Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elintasosi suhteessa tuloihisi?

Vierailija
17.07.2016 |

Eli tuossa otsikossapa se kysymys. Miten asut, millainen auto, kuinka isoa perhettä elätät, millaisiin harrastuksiin on varaa? Ja kuinka suuret tulot on noiden menojen kattamiseen. Jääkö jotain säästöön?

Oma tilanne: Nettotulot n. 4200 e kuukaudessa. Asun yksin 28m2 huonokuntoisessa vuokrayksiössä, omistan auton jonka "arvo" noin 2000 e. Huonekalut ja astiat on kaikki ilmaiseksi saatuja, enkä ole mitenkään erityisesti sisustanut. Patja lattialla, ei sänkyä. Rahaa käytän sitten harrastuksiin (matkailu, erämaavaellukset, luontokuvaus, opiskelu) joiden koen tuovan ulkoisia puitteita enemmän sisältöä elämääni. Syön myös ulkona melkein joka ilta koska vihaan ruoanlaittoa. Säästöön jää n. 1500 e kuukaudessa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa.

Vierailija
2/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen säästät? Etkö keksi sille 1500 eurolle mitään käyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot noin 3500 e/kk (netto). Asun aivan liian hyvin suhteessa tuloihini, auto on aivan liian uusi. Rahaa käytän aika lailla maltillisesti, matkustan vain pari kertaa vuodessa ja silloinkin kaupunkikohteisiin tyyliin Hongkong tai Los Angeles. Velkaa ei ole ja säästöön jää noin 2000 e/kk. Taitaa taas olla aika hankkia yksi sijoituskämppä lisää.

Vierailija
4/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuutta varten säästän. Aina voi kuitenkin joutua työttömäksi tai sairastua, jolloin noille rahoille on käyttöä. Jos ei kumpikaan näistä toteudu voi säästöjen turvin jäädä eläkkeelle normaalia aikaisemmin. Tällä hetkellä en kaipaa mitään 'lisää' elämääni, ja tavaroiden ostaminen vaan ahdistaisi.

Vierailija
5/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä et keksi mitään syytä, miksi säästäminen ei kannattaisi, kun aloittaja tuntuu elävän nytkin itselleen mieluista elämää?

Vierailija
6/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tienaan" noin 800€/kk eläkkeen muodossa. Elän mielestäni suorastaan hulppeasti siihen nähden. Kun muutin tähän vuokrayksiöön, edellinen asukas myi minulle reilulla satasella mm. tv-tason, sohvan ja muita kalusteita, joten niihin ei kulunut rahaa ollenkaan. Kulutan rahaa lähinnä itseeni, en omista lemmikeitä eikä ole maksullisia harrastuksiakaan. Nytkin kylppärissä linkoaa tuliterä Boschin pesukone, jonka ostin kuluneella viikolla extempore kun kyllästyin pesutuvassa ramppaamiseen. Aamulla keitin kahvit espressokoneellani, arjen luksusta.

Vierailija
7/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tienaan" noin 800€/kk eläkkeen muodossa. Elän mielestäni suorastaan hulppeasti siihen nähden. Kun muutin tähän vuokrayksiöön, edellinen asukas myi minulle reilulla satasella mm. tv-tason, sohvan ja muita kalusteita, joten niihin ei kulunut rahaa ollenkaan. Kulutan rahaa lähinnä itseeni, en omista lemmikeitä eikä ole maksullisia harrastuksiakaan. Nytkin kylppärissä linkoaa tuliterä Boschin pesukone, jonka ostin kuluneella viikolla extempore kun kyllästyin pesutuvassa ramppaamiseen. Aamulla keitin kahvit espressokoneellani, arjen luksusta.

Saatko eläkkeen lisäksi asumistukea?

Vierailija
8/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot noin 3500 e/kk (netto). Asun aivan liian hyvin suhteessa tuloihini, auto on aivan liian uusi. Rahaa käytän aika lailla maltillisesti, matkustan vain pari kertaa vuodessa ja silloinkin kaupunkikohteisiin tyyliin Hongkong tai Los Angeles. Velkaa ei ole ja säästöön jää noin 2000 e/kk. Taitaa taas olla aika hankkia yksi sijoituskämppä lisää.

Mitä varten säästät?

Vierailija
9/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 1400/kk. (Omat tulot)Yksi lapsi, ja mies. Asumme uudessa kaksiossa. Raha kuluu lähinnä ruokaan ja asumiseen+lapselle vaatteet ym. Ns. Ylimääräistä jää tällä hetkellä n. Parisataa "ylimääräistä". Tosin tämäkään ei siinä mielessä ole ylimääräistä, että kotimme sistustus on vähän "tyhjänoloinen", kun se maksaa eikä kaikkea voi hankkia kerralla. Lisäksi itselleni pitäisi ostaa lisää vaatetta. Tällä hetkellä käytän mm. Rikkinäisiä farkkuja, kun odottelen ensi kuun rahoja. Perjaatteessa on jonkun verran asioita mitä olisi tarkoitus hankkia, mutta näitä pystyy tekemään aika pikkuhiljaa. Onneksi kuitenkin vähän jää rahaa muuhunkin kuin ruokaan ja asumiseen. Olisi ihana kun olisi sellaiset tulot ettei rahaa tarvitsisi miettiä vaan voisi ostaa aina kun tarvii jotain ym.

Vierailija
10/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohva on rikki ja pesukoneessa toimii vielä pari ohjelmaa. Ostan sitten uudet, kun laukeavat lopullisesti. M36

Vierailija
11/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 1600 tuloilla ei paljon elintasoa rakenneta. Kaikki menee mitä tulee. Autona 10+ ikäinen raato. Asumiseen menee 720 kk + sähkö ja vesi (100-250/2kk).

Vierailija
12/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla auto ei nosta elintasoa mielestäni. Nopeammin pääsee julkisilla ja pyörällä. Itse miellän elintasoksi etenkin vapauden tehdä valintoja; valinnat eivät jää kiinni siitä, ettei ole varaa. Tälläkin palstalla monet hyvätuloisiksi itsensä mieltävät kertovat elämästä, jossa pitää koko ajan miettiä, mihin on varaa ja miksi ei ole varaa siihen ja siihen, kuten jollain muulla. Tuollainen on elämä olisi minusta sitä matalaa elintasoa ts. jatkuvaa kituuttamista valintojen vähyydessä.

Vierailija
13/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan netto 2500/kk, olen teini-ikäisen yh, isää ei lapsella ole. Autoa ei ole, seutulipulla käyn töissä.  Rahaa kuluu keskimäärin tonnin kuussa. Elintaso on hyvä. Emme kituuta, mutta emme myöskään tuhlaa. Asun velattomassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja mulla on n.180.000 euron suuruinen sijoitussalkku.

Hyvät ihmiset, älkää makuuttako rahojanne missään säästötileillä enempää kuin ns. vararahasto eli puskuri (=n. 2 kuukauden bruttopalkka). Raha pitää panna töihin ja tuottamaan lisää rahaa. 

Vierailija
14/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patja lattialla, ei sänkyä.

Millainen patja? Eikö se homehdu, kun ei pääse tuulettumaan alakautta?

Vierailija
15/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan netto 2500/kk, olen teini-ikäisen yh, isää ei lapsella ole. Autoa ei ole, seutulipulla käyn töissä.  Rahaa kuluu keskimäärin tonnin kuussa. Elintaso on hyvä. Emme kituuta, mutta emme myöskään tuhlaa. Asun velattomassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja mulla on n.180.000 euron suuruinen sijoitussalkku.

Hyvät ihmiset, älkää makuuttako rahojanne missään säästötileillä enempää kuin ns. vararahasto eli puskuri (=n. 2 kuukauden bruttopalkka). Raha pitää panna töihin ja tuottamaan lisää rahaa. 

Miten olet onnistunut tuon velattoman omakotitalon yksin hankkimaan? Useimmilla pariskunnillakaan ei pääkaupunkiseudulla ole omakotitaloon varaa vaikka haluaisivat.

Vierailija
16/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patja lattialla, ei sänkyä.

Millainen patja? Eikö se homehdu, kun ei pääse tuulettumaan alakautta?

Ihan tavallinen vaahtomuovipatja tuo on, aika paksu. Tuosta homehtumisvaarasta ovat muutkin varoitelleet mutta en ole vielä nähnyt tapahtuvan käytännössä.

Vierailija
17/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulo 1600, remontoitu kerrostalokolmio hyvällä sijainnilla pitkällä laina-ajalla, käteisellä ostetut autot vuoden 2007 ja 2002, harrastuksiin reilut pari tuhatta vuodessa, säästöissä joitakin tuhansia, ei tarvitse katsoa ruokakaupassa hintoja. Puolison nettotulot 1400. Ollaan 26-vuotiaita.

Olen tyytyväinen.

Vierailija
18/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin, saanko asumistukea eläkkeeni lisäksi. Kyllä saan, sen verran hyvin että maksan itse vuokrastani vain reilun satasen.

Vierailija
19/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti ymmärrä sijoittamisesta mitään eikä minulla olisikaan kuin pari tonnia laittaa säästötililtä jonnekin muualle. Täällä olen käsittänyt, että kaikilla on sijoituksissa 10000-200000 jotka tuottavat. Itselläni ei koskaan tule olemaan mahdollisuutta näkemään tuollaisia summia ylimääräisenä rahana.

Vierailija
20/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1400, asun vuokralla pk-seudulla. Ei ole autoa tai muuta omaisuutta. 

Vuokra 700+muut laskut 200. Työmatkakulut 110/kk. Loppu menee elämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi