Synnytystoiveet / " suunnitelma" kirjallisena sairaalaan?
Oletteko tehneet jonkun synnytyssuunnitelmaan tms. toivelistan tapaisen sairaalaan?
Ja oletteko toimittaneet sen sinne etukäteen vai mennessänne?
Miten niihin on suhtauduttu?
Meillä ei ainakaan neuvolassa ole annettu minkäänlaista lappua täytettäväksi, mutta ajattelin itse laittaa vapaamuotoisena kirjallisesti pari pientä toivetta, ja tuon lapun neuvolakortin väliin jotta se menee sitten kätilölle kun menemme sairaalaan.
Vai pitäisiköhän se toimittaa sinne jotenkin etukäteen?
Ja onko jotenkin " naurettavaa" tehdä tuollaisia kirjallisia toiveita??
Tiedän hyvin että synnytystä ei voi suunnitella jne., ja mitään sellaisia tarkkoja visioita mulla ei siinä olekaan, vain muutama pikkutoive / " vinkki" siitä mitä olen edellisillä kerroilla kokenut haitaksi (esim. että haluan syödä/juoda jotain pientä jos energia loppuu, ja mahdollisesti haluan myös omaa rauhaa enkä koko ajan jotakuta häärimään ympärille).
(ja esim. toive perhehuoneesta, ja se että pelkään synnytystä)
Jorviin menossa.
Kommentit (6)
Eka kerralla synnytin Oulussa, toimitin lapun - myös ihan itse kirjaillun toivelistan - neuvolaan sairaalaan ilmoittautumistietojen mukana ja laittoivat sieltä kautta. Toista kappaletta säilytin neuvolakortin välissä. Oulussa suhtautuminen vaan oli aika nurjaa, ainakin sillä kätilöllä joka minulla avautumisvaiheessa sattui. nurjaa oli kyllä hänen suhtautumisensa muutenkin. Myöhemmin olen kuullut juttua, että jotain toivoviin synnyttäjiin suhtaudutaan valmiiksi ' vaikeina tapauksina.' Todella vanhakantaista, eikä uskoisi ylioipstosairaalan toiminnasta!
Tällä kertaa olen menossa Kokkolaan, mihin toimitin äitipolille vapaamuotoisen, ehkä vähän kehittyneemmän version toiveista, myös sairaalakaavakkeen kanssa samaan aikaan. Oulun kokemuksista viisastuneena ajattelin kuitenkin, että tämä on minun synnytykseni, minun kehoni ja minun lapseni, enkä halua että meitä vastaan toimitaan ihan mielivaltaisesti, ja otin sen riskin että listalla voi olla jotain vaikutusta suhtautumiseen. Kätilö lukaisi sen heti läpi ja sen perusteella sainkin ajan valmennuspolille, oli vissiin sen verran rivien välistä aikasempaa kokemusta että katsoivat näin parhaaksi. Ovat suhtautuneet aivan ihanasti. Valmennuskäynnillä äitipolilla vielä käytiin läpi toiveita ja sinne piti tehdä vähän toisenlainen kirjallinen juttu etukäteen. Mutta näköjään sairaalalla ja sairaalalla ON väliä toiveiden esittämisen suhteen. Totta on, ettei sitä synnytystä voi suunnitella ollenkaan " tarkasti" etukäteen, mutta kyllä sillä on merkitystä henkisen valmentautumisen kannalta ja toisaalta ajattelen, että kätilöäkin helpottaa tietää vähän millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä - esim. haluaako tämä kaikki lääkkeet heti vai vitkutella lääkkeettömillä mahdollisimman pitkään tai jotain siltä väliltä.
eikkuli 34+6, odotellen jo sitä aikaa kun pääsee kokeilemaan niitä toiveitaan..
suosittelisin toivelistan toimittamista etukäteen varsinkin, jos jokin pelottaa edellisen kokemuksen perusteella. Itse uskalsin antautua täysillä raskauteen vasta saatuani keskustella toiveideni perusteella äitipolin henkilökunnan kanssa ja saatuani enemmän tietoa siitä miten tällä kerralla mahdollisesti voitaisiin toimia niissä tilanteissa, mitkä eniten pelottavat. Synnytystilanteessa saattaa olla niin kiire, että parempi jos ovat etukäteen jo saaneet lapun ja lukaisseet sen läpi. Minulle sanoi esikoisen synnytyskätilö, että tämä kokemus pitää sitten käydä läpi ennen kuin tulee seuraavaa synnyttämään, siinä on uusi vauva justiin käsissä eikä ole enää aikaa käydä edellisiä läpi. minusta ihan viisaasti sanottu. Se oli myös raju imukuppisynnytys.
mun ongelma on se, että kun meillä ei täytetä mitään esitietolomakkeita ollenkaan. Eli sairaalalla on tiedot olemassa siitä että olen tulossa vain ultrakäynnin perusteella, mitään muita lappusia ei neuvolasta lähetellä.
Nyt menossa jo rv 38+4 joten kiire alkaa olla, en oikein tiedä miten mä sen toivelistani etukäteen sinne sairaalaan edes toimittaisin, vissiin semmoinen ei ole ollut käytäntönä Jorvissa sitten ollenkaan.
Pelkopolillakin kävin kerran juttelemassa, mutta en nyt silloin tullut tätä asiaa ajatelleeksi.
Ja nyt en tiedä edes, onko mun papereissa mitään merkintää siitä käynnistä. (Tai neuvolakortissa taisi olla joku merkintä polikäynnistä muttei tarkempaa syytä.)
Kiva jos se vastaanottava kätilö ei osaa asennoitua niin, että pelkään - menee heti pasmat sekaisin jo alusta alkaen :-(
kirjoittaa joitain toiveita paperille! Miten muuten henkilökunta tietäisi, miten toivot asioiden menevän. Joskus äiti ei muista/jaksa/viitsi/tms kertoa toiveistaan siinä synnytyksen tiimellyksessä, tai ei halua/pysty ollenkaan puhua kivuissaan. Toivelista on juuri sitä varten, että asiat voidaan tehdä synnyttäjän toiveiden mukaan, jos synnytys menee normaalisti.
Minä tein listan ja vein sen etukäteen (Haikaranpesän synnytyskeskustelu) ja otin toisen kopion mukaan synnyttämään lähtiessäni. Siten voi olla varma, että juuri minua hoitava kätilö lukee listani. Toisaalta oma kopio on hyvä muistilista myös tukihenkilölle, joka saattaa olla vähän pöllähtänyt synnytyssalissa. Sen mukaan hän voi auttaa synnyttäjää, ja jos jotain ollaan tekemässä vastoin synnyttäjän nimenomaista toivetta (joka ei ole välttämätöntä tyyliin hengenvaara käsillä), voi tukihenkilö vedota henkilökuntaan helpommin tyyliin " hän toivoi ettei näin tehtäisi, se on tässä kirjallisena" .
Vein naistenklinikkaan mukanani paperilla synnytystoivelistan. Olin sen itse laatinut, koska minullakaan ei mitään esitietolomakkeita ollut. Pistin siihen, mitä toivon synnytyksessä ja mitä en halua minulle tehtävän.
Pistin esimerkiksi, että haluan epiduraalin ja haluan kokeilla jakkara. Laitoin myös, etten toivo välilihan leikkausta. Olihan siinä pitkä lista erilaisia toiveita...
Hyvin ottivat toiveet huomioon. Kaikkea ei pystytty ottamaan, kun synnytyksessä tuli komplikaatio ja esim. väliliha oli pakko leikata, mutta siihenkin kysyttiin lupani (jonka tietenkin pakkotilanteessa annoin, kun lapsen terveys oli kyseessä).
Naistenklinikassa sanoivat jo tutustumiskäynnillä, että tuokaa ihmeessä synnytystoivelista mukaan. Hyvin siellä suhtauduttiin.
toiveita ym. Itse olen ainakin molemmissa synnytyksissä laittanut muutamia toiveita esim. amme ja toiseen synnytykseen vielä merkintä että ensimmäinen oli imukuppisynnytys joten ponnistusvaihe pelotti.
Eli aivan hyvin voi laittaa toiveita. Tuo esitietolomake toimitetaan sairaalaan etukäteen, mutta luulisi lapun menevän neuvolakortin välissä ihan oikeaan paikkaan. :)
Niin ja en millään muista että missä vaiheessa raskautta tuo lomake saatiin...Olisiko ollut samoihin aikoihin kun saatin täytettäväksi ne äitiyspäivärahahakemukset...