Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiys ei ole mikään meriitti työelämässä

Vierailija
15.07.2016 |

Britannian pääministeriksikin valittiin juuri Theresa May, jolla ei ole lapsia. Kisan ratkaisi se, että kilpailija Andrea Leadsom tyhmyyttään veti äitikortin, ja alkoi lässyttää äitiyden tuomasta kokemuksesta.

http://yle.fi/uutiset/britannian_paaministeriksi_pyrkivat_andrea_leadso…

Jättäisitte tekin ne lapset hankkimatta niin teistä voisi tulla jotain merkittävää. Eikä oikea vastaus tähän ole lässyttää ettet koskaan ole halunnutkaan tulla miksikään. Seli seli, kyllä minä tiedän että olet pusertanut ne aivosi ulos sen kersan perässä, etkä pysty enää muodostamaan kokonaista ajatusta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa todellakin noin ettääitiys katsotaan taakaksi. Isossa maailmassa lähes kaikilla isoilla naispomoilla on vähintään kaksi lasta, kolme tai neljä ei ole mikään harvinaisuus. Minäkin sain ensimmäisen työpaikkani ulkomailla johtotehtäviin nimenomaan koska olen äiti, suomalaisuutta pidettiin vähän epäilyttävänä mutta kun selvisi että minulla on useampi lapsi, olin opisklelut ja jopa tehnyt töitä samalla kun oli niitä lapsia niin työ heltisi koska minut katsottiin päteväksi toimimaan aikataulujen mukaan ja johtamaan melko nuorehkoa porukkaa. 

Ehkä Suomessa äitiys ei ole meriitti mutta ulkomailla usein naisen katsotaan olevan ihan yhtä epäonnistunut kuin mieskin jos ei kolmevitosena ole perhettä. Miehillekin perheellisyys on meriitti. En tiedä onko Suomessa.

Vierailija
22/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se äitiys jonkinlainen meriitti pitäisi olla. Äitiys opettaa kuitenkin paljon. Sellaistakin, mistä hyötyy työelämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys ei ole meriitti missään. Se on yksi osa elämänkulkua ja hyvin normaalia arkea. Ihan kuin toisille lapsettomuus.

Työhaastattelussa ei suinkaan ajatella että wau, tolla on varmaan uskomaton organisointikyky kun sillä on lapsia vaan että voi vttu, toi on jatkuvasti pois lasten takia

Vierailija
24/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa todellakin noin ettääitiys katsotaan taakaksi. Isossa maailmassa lähes kaikilla isoilla naispomoilla on vähintään kaksi lasta, kolme tai neljä ei ole mikään harvinaisuus. Minäkin sain ensimmäisen työpaikkani ulkomailla johtotehtäviin nimenomaan koska olen äiti, suomalaisuutta pidettiin vähän epäilyttävänä mutta kun selvisi että minulla on useampi lapsi, olin opisklelut ja jopa tehnyt töitä samalla kun oli niitä lapsia niin työ heltisi koska minut katsottiin päteväksi toimimaan aikataulujen mukaan ja johtamaan melko nuorehkoa porukkaa. 

Ehkä Suomessa äitiys ei ole meriitti mutta ulkomailla usein naisen katsotaan olevan ihan yhtä epäonnistunut kuin mieskin jos ei kolmevitosena ole perhettä. Miehillekin perheellisyys on meriitti. En tiedä onko Suomessa.

Jaa meinaatko todella että sait työn äitiytesi takia? Luulisin että kaikkialla maailmassa urahirmuissa naisissa on naimattomia ja lapsettomia itse asiassa enemmän kuin populaatiossa keskimäärin. Näin ainakin oman kokemuksen ja muiden maailamalla työskennelleiden puheiden perusteella.

Englannissa on aikanaan ollut juttuja näistä having it all naisista, joilla on cityssä johtotyö ja jopa enimmillään kahdeksan lasta. Heidän elämäntyylinsä on hyvin yläluokkainen eli mitään huolta kotitöistä tai lastenhoidosta ei ole, vaan paljon henkilökuntaa huolehtimassa, jolloin äidin aikatauluja ja työntekoa ei rajoita mikään. Äitiyslomien pituus ehkä pari viikkoa max kuukausi ja sitten takaisin töihin, synnytyssalissakin kännykkä mukana. Sama pätee esim huippuyliopistojen naisproffiin ja kaikkiin muihin high flyereihin. Eli siis joo, tossa tilanteessa voidaan ajatella että jos hanskaa vielä äitiydenkin (vaikkakin suomalaisilla standardeilla vasemmalla kädellä, mistään arjen sankaruudesta ei voida puhua) on melkoinen tehopakkaus, mutta todellakaan se ei tarkoita sitä että nämä ihmiset voisivat käyttää äitiyttä tekosyynä yhtään mihinkään tai esim. käyttää perusteena lähteä toistuvasti töistä aikaisemmin ta tehdä vähemmän samalla palkalla. Aika kaukana ollaan siis sellaisesta arkiäitiydestä mistä täällä puhutaan, enkä usko hetkeäkään, että ilman niitä muita meriittejään näillä henkilöillä olisi mitään jakoa sellaisiin duuneihin.

Vierailija
25/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa meinaatko todella että sait työn äitiytesi takia? Luulisin että kaikkialla maailmassa urahirmuissa naisissa on naimattomia ja lapsettomia itse asiassa enemmän kuin populaatiossa keskimäärin. Näin ainakin oman kokemuksen ja muiden maailamalla työskennelleiden puheiden perusteella.

siis nimenomaan naispuolisissa urahirmuissa

Vierailija
26/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Höpinät siitä että monen lapsen äidit olisivat jotenkin erityisen taitavia järjestelemään asioita työelämässä ovat täysin paskapuhetta. Niiden työ on samanlaista kaaosta ja tekemättömiä tehtäviä kuin kotielämäkin. Huudetaan ja puhutaan sekavia kollegoille ja alaisille, jätetään tehtäviä kesken ja unohdellaan kokonaan ja tehdään virheitä. Äitiys ei todellakaan pätevöitä mihinkään muuhun työelämässä kuin lastenhoidollisiin ammatteihin, jos niihinkään.

Vierailija
27/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla lapsettomilla naisilla on kaikenlaista vaivaa ja vatvovat loputtomiin mitättömän tuntuisia ongelmia. Ne, joilla on lapsia, yleistäen siis, ovat jotenkin reippaampiotteisia eivätkä niin ongelmaisia. Tämä siis tietysti yleistys. Minulla on tällä hetkellä n. 25 naista alaisena ja ikähaarukka on iso.

Vierailija
28/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla lapsettomilla naisilla on kaikenlaista vaivaa ja vatvovat loputtomiin mitättömän tuntuisia ongelmia. Ne, joilla on lapsia, yleistäen siis, ovat jotenkin reippaampiotteisia eivätkä niin ongelmaisia. Tämä siis tietysti yleistys. Minulla on tällä hetkellä n. 25 naista alaisena ja ikähaarukka on iso.

Onhan se tietysti mahdollista, että tietyillä ihmisillä jo lähtökohtainen ongelmaisuus johtaa myös lapsettomaksi ja naimattomaksi jäämiseen. Kannattaa toki ottaa huomioon ammatteihin valikoituminen: olen ollut aina suhteellisen miesvaltaisella alalla, jonne tulevat naiset ovat melko teknisiä ja "kovia" ja urasuuntautuneita. Lapsettomuus ei ole epätavallista, eivätkä perheelliset naisetkaan juuri korosta sitä että heillä on lapsia . Päällisin puolin on vaikea nähdä mitään eroa näiden ryhmien välillä. Kesätyökokemuksien perusteella esim hoitoalalla olevat ihmiset ovat kovin erilaisia muutenkin.

Perheellisyysstatuksen käyttäminen rekrytointikriteerinä jonkun kuvitelmiin perustuvien ominaisuuksien perusteella nyt on vaan älytöntä.  Sama tietysti pätee esim harrastuksiin (urheiluharrastus EI tee kenestäkään ammattitaitoisempaa muilla aloilla) tai armeijan käymiseen miesten kohdalla, eiköhän se vaan ole parempi että pitäydytään niissä ammatillisissa meriiteissä kun päätetään ihmisten palkkaamisesta....

Vierailija
29/29 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ilmeisesti Leadsom sanoi jotain sellaista että koska hänellä on lapsia niin hänellä on korkeammat panokset maan tulevaisuuden suhteen. Oli kyllä typerästi sanottu, ei minusta se että on pari tulevaisuudessakin elävää jälkeläistä ole mikään tae siitä, että järjestää koko maan asiat paremmin, koska esim rikas ihminen voi hyvin taata omien lastensa tulevaisuuden piittaamatta pätkääkään muiden edusta. Huomattavasti tärkeämpää lienee välittäminen nimettömistäkin kansalaisista, joita ei edes tunne henkilökohtaisesti.

Leadsom todennäköisesti luuli sisimmässään tuntemansa moraalisen ylevyyden olevan muillekin ilmeistä, mutta naisten kahvipöydissä harrastama selkääntaputtelu ei kuitenkaan yleensä kanavoidu poliittiseksi suosioksi.

Varmaan miehilläkin voi olla omat samanlaiset harhansa, mutta nyt ei heti tule mieleen mitä ne olisi, paitsi ehkä armeijan käyminen johonkin maailman aikaan.

Kokoomus käyttää toistuvasti tuota argumenttia kun perustellaan menoleikkauksia ja säästämistä. Eli sitä ettei tuleville sukupolville saa jättää velkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi