Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstaajien tapa vastata lähisuhdeväkivaltaa kokeville

Vierailija
18.07.2016 |

On naurettava. Sen sijaan että oikeasti autettaisiin, tuettaisiin ja annettaisiin tietoa, täytyy ensimmäiseksi päästä sanomaan kuinka minä en ainakaan katselisi tuollaista tai joutuisi tuollaiseen tilanteeseen. Säälittävää, että omaa egoaan täytyy nostattaa jo valmiiksi kurjassa tilanteessa olevan väkivaltaa kokevan ihmisen kustannuksella. Toivottavasti yksikään tuollaisista tai tuollaista vastausta peukuttavista ei ikinä päädy sosiaalityöhön.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän täällä muuta voi odottaakkaan

Vierailija
2/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä muistuttaa, kuinka ajattelevat ihmiset jotka eivät ole tuossa tilanteessa. Väkivaltaisessa suhteessa pitkään eläneen ihmisen käsitys normaalista voi olla aika erilainen kuin oikeasti normaalissa suhteessa elävän. Silloin on ihan hyvä kuulla, että muut eivät sietäisi tuota tilannetta. Se saattaa avata silmiä. Kirjoittajilla ei välttämättä ole tarkoitus "nostattaa egoaan".

Tähän tulee nyt ropisemalla alapeukkuja, koska mikään ei ole täällä niin suosittua kuin aloitukset joissa haukutaan palstalaisten tasoa. Mutta jatkan silti.

En usko että täältä saatu tuki voi antaa kovin ratkaisevaa apua. Siihen tarvitaan ihan oikean ihmisen läsnäoloa ja huomiota, pelkkä teksti ruudulla ei riitä. Tietoa saa netistä kun googlettaa turvakodit yms. En usko että tiedon hankinta on se varsinainen syy miksi ihmiset tulevat tänne kertomaan ja kommentoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pitää varmasti paikkansa. Itse en pysty antamaan mitään neuvoja tai ohjeita, koska olen kokenut parisuhdeväkivaltaa vain kerran ja mulle oli aina ollut itsestään selvää, että mua lyödään vain kerran. Joten se suhde päättyi täsmälleen sillä sekunnilla, kun miehen nyrkki osui mun naamaani. Ei siis ole omakohtaista kokemusta eikä siten myöskään tietotaitoa neuvoa ketään, joka on toiminut väkivaltatilanteen jälkeen  toisin. Googlea kysyjät osaavat varmasti käyttää ihan yhtä hyvin kuin minäkin. 

Vierailija
4/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan hyvä muistuttaa, kuinka ajattelevat ihmiset jotka eivät ole tuossa tilanteessa. Väkivaltaisessa suhteessa pitkään eläneen ihmisen käsitys normaalista voi olla aika erilainen kuin oikeasti normaalissa suhteessa elävän. Silloin on ihan hyvä kuulla, että muut eivät sietäisi tuota tilannetta. Se saattaa avata silmiä. Kirjoittajilla ei välttämättä ole tarkoitus "nostattaa egoaan".

Tähän tulee nyt ropisemalla alapeukkuja, koska mikään ei ole täällä niin suosittua kuin aloitukset joissa haukutaan palstalaisten tasoa. Mutta jatkan silti.

En usko että täältä saatu tuki voi antaa kovin ratkaisevaa apua. Siihen tarvitaan ihan oikean ihmisen läsnäoloa ja huomiota, pelkkä teksti ruudulla ei riitä. Tietoa saa netistä kun googlettaa turvakodit yms. En usko että tiedon hankinta on se varsinainen syy miksi ihmiset tulevat tänne kertomaan ja kommentoimaan.

Kyllä ihmiset ajautuvat nettiin vertaistuen saamiseksi, sitä ei saa mistään muualta yhtä hyvin.

Minunkin mielestä vastaajien tarkoitus ei selkeästi ole muistuttaa kuinka normaalissa tilassa oleva ihminen tuntee, kun täytyy painottaa sitä Minua niin kovasti.

Objektiivinen tieto tilanteesta ja siitä mikä uhrin ajatuksissa on pielessä olisi enemmän kuin ok, mutta sen sijaan hyökätään uhria vastaan todistamalla omaa paremmuuttaan ja fiksuuttaan. Näitä saa lukea jokaisesta keskustelusta.

Taidat itsekin olla kirjoittanut tuollaisen vastauksen puolustuspuheestasi päätellen? Jos aikeesi olivat todella hyvät, suosittelen korjaamaan sävyä.

Vierailija
5/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä myös jotkut arvelevat naisen älyssä olleen vikaa kun päätyivät suhteeseen jossa mies on nyt lyönyt ensimmäisen kerran. Tämä ei todella ole paras paikka tuen hakemiselle.

Vierailija
6/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin just hyvän artikkelin missä sanottiin että itse asiassa väkivaltaisesta suhteesta on vaikeampaa lähteä kuin suhteesta jossa ei ole ollut väkivaltaa.Nainen pelkää kostoa ja onhan niitä perhesurmia tapahtunutkin juuri silloin kun vaimo on ilmoittanut lähtevänsä.Ok, se on sitten turvakoti mutta sinne ei voi jäädä loppuelämäksi.Mitä sitten? Lähestymiskielto? Miten se toimii sairaan ihmisen kanssa?

Vierailija
7/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset ajautuvat nettiin vertaistuen saamiseksi, sitä ei saa mistään muualta yhtä hyvin.

Minunkin mielestä vastaajien tarkoitus ei selkeästi ole muistuttaa kuinka normaalissa tilassa oleva ihminen tuntee, kun täytyy painottaa sitä Minua niin kovasti.

Objektiivinen tieto tilanteesta ja siitä mikä uhrin ajatuksissa on pielessä olisi enemmän kuin ok, mutta sen sijaan hyökätään uhria vastaan todistamalla omaa paremmuuttaan ja fiksuuttaan. Näitä saa lukea jokaisesta keskustelusta.

Taidat itsekin olla kirjoittanut tuollaisen vastauksen puolustuspuheestasi päätellen? Jos aikeesi olivat todella hyvät, suosittelen korjaamaan sävyä.

Suosittelen, että et tule neuvoman minulle mihin sävyyn kirjoitan. Tämä ei ole puolustuspuhe, vaan minun mielipiteeni. Yritä kestää se. Minä en näe ihmisiä yhtä pahoina kuin sinä näet, siksi en tulkitse kaikkien kommentteja yritykseksi lytätä muita. Vaikka ihmiset itsestään puhuvatkin, se ei ole hyökkäys muita vastaan. Se sen sijaan on, että alat kertoa mihin sävyyn minä saan tänne kirjoittaa ja mihin sävyyn en. Tiedän: tähän vastaat toteamalla että minun pitää rauhoittua ja hymiö perään. Eipä ole minun ensimmäinen kertani palstalla.

Enkä väittänyt että netistä ei saa vertaistukea, sanoin vain että noin vaikeassa tilanteessa oleva tarvitsee enemmän ihan oikean ihmisen läsnäoloa. Ihan jo senkin takia, että ystävän luo on matalampi kynnys lähteä turvaan, jos ystävä tietää väkivaltaisesta kumppanista. Varmasti keskustelupalsta voi tarjota jotain positiivistakin. Mutta ihan varmasti sinne tulee myös kommentteja, joissa sanotaan että olisi pitänyt lopettaa nalkutus hyvän sään aikana. Niistä kommenteista olisin enemmän huolissani kuin niistä mistä aloittaja valittaa.

Vierailija
8/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielipiteeni on, että jos tarkoitus on tukea väkivallan kokijaa, voitaisiin tuo muistutus hyvässä suhteessa elävän ihmisen tunteista tehdä muulla tavalla, kuin toteamalla lyhyessä kommentissa että itse en tuollaista ottaisi vastaan. Olen tehnyt pitkän uran sosiaalityön parissa ja ehkä ihmiset eivät sitten vain ymmärrä kuinka haavoittuvaisessa tilassa väkivallan kokija on, jos haluavat auttaa, mutta töksäyttävät vain jotain edellä mainittua.

Ja uskon että yllättyisit jos tietäisit kuinka moni on alkanut ratkomaan tilannettaan eksyen netin keskustelupalstoille, josta ovat saaneet tietoa, ja ehkä jopa samanlaisia kokemuksia. Useat eivät edes osaisi heti etsiä turvakotia, jos eivät vielä ymmärrä tilanteen vakavuutta ja on ilmennyt vain henkistä väkivaltaa, mutta ei vielä fyysistä.

Ap

Vierailija
9/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin just hyvän artikkelin missä sanottiin että itse asiassa väkivaltaisesta suhteesta on vaikeampaa lähteä kuin suhteesta jossa ei ole ollut väkivaltaa.Nainen pelkää kostoa ja onhan niitä perhesurmia tapahtunutkin juuri silloin kun vaimo on ilmoittanut lähtevänsä.Ok, se on sitten turvakoti mutta sinne ei voi jäädä loppuelämäksi.Mitä sitten? Lähestymiskielto? Miten se toimii sairaan ihmisen kanssa?

Ei naisen välttämättä tarvitse turvakotiin mennä ja lähestymiskieltoa hankkia. Kyllä väkivaltaisesta miehestä pääsee eroon helpommallakin. Ongelma on vain se, että uhri itse ei ymmärrä lähteä.

Kun tulee ensimmäinen lyönti tai raiskaus, siinä on niin sekaisin, että ihmettelee vain, mitä teki väärin, kun rakas ihminen reagoi väkivallalla. Sitten sitä yrittää tehdä toisin, ettei enää hermostuttaisi puolisoaan - siis näkee itse itsensä kaiken alkuunpanijana. Siitä ajatusmallista pitäisi päästä eroon. Väkivalta on aina väärin, ellei se selkeästi ole itsepuolustusta.

Äärettömän harva väkivaltainen ihminen kykenee muuttumaan väkivallattomaksi loppuiäkseen. Toista ihmistä ei pysty muuttamaan mitenkään, väkivallan uhrien pitäisi saada taottua se kalloonsa niin, että he ymmärtävät ja hyväksyvät asian. Sen jälkeen he voivat miettiä, haluavatko elää loppuelämänsä hakkaamisen ja raiskaamisen pelossa vai eivät.

Sama koskee myös henkistä väkivaltaa, uhkailua, pelottelua, asuntoon lukitsemista, halveksimista, sairaalloista mustasukkaisuutta, vaatimusta tietää toisen elämästä jokainen sanottu sana ja ajateltu asia, ystäväpiirin rajoittamista...

IHMINEN EI MUUTU.

VÄKIVALLAN UHRI EI AIHEUTA VÄKIVALTAA MUTTA MAHDOLLISTAA SEN.

LÄHDE.

Vierailija
10/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuen hakeminen AV:n kaltaiselta palstalta on kuin uutisten lukeminen Seiskasta. 

Vierailija
11/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei naisen välttämättä tarvitse turvakotiin mennä ja lähestymiskieltoa hankkia. Kyllä väkivaltaisesta miehestä pääsee eroon helpommallakin. Ongelma on vain se, että uhri itse ei ymmärrä lähteä.

Kun tulee ensimmäinen lyönti tai raiskaus, siinä on niin sekaisin, että ihmettelee vain, mitä teki väärin, kun rakas ihminen reagoi väkivallalla. Sitten sitä yrittää tehdä toisin, ettei enää hermostuttaisi puolisoaan - siis näkee itse itsensä kaiken alkuunpanijana. Siitä ajatusmallista pitäisi päästä eroon. Väkivalta on aina väärin, ellei se selkeästi ole itsepuolustusta.

Äärettömän harva väkivaltainen ihminen kykenee muuttumaan väkivallattomaksi loppuiäkseen. Toista ihmistä ei pysty muuttamaan mitenkään, väkivallan uhrien pitäisi saada taottua se kalloonsa niin, että he ymmärtävät ja hyväksyvät asian. Sen jälkeen he voivat miettiä, haluavatko elää loppuelämänsä hakkaamisen ja raiskaamisen pelossa vai eivät.

Sama koskee myös henkistä väkivaltaa, uhkailua, pelottelua, asuntoon lukitsemista, halveksimista, sairaalloista mustasukkaisuutta, vaatimusta tietää toisen elämästä jokainen sanottu sana ja ajateltu asia, ystäväpiirin rajoittamista...

IHMINEN EI MUUTU.

VÄKIVALLAN UHRI EI AIHEUTA VÄKIVALTAA MUTTA MAHDOLLISTAA SEN.

LÄHDE.

Minusta lähteminen on helppoa. Minä lähdin heti. Ei siinä mitään vaikeaa ole kun vain lähtee karkuun. Mutta se VAINOAMINEN. Muuttaminenkin on vaikeaa, kun työ, tuttavat, suku ja koko elämä on yhdessä paikassa. Muuttaa ei edes halua. Mutta miten jaksaa vainoamista ja sitä, että joskus kaikki pahenee eron jälkeen? Kaikki väkivallan tekijät eivät ole vähä-älyisiä poliisin tuttuja, vaan jotkut ovat korkea-arvoisia mallikansalaisia. Todisteiden ja lähestymiskiellon saaminen sellaista vastaan on helvetin vaikeaa. Uhri on jo valmiiksi helvetin väsynyt ja usein vainottuna myös hädissään. Minun kokemani paheni lähtemisellä. Tein siitä huolimatta oikean ratkaisun, ehkä se hullu ex siitä joskus rauhoittuu.

Tänään oli Iltalehdessä uutinen tapon yrityksestä. Nainen oli hakenut exälle lähestymiskieltoa, ei ollut saanut. Poliisi oli antanut väliaikaisen lähestymiskiellon, mutta mitä pelkkä paperilappu olisi auttanut kun vainoaja yritti tappaa naisen. Onneksi sai edes neljän vuoden vankilatuomion, niin nainen saa olla pari vuotta rauhassa.

Kyllä lähisuhdeväkivalta on vakava ongelma, joka ei usein ole helposti ratkaistavissa

Vierailija
12/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaisesta miehestä ei ihan niin vain pääse eroon. Jos miehellä on tilinkäyttöoikeutesi, sinulla ei tietenkään hänen ja tilillesi tulee korkeintaan työttömyyskorvaus, minkäs teet? Jos uhkaat lähteä, mies uhkaa tappaa lapset tai läheisesi. Kukaan joka ei ole siinä käärmeenpesässä ollut, ei voi ymmärtää syitä miksi nainen ei lähde. Yleisimmät syyt: suojelee läheisiään ja raha.

Vierailija
13/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähteminen olisi vaikeinta niin ei siinä mitään vaikeaa olisikaan. Vainoaminen on todella yleistä ja se on pahempaa kuin suhteessa olo, jolloin hullu on tyytyväinen. Yhteiskuntakaan ei tue uhreja väkivallan tekijän lyhyillä rangaistuksilla. Kaikki väkivallan uhrit eivät todellakaan ole läheisriippuvia jotka eivät halua lähteä..

Vierailija
14/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä neuvoja toivot?  

- Kuinka ottaa iskuja paremmin vastaan?

-kuinka tehdä kaikki mitä puoliso märää ettei tule hakatuksi?

-kuinka meikata mustelmat piilon?

Vierailija
15/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaisesta miehestä ei ihan niin vain pääse eroon. Jos miehellä on tilinkäyttöoikeutesi, sinulla ei tietenkään hänen ja tilillesi tulee korkeintaan työttömyyskorvaus, minkäs teet? Jos uhkaat lähteä, mies uhkaa tappaa lapset tai läheisesi. Kukaan joka ei ole siinä käärmeenpesässä ollut, ei voi ymmärtää syitä miksi nainen ei lähde. Yleisimmät syyt: suojelee läheisiään ja raha.

Niinpä. Monet eivät tunnu tulevan ajatelleeksi, miten kokonaisvaltaisesti pahoinpitelevä puoliso voi hallita uhrinsa elämää, ihmissuhteita, kontakteja ulkomaailmaan yms. Totta kai on niin, että tuollaisessa tilanteessa ainut varteenotettava neuvo, jonka ulkopuolinen voi antaa on kehoitus lähteä suhteesta pois, mutta sen voi tehdä käyttämättä minäkeskeistä humblebrag-retoriikkaa. Tämän minä ymmärsin olevan aloituksen pointin, eikä sen, ettei psväkivallan uhria saisi kehoittaa lähtemään suhteesta.

Vierailija
16/16 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vastaajat eivät tajua, että siinä vaiheessa kun se eka lyönti tulee, on ollut jo henkistä väkivaltaa ja alistamista monta vuotta ja uhrin itsetunto on murskattu. tottakai jokainen lähtisi, jos joku yhtäkkiä pimahtaisi ja alkaisi hakkaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän