6-vuotias hajotti hoidossa paketillisen viinilaseja kun ei saanut käyttää lapsenvahdin tablettia
Nyt hävettää niin pirusti. Nuori tyttö lastenvahtina, juuri omaan kotiin muuttanut ja viinilasit olivat olleet lahja ranskalaisilta isovanhemmiltaan. Ongelmana tässä on nyt se, että ks. laseja ei saa enää mistään ja niihin liittyi suuri tunnearvo. Tyttö näytti niin pettyneeltä että melkein itkin kun menin poikaa hakemaan.
Tyttö selitti tilanteen ja oli mennyt niin että lapsi halusi selata tytön tablettia ja hän ei voinut antaa ettei sotke tabletilla olevia koulujuttujaan. Tästä poika oli suuttunut niin, että oli ottanut tiskipöydällä olleen viinilasi-laatikon ja paiskannut lattialle. Kaikki kuusi lasia hajosivat.
Kysyin tietysti heti, miten voin korvata lasit ja hän ehdotti 150 euron korvausta palkan päälle. Miltä pyyntö teistä kuulostaa? Kohta olisin siirtämässä hänen tililleen korvausta.
Kommentit (94)
Eniten olisin huolissani lapsen käytöksestä. Siksi hänelle tabletti/pelitauon lisäksi joku juttu, jolla kokee korvaavansa vahingon. (ei tietenkään rahallisesti pysty osallistumaan, mutta jotenkin saisi osallistua pahoitteluun).
Maksa enemmän. Itse laittaisin 300€. Lapsellesi tietenkin pistät pitkän elektroniikkakiellon ja jos teillä on ollut suunnittelemassa vielä jossain huvipuistossa, muumimaassa tms tänä kesänä käydä, niin se reissu kannattaa perua. Kerrot lapselle, että nyt ei ole varaa mennä, koska hän rikkoi ne viinilasit. Jos vähän alkaisi jotain sinne kakaran kuuppaan menemään.
Vierailija kirjoitti:
10, näinpä teki ettei tarvitse monella bussilla tulla ja palata. Olivat kyllä puistossa suurimman osan ajasta.
Ap
Kerro nyt ap. miten käsittelet asian lapsesi kanssa. Koska jos lapsi on ihan tavislapsi, niin toi on jo niiin huonoa käytöstä, että jossain mättää ja pahasti.
Ja mä en siis ole mikään "ikuisuus kaikkea kieltoa ja joulu peruttu"- rangaistusten huutelija, ei ne auta. Mutta MITEN LAPSI ITSE KORVAA TEKONSA, se mua kiinnostaa.
Siis on nyt puhelin- ja tablettikiellossa luonnollisesti. Saa kirjoittaa lastenvahdille anteeksipyyntökirjeen ja karkkipäivinä aion sanoa ettei ole varaa nyt ostaa kuukauteen karkkia kun raha meni niiden lasien korvaamiseen.
Poika on aina ollut sellainen helposti räjähtävää sorttia, ei ole mitään noin törkeää ennen tosin tehnyt. Pienestä pitäen heitellyt tavaroita suuttuessaan. Neurologilla käyty ja ADHD:ta ei diagnosoitu, tosin jonotamme Helsinkiin jatkotutkimuksiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapselle kotiarestia ja elektroniikkakielto puoleksi vuodeksi. Maksat vähintään tuplasti tuon mitä pyysi ja pahoittelet todella syvästi, myös lapsen tulee pahoitella.
Kotiarestia? Missä 6-uotias nyt liikkuisi itsenäisesti sillä tavoin, että sitä pitäisi rajoittaa.
Hassua, että näitä rangaistuskeskeisiä ratkaisukeinoja kovasti peukutetaan. Ei lapsen impulssikontrollin puute rangaistuksista parane. Selkeä kasvatuksen puutehan tässä on kyseessä. Ap rangaiskoon itseään.
Lapsi ei kestä sanaa EI... ja miksi ei?381
Siltä varalta, että ranskalainen bebesitter on totta: laseja voi etsiä huutokaupoista kun tietää valmistajan ja mallin.
Kuulostaa hyvälle, siis että karkkirahat menee korvaukseen ja pahoittelukirjeen tekeminen. Hyvä jos pääsee jatkotutkimuksiin, tämäkin episodi kannattaa kertoa, poika tarvitsee varmaan tukea impulsiivisuutensa kanssa. Ja teiltä vanhemmilta ehdottoman tiukat rajat rakkauden lisäksi <3
Minä en usko, että noin lepsu äiti pitää kiinni sovituista sanktioista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että noin lepsu äiti pitää kiinni sovituista sanktioista.
Itse en usko koko tarinaa 😆
Itse maksaisin ainakin 300€. Minulla on joitakin isovanhemmilta perittyjä astioita ja jos jonkun lapsi ne paiskaisi lattialle olisin raivoissani ja todella surullinen. Niihin on niin kova tunneside. Et voi tietää kuinka arvokkaat (ja vanhat?) lasit ovat olleet.
Sinuna ostaisin jonkun pienen lahjan, laittaisin tilille sen ainakin 300€ ja pistäisin lapsen pahoittelemaan. Ja ehdoton elektroniikkakielto.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä tarkoittaa 6-vuotiaan kotiaresti?
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, mitä tarkoittaa 6-vuotiaan kotiaresti?
Ei pääse pihalle kavereiden kanssa leikkimään eikä voi kutsua kavereita kotiin leikkimään.
Montako lasia mukula pirstoi? Paljonko niiden kauppahinta oli? Muistoarvoa ei korvaa tietenkään mikään euromäärä, mutta kohtuullinen kipukorvaus kauppahinnan päälle olisi kyllä paikallaan. Varsinkin kun laseja ei enää ole saatavissa. Olihan siinä pieni katkera opetus tytöllekin. Kun paikalla on pikkuriiviöitä, niin kaikki rikkoutuva on nostettava riittävän korkealle tai siirrettävä lukkojen taakse, etteivät pennut pääse niihin käsiksi.
Olisiko lapselle kannattanut hommata oma tabletti, niin ei olisi tarvinnut kinuta vahdin omaa tablettia.
Itse en usko koko tarinaa 😆
Miksi et pidä tuollaista mahdollisena skenaariona? Ylittääkö tapauskuvaus mielikuvituksesi rajat? Itsehän esimerkiksi heitin hiukan alle kouluikäisenä kasvimaan vieressä lojuneen kuokan mummoni makuuhuoneen ikkunasta läpi, koska vitutti. Onnistuin myös kaverini kanssa sytyttämään tulipalon alun kuivalle niitylle, koska halusimme kostaa niityllä pelanneille isommille lapsille sen, ettei meitä otettu mukaan pelaamaan pallopelä. Molemmista tuli kyllä sellaiset puhuttelut, että järki alkoi vähitellen itää päässä. Tajusin asiat ihan järkipuheella, eikä minua tarvinnut kenenkään hakata. Hyvänä kasvatuksellisena pointtina toimi sekin, että isä otti minut mukaan rautakauppaan hakemaan uutta lasia, ja että minun piti toimia apulaisena, kun se asennettiin siihen mummon ikkunaan.
Minulla on isoäidiltä perinnöstä saatu perintöastiasto 40-luvun todella kaunista ulkomaista posliinia. Jos joku tahallaan rikkoisi esimerkiksi siitä 6 teekuppia lautasineen niin vaatisin ainakin 1000 euroa. Astiastoa valmistetaan edelleen ja katsoin jenkkiläisiltä nettisivuilta huvikseni paljonko uudet astiaston osat maksavat. Ja yksi teekuppipari (eli lautanen ja kuppi) oli noin 117 euroa. Eli 6x117 ja rahti + aitojen alkuperäiskuppien tunnearvo niin eiköhän se lähemmäs tonnia menisi.
Maksa reilusti, hae kaupasta täys setti Iittalan essencejä, kaupasta herkkukori ja alkosta viini. Vie ne tytölle, pahoittele, äläkä enää ainakaan vie sun huonosti kasvatettua lasta sinne. Ikinä.
Bonustehtävä: opeta lapsellesi impulssikontrollia. Kenenkään ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isoäidiltä perinnöstä saatu perintöastiasto 40-luvun todella kaunista ulkomaista posliinia. Jos joku tahallaan rikkoisi esimerkiksi siitä 6 teekuppia lautasineen niin vaatisin ainakin 1000 euroa. Astiastoa valmistetaan edelleen ja katsoin jenkkiläisiltä nettisivuilta huvikseni paljonko uudet astiaston osat maksavat. Ja yksi teekuppipari (eli lautanen ja kuppi) oli noin 117 euroa. Eli 6x117 ja rahti + aitojen alkuperäiskuppien tunnearvo niin eiköhän se lähemmäs tonnia menisi.
jos kysyisit kuluttajariitalautakunnasta tai vakuutuksesta niin en usko että tunnearvoa korvataan vaan lasien hankintahinta ja siitä vielä mahdollisesti miinus jo saatu käyttöhyöty otetaan ainakin vaatteissa ja elektroniikassa. se kun oli tahallinen teko voi sitten muuttaa asiaa hieman, tahallisuudestahan voi yleensä saada päälle sakot.aikuisten maailman tavoin laskettaessa poijalta menisi viikko- karkkirahaa tuon 150e edestä.Lisäksi lasit ei ollu sohvapöydällä vaan tiskipyödällä eli ne olivat syrjässä.Minä luulen että vauva.fi tekee näitä aloituksia.
Itse ostaisin lastenvahdille muoviset nätit lasit joihin laittaisin vaikka Geisha karamelleja ja nätit rusetit.
Sanoisin että ikävä kun sinulla oli niin huolimattomasti kalliit lasit esillä vaikka lapseni oli hoidossa sinun vastullasi. Onneksi hän ei satuttanut itseään lasinsiruihin ja selvisimme pelkällä säikähdyksellä.
Harjoittele näillä laseilla aikuisen vastuullisen ihmisen elämää, me etsimme meidän perheellemme sopivamman lapsen vahdin.
Hymyilisin koko ajan.
Sitten sanoisin lapselle nätillä, nauravaisen lempeällä äänellä että hei Niko ei saa tehdä noin enää.
No biggie!
Ihan vitun törkeä kakara sulla. Ei yhtään ihme että lapsiviha kasvaa. Mun asuntoon ei tule ykskään pentu joka ei ole jo teini.