Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6-vuotias hajotti hoidossa paketillisen viinilaseja kun ei saanut käyttää lapsenvahdin tablettia

Vierailija
15.07.2016 |

Nyt hävettää niin pirusti. Nuori tyttö lastenvahtina, juuri omaan kotiin muuttanut ja viinilasit olivat olleet lahja ranskalaisilta isovanhemmiltaan. Ongelmana tässä on nyt se, että ks. laseja ei saa enää mistään ja niihin liittyi suuri tunnearvo. Tyttö näytti niin pettyneeltä että melkein itkin kun menin poikaa hakemaan.

Tyttö selitti tilanteen ja oli mennyt niin että lapsi halusi selata tytön tablettia ja hän ei voinut antaa ettei sotke tabletilla olevia koulujuttujaan. Tästä poika oli suuttunut niin, että oli ottanut tiskipöydällä olleen viinilasi-laatikon ja paiskannut lattialle. Kaikki kuusi lasia hajosivat.

Kysyin tietysti heti, miten voin korvata lasit ja hän ehdotti 150 euron korvausta palkan päälle. Miltä pyyntö teistä kuulostaa? Kohta olisin siirtämässä hänen tililleen korvausta.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hävettää niin pirusti. Nuori tyttö lastenvahtina, juuri omaan kotiin muuttanut ja viinilasit olivat olleet lahja ranskalaisilta isovanhemmiltaan. Ongelmana tässä on nyt se, että ks. laseja ei saa enää mistään ja niihin liittyi suuri tunnearvo. Tyttö näytti niin pettyneeltä että melkein itkin kun menin poikaa hakemaan.

Tyttö selitti tilanteen ja oli mennyt niin että lapsi halusi selata tytön tablettia ja hän ei voinut antaa ettei sotke tabletilla olevia koulujuttujaan. Tästä poika oli suuttunut niin, että oli ottanut tiskipöydällä olleen viinilasi-laatikon ja paiskannut lattialle. Kaikki kuusi lasia hajosivat.

Kysyin tietysti heti, miten voin korvata lasit ja hän ehdotti 150 euron korvausta palkan päälle. Miltä pyyntö teistä kuulostaa? Kohta olisin siirtämässä hänen tililleen korvausta.

Laittaisin itse 500 euroa vastaavassa tilanteessa. Pojan kanssa olisi paljon läpikäymistä aiheesta, ehkä jäisi joululahjat tulematta ensi jouluna, sanoisin, että budjetti meni rikkomiinsa laseihin.

isä 34

Vierailija
62/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuon ikäisten ja hiukan vanhempien kanssa työskentelevänä tiedän, että ei tuommoinen ole normaalia. Jotkut täysin pimpelit lapset voi tuollaista tehdä, mutta niillä on käytösongelmia joka saralla ja yleensä tosi huono koti tai neurologinen sairaus. Itseasiassa en nyt muista pariin vuoteen lasta, joka alkaisi rikkoa esineitä tai paikkoja, kun suuttuu. Ehkä joku oma tavara lentää lattiaan, mutta sekin harvinaista. Enemmän ne kiukkuaa itsekseen ja vääntää itkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostaisin lastenvahdille muoviset nätit lasit joihin laittaisin vaikka Geisha karamelleja ja nätit rusetit.

Sanoisin että ikävä kun sinulla oli niin huolimattomasti kalliit lasit esillä vaikka lapseni oli hoidossa sinun vastullasi. Onneksi hän ei satuttanut itseään lasinsiruihin ja selvisimme pelkällä säikähdyksellä.

Harjoittele näillä laseilla aikuisen vastuullisen ihmisen elämää, me etsimme meidän perheellemme sopivamman lapsen vahdin.

Hymyilisin koko ajan.

Sitten sanoisin lapselle nätillä, nauravaisen lempeällä äänellä että hei Niko ei saa tehdä noin enää.

No biggie!

Hyi millainen oksennus sä olet ihmisenä. Oikeaa heikompaa ainesta, luuseri. Opetatpa lapsesi tulemaan hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa, not. Ihme, jos sulla on yhtään muita kuin maksettuja (sinusta hyötyä hakevia) ystäviä.

Vierailija
64/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko samanlaisia laseja tilattua netistä?

Vierailija
65/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostaisin lastenvahdille muoviset nätit lasit joihin laittaisin vaikka Geisha karamelleja ja nätit rusetit.

Sanoisin että ikävä kun sinulla oli niin huolimattomasti kalliit lasit esillä vaikka lapseni oli hoidossa sinun vastullasi. Onneksi hän ei satuttanut itseään lasinsiruihin ja selvisimme pelkällä säikähdyksellä.

Harjoittele näillä laseilla aikuisen vastuullisen ihmisen elämää, me etsimme meidän perheellemme sopivamman lapsen vahdin.

Hymyilisin koko ajan.

Sitten sanoisin lapselle nätillä, nauravaisen lempeällä äänellä että hei Niko ei saa tehdä noin enää.

No biggie!

Hyi millainen oksennus sä olet ihmisenä. Oikeaa heikompaa ainesta, luuseri. Opetatpa lapsesi tulemaan hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa, not. Ihme, jos sulla on yhtään muita kuin maksettuja (sinusta hyötyä hakevia) ystäviä.

Meidän perheemme ei ole heikompaa ainesta. Olemme keskiluokkaisia.

Miten voi olla yhtä aikaa heikompaa ainesta jos omaa maksettuja hyötyä hakevia ystäviä?

Haha! Huomaatko teini ristiriidan?

Vierailija
66/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin ihmeellistä, että lapsi oli hoitajan kotona eikä toisinpäin? Itsekin olen ottanut sukulaisten lapsia ihan omaan kotiini hoitoon, jos kyse on vaan muutamista tunneista. Lapsen kanssa voi tehdä niin paljon muutakin kun vain istua lattialla ajelemassa pikkuautoilla.

N18

Tämä tarina ei vaikuttanut sukulaistarinalta... muuten siinä olisi mainittu serkkutyttö tai miehen pikkusisko jne...

Vierailija
67/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle kotiarestia ja elektroniikkakielto puoleksi vuodeksi. Maksat vähintään tuplasti tuon mitä pyysi ja pahoittelet todella syvästi, myös lapsen tulee pahoitella.

Kotiarestia? Missä 6-uotias nyt liikkuisi itsenäisesti sillä tavoin, että sitä pitäisi rajoittaa. 

Hassua, että näitä rangaistuskeskeisiä ratkaisukeinoja kovasti peukutetaan. Ei lapsen impulssikontrollin puute rangaistuksista parane. Selkeä kasvatuksen puutehan tässä on kyseessä. Ap rangaiskoon itseään. 

Lapsi ei kestä sanaa EI... ja miksi ei?381

6-vuotiaan impulssikontrolli on aivojen kehittymättömyydestä johtuen yksinkertaisesti puutteellinen, ja räjähtävään temperamenttiin yhdistettynä haaste on tuossa iässä melkoinen. Täydelliselläkään kasvatuksella ei noita arvaamattomuuksia pysty tuollaisella temperamentilla varustetulta lapselta täysin eliminoimaan. Ainoastaan aivojen kypsyttyä ja terveen aggressiokasvatuksen seurauksena voi odottaa, että lapsi oppii hallitsemaan impulssinsa.

Jännän vieraantuneita ihmisiä täällä kirjoitteleekin, aivan kohtuutonta, että yhden tavaran heittämisestä lapselta vietäisiin vuodeksi kaikki mukava. Lapsella ei tietenkään ole ollut käsitystä, että kyseessä ovat korvaamattoman arvokkaat lasit.

Itse olin lapsena kuumakalle ja sain monesti kohtuuttomia rangaistuksia, vaan eipä rangaistukset minua auttaneet, kun kasvattajalla itsellään oli ongelmia aggressioiden kanssa. Kovalla työllä olen aikuisiällä joutunut opetella vihan hallintaa, kun en halua siirtää mallia lapsiini. 

Kaikki mukava? Kyllä on maailmassa kuule 6-vuotiaalle muutakin mukavaa kuin iPadit ynnä muu elektroniikka. Minusta ainakin reilu elektroniikkakielto olisi asiallinen.

Vierailija
68/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin ihmeellistä, että lapsi oli hoitajan kotona eikä toisinpäin? Itsekin olen ottanut sukulaisten lapsia ihan omaan kotiini hoitoon, jos kyse on vaan muutamista tunneista. Lapsen kanssa voi tehdä niin paljon muutakin kun vain istua lattialla ajelemassa pikkuautoilla.

N18

Tämä tarina ei vaikuttanut sukulaistarinalta... muuten siinä olisi mainittu serkkutyttö tai miehen pikkusisko jne...

Mä olen usein hoitanut kaverini lasta kerrostaloasunnossani, vaikka hän asuu huomattavasti isommassa, kaksikerroksisessa rivitalossa. Hän haluaa viettää joskus aikaa miehensä kanssa rauhassa ihan kotona. Eli ei todellakaan mikään mahdoton skenaario tuo...

Vierailija
69/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeastahan saa vastaavan setin parilla kolmella kympillä.

Vierailija
70/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N18

Mä olen usein hoitanut kaverini lasta kerrostaloasunnossani, vaikka hän asuu huomattavasti isommassa, kaksikerroksisessa rivitalossa. Hän haluaa viettää joskus aikaa miehensä kanssa rauhassa ihan kotona. Eli ei todellakaan mikään mahdoton skenaario tuo...

Opiskelijayksiössäsi?

Vierailija
71/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N18

Niin ystäväsi lasta? Nyt oli lastenhoitaja juniori kyseessä ei ystävä.

Vierailija
72/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tosiaan ranskalaisia viinilaseja 50 v takaa?

Vierailija
73/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin pojan pleikkarin ym. ja maksaisin lasit siitä saaduilla rahoilla.

Vierailija
74/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tosiaan ranskalaisia viinilaseja 50 v takaa?

Jos tiputtaa jonkun arvokkaan kulhon niin Ikeasta vaan kulho tilalle :D

Vierailija
75/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten kiinnostaa tässä jutussa se, miten käsittelet asian lapsesi kanssa. Ja miksi hän käyttäytyy noin törkeästi toisen ihmisen kodissa?

T: Kolmen pojan ( yksi heistä ADHD) äiti, eikä heille tulisi ikinä mieleenkään sikailla noin.

Mikäs tunteiden tulkki tää äiti on? Mistäs sinä tiedät, mitä sun lasten päässä liikkuu?

Et tiedä.

Joo maksa aapee reilusti. Ikävä homma.

Ja lasta oitää kai ruveta kasvattamaan...tunteiden hallintaan ja aggressiolasvatusta. Lue Raisa Cacciatore Aggression portaat....siellä apuja. Ja aggressio-kirjoja on lapsille omia myös.

Vierailija
76/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi saa ADHD:n takia tabletteja?

Vierailija
77/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle kotiarestia ja elektroniikkakielto puoleksi vuodeksi. Maksat vähintään tuplasti tuon mitä pyysi ja pahoittelet todella syvästi, myös lapsen tulee pahoitella.

Kotiarestia? Missä 6-uotias nyt liikkuisi itsenäisesti sillä tavoin, että sitä pitäisi rajoittaa. 

Hassua, että näitä rangaistuskeskeisiä ratkaisukeinoja kovasti peukutetaan. Ei lapsen impulssikontrollin puute rangaistuksista parane. Selkeä kasvatuksen puutehan tässä on kyseessä. Ap rangaiskoon itseään. 

Lapsi ei kestä sanaa EI... ja miksi ei?381

6-vuotiaan impulssikontrolli on aivojen kehittymättömyydestä johtuen yksinkertaisesti puutteellinen, ja räjähtävään temperamenttiin yhdistettynä haaste on tuossa iässä melkoinen. Täydelliselläkään kasvatuksella ei noita arvaamattomuuksia pysty tuollaisella temperamentilla varustetulta lapselta täysin eliminoimaan. Ainoastaan aivojen kypsyttyä ja terveen aggressiokasvatuksen seurauksena voi odottaa, että lapsi oppii hallitsemaan impulssinsa.

Jännän vieraantuneita ihmisiä täällä kirjoitteleekin, aivan kohtuutonta, että yhden tavaran heittämisestä lapselta vietäisiin vuodeksi kaikki mukava. Lapsella ei tietenkään ole ollut käsitystä, että kyseessä ovat korvaamattoman arvokkaat lasit.

Itse olin lapsena kuumakalle ja sain monesti kohtuuttomia rangaistuksia, vaan eipä rangaistukset minua auttaneet, kun kasvattajalla itsellään oli ongelmia aggressioiden kanssa. Kovalla työllä olen aikuisiällä joutunut opetella vihan hallintaa, kun en halua siirtää mallia lapsiini. 

Lapselle pitää opettaa tavaroiden arvo että osaa rikkoa halvempia tuotteita? En tosiaankaan olisi 6-vuotiaana ollut noin röyhkeä ja vielä kylässä. Kotona saatoin jonkun kerran murrosiässä jotain hajottaa kun tuli pahoja riitoja mutta en ala-asteella ja syystä että en saisi toisen omaisuutta lainaan.

Vierailija
78/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N18

Opiskelijayksiössäsi?

Ei opiskelijayksiössä, vaan ihan tavallisessa yksiössä. 😊 Hyvin sujuu. Kerran oli muksu yötäkin mun luona.

Vierailija
79/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N18

Niin ystäväsi lasta? Nyt oli lastenhoitaja juniori kyseessä ei ystävä.

No mikäs mä sitten olen sille ystäväni lapselle?

Vierailija
80/94 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin 300e, ja rahat otettaisiin lapsosen säästöpossusta (eli ristiäislahjatililtä tai tulevista synttärirahoista)

Lisäksi lapselle tulisi aika pitkä pelikielto - noin paha riippuvuus jos on, niin sille olisi pakko tehdä jotain.