulla oli vaaleanpunainen essu ja se veti kuumasta uunista kakun pöytään. Kakussa oli kermavaahdosta muotoiltu enkeli, joka makasi kyljellään käpertyneenä. "Kato noita M&M namuja!", sanoi Miksu ja jatkoi: "Ne on ihan kun ne vierivät pillerit, silloin kun mä löysin Elisan". "Voi Miksu, sä oot maailman vahvin mies", mä vastasin. Riikka otti mua kädestä kii ja sano "Mut sä Minttu oot vielä sata kertaa vahvempi, sä oot tän kaiken saanu aikaiseks. Sä oot kakkus ansainnu". Mä otin Miksua kädestä ja Miksu Riikkaa niin, että tuli sellanen verkko. "Otetaan vielä toisellakin kädellä" Musta alkoi tuntua siltä, että voisin nukkua sata vuotta. Tunsin Riikan ja Miksun puristuksen ranteissani ja nukahdin.

Vierailija
49/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Hesarissa olikin jo lainauksia Vauva-palstalta. Terveiset sille, kuka on sanojen takana.

Vierailija
50/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, netissä on muitakin samantapaisia huijauksia, tarkoitan näitä, joissa yksi ihminen on kirjoittanut kaikkien "roolit". Niitä vain ei kukaan ryhdy tutkimaan...... Kirjoitustyylin perusteellahan E-E -tarinakin paljastui yhden ja saman ihmisen kirjoittamaksi.

Vierailija
51/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha ihminen kirjoitti:

Mintulle ei kuulu kovin hyvää:

http://jossainkaukana.net/minttis/

Minttu kertoo avoimesti hakeutuneensa hoitoon syksyllä 2012 Enkeli Elisa kohun jälkeen. Minttu tiivistää tuntemuksensa sanoihin:

"Menetin uskoni siihen, että olisin hyvä ihminen."

Se on aika vahvasti sanottu, mutta ei oikeastaan ihme. Minttu teki paljon vääriä

valintoja, joilla kaikilla oli seurauksia. Väärät valinnat ovat pahoja tekoja. Kun tekee paljon pahaa, niin varmasti menettää uskonsa omaan hyvyyteen.

Tuntuu kurjalta Mintun puolesta. Mintulla ei ollut lähipiirissään ketään, joka olisi puuttunut asiaan ja tehnyt rohkean ulostulon asiassa. Mintun lähipiiri kai kuvitteli suojelevansa Minttua tekemällä itse vääriä valintoja puolustaessaan valhetta.

Mistä erosta Minttu puhuu? Sen ykkösmiehenkö? Onhan hänen tilanteensa vaikea, en ole laisinkaan yllättynyt siitä, millaiseksi hän sen kuvaa. Kamalinta on jonkinlaisen yhteyden puuttuminen hänellä itseensä. Enkä siitä syytä häntä itseään, mitä on täytynyt lapsuudessa tapahtua, että se puuttuu? Kun hän siis sanoi, ettei osaa kirjoittaa päiväkirjaa, se ei ole yhteyden puutteesta toki mikään todiste, mutta puhuu sen puolesta, minkä jo olin hänessä havainnut. Ettei hän ole jotenkin laisinkaan kosketuksissa "minäänsä". Hän vain suorittaa minää. Jotenkin, en osaa selittää tämän paremmin.

Kun hän siis haluaisi olla pahoillaankin, mutta ei aidosti kykene...se kaikki kuulostaa niin kummalliselta. Että ei vain saa kontaktia siihen minuuteensa, jossa kohdassa voisi ymmärtää, miltä muista tuntuu (koska saisi yhteyden siihen, miltä minusta tuntuu) ja sitten voisi aidosti katuakin. Kuka ihme hänelle on tehnyt "pahaa" lapsena? Ja minkähänlaista pahaa, sen ei tarvitse näyttää pahuudelta sinänsä. Monet asiat ovat pienille lapsille pahoja, jos niitä ei kukaan korjaa ja joku lähipiirissä on vahvasti tasapainoton tms.

Jaksa Minttu hakea apua, syyt asioille ovat jossain syvemmällä, ja vaikka jopa minä olen sinun tekosi tuominnut ja sinut myös, pesuveden mukana vihoissani, niin tuo ei ole normaalia miten et tunne yhteyttä itseesi ja se on suurelta osin syynä minun mielestäni ongelmiisi. Et sinä itse tai persoonasi huonous.

Vierailija
52/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis itse analysoin niin, ettei Minttu kykene anteeksipyyntöön, koska ei asia ei mene hänelle tunteisiin, jokin yhteys sinne puuttuu. Henkilökohtaisesti väistän hänenlaisiaan henkilöitä, en kestä sitä, jos minulle valehdellaan, enkä varsinkaan sitä, jos valehtelija ei pidä tekoaan vääränä, oli asia sitten suuri tai pieni. En unohda, enkä pyyhi menneitä unholaan jos toinen ei myönnä valehdelleensa ja että se oli väärin. Ja pelkät sanat eivät riitä, vaan katumuksen pitää olla aitoa. En mä voi muuten olla epäluotettavan ihmisen ystävä. Mutta toivon, että Minttu saisi apua. Tai sitten hänen ehkä kannattaisi muuttaa maahan, jossa menneisyys ei raahaudu mukana, jos kaipaa uutta puhdasta pöytää niin sanoakseni. Toisaalta asia näyttää häntä kuitenkin painavan...sen takia ihmettelenkin, että hän on jäänyt ikään kuin ilman omaa syytään eräänlaiseen välitilaan, ei voi olla kuin ei mitään (sen verran terve) mutta ei kykene katumaan, koska yhteyttä tunteisiin tai johonkin ei ole (sen verran mielessä jokin rikki). Ja kärsii, muttei saa asiaa korjatuksi.

51

Vierailija
53/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minttis vaikuttaa kai nykyään Äityleissä. Pistää ärsyttämään aina kun näen naisen kasvot. Menin ihan täysillä Elisaan, itkin silmät päästäni. Pidin "Miksua" vähän yksinkertaisena, välillä ihmetytti mutta tietysti uskoin kun oli lehdessä juttua. Av oli ihan sekaisin jutusta: mutta mikä pommi räjähtikään kun paljastui, että kyseessä on huijaus. En ole ikinä nähnyt niin monta ketjua yhdestä aiheesta, ellei ylilaudan hetkellistä kuvaspämmiä lasketa.

Kannattaa muistaa, että tarina todettiin feikiksi täällä av:lla jo monta kuukautta ennen hesarin juttua.  Hyvä av!

Muistan itsekin kommentoineeni asiaa täällä lähestulkoon heti kun Enkeli-Elisasta alettiin puhua. Luin pari ensimmäistä kirjoitusta ja tiesin heti Miksun tönköstä  kirjoitustyylistä, että nyt joku keksii paskaa tarinaa ihan omasta päästään. Olin yllättynyt siitä, kuinka tarina upposi porukkaan kuin sormi mätään paprikaan.

Vierailija
54/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadonneet blogimerkinnät 1/5 kirjoitti:

Istuttiin Riikan ja Miksun kanssa keittiön pöydällä. Miksulla oli vaaleanpunainen essu ja se veti kuumasta uunista kakun pöytään. Kakussa oli kermavaahdosta muotoiltu enkeli, joka makasi kyljellään käpertyneenä. "Kato noita M&M namuja!", sanoi Miksu ja jatkoi: "Ne on ihan kun ne vierivät pillerit, silloin kun mä löysin Elisan". "Voi Miksu, sä oot maailman vahvin mies", mä vastasin. Riikka otti mua kädestä kii ja sano "Mut sä Minttu oot vielä sata kertaa vahvempi, sä oot tän kaiken saanu aikaiseks. Sä oot kakkus ansainnu". Mä otin Miksua kädestä ja Miksu Riikkaa niin, että tuli sellanen verkko. "Otetaan vielä toisellakin kädellä" Musta alkoi tuntua siltä, että voisin nukkua sata vuotta. Tunsin Riikan ja Miksun puristuksen ranteissani ja nukahdin.

Voi luoja mitä paskaa.

Vierailija
55/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla tiedettiin jo helmikuussa, että joku vedättää:

http://www.vauva.fi/keskustelu/1548724/ketju/enkelielisa_blogi

Vierailija
56/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyökkipsykologit alkavat heräillä. Miksi te nyt MV:n yhteyttä itseensä alatte retostelemaan? MV on ja oli varmasti herkkä taiteilijaisielu. Mutta mikä yhteys on MV:n lähellä olevilla ihmisillä katkennut, kun he menevät mukaan huijaukseen?

Vierailija
57/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadonneet blogimerkinnät 1/5 kirjoitti:

Onko tuo ihan oikea? On kuin 12-vuotiaan kirjoittama tai jokin outo parodia.

Vierailija
58/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Minttis joku pahakin mt-potilas?

Vierailija
59/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, netissä on muitakin samantapaisia huijauksia, tarkoitan näitä, joissa yksi ihminen on kirjoittanut kaikkien "roolit". Niitä vain ei kukaan ryhdy tutkimaan...... Kirjoitustyylin perusteellahan E-E -tarinakin paljastui yhden ja saman ihmisen kirjoittamaksi.

Kyllä vain, tälläkin palstalla ;)

Vierailija
60/119 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttu on kirjoittanut vuonna 2013 blogikirjoituksia nettivihasta (http://jossain.vuodatus.net/)

Ei se ole vihaa, jos on toisen kanssa eri mieltä eikä niele valheita.