Onko sinun lähellesi tullut jo muovinkeräyspiste? Aiotko ruveta kierrättämään kaikki kotitaloutesi muovit?
Meidän lähikaupan pihalle on tullut. Mä meinasin ruveta kierrättämään kaikki isommat muovipurnukat, esim kilon jogurttipurkit, viilipurkit, ketsuppipurkit, shampoo- ja hoitoaine yms pullot, kinkkuleikkelepakkaukset jne...
Mutta vaikka siinä keräyspisteen kyljessä luki, että muovipussitkin kelpaa, niin kaikki leipäpussit, karkkipussit yms mä ryttään kyllä edelleen sekajätteisiin, koska ne ei niin paljoa tilaa vie roskiksesta kuin nuo isommat pönikät ja purnukat.
Mutta hyvä, että saatiin tuollainen muovinkeräyspistekin, kätevää. 😀
Kommentit (41)
Meillä on ollut jo tovi ja lähes kaikki menee sinne. Teinit on laiskoja ja tuppaavat heittämään purkkinsa roskiin, mutta muuten. En koe lihapakkausten huuhtelua kovin vaikeaa tai työläänä.
Hallelujaa. Autolla viemään pari muoviroskaa. Kyllä on järkevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis senkö perusteella kierrätät miten paljon pakkaus veisi tilaa roskiksessa? Anteeksi vain, mutta typerämpää en ole vähään aikaan kuullut. Miksi helvetissä et voisi kierrättää niitäkin siinä samalla? Sitä muovia menee yllättävän paljon turhaan sekajätteeseen vuoden sisään, vaikka kyseessä olisikin vain pieniä muovipusseja.
No kyllä se mun mielestä rahaa säästää, kun roskis ei täyty niin nopeasti. Niinkuin joku tuossa sanoi, että enää ei tarvitse tyhjentää roskista kuin 2kk välein. Mä aion kokeilla, jos meillä onnistuis sama. Nyt on meidän roskis tyhjennetty kerran kuussa. Ap
Osaatko edes lukea.... En kysynyt piteneekö roskiksen tyhjennysväli vaan että miksi et kierrätä niitä leipä- ja karkkipusseja siinä samalla, kun muovia kuitenkin kierrätät. Oletko tyhmä, laiska vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Saako samalla vapautuksen oman roskapöntön pidosta...kun sinne ei tule enää mitään?
Meillä menee ny jo erikseen
-oma komposti
-paperi
-metalli
-lasi
- kartonki
-ser
-kaatopaikka
Ja tuohon jäteastiaan kaikki muovi.Käsittääkseni jätteenkeräyksestä ei voi erota....joten maksaisin kympin kuussa siitä että Lassila-tikanoja tulee katsomaan tyhjää pönttöä?
No näin minun isäni on tehnyt jo vuosikaudet. Aluksi sai sovittua, että jäteyhtiö tulee pyydettäessä, mutta sitten säännöt muuttuivat, ja alkoivat käydä kerran kuussa vaihtamassa uuden jätesäkin vanhan (tyhjän) tilalle. Nykyään kun ei ole enää sitä säkkiäkään pöntön sisällä, niin yhtiö käy kerran kuussa kopauttamassa tyhjää pönttöä. Ja veloittaa siitä.
Niin siis mitä sinne energiajätteeseen sitten jatkossa laitetaan, kun nyt jo suurin osa muoveista menee energiaksi (poltettaviin), ei kaatopaikalle...? Tietääkö joku, jolla käytössä energiajätekeräys?
Kierrätän kyllä ja täytyy sanoa, että sekajätettä tulee enää aika vähän! Kaikkea muovia en kyllä kierrätä, jos on sellaista, joka pitäisi jollain harjalla ja tiskiaineella jynssätä, jotta saisi edes suht puhtaaksi, ei ole mitään säästöä enää sellainen. Mutta jotkut leikkelepaketit ym. vähän likaiset vain huuhtaisen vedellä ja jos on vähän likaisempi, lisään tipan pesuainetta. Ei haise, vaikka ovat ämpärissä odottamassa muutaman päivän. Samaan ämpäriin menevät ihan pienetkin muovikääreet, ei ole sen isompi vaiva kuin laittaa sekajäteämpäriin odottamaan. Hedelmäpussit menevät suureksi osaksi muoviroskiin ihan sillä, että pakkaan muoviroskat niihin.
Onko kondomit muovia vai kumia?
Mihinkä jätteeseen ne pitää laittaa?
Aikamoinen määrä niitä kertyy....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis senkö perusteella kierrätät miten paljon pakkaus veisi tilaa roskiksessa? Anteeksi vain, mutta typerämpää en ole vähään aikaan kuullut. Miksi helvetissä et voisi kierrättää niitäkin siinä samalla? Sitä muovia menee yllättävän paljon turhaan sekajätteeseen vuoden sisään, vaikka kyseessä olisikin vain pieniä muovipusseja.
No kyllä se mun mielestä rahaa säästää, kun roskis ei täyty niin nopeasti. Niinkuin joku tuossa sanoi, että enää ei tarvitse tyhjentää roskista kuin 2kk välein. Mä aion kokeilla, jos meillä onnistuis sama. Nyt on meidän roskis tyhjennetty kerran kuussa. Ap
Osaatko edes lukea.... En kysynyt piteneekö roskiksen tyhjennysväli vaan että miksi et kierrätä niitä leipä- ja karkkipusseja siinä samalla, kun muovia kuitenkin kierrätät. Oletko tyhmä, laiska vai molempia?
No pitäähän sinne energiajätteisiinkin jotain tunkea, että roskikset edes jotenkin täyttyvät, ettei tartte roskakuskin tyhjää roskista tulla kolistelemaan niinkuin tuossa yhdessä toisessa vastauksessa. Siksipä siksi. Ap
Prisman pihassa on ollut varmaan kuusi vuotta. Sinne ollaan viety muovit aina kauppareissulla kerran viikossa. Se on ollut Prisman ylläpitämä palvelu asiakkaille.
Nythän noita pitäisi tulla kaupungin jätepisteille, muttei ainakaan meillä päin ole yhtäkään. Senhän takia sitä ekomaksua joudutaan maksamaan, että saadaan viedä jätteet kierrätykseen, joten sopisi tuoda tännekin muovikeräysastia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäähän sinne energiajätteisiinkin jotain tunkea, että roskikset edes jotenkin täyttyvät, ettei tartte roskakuskin tyhjää roskista tulla kolistelemaan niinkuin tuossa yhdessä toisessa vastauksessa. Siksipä siksi. Ap
Kannattaisiko sitten pyytää tulemaan harvemmin? Mä en kestä teitä mammoja.
En aio käyttää. Meillä kotona jätteet luokitellaan vain palautuspulloihin ja -tölkkeihin sekä muihin jätteisiin. Ei sen tarvitse niin vaikeaa olla.
Joo, tuli jo loppukeväästä ja kierrätetty siitä saakka, sekajätteen määrä on pienentynyt niin paljon, että taidan muuttaa tyhjennysvälin kolmeen viikkoon. Kannustaa kierrättämään kun tuntuu suoraan omassa kukkarossa.
Meillä syödään paljon Lidl:n maustamatonta jugurttia ja niitä purkkeja yksin tulee jo vino pino ja lisäksi huuhtaisen kierrätykseen kaikki lihapakkaukset, raejuustopakkaukset, muovipakkauksissa myytävien hedelmien pakkaukset (persikat, nektariinit, kiiwit, viinirypäleet...) ja tietenkin kaikki pesuaine-, shampoo jne. pullot. Risat ja sekalaiset muovipussit menee kanssa nykyään kierrätyslaatikkoon, vaikka ne ei tilaa roskiksessa viekään.
Hienoa että muovit kerätään. Itse asun Sellon lähellä. Minulla on kaapissa iso pussi muovijätettä, mutta en tiedä, onko Sellon parkkihallissa muovin keräyspiste.
Olen lajitellut kaikki jätteet jo 15 vuotta, paitsi noita muoveja.
Vierailija kirjoitti:
En aio käyttää. Meillä kotona jätteet luokitellaan vain palautuspulloihin ja -tölkkeihin sekä muihin jätteisiin. Ei sen tarvitse niin vaikeaa olla.
Onpa saamatonta touhua. Siis metallit, kartonki jne. sekajätteeseen, huh huh.
Suututtaa, kun meillä ollaan niin jälkijunassa roskien lajittelussa ja keräämisessä. Vanhassa asuinpaikassa USAssa meillä oli lajittelulaatikot kaupungin puolesta, lajittelimme lasit, muovit, metallit, paperit, pahvit, kompostikaman ja loppu vähä meni sekajätteeksi. Muovista tuli erillinen lista josta oli helppo tarkistaa, mikä muovi kelpasi ja mikä ei. Erikoisjutut kuten huonekalut ja ongelmajäte kerättiin harvemmin. Boxit vietiin postilaatikolle määräpäivinä ja roskisauto, jossa vastaavat lajitteluosat, hakivat ne. Tämä jo 10 vuotta sitten. Meille taas ei muovikeräystä saada järkevästi pyörimään sitten millään.
Ei ole tullut mutta kierrättäisin jos tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa saamatonta touhua. Siis metallit, kartonki jne. sekajätteeseen, huh huh.
Miksi tuhlaisin aikaani moiseen joutavuuteen? En kostu siitä mitään. En säästä rahaa tai saa henkilökohtaista mielihyvää. Ei kierrätys ole minun tehtäväni.
Meillä on muoveille roskis omassa roskakatoksessa, olen vienyt sinne muovit, kauemmaksi en viitsisi viedä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupan pihalle on tullut. Mä meinasin ruveta kierrättämään kaikki isommat muovipurnukat, esim kilon jogurttipurkit, viilipurkit, ketsuppipurkit, shampoo- ja hoitoaine yms pullot, kinkkuleikkelepakkaukset jne...
Mutta vaikka siinä keräyspisteen kyljessä luki, että muovipussitkin kelpaa, niin kaikki leipäpussit, karkkipussit yms mä ryttään kyllä edelleen sekajätteisiin, koska ne ei niin paljoa tilaa vie roskiksesta kuin nuo isommat pönikät ja purnukat.
Mutta hyvä, että saatiin tuollainen muovinkeräyspistekin, kätevää. 😀
noi kaikki menee energiajätteeseen....
ei ole tullut. Lähin muovinkeruupiste on kerrostalokeskittymän parkkipaikalla, ei minkään matkan varrella, joutuisi tekemään monen kilometrin lenkin siellä käydäkseen. Ja ollaan kuitenkin Suomen toiseksi isoimmassa kaupungissa alueella, jossa asuu kymmeniätuhansia ihmisiä. Kaikki rahat on menneet surkeaan ja kannattamattomaan metroprojektiin.