Tänään 3kk neuvola ja vauva pitäis rokottaa...
Tiedän että tämä ei ehkä ole oikea foorumi tälle keskustelulle, mutta en haluaisi millään rokottaa lastani. Haukkukaa mut nyt maan rakoon ja kertokaa miks mun ehdottomasti pitää rokottaa lapseni!
Kommentit (15)
pitkää sepostusta en tähän nyt pysty kertomaan...
ap
Jotain poliota tai jäykkäkouristusta ei hoideta ihan yhtä helposti. Suomessa on tietysti helppo olla vapaamatkustaja, kun valtaosa rokottaa, mutta jos joskus matkustat lapsen kanssa ulkomaille, kannattaa muistaa riskit.
Olet ehkä niin nuori, että et muista, mutta Suomessa oli vielä 80-luvulla polioepidemia ja silloin koko väestö sai sokeripalarokotteen.
kun meillä ei todellakaan olla matkustelijoita... todella harvoin kukaan sukulainenkaan käy ulkomailla, kavereissa sitten enemmän matkailijoita...
Ahdistaa vaan niin pirusti... Toisaaltaan ajattelen että vaan vähän lykätään tätä rokotusohjelman alkua... siis että ei rokoteta vielä ihan näin pienenä vaan vasta myöhemmin.
Entäs jos sattuu "pysyviä" sivuoireita rokotteesta?
ap
niidenkään kanssa, jotka matkustelevat, tai tulevat ulkomailta. Esim venäläisiä on nykyään joka puolella ja polio on siellä todellinen ongelma.
Sinun lapsesi maksaa hinnan rokottamatta jättämisestä, ja se on sinun omatuntosi asia...
rokotan lapseni!
Onhan se mun omallatunnolla myös jos jotain sattuu siitä rokotteesta!
ap
kfmg,fdmb.,xmv.xmv.cxmv.cmg.vb.vmb.,vmbv.mb.vm.v,.mb
bv-öl-v,n-vb,-n
rokotan lapseni!
ap
rokotan lapseni!
ap
rokotan lapseni!
ap
ehdottomasti! se, mitä seuraa, jos rokottamattomaan tarttuu tauti, joka olisi estettävissä ollut rokotteella on monin verroin kauheampaa..
meillä on käytetty myöhästettyä rokotusohjelmaa. esikoinen sai 3 kk rokotteen vasta 6 kk ja tän mpr:n vasta 2,5 vuotiaana. toinen sai sitten 3 kk rokotteen tasan 3 kuukautta vanhana, kun riski taudeille suurempi meidän liikkumisen takia ja esikoisen, mutta tuon mpr rokotuksen meinaan kanssa siirtää tuonne 2,5 vuoden ikään!
rokottamattomuudesta, kuin rokotuksesta.
Rokotuta tai ei, käytä rokotusohjelman aikataulua tai sitten myöhästettyä, jos kuvittelet omaavasi suuremman viisauden kuin ne tieteelliset tutkimusryhmät jotka ovat rokotteet tutkineet ja sopivat aikataulut löytäneet! Olen itse akateemisen koulutuksen saanut kahden lapsen äiti ja en kuvittele että olisin rokotusasioissa fiksumpi tai tietävämpi kuin kansallisen rokotusohjelman takana olleet tutkijat ja tutkimusryhmät.
Rokotteiden teho pohjautuu myös ns. laumasuojaan eli kun tarpeeksi iso yhteisö on suojattu taudilta niin rokotteen teho tavallaan voimistuu ja hävittää ko. taudin kokonaan. Mitä enemmän tästä laumasuojasta poikkeavia ihmisiä on niin se heikentää myös rokotettujen ihmisten suojaa.
Ajattelepa tilannetta, jossa yhä useampi jättäisi lapsensa rokottamatta: taudit, jotka on rokotusten takia hävitetty Suomesta, alkaisivat taas levitä.
Ja totta on tuokin, että ihmisten liikkuessa ja rajojen avautuessa taudit leviävät entistä vilkkaammin. Rokotuksiin on hyvät perustelut, ja niiden riskit ovat minimaaliset. Jos rokotat lapsesi nyt, pelkäät hetken sivuoireita. Jos et rokota, pelkäät vuosikausia tautien vuoksi.
Eli mitä hyötyä onkaan rokottamisesta: lapsikuolleisuus on nolla niiden tautien osalta...
niiltä vakavilta taudeilta... ei niitä kuule turhaan anneta. Miksi et halua rokottaa?