Millaista oli kotiäidin elämä 80-luvulla?
Tässä muistelen hiljattain edesmenneen äitini elämää, ja kovasti kiinnostaisi kuvaukset 80-luvun alusta (jolloin itse synnyin) ja siitä vähän eteenpäin. Millaista oli saada lapsi(a) tuolloin ja millaista oli kotiäidin elämä? Muistan äitini maininneen, että yhteiskunnan tuet oli silloin aika suuria nykyiseen verrattuna jos lapsia hoiti kotona. Oliko jo kertakäyttövaipat? Mitä telkkarista katsottiin? Mitä syötiin, miten pukeuduttiin ? Kaikki arkinen historia tuolta ajanjaksolta kiinnostaisi. Äidiltä kun en enää voi kysyä :(
Kommentit (273)
Vauvan vaatteet froteeta rai silitettäviä. Yleemsäkin kaikki silitettiin ja lakanst manklattiin. Pyykki pestiin puldaattirikoneella tai ensimmäisillä pesukoneilla.
Vauvat nukutettiin vsunuissa makuupusseissa. Vauvoilla ei ollut toppahaalareita, useimmiten neuleasu makarin alla.
Tukka kiharrettuin piippaussaksilla ja päälle Elnet lakkaa. Kai aloon mum-dödö ja date-hajuvettä.
Lasten kanssa ei kauheesti leikitty. Leikkivät keskenään.
Viikonlopuna vanhemmat kävivät discossa juomassa ampiaista ja sinistä enkeliä. Lapsia vahti lapsenlikka.
Parempana ruokana tarjottiin kaklarapupataa ja patonkia. Kahvin kanssa leivottiin mokkapaloja.
Tuo nro 4 taitaa todellakin muistella 1800-lukua...
Itse 1960-luvulla syntyneenä muistan 1980-luvun hyvinkin modernina :) TV mullistui, sillä MTV sai oman kanavan ja omat uutiset 1981, joita moni aluksi vieroksui kanavan viihteellisyyden vuoksi. Dallas alkoi -81 ja Dynastia -84. Sitten oli Viinitila Falcon Crest ja Miami Vice.
Musiikkivideot olivat tulleet, sykähdyttävimpänä kaikista Michael Jacksonin Thriller, joka näytettiin tuoreeltaan Suomessakin uudenvuodenaattoyönä -83. Michael oli silloin vielä musta.
Etiopian nälänhätään kerättiin We Are the World -singlellä varoja ja Live Aid -konsertti oli Wembleyllä -85, joka näytettiin suorana.
Jännä lukea, miten eri tavalla eri puolilla Suomea on eletty. Mä muutin lapsuudenkodistani pois vuonna 1980, sain esikoiseni 1986 ja muutin seuraavaan asuntoon 1991, joten kaikki muistot tästä ekasta omasta asunnostani ovat 80-lukua. Mulla oli ihan tavallinen pesukone, myös mikroaaltouuni ja pakastin tuli mulle 80-luvun puolivälissä. Viihde-elektroniikkana tuli ensin beta-videot ja sitten vhs-videot. Kannettavat kasettisoittimet (Sony Walkman vai mikähän se oli) tuli kans 80-luvulla. Pääkaupunkiseudulla alkoi toimia ensimmäinen maksullinen tv-kanava Helsinki televisio eli HTV. Kodeissa oli lankapuhelin ja 80-luvulla vaihdoin perinteisen mallin "kobra-malliin", joka oli olevinaan NIIIIIIIIIN paljon hienompi. Exä hommasi joskus 80-luvun lopulla matkapuhelimen, sellanen iso painava mötikkä. En jaksa enää muistaa, miksi sitä puhelinta kutsuttiin...ei ollut LA-puhelin vaan joku muu.
Selailtiin muiden äitien kanssa Anttilan postimyyntiluetteloa päiväkahveilla. Lapset leikkivät sillä aikaa keskenään. Vauvoilla T-vaipat raidallisilla pöksyillä, joko siniset tai punaiset.
Lasten kanssa tehtiin taikataikinaa josta muovailtiin kaikenlaista. Tein "pieni talo preerialla"- mekkoja tytöille. Muutenkin ompelin paljon lasten vaatteita kun tarjontaa ei ollut kovinkaan paljon.
Mun kokemus kasarivanhemmista oli se ettei lapset saanu näkyä (syntynyt 76). Mm. kun mummulassa ruokailtiin, lapsille oma poytä, koskaan ei saanu pyytää lisää aikuisten pöydästä.
Vanhempien periaate oli ettei lapset saa näkyä eikä kuulua. Lisättynä isän lestadiolaisuustausta (vanhoillisuus). Ei ollu kiva olla tyttö. Joskus ysärillä, poikkesin kotona, olin joku 18v, isä raivos ku pakarat paistoi. Pitkän teepaidan alta näkyi jotain, joku karvisteepaita..
Mutta meillä sai kotona turpaan siitäkin jos osoitti mieltä ja nousi liian nopeasti tuolista ylös. Karkasin 16-veenä, silloin sossu ei noteerannut, asuin kuukausia rappukäytävissä koska pelkäsin että seuraavalla kerralla menee henki. Äiti hakkas pienenä päätä seinään, isä antoi koiranremmiä.
Sanotaan että periytyy, ei meillä. En tee mitään fyysistä lapsille ja fiksuja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttövaippoja oli jo 70-luvun alussa.
Oli kyllä olemassa, mutta kertakäyttövaipat yleistyivät vasta 90-luvun alussa. Siihen asti kestovaipat olivat yleisempiä.
Itse käytin kyllä niitä jäykkiä paperivaippoja sen muoviliinan kanssa -80 luvulla ainakin isommalle vauvalle. . Aivan ensimmäisinä kuukausina käytin sideharsoa ja sitä kolmionmallista liinaa (piti vaipan kuivan tuntuisena ). Aivan pienille ei varmaan vielä ollutkaan kertakäyttövaippoja?
Mun esikoinen syntyi v. 88 enkä koskaan käyttänyt hänelläkään muita kuin teippivaippoja. Ei oltu edes rikkaita, vastavalmistuneita ja kummallakin opintolainat maksettavana, mutta kyllä meillä vaippoihin riitti rahaa. Lapsilisä oli melko pieni silloin, mutta alle 3-vuotiaisita maksettiin ns. vaippalisää. Kotihoidontukea alettiin juuri mun lapsen vauva-aikana maksaa 3-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus kasarivanhemmista oli se ettei lapset saanu näkyä (syntynyt 76). Mm. kun mummulassa ruokailtiin, lapsille oma poytä, koskaan ei saanu pyytää lisää aikuisten pöydästä.
Vanhempien periaate oli ettei lapset saa näkyä eikä kuulua. Lisättynä isän lestadiolaisuustausta (vanhoillisuus). Ei ollu kiva olla tyttö. Joskus ysärillä, poikkesin kotona, olin joku 18v, isä raivos ku pakarat paistoi. Pitkän teepaidan alta näkyi jotain, joku karvisteepaita..
Mutta meillä sai kotona turpaan siitäkin jos osoitti mieltä ja nousi liian nopeasti tuolista ylös. Karkasin 16-veenä, silloin sossu ei noteerannut, asuin kuukausia rappukäytävissä koska pelkäsin että seuraavalla kerralla menee henki. Äiti hakkas pienenä päätä seinään, isä antoi koiranremmiä.
Sanotaan että periytyy, ei meillä. En tee mitään fyysistä lapsille ja fiksuja ovat.
Vanhempani ovat v. 41 syntyneitä, eikä meillä lapset saaneet selkäsaunoja.
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea, miten eri tavalla eri puolilla Suomea on eletty. Mä muutin lapsuudenkodistani pois vuonna 1980, sain esikoiseni 1986 ja muutin seuraavaan asuntoon 1991, joten kaikki muistot tästä ekasta omasta asunnostani ovat 80-lukua. Mulla oli ihan tavallinen pesukone, myös mikroaaltouuni ja pakastin tuli mulle 80-luvun puolivälissä. Viihde-elektroniikkana tuli ensin beta-videot ja sitten vhs-videot. Kannettavat kasettisoittimet (Sony Walkman vai mikähän se oli) tuli kans 80-luvulla. Pääkaupunkiseudulla alkoi toimia ensimmäinen maksullinen tv-kanava Helsinki televisio eli HTV. Kodeissa oli lankapuhelin ja 80-luvulla vaihdoin perinteisen mallin "kobra-malliin", joka oli olevinaan NIIIIIIIIIN paljon hienompi. Exä hommasi joskus 80-luvun lopulla matkapuhelimen, sellanen iso painava mötikkä. En jaksa enää muistaa, miksi sitä puhelinta kutsuttiin...ei ollut LA-puhelin vaan joku muu.
Mustakin on hassua, ehkä jopa hieman järkyttävää, lukea noita joidenkin oloja 80-luvulla. Itselle 80-luku on jäänyt muistoihin nousukautena, oli juppi-ilmiö yms. Sisävessattomista oloista kertoi ehkä mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan vaatteet froteeta rai silitettäviä. Yleemsäkin kaikki silitettiin ja lakanst manklattiin. Pyykki pestiin puldaattirikoneella tai ensimmäisillä pesukoneilla.
Vauvat nukutettiin vsunuissa makuupusseissa. Vauvoilla ei ollut toppahaalareita, useimmiten neuleasu makarin alla.
Tukka kiharrettuin piippaussaksilla ja päälle Elnet lakkaa. Kai aloon mum-dödö ja date-hajuvettä.
Lasten kanssa ei kauheesti leikitty. Leikkivät keskenään.
Viikonlopuna vanhemmat kävivät discossa juomassa ampiaista ja sinistä enkeliä. Lapsia vahti lapsenlikka.
Parempana ruokana tarjottiin kaklarapupataa ja patonkia. Kahvin kanssa leivottiin mokkapaloja.
Kyllä oli toppahaalari! Olihan se mukana äitiyspakkauksessa makuupussin lisäksi. Meillä jokainen lapsi on käyttänyt äitiyspakkauksen toppahaalaria. En ole mankeloinut, mutta silitin ne vaatteet, mitkä vaativat silitystä.
Minulla oli vihreä Upo pesukarhu ja taloyhtiössä oli ihan tavalliset lantilla toimivat pesukoneet. Äitini käytti pulsaattorikonetta :D maalla, kun ei ollut juoksevaa vettä.
En käynyt mieheni kanssa discossa. Leikimme ja pelasimme lasten kanssa, meillä oli esim Hullunkuriset perheet ja Musta Pekka-kortit. Mylly-peliä pelattiin myös.
Sille, joka ihmetteli sisävessahommaa...
Meidän mummulaan (kittilästä vielä reilu tunti autolla ounasjoen ylitte mehtään) rakennettiin sisävessa, juokseva vesi ja suihku vasta 2000-luvun alussa. Ettei ihime jos ei oo ollu vessaa vielä kasikytluvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon syntynyt -76 eli elänyt lapsuuteni kasarilla. En ole kyllä ikinä vieraillut kodissa, jossa ei ollut sisävessaa. Lapsuuden kodin naapurustossa oli 80-luvulla IN sisäuima-altaat, niitä oli rakennettu useille vuosikymmenen alussa.
Ja luulet että sisäuima-altaat oli jotenkin yleisiä, niinkö?
Mulla ja mun kerhokavereilla ei ollut kellään sisävessaa 70-luvulla (maalla), ei myöskään isovanhempien luona, kaupunkilaisserkuilla kyllä oli koska asuivat uudehkossa kerrostalossa.
vm-74
Useammassa pohjoissuomalaisen pikkukaupungin kerrostalossa oli uimahalli 70-luvulla. Muistan kyläilleeni perheessä joilla oli oma uima-allas.
Kaikilla oli sisävessat, myös maalaisilla. Yhdessä sukulaistalossa kesäisin komennettiin käyttämään ulkovessaa kun "vesi oli vähissä".
Se mikä eroaa tästä päivästä on että lapset menivät lähimetsään ja ties minne leikkimään, ilman kännyköitä ja se oli ihan ok. Minä kolusin lähimetsää ja seikkailin pitkin rantoja ja niittyjä ja se oli ihanaa. Samoin kaupungissa seikkailtiin, takapihoilla ja puistoissa..
Music TV ja Sky tv näkyivät kaapelitelkan kautta mm. Rovaniemellä jo 80-luvulla. Niitä katsottiin, niistä näki musiikkivideoita. Tosi-tv:tä oli korkeintaan jossain scifissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet suuria? Mä sain lapsen 1986, kotihoidontuki oli ihan uusi juttu ja sitä maksettiin siihen asti, kun lapsi täytti 1 v 10 kk. Lapsilisää maksettiin 4 kertaa vuodessa ja se tietysti kertasummana oli suurempi kuin jos olisi maksettu joka kuukausi. Verotuksessa lapsiperheitä kuitenkin huomioitiin eli oli lapsivähennys sekä yksinhuoltajavähennys. Tämän lisäksi oli nk perheverotus, mikä oli yhden tulonsaajan perheissä hyvä asia.
Kertakäyttövaippoja oli, telkkarista katsottiin ainakin Dynastiaa ja Miami Viceä, syötiin makaroonilaatikkoa, makkarakeittoa, lihapullia ja perunamuusia, kaalilaatikkoa ja oikeastaan sellaisia tavallisia suomalaisia arkiruokia. Einekset eivät olleet mitään myrkkyä vaan niitäkin syötiin sen, mitä perheenemäntä halusi päästä vähän helpommalla ja mihin oli varaa.
Olkatoppaukset!!! Oijoi, niitä ei kyllä ole ikävä. Kirkkaat ja neonvärit tulivat myös muotiin.
No ei einesten käyttö mitään laajaa ollut kun eihän niitä edes ollut kuin pieni murto-osa nykyisestä valikoimasta. Mitä muuta oli eineksinä kuin hernekeittoa, makkaraa ja maksalaatikkoa?
Kalapuikkoja, laatikkomuusia, roiskeläppäpizzaa, makaronilaatikkoa ainakin.
Pakaste-altaasta ostettiin kokonaisia pakastekanoja; kana sulatettiin, maustettiin ja pantiin uuniin.
Me ostettiin aina palvelutiskiltä, suoraan grillistä. Nam!
Ihanaa lukea näitä! Kertokaa vain lisää jos muistatte :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin on hassua, ehkä jopa hieman järkyttävää, lukea noita joidenkin oloja 80-luvulla. Itselle 80-luku on jäänyt muistoihin nousukautena, oli juppi-ilmiö yms. Sisävessattomista oloista kertoi ehkä mummo.
Joidenkin? Olot olivat eri puolella Suomea erilaiset :)
Jatkuiko teidän juppielämä nykypäiviin vai romuttiko sen 90-luvun lama?
Enpä minäkään tiennyt, että 80-luvulla on paikoitellen ollut noinkin ankeaa. Itse olen syntynyt v. 60 enkä koskaan ole asunut sisävessattomassa asunnossa. Vietin paljon aikaa myös maaseudulla ja sisävessat sielläkin oli kaikissa taloissa jo 60-luvulla. Pulsaattoripesukoneen olen joskus nähnyt mutten koskaan ole pessyt pyykkiä sellaisella.
Kyllä 80-luvulla oli jo paljon tukia esim. kotihoidontuki ja äitiyslomakin oli n.10kk. Myös kunnallinen päivähoito-oikeus, lapsen ikään tai perheen varallisuuteen katsomatta. Oli huutava pula päiväkodeista, ja niitä ilmestyi kuin sieniä sateella. Jotkut kunnat maksoivat kuntalisää, jos lapsi hoidettiin kotona.
Verotuksessa poistettiin lapsivähennys, joka korvattiin korotetuna lapsilisänä, ja neljännes vuosittain maksettavat maksettiin kuukausittain.
Lapsia syötettiin neljän tunnin välein...oli kertakäyttövaipat, Tuttelit jne.
Monet lapsiperheet asuivat vielä ahtaasti, moni perhe asui lapsineen kaksiossa.
Vaatteet ja muut vempeleet eivät juuri poikkea tästä päivästä.
Perheen elintaso oli alhaisempi, asuntolainan maksuaika oli sama kuin säästöaika max 10 vuotta, omarahoitus/säästöt 30% asunnon hinnasta, eikä juuri vuokra-asuntotuotantoa ollut. Lainojen korot 10-14%.
Meillä oli vm. 1974 Saab 99 ja siinä oli turvavyöt takapenkillä (ja peili myös korin oikealla puolella). Oliko se sitten ökyauto?
Olin kaupassa töissä 1985-1987 ja siellä oli myynnissä röykkiöittäin kertakäyttövaippoja, joita ihmiset osti. Oli ns. halpismyymälä.
Lapsuudenkotiini Kainuuseen tuli sisävessa ja suihku vasta vuonna 1996.
Oli kyllä olemassa, mutta kertakäyttövaipat yleistyivät vasta 90-luvun alussa. Siihen asti kestovaipat olivat yleisempiä.