Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista oli kotiäidin elämä 80-luvulla?

Vierailija
15.07.2016 |

Tässä muistelen hiljattain edesmenneen äitini elämää, ja kovasti kiinnostaisi kuvaukset 80-luvun alusta (jolloin itse synnyin) ja siitä vähän eteenpäin. Millaista oli saada lapsi(a) tuolloin ja millaista oli kotiäidin elämä? Muistan äitini maininneen, että yhteiskunnan tuet oli silloin aika suuria nykyiseen verrattuna jos lapsia hoiti kotona. Oliko jo kertakäyttövaipat? Mitä telkkarista katsottiin? Mitä syötiin, miten pukeuduttiin ? Kaikki arkinen historia tuolta ajanjaksolta kiinnostaisi. Äidiltä kun en enää voi kysyä :(

Kommentit (273)

Vierailija
21/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä 80-luvulle tultaessa oli vielä monin pakoin aika heikko varustelutaso taloissa. Mulla on tässä kirja jossa tilastoa esim.

Turun Lonttisten puutaloalue

1980-luvun alussa sisä-WC 46 % asunnoista, 10 % kylpyhuone

1990-luvun alussa 85 % sisä-WC, 82 % kylpyhuone

Vierailija
22/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö kertiksiä ollut, mut meillä käytettiin harsovaippoja, joiden päälle kosteussuoja erillisellä muovisella t:n muotoisiksi kaistaleella.

Sisävessat oli äskettäin tulleet. Maalla käytiin kuitenkin peseytymässä ulkosaunassa keskiviikkoisin ja lauantaisin.

Talot oli talvisin viileitä. Äitini pesi vauvaa vadissa niin, et pönttöuunin luukut oli auki ja sieltä hiilloksesta hohkasi lämpöä. (Siskoni on syntynyt 1985.)

Maito ja munat saatettiin maaseudulla hakea naapurista (ei kaupasta). Osa äideistä leipoi leivät itse leivinuunissa. Kaupasta ostettu leipä ei ollut valmiiksi viipaloitua.

Auton takapenkillä ei ollut vöitä. Turvaistuin saattoi olla, mutta se oli kovaa muovia ilman pehmusteita.

Kesäisin paistoi lähes aina aurinko ja talvella oli paljon lunta ja pakkasta. :)

Sisävessa oli jopa maalla ihan tavallinen jo 1950-luvulla! Ja 80-luvulla auton takapenkillä oli turvavyöt.

Mitä ihmeen aikaa muistelet vai oletko syntynyt jossain Kainuun sivukylillä?

En ole tuo jolle kommentoit mutta ei sisävessat olleet maalla tavallisia (siis enemmistöllä) edes 70-luvulla vielä. Vasta 80-luvulla jäivät harvinaisiksi. Nuo tiedot löytyy ihan tilastoistakin. Ja jopa kaupunkien puutaloalueilla sisävessat oli harvinaisia 80-luvulle asti. 

Ja samoin tuo autojen takapenkkin turvavyöt oli sellainen joka tuli vakiovarusteeksi vasta 80-luvulla, toki kalleimmissa autoissa oli jo 70-luvulla. 

Miehen laspuudenkotiin (rintamamiestalo) tehtiin remontti 80-luvun puolivälissä ja siinä vaiheessa vasta tuli sisäsvessa, sauna ja suihkutilat taloon sisälle. Ennen oli ulkovessa ja pihasauna ilman suihkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttövaippoja oli jo 70-luvun alussa.

Oli mutta niin kalliita etä käytetiin vain kaikkein rikkaimmissa perheissä. 80-luvulla tavallinen viritys oli muovinen ulkovaippa joita pestiin ja sen sisälle laitettiin isoa terveyssidettä muistuttava kertakäyttövaippa. Esim. Lenina oli yleisesti käytetty vaippamerkki.

Vierailija
24/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen ollut kotiäitinä vasta 80-luvun lopulla, esikoinen syntyi 86 ja hän meni pph:lle 9kk vanhana, kukaan ei asiaaa kauhistellut, niin vaan tehtiin, muistaakseni silloin oli jo kotihoidontuki, mutta suurin osa ihmisistä piti vähän hassuna ajatusta että yhtä lasta jäisi kotiin hoitamaan äitiysloman jälkeen kun kerran oli kouluja käynyt.

Toinen lapsi syntyi 88 ja sitten jäin äitiysloman jälkeen kotiin, olimme muuttaneet paikkakunnalle  joka oli palveluiltaan tosi huippu, kuntalisä kotihoidontuen päälle, puistotoimintaa johon voi viedä lapset muistaakseni puoleksi päiväksi ilmaiseksi, muistan että taas pidettiin vähän outona kun jätin lapset vain pariksi tunniksi kerran viikossa kun kävin kaupassa ja loppuajan kuikuilin lähistöllä, joko kehtaisin lapset hakea. Lisäksi esikoinen kävi kerran viikossa seurakunnan päiväkerhossa. Sen ajan ilmapiiri oli sellainen että lapsia kuului viedä kaikkiin mahdollisiin kerhoihin sosiaalistumaan jso ei ollut päivähoidossa ja toinen hauska juttu, jossa en koskaan onnistunut oli ettei saanut käyttää ei-sanaa, oli positiivisella tavalla kasvatettava. Oikeastaan aika hyvä sillä ei-sana oli kyllä sitten niin ehdoton että sitä lapset oppivat tottelemaan, tosin äidistä tuli hemmetin kiero.

Hakeana muistelen noita lasteni pikkulapsi vuosia, kova nousukausi ja tuntui että yhteiskunnassa oli taivas rajana kaikelle hyvälle, puhuttin päivähoidosta että nyt kun saatu kaikille lapsille hoitopaikka voidaan aloittaa sen laatuun satsaaminen, hyvyin pian alkoi sitten lama.

Vierailija
25/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon syntynyt -76 eli elänyt lapsuuteni kasarilla. En ole kyllä ikinä vieraillut kodissa, jossa ei ollut sisävessaa. Lapsuuden kodin naapurustossa oli 80-luvulla IN sisäuima-altaat, niitä oli rakennettu useille vuosikymmenen alussa.

Vierailija
26/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet suuria? Mä sain lapsen 1986, kotihoidontuki oli ihan uusi juttu ja sitä maksettiin siihen asti, kun lapsi täytti 1 v 10 kk. Lapsilisää maksettiin 4 kertaa vuodessa ja se tietysti kertasummana oli suurempi kuin jos olisi maksettu joka kuukausi. Verotuksessa lapsiperheitä kuitenkin huomioitiin eli oli lapsivähennys sekä yksinhuoltajavähennys. Tämän lisäksi oli nk perheverotus, mikä oli yhden tulonsaajan perheissä hyvä asia. 

Kertakäyttövaippoja oli, telkkarista katsottiin ainakin Dynastiaa ja Miami Viceä, syötiin makaroonilaatikkoa, makkarakeittoa, lihapullia ja perunamuusia, kaalilaatikkoa ja oikeastaan sellaisia tavallisia suomalaisia arkiruokia. Einekset eivät olleet mitään myrkkyä vaan niitäkin syötiin sen, mitä perheenemäntä halusi päästä vähän helpommalla ja mihin oli varaa.

Olkatoppaukset!!! Oijoi, niitä ei kyllä ole ikävä. Kirkkaat ja neonvärit tulivat myös muotiin. 

No ei einesten käyttö mitään laajaa ollut kun eihän niitä edes ollut kuin pieni murto-osa nykyisestä valikoimasta. Mitä muuta oli eineksinä kuin hernekeittoa, makkaraa ja maksalaatikkoa?

Vierailija
27/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen työttömyysturva tuli 80-luvun puolivälissä. Sitä ennen se oli kaikille sama, paitsi jotain lapsikorotuksia taisi olla.

Vierailija
28/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elettiin varmaan aika erilaista elämää riippuen siitä olitko jossain 70-luvulla rakennetussa kaupunkilähiössä, vanhassa puutalossa vai maaseudulla. Meille sisävessa tuli -81 ja kylpyhuone tuolloin myös, sitä ennen peseydyttiin vain saunassa. Vuoden -81 Fiatissa ei ollu takapenkillä turvavöitä, seuraavassa, vuoden -85 mallissa jo oli.

Vierailija
29/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tuki oli, lapsilisä, elatustuki yh:jalla ym. as.tuet. Sossussa käytiin virkailijan luonna paikan päällä ja

rahat sai käteen sossun kassasta. Sillon hyväksyttiin, puh.laskut, sanomalehdet ja kesäsin ainakin yh:t saivat

virkistysrahaa. Tv:ssä ei ollu kun 3 kanavaa ja lähetykset alko vasta illan koittaessa, Dallas ja Viinitila Falcon Frest aikuisille. Poikani katto Turtlesia ja sit tuli ekat Nnitedot ja Super Mario pimputti matkatv:ssä.

Vierailija
30/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet suuria? Mä sain lapsen 1986, kotihoidontuki oli ihan uusi juttu ja sitä maksettiin siihen asti, kun lapsi täytti 1 v 10 kk. Lapsilisää maksettiin 4 kertaa vuodessa ja se tietysti kertasummana oli suurempi kuin jos olisi maksettu joka kuukausi. Verotuksessa lapsiperheitä kuitenkin huomioitiin eli oli lapsivähennys sekä yksinhuoltajavähennys. Tämän lisäksi oli nk perheverotus, mikä oli yhden tulonsaajan perheissä hyvä asia. 

Kertakäyttövaippoja oli, telkkarista katsottiin ainakin Dynastiaa ja Miami Viceä, syötiin makaroonilaatikkoa, makkarakeittoa, lihapullia ja perunamuusia, kaalilaatikkoa ja oikeastaan sellaisia tavallisia suomalaisia arkiruokia. Einekset eivät olleet mitään myrkkyä vaan niitäkin syötiin sen, mitä perheenemäntä halusi päästä vähän helpommalla ja mihin oli varaa.

Olkatoppaukset!!! Oijoi, niitä ei kyllä ole ikävä. Kirkkaat ja neonvärit tulivat myös muotiin. 

No ei einesten käyttö mitään laajaa ollut kun eihän niitä edes ollut kuin pieni murto-osa nykyisestä valikoimasta. Mitä muuta oli eineksinä kuin hernekeittoa, makkaraa ja maksalaatikkoa?

En sanonutkaan, että einesten käyttö olisi ollut laajaa. Mutta niitä ei pidetty terveydelle haitallisina kuten nykyisin monet pitävät. Saarioisten laatikoita oli valmiina, pinaattilettuja ja verilettuja. Ne olivat sellaista arjen luksusta, kun ei jaksanut laittaa itse ruokaa ja halusi päästä vähän helpommalla. Mutta koska olivat kalliimpia kuin itse tehty ruoka, niin ei niitä tietenkään kovin usein ollut varaa syödä.

Vierailija
31/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon syntynyt -76 eli elänyt lapsuuteni kasarilla. En ole kyllä ikinä vieraillut kodissa, jossa ei ollut sisävessaa. Lapsuuden kodin naapurustossa oli 80-luvulla IN sisäuima-altaat, niitä oli rakennettu useille vuosikymmenen alussa.

Ja luulet että sisäuima-altaat oli jotenkin yleisiä, niinkö?

Mulla ja mun kerhokavereilla ei ollut kellään sisävessaa 70-luvulla (maalla), ei myöskään isovanhempien luona, kaupunkilaisserkuilla kyllä oli koska asuivat uudehkossa kerrostalossa.

vm-74

Vierailija
32/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalapuikkoja, laatikkomuusia, roiskeläppäpizzaa, makaronilaatikkoa ainakin.

Vierailija
33/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 1988 oli jo teippivaippoja, en muista oliko jo 86 kun esikoinen syntyi, mutta silloin oli t-vaippoja joita käytettiin sellaisten verkkohousujen kanssa kuin mummoilla nykyisin , muistelisin että noita teippivaippojakin olisi ollut mutta niin kalliita ettei nuori juuri valmistunut perhe vointu ostaa.

Vierailija
34/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarioisten roiskeläppiä oli. Koulussa oli pizzapäivänä Saarioisten jauhelihapizzaa. Kotona ei meillä syöty eineksiä.

Vierailija
35/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenkotisi ei ilmeisesti ollut maaseudulla, ainakaan syrjäkylällä ? Kainuussa tai Pohjois-Pohjanmaalla?

Vierailija
36/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elettiin varmaan aika erilaista elämää riippuen siitä olitko jossain 70-luvulla rakennetussa kaupunkilähiössä, vanhassa puutalossa vai maaseudulla. Meille sisävessa tuli -81 ja kylpyhuone tuolloin myös, sitä ennen peseydyttiin vain saunassa. Vuoden -81 Fiatissa ei ollu takapenkillä turvavöitä, seuraavassa, vuoden -85 mallissa jo oli.

Totta. Meillä oli jo helsinkiläisessä 1950-luvulla rakennetussa kerrostalossa kylpyhuoneet vessanpönttöineen, kylpyammeineen ja suihkuineen. 

Vierailija
37/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja mun kerhokavereilla ei ollut kellään sisävessaa 70-luvulla (maalla), ei myöskään isovanhempien luona, kaupunkilaisserkuilla kyllä oli koska asuivat uudehkossa kerrostalossa.

vm-74

Lue uudelleen. Jospa se aukeis, mitä kirjoitin 👍 .

Vierailija
38/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalapuikkoja, laatikkomuusia, roiskeläppäpizzaa, makaronilaatikkoa ainakin.

Pakaste-altaasta ostettiin kokonaisia pakastekanoja; kana sulatettiin, maustettiin ja pantiin uuniin.

Vierailija
39/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm-74

Sisäuima-altaat oli muuten 1970-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa aika in. Mekin muutettiin 1972 Helsingistä Vantaalle uuteen kerrostaloon ja taloyhtiössä oli saunaosastolla 10 m pitkä uima-allas. Monessa muussakin kerrostalossa sillä uudella kerrostaloalueella oli uima-allas. 

Vierailija
40/273 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudella yliopistokaverillani oli jo kaksi pikkutyttöä ja traumaattinen ero. Hän sai kotiin kaupunginkotihoidontukea eli henkilön, joka mm silitti pyykkejä muutaman kerran viikossa. 80-luvulla sosturva oli laajimmillaan. Joensuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä