Meillä siivotaan ja siivotaan ja siivotaan
Kolme lasta, äiti, isä ja kaksi koiraa. Olen ihan kyllästynyt jatkuvaan siivoamiseen. Olen kesälomalla ja pesin eilen seinät ja raivaain lattiat tyhjäksi ja imuroin ja tein nihkeäpyyhinnän. Tänään olen ehtinyt siivota vessan ja pestä ruokakaluston. Ihan kamalan likaisessa kunnossa se olikin. Roskiskaapin siivous odottaa. Ikkunat on pesemättä. Terassin pesen illalla. Tänään voisi syödä ulkona, mutta pesin terassin viimeksi juhannuksena, ja kyllä on siitepölyä ja linnunkakkaa tms. Ei sinne mitään ruokailuja voi järjestää ennen pesua, mutta just nyt ei jaksa eikä ehdi. Onko muissa perheissä näin sotkuista? Meillä on aina likaa, kuraa, pölyä ja lapset jättävät tavarat minne sattuu. Nyt esikoinen lajittelee omat koulupaperinsa. Hän toi kotiin 2 täyttä muovipussia koulupapereita, piirustuksia, vihkoja. Kun kysyin koulun päätyttyä, voiko heittää kaikki pois, sain vastauksen, että ei ikinä. Sen jälkeen pussit ovat lojuneet hänen huoneessaan, johon määräsin nyt siivouksen.
Kommentit (196)
Äitini sanoi, että sitten tuntuu kuin lepolomalla olis, kun lapset lentää pesästä. Lapset sotkevat. Yhden tai kahden hengen talouden pitäminen siistinä on lastenleikkiä verrattuna 5-henkiseen talouteen.
Eikö miehesi voi auttaa? Pesee nyt aluksi vaikka tänään sen terassin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki siivooja.
Meillä käy siivooja kerran viikossa ja kerran kk hän tekee ns. ison siivouksen.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, paljonko maksaa? Kun anopilla kävi siivooja, se oli 300€ kuussa. Ihan hurja hinta. Tietysti jos turhaa rahaa on, niin mikäpä siinä.
Miten pesit muuten seinät, mitä välineitä käytit?
Ähh, tästä tulikin mieleen, että pitäisi alkaa siivoomaan
Siivooja karkeasti 40 e tunti. Saat kotitalousvähennyksen omavastuun jälkeen. Suosittelen. Ja jos mies känisee vastaan, vaihtoehto on hänen panostamisensa enemmän siivoukseen.
Niin meilläkin. 3 lasta, vanhemmat ja se koira. Joka päivä on pakko imuroida. Yleensä ei viikolla kerkiä nii paljo siivota ja hommat tuppaa jäädä viikonloppuun. Onneks isommat lapset on jo teinejä ja tekevät oman osuutensa.
Ottaa päähän, ku vapaa-aika kuluu puunaamisen merkeissä.
Omakotitalossa asutaan niin lisäksi on myös pihatyöt ja muut rempat päälle.
Siivoojaa ei oo vara hankkia. Äitini käy välillä auttamassa pientä maksua vastaan
Odotapa kun lapset ovat siinä iässä, että harrastavat kaikki vaikka urheilua... Sitä (hikisten) kassien ja välineiden määrää, ja toki pyykkiäkin tulee hirveän paljon enemmän! Toisaalta, siinä iässä lapset osaavat varmasti (muista osallistuttaa esim. viikkosiivoukseen pienestä pitäen) jo itse imuroida, luututa ja siivota huoneensa. Yleensähän pienillä lapsilla on tapana matkia vanhempiaan ja siten kuin leikin kautta oppivat siivoamaan, tai näin olettaisin tapahtuvan ja näin kävi ainakin minun lapsuudessani :).
Ilman muuta lapset JA mies mukaan siivoamiseen! Koko perheen perjantaihuvi niin kaikki voivat viikonlopun ottaa rennosti ja äidilläkin on aikaa pelata lautapelejä ja leikkiä lastensa kanssa. Meillä perjantaina työviikon päätteeksi yhdessä siivottiin ja illalla saunottii. Tähän tapaan aiotaan meilläkin lasten kanssa tehdä, enkä nyt tarkoita että kaikkien pitäisi toimia samoin kuin me, tietenkään :D.
Siivooja ei auta siihen että tavarat pitää järjestää. Meillä kävi mutta ei se auttanut. Siivoan, siivoan, järjestän, järjestän, organisoin ja organisoin. Loppuajan laitan ruokaa ja käyn kaupassa ja raivaan.
Tuskin teet noita joka päivä. Miten ehdit palstalle, jos vain siivoat? Uliuli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehesi voi auttaa? Pesee nyt aluksi vaikka tänään sen terassin.
Töissä tänään, ja työpäivän jälkeen ei koskaan tee mitään kotitöitä. Vapaapäivinään saattaa laittaa ruokaa tai pesee autot tai leikkaa nurmikon, maalaa taloa tai rakentaa autokatosta. Minua taas eivät sellaiset puuhat kiinnosta. Vasara tai painepesuri ei pysy kädessä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tuskin teet noita joka päivä. Miten ehdit palstalle, jos vain siivoat? Uliuli.
Ihan hyvin ehdin käydä palstallakin. Esim. kun lapset söi, tein aloituksen ja nyt kun keitin päiväkahvin, istuin taas puhelimen ja kahvimukin kanssa nojatuoliin. Hiki valuu. Ja kyllä, olen tällä viikolla siivonnut joka päivä jotain, jos ollaan oltu kotona. Maanantaina oli saunan pesu ja pakastimen tyhjennys ja pesu. Sillä se viikko alkoi.
-ap
Miksi pitäisi olla siistiä?
Miksi ihmiset käyttävät aikansa siivoamalla jotain sadan neliön tilaa, tuntitolkulla päivästä toiseen, kun voisivat lähteä perheen kanssa vaikka nukketeatteriin, kesäkonserttiin, piknikille tai tehdä ihan mitä tahansa muuta?
Järkyttävä normi on tullut siisteydestä. Mitä se edes palvelee noin hygienisessä mielessä? Käsittääkseni kaikkien asiallisten tutkmusten mukaan juuri lika on lapsillekin hyväksi.
Mikä sua vaivaa? Pesit seinät, whoo-ot? Rauhoitu hyvä ihminen ja elä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla siistiä?
Miksi ihmiset käyttävät aikansa siivoamalla jotain sadan neliön tilaa, tuntitolkulla päivästä toiseen, kun voisivat lähteä perheen kanssa vaikka nukketeatteriin, kesäkonserttiin, piknikille tai tehdä ihan mitä tahansa muuta?
Järkyttävä normi on tullut siisteydestä. Mitä se edes palvelee noin hygienisessä mielessä? Käsittääkseni kaikkien asiallisten tutkmusten mukaan juuri lika on lapsillekin hyväksi.
Niin, ei tämä kyllä ole uusi ilmiö. Ja ainakaan meillä ei edes ole hypersiistiä, vaikka siivousta riittää joka ikiselle päivälle. Pelkästään jo koululaisperheen kokkaaminen vie hemmetisti aikaa joka päivä ja tiskit ja keittoön siivous. Eilen kaatosade joten jo siitä tuli sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Miten pesit muuten seinät, mitä välineitä käytit?
Tapettiseinät imuroin sellaisella suuttimella, jossa pitkät harjakset. Sitten kevyesti suihkepullolla kostutin mikrokuituliinaa ja huiskaisin sillä läpi. Tapetti ei valitettavasti kestä kunnon vesipesua. Pari ruoka- ja kuratahraa jäi. Maalatut seinät pesin sienellä, joka oli kostutettu pesuainevedellä.
-ap
Meillä neljän hengen perhe, eikä mitenkään tolkuttomasti tartte siivota. En tiiä mistä sitten johtuu. Ehkä asetat liian korkan riman siistiydelle? Teillä liikaa roinaa?
Mun mies siivoaa työkseen ja jaksaa vieläpä kotona siivota ja siivoaa muuten hyvin! Alle tunnissa se on imuroinut, pessyt lattiat, pessyt vessan, pyyhkiny pölyt ja vieny roskat. Ja ihan hyvää jälkeä! Hygieeninen kaikin puolin että voi luottaa siihen ettei pese samalla rätillä vessaa ja keittiötä niinku oon kuullu joidenkin tekevän, yök! Mut siis niin kannatti ottaa siivoojamies ;) ja hän on siis ulkomaalainen ja muslimi. Mainitsen senkin kun monilla on kuvitelma ettei ulkomaalaiset miehet tee kotitöitä. Ja on muuten hyvä laittamaan ruokaa. Parempi kuin minä :D
Hanki siivooja.
Meillä käy siivooja kerran viikossa ja kerran kk hän tekee ns. ison siivouksen.