Auttaako PMS-oireisiin
e-pillerit?
Raskauden jälkeen mulla alkanut järkyttävät pms oireet, kireys, rintojen arkuus, turvotus ja painon nousu, mielialan muutokset yms.
Tämä on todella rasittavaa, tuntuu että ole täys hirviö muutaman viikon ennen menkkojen alkua, sitten taas helpottaa..hetkeksi.
Kommentit (11)
Pilleri PAHENSIVAT oireita :( Joillekin pillereistä on kyllä apuakin.
Lääkärini mukaan PMS-oireisiin auttaa parhaiten mielialalääke, hormooni- yms lääkkeistä ei ole apua.
Kokeilin syödä lääkkeitä 2 viikon ajan ennen menkkojen alkua ja kyllähän ne mielialaa tasoittivat. Mitalin toinen puoli oli sitten jatkuva uupumuksen tunne ja jotenkin höttöinen olo, vaikkei lääkkeet mitään vahvoja olleetkaan.
En kuitenkaan oikein vielä tiedä, kumpi oli pahempi, joten pidän nyt taukoa ja olen jälleen hirviö kerran kuussa ;) Perhe varmaan mieluummin pitäisi sen vähän uupuneemman version...
ja aloin ettiin tietoa Pms:stä ja sopi kyllä noi oireet täysin muhun, pakko mennä vielä lääkärille juttelemaan.
Ainoa vaan että kävin hakeen juuri pillerireseptin ja nyt jännättää uskallanko alkaa niitä syömään jos oireet vaan pahenee...
Mulla myös turvotus siis kauhea näiden psyykkisten oireiden lisäksi, ja paino nousee parikin kiloa kun tää ikävä vaihe kuukaudessa alkaa, onko sulla 2 näitä fyysisiä oireita?
.. olen oikea oireiden oppikirja :D
Voin suurin piirtein määritellä sen kellonlyömän, jolloin oireet alkavat..
Ensin alkaa väsymys; olen viikon verran aivan puolikuollut väsymyksestä. Samaan syssyyn alkavat mielialaoireet eli tiuskin ja kiukuttelen - pinna on siis lyhyt ja kireällä.
Sitten tulee päänsärkyä ja kurkkukipua (sekin siis joka kuukausi) ja viikko ennen menkkoja pitää ihan koko ajan ahmia ruokaa.. makeaa.. ja nimenomaan hiilihydraattipitoista ruokaa.
Alaselän kipu ja vatsan vihlonta alkaa pari päivää ennen menkkoja.
Ruokahalu laantuu kuin -sananmukaisesti- veitsellä leikaten sinä päivänä, kun menkat alkavat.
Ns. " hyvää vaihetta" kestää reilun viikon, kunnes alkaakin taas valmistautuminen seuraavaan PMS-jaksoon. Rasittavaa!
Mulla kierto on todella säännöllinen ja ovulaatio melko varhaisessa vaiheessa - oireet alkavat ovulaatiosta ja jos se sattuu kovin aikaiseksi, niin 3 viikkoa kuukaudesta on tätä " hermot menee" -vaihetta.
Ymmärrän siis fiiliksesi todella hyvin - ja kadehdin niitä, jotka eivät huomaa mitään hormonaalisia muutoksia kierron aikana.
Onko sinulla muuten lapsia? Jos, niin miten raskausaikasi meni?
Mulle raskaana oleminen sopi täydellisesti: olin seesteinen, hyväntuulinen ja todella " ihana ihminen" eli juuri sellainen, kun normaalistikin haluaisin olla. Harmi vaan, ettei koko ajan voi olla raskaana ;)
Ne kun veivät raivon lisäksi myös muut isommat tunteet mennessään.
Päätin, että tietty määrä negatiivisia tunteita kuuluu elämään siinä missä kaikki positiivisetkin. Nyt taistelen PMS-oireita vastaan vitamiineilla, liikunnalla ja luontaistuotteilla (jättihelokkiöljy ja pellavaöljy sekä soijaproteiini). Ihan kaikkia oireita ne eivät onnistu poistamaan, mutta niin paljon kuitenkin, että selviän hengissä.
Mutta mä syön niitä sen koko paketin eli kolme laattaa putkeen. Menkat tulee siis vaan muutaman kerran vuodessa. Toimii mulla.
Esim. Estrogain, Tässä etiketissä lukee, että vaihdevuosi- ja andropaussioireisiin sekä pms-vaivoihin.
Sitten mulla on ihan vain Soya Flavonaa eli ihan suoraan vaihdevuosivaivalääkettä, kun se on halvempaa kuin nuo, jotka on tarkoitettu suoranaisesti PMS-vaivoihin. Joskus olen kyllä lukenut, että tälläkin voi juuri yrittää tasoittaa kuukausittaista hormoonitasapainoa.
toisen raskauden jälkeen vasta alkanut nämä oireilut...raskausajat olen ollut myös hyvin seesteinen ja kaiken aikaa hyvinvoiva.
Löytyi lisää mitkä viitta että minulla tuo oireyhtymä olisi kun luin tekstiäsi.
Eli ovulaation tunnen ja sen jälkeen nämä ailahtelut, painon nousu ja hillitön himo hiilihydraattipitoiseen ruokaan alkaa, voisin syödä ja koko ajan. Tuo päänsärky, sitä myös minulla, en ole osannut yhdistää sitä tähän juttuun, ajattelin sen liittyvän niskalihasten jumitukseen...
Myös tuo masentuneisuun, tai minulla oikeastaan ahdistus ei ole ennen elämääni kuulunut, nyt sellaisia tuntemuksia juuri ennen kk alkamista mutta nekin loppuu kuin seinään kun kuukautiset alkaa, samoin alaihtelevaisuus.
Kurkkukipu aina pms-aikaan ja myös proppuja kurkussa silloin. Ei koskaan muulloin. Kestää pari päivää ja loppuu aina kuukautisiin.
Kurkkukipu. AINA ennen menkkoja. Mikä senkin selittää?
Ahdistuneisuus on todella tyypillistä myöskin. Ennen menkkoja tunteet nousevat helposti pintaan ja silloin myös murehtii kaikenlaista.. esim. sitä, mitä kaikkea kauheaa voisikaan tapahtua *heh*
Meillä mies on oppinut tosi hyvin suhtautumaan tähän asiaan. Kun sanon hänelle, että " nyt pitäis puhua asioista" , hän ynnää nopeasti 1+1 ja kuuntelee sitten kärsivällisesti, kun laitan taas hänet ja kaiken muunkin siinä sivussa järjestykseen. No, tuleepahan paineet purettua kuukausittain... ei tarvitse kerätä niitä sisälleen :D
Päänsärky on tosiaan yksi selkeä fyysinen oire ja mulla lisäksi kurkkukipu. Meni pitkään, ennen kuin tajusin kurkkukivunkin PMS-oireeksi; tuntuu siis siltä, että olisi tulossa kipeäksi (päätä särkee, kurkkuun koskee, vilunväristykset vaivaavat ja olo on muutenkin tympeä)
Pitää minunkin varmaan kokeilla noita luontaistuotteita. Kuten joku totesi, mielialalääkkeiden huono puoli tosiaan on se, että ne tekivät tavallaan välinpitämättömäksi, turta oli oikein hyvä sana. Ja sitä en minäkään halua.
Mutta tsemppiä kaikille oireiden kanssa kamppaileville. Kyseessä on ihan oikea oireyhtymä, oireet eivät siis ole mielikuvituksen tuotetta!