Enkeli-Elisa - kootut linkit ja faktat 2016 edition
Helsingin Sanomat kierrättää vanhoja kuukausiliitteen juttujaan paperiversiossa jatkotarinoina. Enkeli-Elisan tarinakin julkaistaan myös uudelleen. Moni AV-mamma varmasti muistaa tapauksen, josta tuli eräs Vauva-palstan pisimpiä ketjuja.
Mitä jäi tapauksesta mieleen? Onko uusia tietoja?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, netissä on muitakin samantapaisia huijauksia, tarkoitan näitä, joissa yksi ihminen on kirjoittanut kaikkien "roolit". Niitä vain ei kukaan ryhdy tutkimaan...... Kirjoitustyylin perusteellahan E-E -tarinakin paljastui yhden ja saman ihmisen kirjoittamaksi.
Kyllä vain, tälläkin palstalla ;)
Vaan se en ollut minä ;)
Vierailija kirjoitti:
Ja siis itse analysoin niin, ettei Minttu kykene anteeksipyyntöön, koska ei asia ei mene hänelle tunteisiin, jokin yhteys sinne puuttuu. Henkilökohtaisesti väistän hänenlaisiaan henkilöitä, en kestä sitä, jos minulle valehdellaan, enkä varsinkaan sitä, jos valehtelija ei pidä tekoaan vääränä, oli asia sitten suuri tai pieni. En unohda, enkä pyyhi menneitä unholaan jos toinen ei myönnä valehdelleensa ja että se oli väärin. Ja pelkät sanat eivät riitä, vaan katumuksen pitää olla aitoa. En mä voi muuten olla epäluotettavan ihmisen ystävä. Mutta toivon, että Minttu saisi apua. Tai sitten hänen ehkä kannattaisi muuttaa maahan, jossa menneisyys ei raahaudu mukana, jos kaipaa uutta puhdasta pöytää niin sanoakseni. Toisaalta asia näyttää häntä kuitenkin painavan...sen takia ihmettelenkin, että hän on jäänyt ikään kuin ilman omaa syytään eräänlaiseen välitilaan, ei voi olla kuin ei mitään (sen verran terve) mutta ei kykene katumaan, koska yhteyttä tunteisiin tai johonkin ei ole (sen verran mielessä jokin rikki). Ja kärsii, muttei saa asiaa korjatuksi.
51
Luulen että ainoa mikä sitä painaa on se että jäi kiinni.
nettivihaako kirjoitti:
Minttu on kirjoittanut vuonna 2013 blogikirjoituksia nettivihasta (http://jossain.vuodatus.net/)
Ei se ole vihaa, jos on toisen kanssa eri mieltä eikä niele valheita.
Muistuttaa paljon hel-nykkiä tämä Minttu. Selkeä persoonallisuushäiriöinen.
Tuon Mintun kirjoitustyyli on samanlainen kuin Hel-Nycin.Jututkin samanhenkisiä.Sanonpa vaan..
Vierailija kirjoitti:
Tuon Mintun kirjoitustyyli on samanlainen kuin Hel-Nycin.Jututkin samanhenkisiä.Sanonpa vaan..
Hel-Nyc (https://www.vauva.fi/users/hel_nyc) on puhdas trolli. Onpas vauva vajonnut nykyisin alas, kun trolleja jaksetaan syöttää.
En voi käsittää, miksette voi jättää häntä rauhaan. Minulla on vaikutelma, että hänellä on ollut tarkoitus hyvä.
Tämä on minusta hyvä esimerkki siitä, että koulukiusaamista ei voi noin vain unohtaa, vaan asiaa on pakko käsitellä jollakin tavalla aikuisena. Sekä siitä, että kiusaa"misen uhrit joutuvat usein yhä uudestaan kiusatuiksi, työpaikalla jne. Alitajuisesti "hakeutuvat" sellaisiin tilanteisiin.
Tunnistan piirteen - olen sellainen itsekin. Esim. turpaanhan tästäkin viestistä tulee, kun puolustan tätä Minttistä. Mutta minusta häneen on kohdistunut aivan kohtuuton riepottelu. Kysymys on kuitenkin taideprojektista, tai sitä voisi hyvin verrata sellaiseen.
Miksi ette haasta Anttilaa oikeuteen huijauksesta (eikö Minttis joutunut poliisikuulusteluunkin) - siellähän on pimitetty tulevaa konkurssia, niin että moni on juuri ostanut täyteen hintaan asioita. Ja osa jopa niin, että ei edes saa tavaroitaan. Kyllä se konkurssi on ollut johdon tiedossa vaikka kuinka pitkään, mutta niin vain ovat huijanneet kansaa.
Ai niin - on niin paljon helpompi käydä jonkun yksittäisen kirjoittamisesta haaveilevan naisen kimppuun, kuin todellisten huijareitten.
V*ttu että ihmiset on pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä oliko totta vai ei. Se olisi voinut tapahtua, ja on vastaavia tapauksia, joissa näin on tapahtunut, Suomessakin. Syylliset pitäisi laittaa murhasta vankilaan.
Ongelmana tuossa on vain se, ettei ketään voida tuomita murhasta,joka 'olisi voinut sattua'....
Tutkimatta tapausta kun ei voida ketään siitä tuomita,eikä periaatteessa voida lähteä ihan siitäkään ,että "väliäkö sillä oliko totta vai ei".
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää, miksette voi jättää häntä rauhaan. Minulla on vaikutelma, että hänellä on ollut tarkoitus hyvä.
Tämä on minusta hyvä esimerkki siitä, että koulukiusaamista ei voi noin vain unohtaa, vaan asiaa on pakko käsitellä jollakin tavalla aikuisena. Sekä siitä, että kiusaa"misen uhrit joutuvat usein yhä uudestaan kiusatuiksi, työpaikalla jne. Alitajuisesti "hakeutuvat" sellaisiin tilanteisiin.
Tunnistan piirteen - olen sellainen itsekin. Esim. turpaanhan tästäkin viestistä tulee, kun puolustan tätä Minttistä. Mutta minusta häneen on kohdistunut aivan kohtuuton riepottelu. Kysymys on kuitenkin taideprojektista, tai sitä voisi hyvin verrata sellaiseen.
Miksi ette haasta Anttilaa oikeuteen huijauksesta (eikö Minttis joutunut poliisikuulusteluunkin) - siellähän on pimitetty tulevaa konkurssia, niin että moni on juuri ostanut täyteen hintaan asioita. Ja osa jopa niin, että ei edes saa tavaroitaan. Kyllä se konkurssi on ollut johdon tiedossa vaikka kuinka pitkään, mutta niin vain ovat huijanneet kansaa.
Ai niin - on niin paljon helpompi käydä jonkun yksittäisen kirjoittamisesta haaveilevan naisen kimppuun, kuin todellisten huijareitten.
Tarkoitus hyvä, keinot paha. Miksi sinä haluaisit glorifioida itsemurhaa? Pillerien nieleminen ei ole kaunis kuolema, siinä sitä oksennetaan ja takuulla on paha olo ennen kuin kooma iskee ja sydän pysähtyy. Ei siinä levätä peiton päällä ja olla enkeleitä! Kiusaaminen ei ole kivaa, itseänikin kiusattiin ala- ja yläasteella, mutta minulla ei ole koskaan ollut halua keksiä tarinoita ja väittää niitä tosiksi sen takia. Joku roti sentään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä olla pelkästään MV:tä syyttämässä vaan Enkeli-Elisa sivun moderaattoreita ja Ei Kiusata yhdistyksen aktiiveja myös. Kukaan ei ole astunut reilusti esiin ja tunnustanut huijausta. Moderaattorit jakoivat banneja, kun ihmiset kyseenalaistivat tarinaa. Ei Kiusata yhdistys ei palauttanut jäsenmaksuja. Rahoja kirjasta ei palauttanut kukaan. Ei mikään hyvä tarkoitus sellaista oikeuta.
Sit mä heräsin. Oli kylmää. Mä olin kuin jossain ihan eri paikassa. Pöydällä ei ollut enää mitään. "Onks kakku syöty?", mä kysyin. Mun edessä oli joku ihan tuntematon iso mies. "Päivää, komisario Jormanainen, Hämeen polisiista", se mies sanoi möreällä äänellä. "Vai kakkua pitäisi olla. Jaa, kai me voidaan sellaistakin sulle järjestää. Mutta jutellaan nyt kuitenkin ensin vähän, että ootko sä sellasta ees ansainnu", se sanoi mulle ja hymyili ystävällisesti. "Miks te ootte laittanu mulla käsiraudat?", mä huusin. "Ei ka me nyt tyttökulta sellaisia", poliisi ihmetteli. Mä katsoin mun käsiä. Ei niissä ollut mitään. Niitä ei puristanut mikään. Ei enää mikään. Ja sillon multa pääsi totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis itse analysoin niin, ettei Minttu kykene anteeksipyyntöön, koska ei asia ei mene hänelle tunteisiin, jokin yhteys sinne puuttuu. Henkilökohtaisesti väistän hänenlaisiaan henkilöitä, en kestä sitä, jos minulle valehdellaan, enkä varsinkaan sitä, jos valehtelija ei pidä tekoaan vääränä, oli asia sitten suuri tai pieni. En unohda, enkä pyyhi menneitä unholaan jos toinen ei myönnä valehdelleensa ja että se oli väärin. Ja pelkät sanat eivät riitä, vaan katumuksen pitää olla aitoa. En mä voi muuten olla epäluotettavan ihmisen ystävä. Mutta toivon, että Minttu saisi apua. Tai sitten hänen ehkä kannattaisi muuttaa maahan, jossa menneisyys ei raahaudu mukana, jos kaipaa uutta puhdasta pöytää niin sanoakseni. Toisaalta asia näyttää häntä kuitenkin painavan...sen takia ihmettelenkin, että hän on jäänyt ikään kuin ilman omaa syytään eräänlaiseen välitilaan, ei voi olla kuin ei mitään (sen verran terve) mutta ei kykene katumaan, koska yhteyttä tunteisiin tai johonkin ei ole (sen verran mielessä jokin rikki). Ja kärsii, muttei saa asiaa korjatuksi.
51Luulen että ainoa mikä sitä painaa on se että jäi kiinni.
Kyllä mä luulen, että hän tietää tehneensä väärinkin. Jos olisi noin kun sanot, niin miksi hän nyt voisi pahoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
51Luulen että ainoa mikä sitä painaa on se että jäi kiinni.
Kyllä mä luulen, että hän tietää tehneensä väärinkin. Jos olisi noin kun sanot, niin miksi hän nyt voisi pahoin?
Totta kai tietää tehnensä väärin. Mutta ei pysty tunnustamaan sitä.
Tänään Hesarissa oli osa Mintun kommentista palstalla
sherlok kirjoitti:
Tänään Hesarissa oli osa Mintun kommentista palstalla
Toinen vaihtoehtoinen media, olemassaolostaan jo kamppaileva painettu sana tuli väliin ja muuan nuori terävä toimittaja, jonka epäilykset heräsivät ja joka vainusi jutusta hyvän 'scoopin' sattuikin vastaan.
Paljastus oli fb-ryhmälle tietenkin ja jo ryhmän sisälläkin keskenään ,suorastaan 'yli-nolo'.
Sen paljastumisen jälkeen jutusta keskusteltiin tietenkin taas ,missäpä muualla kuin netissä.
Nyt tällä kertaa tosin kaikki olivatkin tietävinään,että 'minä myös jo ihan alussa näin suoraan kaiken tuon läpi ja tiesin tarkkaan mistä tässä kaikessa oikein oli kysymys ja tiesinhän minäkin sen jo silloin',että noinhan minä sanoin ,että noin siinä vielä tulee käymään ja että tuohonhan se vielä menisi ja noin päättyisi...'.
(Huvittavan inhimillistä, mutta eiköhän noissä kaikissa äänissä kaikunutkin todellisuudessa vain juuri sen koiran älähdys ,johin kalikka aikanaan kalahti.)
Niiden,jotka uskollaan olivat nostaneet Minttiksen oppinsa 'ylipapittareksi' .
Ihme sekin , ettei kukaan heistä aikanaan itse pyytänyt edes valokuvaa nähtäväksi tuosta ihmeellisestä,tarunhohtoisen lumivalkean puhtaasta 'Enkeli-Elisasta')
Säälittävintä tässä tragikoomiseksi kääntyneessä julkisessa farssissa oli se,että tuo Minttis (tekisi mieleni melkein sanoa:'mänttis') lopulta onnistui luikertelemaan irti kaikesta vastuusta vetoamalla 'kirjailijan(!!!) vapauteen' Minttiksen.
Pidän mitä todennäköisimpänä sitä ,että hänen yhteytensä noihin fb-ryhmiin katkesivat sen jälkeen täysin.
Minttiksen pelastus (monessakin mielessä) on se,että hän on sentään nainen.
Miespuolisen 'minttiksen' kohtaloa en uskaltaisi ajatellakaan.
Se voisi näet ihan oikeastikin olla niin ikävä...
Keissin jälkimainingeissa nousi oikeusjuttukin (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/494150/EnkeliElisan+kirjoittaja+joutui…). Turun Sanomat ei viitsinyt oikeuden päätöstä julkaista, mutta sen voi päätellä tuon jutun kommentista 27.6.2013 sekä samana päivänä julkaistusta syytetyn blogimerkinnästä (http://saga-life.blogspot.fi/2013_06_01_archive.html).
Tässäkin itse tarina ei niin järin kummallinen vaikka surullinen, jos olisi ollut totta. Mutta kaikki se, mitä sen jälkeen asian ympärillä tapahtui todellisuudessa, onkin lähes uskomatonta!
Kadonneet blogimerkinnät 1/5 kirjoitti:
Istuttiin Riikan ja Miksun kanssa keittiön pöydällä. Miksulla oli vaaleanpunainen essu ja se veti kuumasta uunista kakun pöytään. Kakussa oli kermavaahdosta muotoiltu enkeli, joka makasi kyljellään käpertyneenä. "Kato noita M&M namuja!", sanoi Miksu ja jatkoi: "Ne on ihan kun ne vierivät pillerit, silloin kun mä löysin Elisan". "Voi Miksu, sä oot maailman vahvin mies", mä vastasin. Riikka otti mua kädestä kii ja sano "Mut sä Minttu oot vielä sata kertaa vahvempi, sä oot tän kaiken saanu aikaiseks. Sä oot kakkus ansainnu". Mä otin Miksua kädestä ja Miksu Riikkaa niin, että tuli sellanen verkko. "Otetaan vielä toisellakin kädellä" Musta alkoi tuntua siltä, että voisin nukkua sata vuotta. Tunsin Riikan ja Miksun puristuksen ranteissani ja nukahdin.
Kuumasta uunista vedetyssä kakussa kermavaahdosta muotoiltu enkeli?
Vierailija kirjoitti:
Kadonneet blogimerkinnät 1/5 kirjoitti:
Istuttiin Riikan ja Miksun kanssa keittiön pöydällä. Miksulla oli vaaleanpunainen essu ja se veti kuumasta uunista kakun pöytään. Kakussa oli kermavaahdosta muotoiltu enkeli, joka makasi kyljellään käpertyneenä. "Kato noita M&M namuja!", sanoi Miksu ja jatkoi: "Ne on ihan kun ne vierivät pillerit, silloin kun mä löysin Elisan". "Voi Miksu, sä oot maailman vahvin mies", mä vastasin. Riikka otti mua kädestä kii ja sano "Mut sä Minttu oot vielä sata kertaa vahvempi, sä oot tän kaiken saanu aikaiseks. Sä oot kakkus ansainnu". Mä otin Miksua kädestä ja Miksu Riikkaa niin, että tuli sellanen verkko. "Otetaan vielä toisellakin kädellä" Musta alkoi tuntua siltä, että voisin nukkua sata vuotta. Tunsin Riikan ja Miksun puristuksen ranteissani ja nukahdin.
Kuumasta uunista vedetyssä kakussa kermavaahdosta muotoiltu enkeli?
Se oli sitä fiktiota. Kaikki muu oli faktaa.
Hyvä analyysi... Miksu kysyikin blogissaan, miksi hänellä on ne tunteet, jos häntä ei ole olemassa... Voimia Mintulle! :)