Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä hoidetaan laskujen maksamiset?

Vierailija
18.07.2016 |

Eli sovitteko kumpi maksaa minkäkin laskun, jaatteko laskut vai maksaako se, jolla sillä hetkellä on varaa maksaa lasku?
Meillä on miehen kanssa sellainen järjestely, jonka mies on lähinnä itse päättänyt, mutta asia oli mulle ok kun hän siitä kertoi. Minä maksan siis sähkölaskun ja kodin yhtiövastikkeen. Ja tietysti omat vakuutukseni yms. Mies on aikoinaan myös sanonut, että vesilasku maksetaan puoliksi ja samoin nettilasku.
Vesilasku tulee puolen vuoden välein ja nyt se pari päivää sitten tipahti postilaatikkoon. Minulla on aika huono rahatilanne tällä hetkellä, koska jouduin pois töistä. Mies käy töissä. Nyt mies kuitenkin muistutti, että vesilasku tuli, sehän piti maksaa puoliksi. Hänellä olisi varaa hyvin maksaa vesilasku tällä kertaa itse, minulla ei oikeasti olisi varaa maksaa osuutta vesilaskusta. Samoin hän räyhää nettilaskusta (19,90€) kun hän on nyt maksanut sen moneen kertaan vaikka piti maksaa puoliksi. Mies pitää kyllä niin tiukasti kiinni "sopimuksestamme" että loukkaantuu, jos ehdotan että hän tällä kertaa maksaisi laskun kokonaan.
Vanhemmillani taas toimitaan niin, että laskun maksaa se jolla varaa on, tämä on ollut mielestäni erittäin toimiva ratkaisu. Minusta olisi varsin kohtuullista, että mieheni maksaa vesilaskun, minä kun kuitenkin käyn aina ruokakaupassa. Miten teillä siis toimitaan laskujen kanssa?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies maksaa?

Vierailija
2/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä revitään kaikki laskut, turha niitä on enää täs vaihees maksaa kun peli on jo menetetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksaa se, joka sattuu ehtimään istumaan koneella edes sen aikaa rauhassa. Maksaa siltä tililtä kumman verkkopankkitunnukset sattuu löytämään ensimmäsenä käteen. Monasti tullu muistutuksia, kun ei vaan oo ollu aikaa maksaa laskuja...

Vierailija
4/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies omistaa talon ja maksaa kaiken siihen liittyvän. Kumpikin maksaa omat laskunsa ja kulunsa, mitään yhteisiä laskuja ei ole.

Vierailija
5/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä maksat yksin yhtiövastikkeen (!) ja sähkön, puoliksi maksatte veden ja netin? Mitä mies maksaa? Aika epäreilulta kuulostaa

Vierailija
6/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säännöllisesti tulevat laskut jaettu siten, että osa menee mun tililtä ja osa miehen. Suurin osa menee sähköisesti, ennen puhuttiin suoraveloituksesta, mikä lie on oikea termi nykyään. Ei ole kovin tarkkaan laskettu sitä, onko summa kuukausittain täsmälleen sama, karkeella tasolla nää on laitettu puoliksi.

Muiden laskujen osalta se maksaa, joka viitsii/jaksaa /ehtii. Meillä on yhteinen talous, joten sinänsä ei ole väliä, kumman tililtä maksetaan. Kummankin nettipankissa näkyy toisen tilit, joten tarvittaessa voidaan puolin ja toisin siirtää rahaa toiselle, jos jompi kumpi on maksellut enemmän menoja ja tili menee vähiin ennen palkkapäivää.

Vierailija
7/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan laskut niin kauan kun on tilillä rahaa, jos loppuu niin mies maksaa - pitkin hampain.

Vierailija
8/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan laskettu minkä verran suurin piirtein menee kuukaudessa menoihin. Tuohon sisältyy myös siis vakuutuslaskut yms. joita ei tule joka kuukausi. Mä laitan miehen tilille x-summan joka kuukausi ja hän hoitaa laskut. Tämä toimii meillä, koska mun tulotaso vaihtelee, mutta tuon sovitun summan pystyn hoitamaan aina.

Toki myös, jos en pystyisi, niin sitten kertoisin miehelle hyvissä ajoin, että en selviä siitä ja mies kyllä hoitaisi isomman osan, mutta näin ei ole vielä koskaan seitsemän vuoden aikana tapahtunut.

Niin ja kauppalaskut menee niin, että mies maksaa 1-2 kertaa kuussa ison kauppalaskun eli silloin, kun haetaan kaapit täyteen, ostetaan pesuaineet yms. Ja mä haen sitten täydennykset.

Vierailija
9/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettipankissa maksetaan

Vierailija
10/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies maksaa?

Lyhentää asuntolainaa joka kuussa. Se muuten taitaa olla netin ja vesilaskun lisäksi ainoa ns kotiin liittyvä laksu. Toisaalta, kun laskut jaetaan niinkuin mies on ehdottanut, tulee suurinpiirtein sama summa talouteen liittyen. Mutta minusta olisi oikein reilua nyt maksaa lasku itse, minä voin sen sitten itse maksaa kokonaan kun minulla on varaa. Tietysti loput rahat, mitä miehelle jää, menee hänen omiin juttuihinsa, hän ei käy kaupassa ollenkaan. Joskus ehkä antaa vähän rahaa että ostappa sitten tolla ruokaa.

Ap

Vierailija
11/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä maksat yksin yhtiövastikkeen (!) ja sähkön, puoliksi maksatte veden ja netin? Mitä mies maksaa? Aika epäreilulta kuulostaa

Kyllä näin on juu. Mies tosin lyhentää asuntolainaa

Vierailija
12/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksaa kumpikin ns. omat laskut. Vuokra ym. puoliksi. Tapauskohtaisesti kuitenkin: jos toisella ei jostain syystä ole rahaa, niin sitten vain toinen maksaa. Meillä ei ole ollut rahasta riitaa, joten asioita ei ole tullut mietittyä.

Vierailija
13/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yhteinen tili, johon tulee kummankin palkka. Mies ei ole maksanut laskuja vuosiin, mutta meidän tapauksessa sillä ei ole väliä :)

Vierailija
14/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki suuremmat menot on laskettu niin, että maksetaan niitä kuukausittain aina asumiskulujen kanssa yhteiselle tilille. Sieltä sitten helppo maksella kun laskuja luukusta putoaa. Ja puoliksi siis maksetaan. Ollaan säästetty muutamia tuhansia puskurirahaa myös tuonne yhteiselle tilille, niin sieltä voidaan maksaa, jos jotain yllättäviä menoja sattuu - sitten säästetään taas pikkuhiljaa takaisin.

Vierailija
15/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen tili, jolle molemmat laittaa tulojensa mukaisesti rahaa. Sovitaan aina, että mä laitan nyt x euroa ja sä y, jos tulot on eri suuruiset. Mies tekee pätkätöitä, minä opiskelen ja olen osa-aikaisena hyvin vaihtelevin tuloin.

Tililtä maksetaan vuokra, yhteiset laskut ja myös ruuat kaupasta. Näin kaikki menee väkisinkin puoliksi. Ainoa säännöllinen lasku, minkä maksan itse on puhelinlasku.

Vierailija
16/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan juuri noin kun sun vanhemmilla, eli se maksaa kumpi pystyy. Yleensä meillä menee tällä tavoin melkein tasan laskut. Jos mies on maksanut juuri vesilaskun, maksan minä sitten vaikkapa sähkölaskun

Vierailija
17/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.

Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.

Vierailija
18/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili yhteisiin menoihin. Toistuvat laskut menevät e-laskuina automaattisesti sieltä. Samoin ruoat ja vastaavat ostetaan yhteisen tilin kortilla.

Vierailija
19/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätte kaikki laskut puoliksi, niin se on reilua. Tulotasosihan olet itse päättänyt mitä se on esim. 0-10 000 e/kk välillä. Riippuen siitä mitä työtä teet, kuinka paljon jne. Perheellisellä jokaisella vastuullisella aikuisella on väh. 5 000 euroa puskuria, jolla voi aina kuitata laskuja jos välillå ei tee töitä.

Vierailija
20/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.

Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.

No asuntohan oikeastaan on miehen, mies otti lainan itse ja osti kämpän. Emme ole naimisissa. Mies ei halunnut yhteistä lainaa, jos oikeasti käykin niin, että ero joskus tulee niin se olen sitten minä joka lähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi