synnytys/synnytystapa-arvio naistenklinikalla
Kyselen tätä kautta kokemuksia synnytysten sujumisesta naistenklinikalla sekä synnytystapa-arvioasta. Synnytystapa-arvio on parin viikon päästä: millainen tutkimus tuolloin tehdään? saako röntgenkuvauksen lantioasta helposti (kiinnostaa koska heikot luut)? Huomioidaanko kudosten venyvyyttä mitenkään?
Entä synnytys. Millaisia kokemuksia teillä on kivunlievityksestä, mahdollisesta sektiosta, kätilöistä, lääkäreistä, opiskelijoista jne.
Eli kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat kun synnytys lähestyy ja pelotttaa. Itse olen käynyt jo kätilön kanssa keskustelemassa pelkopolilla.
Kiitos vastuksista.
Kommentit (3)
vastaanpa kun ei ketään ole ehtinyt vielä. Mulle tehtiin synnytystapa arvio naikkarilla vajaa 2v sitten. Syitä oli kaksi; eka lapsi oli perätilassa ja eikä sitä pystytty kääntämaan lantion ahtauden vuoksi ja toinen syy oli että myös tämä toinen oli perätilassa.
Mulle ie tehty röntkeniä vaan ihan vaan ultrattiin käännöstä ei edes yritetty koska olin kokenut sen todella epämiellyttäväksi edellisellä kerralla. No, ei se käännös olisi edes onnistunut koska vauva oli todella jumissa lantion sisällä(kirurgi sai käyttää kunnolla voimia että vauvan sai pois vatsasta).
Mä sain helposti sektio päätöksen, en tarvinnut yhtään puhua sen puolesta. Todettiin että se olis se paras tapa synnyttää.
Itse sektiosta on ihan hyvät muistot kivun hoito hyvä sekä leikkauksessa että heräämössä ja sitten osastolla. Sain vauvan heti syliin pieneksi aikaa. Sitten vauva tuotiin jopa heräämöön jossa vauva laitettiin rinnalle.
Mulla oli sektiossa mukana yksi sairaanhoidon opiskelija ja hän oli pääpuolella ja hän piti minut hyvin informoituna, minusta oli mukavaa että hän oli siinä. Lääkäri kandeja ei ollut. Toista oli ekassa sektiossa kättärillä, siellä oli silloin väkee kuin pipossa. Oli anestesia lääkäriopiskelija ja -sairaanhoitajaopiselija, sitten myös lääkäri joka oli erikoistumassa kirurgiaan ja kätilöopiskelija.
Osastolla henkilökunta oli mahtavaa samoin lastenlääkäri oli mitä ihanin. Ainoo miinus oli se että mut sijoitettiin 4hengen huoneeseen, ja se trafiikki oli valtava.
Summasumarum ei siis ollut paljoakaan valittamista :)
T. MoominMamma
Synnytystapa-arviossa en ole käynyt mutta Naistenklinikasta ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. En joutunut synnytystapa-arvioon vaikka toinen lapseni meni 10 päivää yli ja mitat syntyessä alakautta olivat 4920g ja 55 cm. Esikko oli myös yli 4 kiloinen, joten olettivat mahtuvan tämänkin.
Olin viikko sitten ruuhka-aikaan lastani hakemassa ja silti hoitajat ja lääkärit ovat ystävällisiä ja apua saa kaikkeen tarvitsemaansa. Itse valitsen Naistenklinikan terveydellisistä syistä, minulla on ongelmia veren hyytymisen kanssa, mutta myös kuulemieni kokemusten perusteella.
Kivunlievityksestä: Puudutuksia tarjotaan helposti eikä kipujen kanssa tarvitse kärvistellä. Itse en ole puudutuksia ottanut kummassakaan synnytyksessä ja myös kieltäytyminen otetaan tosissaan eikä mitään tyrkytetä, molemmilla kerroilla vaihtoehtoja on käyty läpi ja molemmat lapset olen tehnyt Petidiinillä ja ilokaasulla. Kipua on mielestäni myös helpottanut kätilöiden asiantuntevuus ja rauhallisuus. Pidän myös siitä että uudessa ja koko ajan muuttuvassa tilanteessa on mukana ohjaamassa kertoen mitä pitää tehdä. Ilmeisesti Kättäri valitaan usein siksi että halutaan synnyttää omilla ehdoilla ja olen monesti ensisynnyttäjien sitten kertovankin että tuntui että sai aika pitkälle itse pärjätä omillaan ja pyytää apua.
Henkilökunta yleensä on todella ystävällistä ja olen tuntenut tulleeni huomioiduksi ja huolehdituksi todella hyvin, suosittelen.
Ainoa huono puoli on tietysti edellisenkin mainitsema trafiikki osastolla ja synnyttäjien oma käyttäytyminen 4-hengen huoneissa. (esim. puhelimen käyttö ja virailijoiden runsas määrä)
... että sektion kyllä tekee gynekologi eikä kirurgi.