Kuinka halvalla voi rakentaa omakotitalon?
Kyseessä "perus"talo, n 110m2. Pystymme itse tekemään sisätyöt plus apuhommia, siivousta tms...
Esimerkkejä ja vinkkejä kiitos :) Kastellin Verso-mallit kiinnostavat, onko kukaan rakentanut sellaista?
Kommentit (63)
Sitten ei kannata odottaa, jos sukuun kuuluu rakennusmiehiä, että tulevat ilmaiseksi yötä myöden töiden jälkeen auttamaan joka päivä.
Sukulaiset laskivat sen varaan, että puolisoni tulisi mukisematta töihin omakotitalon rakennukseen.
Hieman välit siinä jäätyivät, kun ei suostunut omakustanteisesti lähteä työpäivien jälkeen ajamaan 100km ja olemaan yötä myöden apuna.
Ja viikonloppuisin olisi pitänyt viettää kaikki vapaa-aika siellä.
Vanhaan taloon täytyy uusia putket, salaojat ja sähköt. Silloin verottaja katsoo, että se on uusi talo ja siitä täytyy ruveta maksamaan uuden talon kiinteistöveroa.
Eristeitä täytyy lisätä ja ikkunat uusia, jotta olisi energiataloudellista asua vanhassa talossa, mutta samalla täytyy uusia ilmanvaihto, joka on aiemmin perustunut ikkunoiden ja nurkkien kautta sisään vuotavaan ilmaan. Kun tällaiset vuotokohdat tukitaan eikä uusia tehdä, on talo pian homeessa. Vaihtoehtoina on siis joko palella tai saada astma, jos ei ole valmis laittamaan koneellista ilmastointia kaikkiin huoneisiin. Koneellinen ilmastointi tuo hengitettäväksi ulkoilmaa, joten kaikki mikä ulkona haisee (pellolle levitettävät paskat, naapureiden takkatulet), haisee myös teillä sisällä.
Kannattaa muistaa, että vain muutamassa suurimmassa kaupungissa saa myydessä uuden omakotitalon hinnan takaisin.
Maaseudulle ei kannata rakentaa enää yhtään uutta taloa, sanovat asiantuntijat.
Ostakaa siis hyväkuntoinen talo, hinta liikkuu siinä 100.000 euron tuntumassa.
Sheax kirjoitti:
Hankala yhtälö siis. Sinä kuka rakensit kastellin verson, mikä malli oli kyseessä? Meille riittäisi juurikin joku perustalo, ei edes kauhean iso. Nyt on kaksi pientä lasta ja asutaan vuokralla kaksiossa eli 100m perustalo olis jo ihan luksus 😉 Sisätyöt tekemällä voisi säästää ja saada jopa hieman alle 200 000€.
Verso 90 Classic lisähuoneella, jolloin neliöitä saatiin lisää..
Sisätyöt itsetekemällä ei juuri säästöä tule:)
Vinkkinä on kilpailutus, kilpailutus ja kilpailutus! Vaatikaa etuja ja vertailkaa tarjouksia.. Hinta laskee PALJON, jos kilpailutatte esim kahta talofirmaa kunnolla. Jos valitsette vain ensimmäisen, niin oma moka..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että vain muutamassa suurimmassa kaupungissa saa myydessä uuden omakotitalon hinnan takaisin.
Ostakaa siis hyväkuntoinen talo, hinta liikkuu siinä 100.000 euron tuntumassa.
Jos aikoo asua talossa ainakin 20-30 vuotta, tai edes niin kauan, että laina on maksettu, niin eihän siitä voi uuden talon hintaa pyytääkään. Ja jos rakentaa/ostaa talon itselleen kodiksi, eikä sijoituskohteeksi, niin onko sillä mitään väliä, vaikka ei sitten 30 vuoden päästä myydessä saakaan enää samaa summaa (tai jopa enemmän, mikä tuntuu monilla olevan tavoitteena) kuin osto-/rakennusvaiheessa on itse maksanut?
Sheax kirjoitti:
Hankala yhtälö siis. Sinä kuka rakensit kastellin verson, mikä malli oli kyseessä? Meille riittäisi juurikin joku perustalo, ei edes kauhean iso. Nyt on kaksi pientä lasta ja asutaan vuokralla kaksiossa eli 100m perustalo olis jo ihan luksus 😉 Sisätyöt tekemällä voisi säästää ja saada jopa hieman alle 200 000€.
Rakensin pari vuotta sitten osin hartiapankilla 240 lämmintä neliötä noin 360t eurolla. Siis ilman mitään aikaisempaa kokemusta. Olen 100% varma, että pystyisin rakentamaan 100 neliön talon 200 tuhannella. Tontin valinta pitää tosin pystyä vaikuttamaan.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että talon rakentaminen on iso urakka.
48 jatkaa vielä.
Antamillasi spekseillä ottaisin Kastelli Verson muuttovalmiina. Et pysty säästämään merkittävästi tekemällä sisätöitä itse, ellet pysty soveltamaan. Osaatko esimerkiksi rakentaa kalusteita tai etsiä tarjouksesta liimapuulevyä keittiön tasoiksi upotuksineen. Uskallatko tehdä vesieristeet itse?
Keskittyisin itse maatöihin, eli opettelet ajamaan sitä bobcattia ja pikkukaivuria. Pohjatutkimukset tontille ja ohita huonot tontit! Vanhoilla alueilla kannattaa kysyä myös naapureilta perustusolosuhteista. Varsinaiset talonpohjat ja perustukset kannattaa ehkä jättää ammattilaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa siis hyväkuntoinen talo, hinta liikkuu siinä 100.000 euron tuntumassa.Jos aikoo asua talossa ainakin 20-30 vuotta, tai edes niin kauan, että laina on maksettu, niin eihän siitä voi uuden talon hintaa pyytääkään. Ja jos rakentaa/ostaa talon itselleen kodiksi, eikä sijoituskohteeksi, niin onko sillä mitään väliä, vaikka ei sitten 30 vuoden päästä myydessä saakaan enää samaa summaa (tai jopa enemmän, mikä tuntuu monilla olevan tavoitteena) kuin osto-/rakennusvaiheessa on itse maksanut?
Meillä kävi tuuri ensimmäisen talomme kanssa, rakensimme sen vielä kun hinnat oli alhaalla ja myimme ennen kuin lama kunnolla alkoi. Tuplasimme rahamme tuolla talolla. Nykyisestä talostamme - no onhan tämä muutenkin iso ja kallis, ei perustorppa - saamme juuri ja juuri omamme pois myydessä.
se 2 taloa rakentanut.
Vierailija kirjoitti:
48 jatkaa vielä.
Antamillasi spekseillä ottaisin Kastelli Verson muuttovalmiina. Et pysty säästämään merkittävästi tekemällä sisätöitä itse, ellet pysty soveltamaan. Osaatko esimerkiksi rakentaa kalusteita tai etsiä tarjouksesta liimapuulevyä keittiön tasoiksi upotuksineen. Uskallatko tehdä vesieristeet itse?
Keskittyisin itse maatöihin, eli opettelet ajamaan sitä bobcattia ja pikkukaivuria. Pohjatutkimukset tontille ja ohita huonot tontit! Vanhoilla alueilla kannattaa kysyä myös naapureilta perustusolosuhteista. Varsinaiset talonpohjat ja perustukset kannattaa ehkä jättää ammattilaisille.
Vieläkö ne ehdottaa firmoissa tekemään perustukset itse ja säästämään siten? Joskus oli sitä tyyliä ja takuut meni, kun oli asiakkaan itsensä kyhäämä perustus.
Meillä on juuri raksa-aika menossa, kastelli economy 100 pohjalla mutta taloa on muokattu paaljon. Nyt neliöitä (huoneistoala) 111m2 ja päädyssä 8m2 varasto/tekninen tila sekä autokatos.
Budjetttia ja taloa suunniteltiin vuosi, nyt on lattiavalu ajankohtainen, ja tähän mennessä näyttää siltä että budjetissa pysytään (kunhan myös ostetaan suunnitellut sisustysmateriaalit eikä ihastuta johonkin muuhun). Otettiin talo säältö suojaan, työ maksoi 6000e. Maatöistö ja sähköistä maksetaan sekä valvojasta ja uunin muuraajasta. Putkityöt tehdään itse kun mies on putkari. Meille tuli maalämpö.
Raksasuhteiden vuoksi saadaan/on saatu alennusta talopaketista, kaikki putki ja sähkökamat lähes ilman katetta/tukkuhintaan ja tuttu sähkäri tekee sähköt pyoleen hintaan.sekä putkitöistä ei makseta euroakaan kun mies tekee ne.
Budjetti on 215 000 euroa pihoineen. Tontti, liittymät, varainsiirtoverot, lohkomismaksut ja maanmittauslaitos vei 40 000e.
Talopeli, opn kustannuslaskur ja pankin 1800x huoneistoala+tontti liittymineen ovat hyviä vertailukohtia. Kun ei kuvittele pääsevänsä huomattavasti halvemmalla niin budjetti saattaa pitää. Tais olla 90% mitä raksabudjetit paukkuu yli.
52 lisää. Siis tehdään itse rakentaminen tuosta säältä suojaan vaiheesta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
48 jatkaa vielä.
Vieläkö ne ehdottaa firmoissa tekemään perustukset itse ja säästämään siten? Joskus oli sitä tyyliä ja takuut meni, kun oli asiakkaan itsensä kyhäämä perustus.
Päinvastoin. Enkä minäkään sitä ehdottanut. Ehdotin että AP tekee MUUT maatyöt itse, joita jostain syystä tuppaa olemaan talossa kun talossa aivan älyttömästi.
Sheax kirjoitti:
Auts!! Haluaisin talon 200 000€:lla... Ei taida onnistua?!
Onnistuu kyllä nuo talot ongelmajätettä jossain bondellä.
No sehän se hankala homma onkin kun tänne ei periaatteessa kannata mitää rakentaa, koska ostajia ei ainakaan tulevaisuudessa tule löytymään... Täytyy mietiskellä. Uusi on kuitenkin aina uusi, talossakin :)
Vierailija kirjoitti:
Kustannustaso ei juurikaan ole viime vuosina noussut, eli 2000e/m2 + tontti saa edelleenkin perustasoisen talon, kunhan vaan pitää tarkasti silmällä kuluja.
Kyllä ainakin 2500 euroa neliöltä menee! Vaikka miten itse tekee. Tehtiin varastoa ja sisällä vessaremppa. Niin kyllä sähkömiesten ja putkimiesten palkat plus kaikenmaailman materiaalit vain maksaa..
Uusia kokemuksia, esim kastellin verson kustannuksista?
Jos kunnolla tekee niin tulee samoihin hintoihin kuin uusi. Tietty jos vain sutaisee pinnat ja antaa rungossa muhivat kosteudet yms kulumat olla entisellään pääsee halvemmalla.
Kaveriperhe peri kartanon ja on kironnut sen alimpaan helvettiin monta kertaa. Remonttiin on nyt mennyt asumisen yhteydessä yli 10v, rahaa saman verran kuin meidän uuden rakentamiseen eikä laatu ole lähellekään tietty samaa (vrt vanha hirsitalo/uusi kivitalo). Alussa piti vaihtaa alimpia hirsiä kun oli lahonneet ja se oli hurja urakka, sitten koko 220m2 katto rakentaa uusiksi kun kattotuolitkin oli nykysäännösten vastaiset jne. Ihanahan se paikka on sitten joskus kun pääsevät kunnolla nauttimaan (ellei sitten ala jo uusi remppa jostain kohtaa....)
Itse en jaksaisi moista ruljanssia! Max joku 20v vanha hyvinrakennettu voisi kelvata (kuten ensimmäinen oma talomme)
40