Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen kerta näöntarkastuksessa - vaivautuisitteko ostamaan silmälasit näillä spekseillä?

Vierailija
17.07.2016 |

Osaako joku fiksumpi neuvoa ja tulkita, kenties jopa optikoitakin paikalla? :)

Kävin siis ensimmäistä kertaa optikolla ja tällaisella lippulappusella varustettuna poistuin paikalta:

http://aijaa.com/5WZJm6
(toiminneeko suora linkki: [url]http://aijaa.com/5WZJm6[/url] )

Olin niin kiireinen, etten ehtinyt sen kummemmin optikon kanssa jäädä juttelemaan, mutta sen verran hän minulle tuloksia tulkitsi, että suositteli moniteholaseja (tietenkin, koska silmälasiliikkeessä asioin). Sen verran osaan kuitenkin tulkita itsekin, että nuo lukemat ovat verrattain pienet.

Eli: ostaisitko itse silmälasit, kun näössä näin vähän "vikaa"? Menin tarkastukseen, koska olen opiskelija ja huomaan toisinaan siristeleväni silmiä luentosalissa. Luen paljon kirjoja, vietän myös paljon aikaa päätteellä opiskellen, sekä tietenkin Aihe Vapaalla... ;) Siihen päälle myönnettäköön, että olen pahasti teeveeriippuvainen, ja erityisesti televisiota katsellessa olen kuullut ulkopuolisilta, että ilmeilen usein otsa kurtussa. Autoilen, silloin en huomaa mitään erityistä.

Toisaalta koen, että tulen toimeen ilmankin, mutta toisaalta, kannattaisiko minun sittenkin helliä silmiäni ostamalla sopivat linssit? Pitäisikö vain säästää opintolaina oikeasti pakollisiin menoihin kuten sapuskaan?

Kiitos avusta!!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä osta, jos koet että et tarvitse, eli pärjäät ilman :)

Vierailija
2/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa, jos silmät väsyy tai on usein pää kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinnitin enemmän huomiota että silmänpaineesi oli ylärajoilla ja sanot olevasi opiskelija eli oletan että olet nuori.

Itse kävisin jatkossa mittaamassa paineet säännöllisesti vuosittain tai parin vuoden välein. Voihan toi olla vaan kertatulos, ei ole tarkoitus säikytellä.

Ja en ole lääkäri vaan glaukoomapotilaan omainen. Laseihin en ota kantaa. 😊

Vierailija
4/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on näkö 0.75, ollut jo 20v ja nyt vasta hommasin lasit ( joita en edelleenkään osaa pitää paljon ). Hyvin näen ilmankin laseja. Sinuna en ottaisi laseja jos päätä ei särje jne

Vierailija
5/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan nuo silmänpaimeet enempi huolestuttaisi.

Noilla arvoilla en laseja ottaisi.

Vierailija
6/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärystä en  kylläkään kärsi oikeastaan koskaan, edes migreenistä, vaikka kaikilla muilla perheenjäsenillä sellainen useinkin on!

Tavallaan siis pärjään kyllä ilman, mutta esimerkiksi mies on sitä mieltä että edes kaukolasit voisivat tehdä hyvää. Näytän joskus telkkaria katsoessa otsa kurtussa jopa niin vihaiselta, että minulle ei uskalla edes jutella. :D

Tuota kaukonäköä olisi siis ehkä hyvä hoitaa..? Ja tuota yhtä palkkia en osaa lukea lainkaan, eli "ax, 115 / 95"! Kertooko se siis jotain "hajataitosta", josta kurtistelu voisi ennemminkin johtua..? Vai ovatko nuo 115/95 arvoina ihan normaalit?

Ap aka tyhmeliini :)

Vierailija
7/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jo tässä välissä vastauksista!!

Mikä niissä silmänpaineissa on huolestuttavaa? Mikä merkitys korkeammilla silmänpaineilla on?

ap

Vierailija
8/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse.

Vierailija
9/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä hankkia ne lasit ja käyttää niitä vain kun katsot telkkaria/luentosalissa ym. Ei niitä kannata koko aikaa käyttää, jos muuten pärjäät ilman.

Vierailija
10/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa ottaisi.

Vierailija
11/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeus

Vierailija
12/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samat ja hommasin lasit. Avautui uusi elämä, kun en tiennyt, että näin tarkasti voi nähdä!!! Olin niin tottunut huonoon näköön, että en tiennyt millaista on, kun näkee kaiken teräväpiirtona!!! Ja telkkarin tekstitkin on ihan kirkkaat ja terävät!!!

On ihanaa, kun näkee kaikki yksityiskohdat!!!

Käy tolla reseptillä hakemassa nisseniltä ne 20e lasit. Mä hain ja uusi elämä aukesi edessäni. Eikä maksanut paljon mitään!

Vierailija
13/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin lasit noilla arvoilla, varsinkin hajataiton vuoksi. Arvoni ovat suht samat ja luulin etten laseja tarvitse. Mutta silmälääkäri puhui ympäri ja onneksi otin. Näkemisen "laatu" parani uskomattoman paljon.

Painearvojasi pidän minäkin korkeina, varsinkin jos olet alle 30v. Kävisin jo lääkärillä noilla arvoilla.

Vierailija
14/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille jo tässä välissä vastauksista!!

Mikä niissä silmänpaineissa on huolestuttavaa? Mikä merkitys korkeammilla silmänpaineilla on?

ap

Googleta glaukooma

Vierailija
15/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä siitä haittaakaan ole jos haet nisseniltä ne 5-24e kaukolasit ja kokeilet miten erilaiselta maailma niillä näyttää.

Mitään muita maksuja ei siihen päälle tule, kun sulla on jo toi respa.

Vierailija
16/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku? Hoitamaton glaukooma johtaa sokeuteen.

Ennen puhuttiin viherkaihista

Vierailija
17/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa lasit jos tuntuu että silmät väsyy vaikka jos ajat pitkään  Muuten et tarvitse laseja.

Silmänpaineesi ovat normaalin rajoissa.

Vierailija
18/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua miten nuorella ihmisellä pitäisi olla monitehot. Mutta joo, kyllä ottaisin jos joutuisin siristelemään, itselläni on +5 lähellä, on aina ollut hajataittoa ja vanhemmiten myös karsastusta.

Vierailija
19/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paineet sulla enintään tossa mietityttää, kannattaa seurata. Ja mennä oikealle silmälääkärille, optikoilla ei ole kunnon koulutusta silmöpaineisiin.

""Glaukooma on sairaus, jossa kohonnut silmäpaine vaurioittaa salakavalasti ja hitaasti näköhermoa, ilman että potilaalla olisi kipuja tai vaivoja. Koska näköhermo välittää näköviestejä aivoihin, vaurioittaa glaukooma vähitellen myös näkökykyä. 

Glaukooma (silmänpainetauti, viherkaihi) on merkittävimpiä niistä sokeuden aiheuttajista, joita nykyisin voidaan ehkäistä. Edellytyksenä on kuitenkin taudin riittävän varhainen toteaminen sekä huolellinen hoito ja seuranta. Tämän vuoksi silmien tarkastaminen riittävän usein silmälääkärillä on tärkeää. Koska osa glaukoomista kehittyy paineherkkiin silmiin normaaleillakin silmänpaineilla, pelkkä paineen mittaaminen ei yksin riitä. "

http://www.glaukooma.com/glaukooma.html

Vierailija
20/40 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmänpaineet huolestuttavan korkeat. Onko teilla suvussa silmiin liittyviä sairauksia? Oletko Pohjanmaalta kotoisin, jossa esiintyy glaukoomaa suvuittain...Mars silmälääkäriin kunnolliseen silmienpohjien tutkimukseen. Optikko ei pysty näkemään ja tulkitsemaan silmänpohjia kuten silmälääkäri voi.