Ensimmäinen kerta näöntarkastuksessa - vaivautuisitteko ostamaan silmälasit näillä spekseillä?
Osaako joku fiksumpi neuvoa ja tulkita, kenties jopa optikoitakin paikalla? :)
Kävin siis ensimmäistä kertaa optikolla ja tällaisella lippulappusella varustettuna poistuin paikalta:
http://aijaa.com/5WZJm6
(toiminneeko suora linkki: [url]http://aijaa.com/5WZJm6[/url] )
Olin niin kiireinen, etten ehtinyt sen kummemmin optikon kanssa jäädä juttelemaan, mutta sen verran hän minulle tuloksia tulkitsi, että suositteli moniteholaseja (tietenkin, koska silmälasiliikkeessä asioin). Sen verran osaan kuitenkin tulkita itsekin, että nuo lukemat ovat verrattain pienet.
Eli: ostaisitko itse silmälasit, kun näössä näin vähän "vikaa"? Menin tarkastukseen, koska olen opiskelija ja huomaan toisinaan siristeleväni silmiä luentosalissa. Luen paljon kirjoja, vietän myös paljon aikaa päätteellä opiskellen, sekä tietenkin Aihe Vapaalla... ;) Siihen päälle myönnettäköön, että olen pahasti teeveeriippuvainen, ja erityisesti televisiota katsellessa olen kuullut ulkopuolisilta, että ilmeilen usein otsa kurtussa. Autoilen, silloin en huomaa mitään erityistä.
Toisaalta koen, että tulen toimeen ilmankin, mutta toisaalta, kannattaisiko minun sittenkin helliä silmiäni ostamalla sopivat linssit? Pitäisikö vain säästää opintolaina oikeasti pakollisiin menoihin kuten sapuskaan?
Kiitos avusta!!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No eipä siitä haittaakaan ole jos haet nisseniltä ne 5-24e kaukolasit ja kokeilet miten erilaiselta maailma niillä näyttää.
Mitään muita maksuja ei siihen päälle tule, kun sulla on jo toi respa.
Olen paljon sinua vanhempi, mutta sain myös telkkarinäön korjattua ihan halvoilla laseilla. Hyvin näkyy nyt tekstit, ei tarte kurtistella.
ottaisin jotkut halvat luentoja ja autolla ajelua varten, elokuvissakin jne. on kiva nähdä tarkasti. Eipä niitä laseja jatkuvasti tarvi käyttää. Siristely aiheuttaa ryppyjä
Siis minkäikäinen olet? Outoa että suositeltiin monitehoja, niissä ei mielestäni ole mitään järkeä noilla arvoilla. En muutenkaan ottaisi noilla luvuilla laseja, korjaukset on minimaaliset. Toisaalta joillakin jo pienikin korjaus vaikuttaa, joten toki voit kokeilla ottamalla jotkut maks 20 euron lasit. En ottaisi edes mitään pintoja niihin , testaisin ensin onko laseista edes mitään hyötyä. Olen työskennellyt optisen alan myyjänä 5 vuotta, joten jotain tietoa löytyy.
Hanki ne halvat kaukolasit. Minkä ikäinen olet, kun jo optikko monitehoja suositteli?
Oletko itse huomannut, että et näe tarkkaan esim. kynttilänliekkiä vaan se ikään kuin "hajoaa" utuiseksi? Se johtuu hajataitosta, eli kannattaa korjata myös sitä ja silloin eri riitä 20 euron lasit.
Seuraavalla kerralla sinun kannattaa käydä silmälääkärillä, ja mieluummin jossakin muualla kuin optikon takahuoneessa. Optikot elävät myymällä silmälaseja, silmälääkärit hoitamalla silmäsairauksia ja tekemällä myös "turhia" tarkastuksia samalla tavalla kuin gynet ja hammaslääkärit, joilla käydään myös pelkissä tarkastuksissa. Silmälääkäri voi tutkia tarkemmin myös paineen ja mahdolliset silmäsairaudet, ja lisäetuna saat silmälasireseptin.
Osta vaan telkkarinkatsomislasit.
T. äiskä
Olen 26-vuotias ja juuri nyt hieman huolestunut. Suvussani ei tietääkseni liiku silmäsairauksia (enkä muuten ole Pohjanmaalta, kun joku kysyi :), mutta kummallakin vanhemmalla ja isovanhemmilla kyllä surkea näkö on.
Voisiko tietty säännöllinen lääkitys vaikuttaa silmänpaineisiin/näköön muuten? Olen nimittäin syönyt reilut kymmenen vuotta mielialalääkkeitä, ja nehän tunnetusti ovat myrkkyä kropalle aina aivoista iholle ja edelleen suolistoon... :(
Yksityiselle minulla ei ole varaa. Pääseekö tk:n kautta pätevälle silmälääkärille..? Kuten sanoin, nyt huolestuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hanki ne halvat kaukolasit. Minkä ikäinen olet, kun jo optikko monitehoja suositteli?
Oletko itse huomannut, että et näe tarkkaan esim. kynttilänliekkiä vaan se ikään kuin "hajoaa" utuiseksi? Se johtuu hajataitosta, eli kannattaa korjata myös sitä ja silloin eri riitä 20 euron lasit.
Seuraavalla kerralla sinun kannattaa käydä silmälääkärillä, ja mieluummin jossakin muualla kuin optikon takahuoneessa. Optikot elävät myymällä silmälaseja, silmälääkärit hoitamalla silmäsairauksia ja tekemällä myös "turhia" tarkastuksia samalla tavalla kuin gynet ja hammaslääkärit, joilla käydään myös pelkissä tarkastuksissa. Silmälääkäri voi tutkia tarkemmin myös paineen ja mahdolliset silmäsairaudet, ja lisäetuna saat silmälasireseptin.
Olet väärässä. Hajataittoa on niin vähän ettei vaikuta hintaan. 20 eurolla saa aivan varmasti lasit. Jos hajataittoa on yli 2, silloin vasta tarvitaan kalliimpi linssi. T. Optisen alan myyjä
Silmänpaine on normaali. Keskimäärin silmänpaine on 16. Miksi haluatte huolestuttaa ap:ta turhaan?
Vielä sen verran, että optikot ohjaa kyllä herkästi silmälääkärille jos syytä on. Silmänpaine on normaali ja näöntarkkuus myös, joten ei syytä näitten osalta huoleen.
Terv optisen alan myyjä
Ottaisin lasit. Nuo arvot ovat mielestäni siinä rajalla, mutta koska siristelet jatkuvasti kannattaa ottaa. Ei niitä tarvitse koko aikaa käyttää jos tuntuu ettei tarvitse mutta juurikin luennoilla ym kannattaa olla, voit keskittyä itse asiaan huomattavasti paremmin.
Ota kaukolasit, mutta älä vielä moniteholaseja. Ehdit kyllä saada sellaiset myöhemminkin, sillä ei sinulla vielä voi olla ikänäköä. Maksavat maltaita, nimim. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Olen 26-vuotias ja juuri nyt hieman huolestunut. Suvussani ei tietääkseni liiku silmäsairauksia (enkä muuten ole Pohjanmaalta, kun joku kysyi :), mutta kummallakin vanhemmalla ja isovanhemmilla kyllä surkea näkö on.
Voisiko tietty säännöllinen lääkitys vaikuttaa silmänpaineisiin/näköön muuten? Olen nimittäin syönyt reilut kymmenen vuotta mielialalääkkeitä, ja nehän tunnetusti ovat myrkkyä kropalle aina aivoista iholle ja edelleen suolistoon... :(
Yksityiselle minulla ei ole varaa. Pääseekö tk:n kautta pätevälle silmälääkärille..? Kuten sanoin, nyt huolestuttaa.
Ap
Musta sun ei kannata huolestua, ei ne silmänpaineet missä taivaissa ole. Mainitsin koska 'normaalin' yläpäässä ja olet nuori henkilölö. Silmänpohjan tarkistus ja paineidenmittaus ei ole kikään isoasia silmälääkärillä, ihan vakiotutkimus. Joidenkin perussairauksien kanssa esim. ykköstyypin diabetes suositellaan säännöllisiä tutkimuksia. Vähän niinkuin naisille suositellaan papa-tutkimuksia tai mammografiaa. Ei se tarkoita että siellä mitään on, mutta hyvä välillä tarkistaa.
En varaisi tätä varten erikseen lääkärinaikaa, mutta kun seuraavankerran käyt niin kysy samalla.
Se jonka omaisella on glaukooma.
Silmänpaineet ovat ylärajoilla, mutta normaalit vielä. Kyllä se optikko olisi sinut ohjannut silmälääkärille jos olisi syytä huoleen. Toki jos sinua nyt huolestuttaa niin käy kysymässä toisesta liikkeestä, mittauta vaikka silmänpaineet uudestaan. Maksaa muutaman euron.
Tuossa tilanteessa ottaisin ne halvimmat mahdolliset ja käyttäisin niitä juurikin television katseluun ja luennoilla. Toki itse esimerkiksi jäin "teräväpiirtoon" niin koukkuun että aloin käyttää laseja kokoaikaisesti, on uskomatonta huomata kuinka tarkka maailma on lasit päässä
Niin vähän on tuota plussaa kauas, että en usko silmälasien juurikaan vaikuttavan näkemiseen, ja lähellekin vain +0,75. No kai noinkin mietoja laseja myydään, mutta turhilta ne vaikuttaa. Ja ihan normaalit silmänpaineet, niin kuin täällä on jo todettukin.
Kiitos kaikille. Sivistyin nyt näistä neuvoista, ja tiedänpähän nyt sitten vaikkapa muutaman vuoden päästä pyytää noiden paineiden uudelleenmittausta ihan kaiken varalta vaan. :)
Käyn ensi viikolla muutenkin asioilla, joten voihan sitä poiketa vaikkapa siellä Nissenillä katsomassa jos oikein halvalla näppärät pokat saisi! Säästää sen rahan sitten vaikka jättämällä muutaman karkkipäivän väliin. :)
Ap
Minulla oli optikon mittaamana selvästi koholla silmänpaineet, mutta silmälääkärin tutkimuksessa todettiin ihan normaalit paineet molemmissa silmissä. Että välttämättä ei sitäkään vähää syytä huoleen.
Älä koskaan osta laseja optikon määräyksen perusteella. Minullla on ollut silmälasit 14-vuotiaasta, yhden kerran erehdyin tilaamaan lasit optikon tutkimuksen perusteella. Ihan sudet, suorat viivatkin näytti mutkaisilta. Optikko vain sanoi, että silmien täytyy tottua niihin. Koskaan ei silmälääkärin määräämien lasien perusteellan näin ole käynyt. Menin silmälääkärille ja sain ihan erilaisen reseptin laseihin. Optikko oli tosi myrtynyt, mutta sainpa sopivat lasit.
Ota lasit, jos tuntuu että näöstäsi on sinulle haittaa. Jos taas tuntuu että näet mielestäsi hyvin, et laseja tarvitse. Optikkona en myisi väkisin noilla vahvuuksilla laseja. Toki lasien tarve on yksilöllinen, toiset saavat valtavaa apua pienistäkin korjauksista, toiset eivät huomaa eroa juuri laisinkaan.
Ikäsi puolesta et tarvitse varsinaisia monitehoja.
Sinulle on luultavasti suositeltu "nuorisomonitehoja", sillä teet paljon lähityötä. Linssissä on pieni pluslisäys juurikin lähelle katselua helpottamaan ja silmää "rentouttamaan". Ihan pelkillä kaukolaseillakin luultavasti pärjäät.
Mietit noita ax- lukuja. Ne ovat vain astesuunta, missä suunnassa hajataitto on. Ei kerro huonommuudesta tai paremmuudesta. Paineet ovat normaalit, en olisi niistä tässä vaiheessa kamalan huolissani.
Korkeintaan hakisin jotkut 9 euron specsaversin lasit ajolaseiksi. Pärjäät kyllä ilman niitäkin. Ehkä jos olisi lentoharrastus tms. niin siinä voisi olla hyvä saada vielä se viimeinen silaus tarkkuuteen. BTW. mun näöntarkkuus on laseillakin vain 0,8. Pärjään sillä kyllä ok autolla ajaessa.
Aika pieni ero kuitenkin kauas ja lähelle, mutta hajataittoa on sen verran, että laseilla näkisit kyllä selvemmin. Moniteholaseja ei mistään saa 20 eurolla. Luultavasti itse en ostaisi noilla lukemilla laseja. Mulla on itselläni samanlaiset painelukemat, eikä niihin silmälääkärikään reagoinut mitenkään.