Rokotuskriittiset vaarantavat myös muiden lapset
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1468559196637
Lukekaa juttu. Minusta tämä Pietarsaaren rokotuskriittinen nainen, joka lietsonut tämän rokotusvastaisuuden, pitäisi laittaa vastuuseen, jos paikkakunnalla leviää joku yleisvaarallinen infektiosairaus.
Osalle lapsista (vaikka rokotettu) esim yleissairauden vuoksi (sydänvika) nämä infektiosairaudet voivat olla tappavia.
Kommentit (459)
Mun mielestä tuo hopeavesi kertoo aivan tarpeeksi tästä aatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näitä, jokaisen oma valinta, juttuja ja niin pitää ollakin.
Ei kenenkään tarvitse avokadoakaan syödä vaan sen takia, että jotkut ovat siihen hurahtaneet.
Silti edesvastuutonta päättää tuollaisestalapsen puolesta. Ja se burana on paljon vaarallisempi kuin rokote, elohopeaa tulee kalasta ja lihasta moninkerroin, olet kai kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei rokotusvastainen, minun immuniteettivajaalle lapselleni sinun lapsesi on kävelevä pommi.
Ja jotta sinun lapsellasi asiat olisivat hyvin, voitte tehdä mitä haluatte, niin minun lapseni täytyy ottaa rokotteen mukana riski neurologisesta sairaudesta? Miksi muiden täytyy uhrautua sinun lapsesi vuoksi?
Juuri näin. Jos ei kestä elämää tai sen mukanaan tuomia riskejä, kannattaa jättää lapset tekemättä. Aina on ihmisiä, joita ei voi esim. sairauden takia rokottaa. Rokotukset kun eivät ole pakollisia, sille on varmasti jokin syy.
Vierailija kirjoitti:
Rokotushullu taas vauhdissa... Muista syödä lääkkeesi rokotusten lisäksi.
Jos satunnaisten lasten rokottamattomuus olisi nykyaikana järkyttävä uhka, olisi jo säädetty pakkorokotuslaki. Miksi sun elämää järkyttää joku muutama prosentti, joka ei rokotuksia saa? Elämässä on paljon parempiakin riskejä ja vaaroja, jotka voivat johtaa kuolemaan. Hae apua kontrollintarpeeseesi, silloin mennään jo vähän yli jos koitetaan määräillä muita. Vauhkoaisit mielummin vaikka alkoholin vaaroista, sen myrkyn johdosta sairastuu ja kuolee lukemattomia ihmisiä vuosittain. Ja moni lapsi saa turpaansa.
Rokotusvastaisuus aatteena tulee USAsta, missä yksityisyyden suoja on eri kuin täällä. Siellä vanhemmat oikeasti kuvittelevat omistavansa lapsensa.
Siinä rokotusvastaisuuden julkisessa kritisoimisessa onkin kyse: yhteiskunnallisesta keskustelusta siitä, kuinka paljon vanhemnat saavat vaarantaa lastensa terveyttä omista aattellisista syistään.
Esimerkiksi alkoholin juottaminen lapselle katsotaan pahoinpitelyksi, siitä on oikeustapauksia.
Rokotusten eväämisestä ei vielä ole, mutta ehkä vielä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä rokotusmyönteisten itkua tässä asiassa. Heidän lapsensa on rokotettu, joten mitään vaaraa ei ole. Rokotuskriittisen lasta ei ole rokotettu, joten jos tauti iskee, se osuu rokottamattomaan lapseen, ei rokotettuun. Silti suurinta huutoa rokottamattomuudesta pitävät ne vanhemmat, joiden lapset ovat taudeilta suojassa - miksi ihmeessä? Koska rokotteet ovat vaarattomia, voi niitä antaa jokaiselle. Jos ei voi antaa, niin sehän tarkoittaa, että rokotteista muka olisi haittaa, ja sehän ei ole totta.
Kyse on epidemologiasta. On rokotteita joiden suoja on vain esim. 99%. Väestötasolla tarkastellen rokottaminen on ihan välttämätöntä.
On itsekästä olla rokottamatta.
Noh, sitten mä olen itsekäs. Mutta itsekäs jokainen muukin on omissa asioissaan. Minä hommasin lapsia itseäni varten ja itse myös päätän mikä on parasta minun lapsilleni. Jos päätän jättää jonkun rokotuksen väliin, teen sen omien lasteni parasta ajatellen.
Mites kun menet lentokoneeseen, luetko etukäteen netistä miten lentokonetta ohjataan ja sitten pyydät saada lentää itse kun tiedät itse paremmin? Koska kyllähän alaa vuosikausia opiskelleet ja tuhansia tunteja lentäneet lentäjät ovat kuitenkin lentoyhtiöiden palkkalistoilla ja lahjomia ja heidän ainoa tavoite on saada mahdollisimman moni kyytiinsä ja sitten hengiltä. Toki sinä itse omaa tutkimusta tehneenä ja naapurin itseoppinutta lentomekaanikkoa kuunnelleena ja lapsena monta paperilennokkia taitelleena osaat homman paremmin.
Jos sä teet aina kaiken just niin kuin joku muu käskee niin ei muiden silti tarvitse. Kyllähän sinäkin varmaan juot maitoa kun se on niin terveellistä, syöt 6 ruisleipäpalaa päivässä, ja aina lautasmallin mukaisesti ihan sen takia, että kun joku ei keksinyt niin sanoa. Mut kaikin mokomin, sä elät oma elämämääsi, anna muidenkin elää omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään tarvitse avokadoakaan syödä vaan sen takia, että jotkut ovat siihen hurahtaneet.
Silti edesvastuutonta päättää tuollaisestalapsen puolesta. Ja se burana on paljon vaarallisempi kuin rokote, elohopeaa tulee kalasta ja lihasta moninkerroin, olet kai kasvissyöjä.
Kuinka tyhmä olet? Meinaat, että on ihan sama asia joutuuko elohopea ruoan mukana elimistöön vai lihakseen injektoitaessa?
Tuberkuloosia vastaan ei kai rokoteta ja se on tulossa takaisin. Madagasgarilla taas on esiintynyt ruttoa. Kaikkia tauteja ei ole saatu kuriin rokotuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos satunnaisten lasten rokottamattomuus olisi nykyaikana järkyttävä uhka, olisi jo säädetty pakkorokotuslaki. Miksi sun elämää järkyttää joku muutama prosentti, joka ei rokotuksia saa? Elämässä on paljon parempiakin riskejä ja vaaroja, jotka voivat johtaa kuolemaan. Hae apua kontrollintarpeeseesi, silloin mennään jo vähän yli jos koitetaan määräillä muita. Vauhkoaisit mielummin vaikka alkoholin vaaroista, sen myrkyn johdosta sairastuu ja kuolee lukemattomia ihmisiä vuosittain. Ja moni lapsi saa turpaansa.
Rokotusvastaisuus aatteena tulee USAsta, missä yksityisyyden suoja on eri kuin täällä. Siellä vanhemmat oikeasti kuvittelevat omistavansa lapsensa.
Siinä rokotusvastaisuuden julkisessa kritisoimisessa onkin kyse: yhteiskunnallisesta keskustelusta siitä, kuinka paljon vanhemnat saavat vaarantaa lastensa terveyttä omista aattellisista syistään.
Esimerkiksi alkoholin juottaminen lapselle katsotaan pahoinpitelyksi, siitä on oikeustapauksia.
Silti Suomessakin on reilusti vajukkeja, jotka ostavat alkoholia lapselle. Ei kukaan näistä lapsista huolissaan ole, koska alkoholin juominenhan kuuluu elämään. Mikään ei ole pahempaa, kuin jättää lapselta edes yksi rokotus väliin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei rokotusvastainen, minun immuniteettivajaalle lapselleni sinun lapsesi on kävelevä pommi.
Mene terapiaan. Et voi hallita jokaista asiaa. Kun menette ulos, nurkalla voi vaania vaikka tappajapedofiili, joka vie lapsesi. Tai tietä ylittäessä rattijuoppo voi ajaa päälle. Paljon todennäköisempää.
Ei minun tarvitse mennä terapiaan. Sen sijaan sinun pitäisi opetella sosiaalista vastuullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä olet? Meinaat, että on ihan sama asia joutuuko elohopea ruoan mukana elimistöön vai lihakseen injektoitaessa?
Huoh..... 😂👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti Suomessakin on reilusti vajukkeja, jotka ostavat alkoholia lapselle. Ei kukaan näistä lapsista huolissaan ole, koska alkoholin juominenhan kuuluu elämään. Mikään ei ole pahempaa, kuin jättää lapselta edes yksi rokotus väliin :D
Missä kuplassa elät jos väität ettei kukaan Suomessa ole huolissaan päihdeperheiden lapsista ja alaikäisistä päihteidenkäyttäjistä?!?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo hopeavesi kertoo aivan tarpeeksi tästä aatteesta.
Hopeavesi? Never heard, vaikka olenkin rokotuskriittinen. Syöttääkö rokostusfanaatikot lapsilleen nitrojaan etukäteen, ehkäistäkseen sydänkohtausta? Tai piikittää insuliinia varmuuden vuoksi, jos tuleekin sokeritauti? Yhtä vajaata yleistämistä.
Kappas, multipeukuttajakin ketjussa mukana. Älkää ottaako nuolia tosissaan, se on vaan tuo yksi pakkomielteinen hullu, joka välillä riehuu täällä. Menisi mielummin keittämään puuroa lapsilleen ja terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä rokotusmyönteisten itkua tässä asiassa. Heidän lapsensa on rokotettu, joten mitään vaaraa ei ole. Rokotuskriittisen lasta ei ole rokotettu, joten jos tauti iskee, se osuu rokottamattomaan lapseen, ei rokotettuun. Silti suurinta huutoa rokottamattomuudesta pitävät ne vanhemmat, joiden lapset ovat taudeilta suojassa - miksi ihmeessä? Koska rokotteet ovat vaarattomia, voi niitä antaa jokaiselle. Jos ei voi antaa, niin sehän tarkoittaa, että rokotteista muka olisi haittaa, ja sehän ei ole totta.
Kyse on epidemologiasta. On rokotteita joiden suoja on vain esim. 99%. Väestötasolla tarkastellen rokottaminen on ihan välttämätöntä.
On itsekästä olla rokottamatta.
Noh, sitten mä olen itsekäs. Mutta itsekäs jokainen muukin on omissa asioissaan. Minä hommasin lapsia itseäni varten ja itse myös päätän mikä on parasta minun lapsilleni. Jos päätän jättää jonkun rokotuksen väliin, teen sen omien lasteni parasta ajatellen.
Mites kun menet lentokoneeseen, luetko etukäteen netistä miten lentokonetta ohjataan ja sitten pyydät saada lentää itse kun tiedät itse paremmin? Koska kyllähän alaa vuosikausia opiskelleet ja tuhansia tunteja lentäneet lentäjät ovat kuitenkin lentoyhtiöiden palkkalistoilla ja lahjomia ja heidän ainoa tavoite on saada mahdollisimman moni kyytiinsä ja sitten hengiltä. Toki sinä itse omaa tutkimusta tehneenä ja naapurin itseoppinutta lentomekaanikkoa kuunnelleena ja lapsena monta paperilennokkia taitelleena osaat homman paremmin.
Jos sä teet aina kaiken just niin kuin joku muu käskee niin ei muiden silti tarvitse. Kyllähän sinäkin varmaan juot maitoa kun se on niin terveellistä, syöt 6 ruisleipäpalaa päivässä, ja aina lautasmallin mukaisesti ihan sen takia, että kun joku ei keksinyt niin sanoa. Mut kaikin mokomin, sä elät oma elämämääsi, anna muidenkin elää omaansa.
Ei tässä puhuta sinun elämästäsi vaan lastesi elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa rokotteen elohopea puolintuu viikossa, mutta vaarallisempaa elohopeaa saadaan ravinnosta, joka saattaa alkaa jopa kertyä elimisröön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuplassa elät jos väität ettei kukaan Suomessa ole huolissaan päihdeperheiden lapsista ja alaikäisistä päihteidenkäyttäjistä?!?
Suuri osa ei ole. Alkoholi koetaan Suomessa usein ihan normaaliksi, elämään kuuluvaksi osaksi. Alkoholi on pyhä, vaan asunnottomilla pummeilla on ongelmia sen kanssa. On ihan ok ostaa 16 v:lle saunakalja ja vanhempien tissutella aina iltaisin ja viikonloppuna ottaa vähän reilummin. Vaikka on moneen otteeseen todettu, että lapset tästä kärsivät, vanhempia ei vaan kiinnosta vaan alkoholin himo ajaa kaiken edelle. Mutta onneksi rokotusten laittaminen lapsille ainakin antaa tunteen hyvästä vanhemmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen rokotusmyönteinen, mutta haluan tietää, mitä lapseeni pistetään.
Neuvolassa rokote on valmiina ruiskussa, kun saavumme sinne. Olen sanonut terveydenhoitajalle, että haluan nähdä, miten hän vetää aineen ruiskuun ja haluan nähdä, mitä ampullissa lukee ja haluan ennen rokotusta lukea, mitä rokote sisältää, mitä haittavaikutuksia voi olla jne. ihan samalla tavalla kuin mitä särkylääkepaketin mukana olevassa listauksessa kerrotaan,
Terveydenhoitaja ei yleensä tähän suostu. Hän on sanonut, että se ruiskun rokote menee hukkaan, jos sitä ei pistetä. Toiseksi äidin ei pidä kuvitella olevansa fiksumpi kuin THL. Jos rokote on hyväksytty, ei ole syytä hätäillä tai haluta mitään listaa vaikuttavista aineista. Eikä pidä ihmetellä sitäkään, että neuvolakorttiin ei tule muuta tietoa kuin että rokote on saatu, tietojärjestelmään kirjataan mystisiä kirjainyhdistelmiä, joill voidaan selvittää jälkikäteen, millä lapsi rokotettiin vai oliko kyseessä lumerokote.
Lastani (nyt 7 kk) ei ole rokotettu, koska neuvolassa ei suostuta vastaamaan kysymyksiini. Jos ja kun rokote on vaaraton, miksi vanhempana en saa nähdä, mistä ampullista se otetaan tai mitä se sisältää?
Koulutukseltani olen kemisti.
Kaikkien rokotteiden valmisteyhteenvedot löytyvät netistä. Samoin neuvolarokotusohjelman aikataulu. Voit siis lukea kaikki kaipaamasi tiedot etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette. Niin sinisilmäisiä lampaita, ei osata kyseenalaistaa mitään, uskotaan THL:ää joka käänteessä. Lääkeyhtiöt saavat rahoituksen juurikin heiltä, lääkeyhtiöt myös antavat lääkäreille bonuksia, jos " myyvät" lääkkeitä potilailleen.
Haista nyt vittu vaihtoehtolääketieteinesi! Ja salaliittoteoriasi voit tunkea perseeseesi.
Rokotukset pelastavat joka vuosi miljoonien ihmisten hengen.
Emme ole sinisilmäisiä emmekä lampaita. Sinä olet se sinisilmäinen ja ääliö joka vaarannat ihmisten hengen ja terveydenJos mä saan komplikaation rokotuksesta niin luuletko mua niin tyhmäksi, että ota sen riskin uudelleen? Tai ketään muutakaan.
Huoh.
Kun melkoinen ihmisjoukko rokotetaan niin aina jollekin -äärimmäisen harvalle- voi komplikaatio tulla.
Uskon että olet niin saatanan tyhmä että sen takia alat vaihtoehtolääketieteen kannattajaksi.
Tuskin se minua haittaa joten siitä vaan.
Minä pidän huolta itsestäni ja perheestäni ja otamme kaikki tarpeelliset rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei juuri muiden mukulat ja niiden hyvinvointi kiinnosta.
Eipä minuakaan. Siksi meidän perhe hyvin rokotettuna ja ahkerina matkailijoina voimme hyvillä mielin reissata ja palata Suomeen viis veisaten mitä pöpöjä kannamme mukanamme päiväkotiin ja luokkahuoneisiin. Eipä ole meiltä pois jos toimimme vähäoireisina kantajina ties mille epidemioille. Jos joku ei ole lastaan rokottanut, toivottavasti saavatkin jonkin tartunnan.
Samaten kun turvapaikanhakijat nopeasti integroidaan lähikouluihin, käyvät kaupoissa ja ihan muiden tapaan klähmivät ostoksia jättäen sitten kuitenkin hyllyyn, lapset järsivät samoja leluja kerhoissa/päiväkodeissa/leikkipaikoilla jne. niin varmasti kohta lehahtaa joku epidemia. Toivon,e ttä silloin iso osa rokottamattomista hörhöperheistä saisi tartunnan, kohtalokkaankin. Jos edes herättäisi nykyiset ja ennenkaikkea potentiaaliset tulevat rokotekiihkoilijat. Parempi uhrata muutama yksinkertaisempi henkilö tai lapsensa kuin tuhansia tilanteeseen syyttömiä.
Tämä, että turvapaikanhakijoiden ajatellaan ihan hirveästi levittävän jotain tauteja, tuntuu olevan monelle aika vahva uhkakuva, mutta kysyn nyt, perustuuko se faktoihin? Turvapaikanhakijoissa ei rokotuskriittisyys ole muotia, ja he saavat kyllä Suomessa ne rokotukset, joita heillä ei ole. Kirjoitin tuossa ylempänä tuberkuloosista, miten se ei ole levinnyt Suomessa, vaikka suurin maahanmuuttajaryhmä tuleekin Venäjältä, jossa tuberkuloosia on paljon (ks. ylemmäs linkittämäni kartta).
-
HUom! En sano, etteikö kannattaisi keskustella siitä, että turvapaikanhakijoiden suuri määrä voisi lisätä tautitartuntojen riskiä, mutta musta tuntuu, että tästä riskistä on tehty fakta kauheasti miettimättä sitä, mikä se todellinen riski on ja miksi.
Kyllä ne sadattuhannet vai jopa miljoonat (?) epähygieenisistä oloista ja tupaten täyteen ahdetuilta leireiltä saapuvat osin heikkokuntoisetkin pakolaiset muodostavat suuren riskin kansanterveydelle etenkin jos rokotevastaisuus hörhöily jatkaa kasvuaan. Monet taudit on meiltä kitketty kokonaan, tai hyvin minimiin, mutta kaikkialla maailmassa ei näin todellakaan ole.
Samaten matkailu eksoottisiin paikkoihin on yhä kasvava harrastus. Turisteja tulee Suomeen ja meiltä taas maailman eri kolkkiin ja takaisin. Samalla lennolla ja jatkolennoilla voi jo olla kymmenistä ellei sadoista eri kohteista ja olosuhteista saapuvia matkailijoita. Toivon, että joku heistä päätyisi Pietarsaareen valittamaan äkillisesti alkaneita oireitaan. Voivat sitten pietarsaarelaiset mammat itkeä vertaistukea keskenään kun koko kadullinen lapsia sai mystisesti yhtäkkiä polion. Voi kyynel.
Voisi myös olla ihan paikallaan miettiä kustannuspuolta näissä asioissa. Valtio voisi kustantaa kaikille rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Niistä kieltäyvät saavat sitten allekirjoittaa paperin, että sitoutuvat jatkossa omakustanteisesti hoitamaan kyseisiin tauteihin sairastuneet mukulansa. Jos ei ole rahaa aikanaan, oma moka ja voivat sitten vain ihmetellä miksi tässä näin kävi. Juokoot koko suvun edestä sitten sitä hopeavettä, mutta ei tarvitse tulla makaamaan satojen tuhansien eurojen edestä eristyshuoneisiin ja vaatimaan myöskään hoitoa oman typeryyden hoidattamiseen.
Aika sairasta toivoa poliota lapsille ja hekumoida ajatuksella. Oletko ihan terve? Ei taidakaan sua kauheasti lasten terveys kiinnostaa vaikka niin esität?
Väärin. Kyllä minua kiinnostaa lasten terveys erittäin erittäin paljon. En voi käsittää sitä typeryyden tiivistymää, mikä esim. tuolla Pietarsaaressa vallitsee.
Siinä olet kyllä oikeassa, että tiettyjen lasten terveys ei kiinnosta tipan vertaa. Sen verran itsekäs olen ja koen ettei tarvitsekaan, koska eihän heidänkään vanhemmat ajattele lainkaan minun lasteni terveyttä. Jos joku vanhempi valitsee lapselleen sen kohtalon, että ei rokoteta tappavia taikka jälkitaudiltaan tappavia/vammauttavia tauteja vastaan, miksi minun pitäisi kiinnostaa näiden lasten terveys? Mieluummin muutama sellaisen perheen lapsi vammautuneena ja kuolleena, kuin asiansa ja yhteisen vastuunsa hoitaneen perheen lapsi kuolleena tai loppuiäksi sairastuneena. Ja totta on kyllä sekin, että oikeastaan toivon jotain sairastapausta. Tiedätkö, että niin toivoo kaikessa hiljaisuudessa iso osa terveysalan ihmisistä, ns. varoittavaa ja herättävää esimerkkiä? Sitä ei vain lääkärin virassa voi oikein ääneen sanoa. Koska yksikin rokottamaton ja vakavasti sairastunut lapsi saa jo osan ihmisistä järkiinsä ja ottamaan rokotteet tulevaisuuden varalle. Mitä pidempään menee, sitä huonommaksi tilanne ehtii. mieluummin yksi uhri nyt, kuin 100 lasta kymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene terapiaan. Et voi hallita jokaista asiaa. Kun menette ulos, nurkalla voi vaania vaikka tappajapedofiili, joka vie lapsesi. Tai tietä ylittäessä rattijuoppo voi ajaa päälle. Paljon todennäköisempää.
Miksi alapeukut? Ymmärrätkö mitään todennäköisyyksistä? Ilmeisesti et. Mikset ole huolissasi paljon todennäköisemmistä uhista, joita maailmassa löytyy aika runsaasti? Mikä tekee rokottamattomuudesta sinulle kaikkein pahimman? Onko sulla jotain käsittelemättömiä traumoja asian suhteen, kun näet kaiken noin vääristyneesti?
Ajattelin jo, että olet vähän tervehtynyt, kun olet vähentänyt aiheesta vauhkoamista, mutta olin väärässä...
Kiitos tästä. Huvittaa ihmiset jotka antavat ibuprofeenia esim lapselle mutta ei rokota. Ja lihasta ja kalasta saa moninkerroin sitä pelättyä elohopeaa, joten sitten vaan kasvissyöjäksi samalla 😂