Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaapista ulos tuleminen vanhemmille

Kiitos jos autatte.
18.07.2016 |

Hei.

(Tiivistys: Kuinka kertoisin perheelleni olevani fyysisesti poika mutta henkisesti tyttö? Uskon täällä olevan paljon perheenäitejä ja -isiä, joten näkökulmanne kiinnostavat minua. Ongelmana LGBT-kammoinen isä ja veli)

En tiedä kuinka kirjoitan tämän luontevasti, ilman, että tämä tuntuu sitten jälkikäteen kiusalliselle.
Olen 15-vuotias. Fyysisesti olen miespuolinen, mutta koen vahvasti olevani nainen. Pienenä lapsena halusin aina leikkiä prinsessaa, pidin teekutsuja yms. Toisinaan leikin myös autoilla. Äitini ymmärsi, että lapsen pitää saada kokeilla. Koulun alkaessa, "poikamaistuin". SIlti koin aina olevani "joukon tyttö". Toisella luokalla kasvatin itselleni muutamaksi vuodeksi pitkät hiukset, koska olin aina ihaillut pitkiä hiuksia. Minua luultiin usein tytöksi, ja se ei haitannut minua yhtään. Päinvastoin, olin siitä salaa iloinen. 14-vuotissyntymäpäivänäni ikään kuin heräsin ajatukseen "olenkin tyttö". Ajatus on kalvanut mieltäni tähän päivään asti, eli melkein kaksi vuotta. Elämäni on joka päivä selviytymistä ja tuskaa, koska muut eivät näe minua sellaisena, kuin koen itse olevani.
Mutta nyt olen alkanut prosessoida asiaa mielessäni, ja haluaisin kertoa perheelleni, ensimmäisenä äidilleni olevani transnainen. Painetta kertomiseen tuo todella suvaitsematon isoäiti, isoveli ja isä (en asu hänen luonaan). Usea sukulaiseni uskoo minun olevan homo. Ei, en ole homo. Olen bi. Mutta ilmeisesti minusta huokuu jokin, joka kertoo heille, että en ole "normaali". Tähän mennessä olen kertonut asiasta vain nuorisotyöntekijälle, mutta kuinka kertoisin äidilleni/perheelleni, kuka todella olen?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vastaaja hyppää tähän väliin. Jokainen on vastuussa omasta onnestaan, älä ajattele miten muut suhtautuvat. Tämä on sinun elämäsi, ne sopeutuvat, jotka rakastavat. Mitä muilla tekisit? Kerro äidillesi 😊.

Kiitos. :)

-Ap.

Vierailija
22/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin harkitset tarkkaan, pelkästään jo hormonihoidot sotkee aika pahasti, hirveää rääkkiä keholle ja mielelle.

Niin aionkin tehdä. Ensi alkuun haluaisin kumminkin asiantuntevan ihmisen äärelle, jonka kanssa voin keskustella asiasta ja saavuttaa varmuuden.

-Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa transprosessi nopeasti sinäänsä koska murrosikäsi ei ole vielä mennyt loppuun. Aikuisempana on vaikeampi ruveta horminihoitoihin miehestä naiseksi.

T. Transnaisen lähiomainen

Tästä olenkin tainnut jo saada tietoa. Yksi syy, miksi haluan kertoa nyt, ennen kuin vartaloni alkaa ihan toden teolla miehistyä. Ainut miehinen ominaisuus tällä hetkellä on leveät hartiat ja kehon karvoitus, mitä sitäkään ei kyllä liiaksi ole. Kasvoistani saa feminiiniset jo nyt tekoripsilla ja huulipunalla. Testattu kaverin kanssa.

-Ap.

Hormonihoito on hyvä aloittaa nuorena, mutta kyllä vanhemmitenkin aina ehtii. Hormonit käynnistävät fyysisesti uuden puberteetin kehossa.

Ongelma transnaisilla usein on että ihmisen alitajuinen sukupuolentulkinta tapahtuu juurikin maskuliinisten piirteiden olemassaolon perusteella, ei niinkään feminiinisten. Hormonihoito ei voi enää poistaa esim. maskulinisoitunutta luustoa, vaan tähän tarvitaan sitten leikkauksia.

Vierailija
24/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa transprosessi nopeasti sinäänsä koska murrosikäsi ei ole vielä mennyt loppuun. Aikuisempana on vaikeampi ruveta horminihoitoihin miehestä naiseksi.

Tästä olenkin tainnut jo saada tietoa. Yksi syy, miksi haluan kertoa nyt, ennen kuin vartaloni alkaa ihan toden teolla miehistyä. Ainut miehinen ominaisuus tällä hetkellä on leveät hartiat ja kehon karvoitus, mitä sitäkään ei kyllä liiaksi ole. Kasvoistani saa feminiiniset jo nyt tekoripsilla ja huulipunalla. Testattu kaverin kanssa.

-Ap.

Hormonihoito on hyvä aloittaa nuorena, mutta kyllä vanhemmitenkin aina ehtii. Hormonit käynnistävät fyysisesti uuden puberteetin kehossa.

Ongelma transnaisilla usein on että ihmisen alitajuinen sukupuolentulkinta tapahtuu juurikin maskuliinisten piirteiden olemassaolon perusteella, ei niinkään feminiinisten. Hormonihoito ei voi enää poistaa esim. maskulinisoitunutta luustoa, vaan tähän tarvitaan sitten leikkauksia.

Totta. Feminiinisiä piirteitäkin toki löytyy: kädet ovat hyvin naiselliset, samoin jalat. Lievä tiimalasivartalo havaittavissa. Lantio ei ole mikään kauhean kapea. Harrastuksessani joudun tekemään paljon kyykkäysmäisiä liikkeitä, takapuoltakin löytyy. Naamani on hyvin androgyyni, minulta puttuu myös yleisesti miehiseksi katsottu vahva leuka. Mutta ne muutamat silmiinpistävimmät piirteet häiritsevät: ja se kaikista häiritsevin sieltä housujen alta.

Sukuni naiset ovat hyvin kurvikkaita ja naisellisia, eikö sekin vaikuta tuloksiin?

-Ap.

Vierailija
25/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään mahdollisuutta jutella netissä tai kasvotusten jonkun saman kokeneen kanssa? Saisit varmasti parempia neuvoja kuin täältä. Tsemppiä <3

Tietääkö kukaan, missä AP voisi päästä keskustelemaan ihan ehdan transsukupuolisen kanssa?

Sekin, että on kertonut nuorisotyöntekijälle on jo iso askel! Tsemppiä sulle!

Vierailija
26/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap.

Totta. Feminiinisiä piirteitäkin toki löytyy: kädet ovat hyvin naiselliset, samoin jalat. Lievä tiimalasivartalo havaittavissa. Lantio ei ole mikään kauhean kapea. Harrastuksessani joudun tekemään paljon kyykkäysmäisiä liikkeitä, takapuoltakin löytyy. Naamani on hyvin androgyyni, minulta puttuu myös yleisesti miehiseksi katsottu vahva leuka. Mutta ne muutamat silmiinpistävimmät piirteet häiritsevät: ja se kaikista häiritsevin sieltä housujen alta.

Sukuni naiset ovat hyvin kurvikkaita ja naisellisia, eikö sekin vaikuta tuloksiin?

-Ap.

Kyllä. Ikä on aina yksi tekijä, mutta kaikkein oleellisin tekijä hormonihoidon fyysisissä tuloksissa on geeniperimä. Haluan nyt kuitenkin painottaa ettei pidä ottaa ulkonäöstä mitään paineita, vaan hormonihoidonkin pääasiallinen hyöty on juuri mielen tasapaino. Liika ns. "passing"/"läpimeno"-kulttuuri tai odotukset ovat haitallista henkisen terveyden kannalta ja siksi kannattaa välttääkin erityisesti pohjois-amerikkalaisia trans-foorumeita. Sukupuolenkorjauksen tavoite on henkisen terveyden parantaminen eikä ulkonäkö ja sukupuolenkorjauksen onnistumista mitataan henkisellä terveydellä eikä ulkonäöllä ja tämä tuntuu monilta jopa transihmisiltäkin välillä unohtuvan.

Vierailija
27/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisu J. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään mahdollisuutta jutella netissä tai kasvotusten jonkun saman kokeneen kanssa? Saisit varmasti parempia neuvoja kuin täältä. Tsemppiä <3

Tietääkö kukaan, missä AP voisi päästä keskustelemaan ihan ehdan transsukupuolisen kanssa?

Sekin, että on kertonut nuorisotyöntekijälle on jo iso askel! Tsemppiä sulle!

Puuteri.org:n suljettu osasto on transsukupuolisille. Livenä löytyy transryhmiä Setan paikallisjärjestöiltä ympäri maan.

Vierailija
28/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro äidillesi ja pyydä häntä auttamaan sinua saamaan lähete transpoliklinikalle. Pääset puhumaan tunteistasi ammatti-ihmisten kanssa. Pitäkää asia poissa isäsi ja isoveljesi tiedosta siihen asti kunnes olet valmis.

Äläkä kuuntele tähänkin keskuteluun tulevia transfoobikkoja.

t. 24v transnainen

Tämä. Voit itsekin pyytää terveyskeskuksesta lähetteen transpolille. Jonot ovat pitkät sekä itse tutkimusprosessi on pitkä, joten aikaa on sopeutua tilanteeseen. Prosessin voi keskeyttää tai laittaa tauolle halutessaan. Hyvä jos saat äidin mukaan prosessiin. Nettiryhmiä asian tiimoilta on, mutta niihin kannattaa suhtautua varauksella. Jokaisella prosessi on kuitenkin omanlaisensa. Tsemppiä sinulle <3 t. translapsen äiti

Vierailija
29/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap.

-Ap.

Kyllä. Ikä on aina yksi tekijä, mutta kaikkein oleellisin tekijä hormonihoidon fyysisissä tuloksissa on geeniperimä. Haluan nyt kuitenkin painottaa ettei pidä ottaa ulkonäöstä mitään paineita, vaan hormonihoidonkin pääasiallinen hyöty on juuri mielen tasapaino. Liika ns. "passing"/"läpimeno"-kulttuuri tai odotukset ovat haitallista henkisen terveyden kannalta ja siksi kannattaa välttääkin erityisesti pohjois-amerikkalaisia trans-foorumeita. Sukupuolenkorjauksen tavoite on henkisen terveyden parantaminen eikä ulkonäkö ja sukupuolenkorjauksen onnistumista mitataan henkisellä terveydellä eikä ulkonäöllä ja tämä tuntuu monilta jopa transihmisiltäkin välillä unohtuvan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Osaatko suositella mitään foorumia ylitse muiden?

Ulkonäkö ei ole minulle se tärkein, vaikka näin olen saattanut virheellisesti antaa olettaa. Pääasia on se, että saan elettyä ilman, että mietin tätä asiaa useita tunteja päivässä. "Läpimenevä" ulkonäkö silti olisi todella hyvä lisä, ainakin itseluottamukselle ja todennäköisesti se myös mahdollisesti helpottasi kumppanin löytymisessä.

Vielä kerran kiitos kaikille asiallisille kommentoijille: asiattomat viestit ovatkin näköjään poistettu! Teistä on ollut jo nyt iso "terapeuttinen apu", olen päässyt avautumaan jollekin anonyymisti.

Jos oma lapsenne olisi trans, kuinka haluaisitte asiasta kuulla?

-Ap.

Vierailija
30/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia suoraan vain puheeksi. En voi ymmärtää miksi vanhempi ei haluaisi lapselleen onnellista ja tasapainoista elämää. Itse annan ainakin kaiken tukeni translapselleni. Tämähän ei ole millään lailla mikään mielen valintakysymys. Kannattaa korostaa vanhemmille ja etsiä faktojakin, että tämä ei johdu kasvatuksesta tai perheolosuhteista.

Vierailija
31/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia suoraan vain puheeksi. En voi ymmärtää miksi vanhempi ei haluaisi lapselleen onnellista ja tasapainoista elämää. Itse annan ainakin kaiken tukeni translapselleni. Tämähän ei ole millään lailla mikään mielen valintakysymys. Kannattaa korostaa vanhemmille ja etsiä faktojakin, että tämä ei johdu kasvatuksesta tai perheolosuhteista.

Suoraan kertominen onkin todennäköisesti varmin ja "nopein" tapa. Tämän tavan varjopuoli on se, että äitini tekee pitkiä työpäiviä, yhteistä aikaa ei ole paljon ja iltaisin hän on hyvin väsynyt, ja väsyneenä hän tuppaa olemaan arvaamaton (ei väkivaltainen tai aggressiivinen, mutta herkästi hermostuva). Todennäköisesti hän vain vetoaisi että on liian väsynyt keskustellakseen juuri nyt ja hankkisi lisää aikaa miettiä. Mutta asia ei takuuvarmasti jäisi siihen, vaa hän todennäköisesti ottaisi asian puheeksi kun on itse valmis.

Tulisiko minun kertoa ennen lukion alkua (elokuun puoliväli), jotta voisin mennä ns. tyttönä jo lukioon? Meinaan siis pääosin vaatetusta ja ulkonäköä, mutta myös henkistä vakautta. Jos ihmiset näkisivät, että olen sinut itseni kanssa ja olen ollut tässä sukupuolessa jo pitkään, niin en usko että minun häiritsemiseni kiinnostaisi niin paljoa.

-Ap.

Vierailija
32/32 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlapa sellainen kuin "tytöstä mieheksi" joku sellainen se oli kuin jampan prosessi tai jotain. Siinä mentiin päin vastoin kuin sinä, mutta kumminkin. Blogi kyseessä. Onnea matkaan, mitä sitten ikinä päätätkin tehdä!