Miksi marjanviljelijä ei poimi itse marjojaan?
Vaan pitää saada muut orjiksi (mielestäni nimenomaan tätä sanaa tulisi käyttää sumeilematta) samalla kun itse vahtaa vierestä? Miksi ketään muutenkaan pitäisi kiinnostaa vaikka ne marjat sinne pellolle jäisivät? Puhutaan kuitenkin työstä, jonka tuottama lisäarvo yhteiskunnalle lähentelee nollaa. Ja jos jotakuta kuluttajaa harmittaa että kaupasta ei saa kotimaisia marjoja niin varmasti ne voi sieltä pellolta käydä itse poimimassa, monella tilalla on tällainen mahdollisuus. Tärkeintä mielestäni olisi kuitenkin saada tuo thaimaalaisten orjuutus loppumaan.
Tuli vaan mieleen kun pari päivää sitten oli taas lehdessä jokakesäinen viljelijän itku miten suomalaiset ovat liian laiskoja marjapelloille.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Te ette siis näe mitään ongelmaa siinä, että marjanne on poimittu orjatyöllä? Tarkistin vaan.
En, koska itse olin 70-luvun lopussa sellaisena orjana Suonenjoella parina kesänä. Silloin oli tapana lähteä kesätöihin teineinä ympäri Suomen noille marjatiloille. Sai ihan hyvin taskurahaa. Ja oppi, että työ voi olla raskasta, luki mielikseen korkeakoulututkinnon, että sai kevyemmän ja parempipalkkaisen homman. Nyt omat lapset teinejä, jostain syystä he vain nyrpistävät ajatukselle mansikanpoimimisesta kesätyönä. Sen sijaan nyt tulee Puolasta ne ahkerat opiskelijat jotka hankkivat tienistejä opintojaan varten pomimalla kun suomalaiset pitävät tuota liian työläänä ja huonostipalkattuna. Näin käy kun maassa elintaso nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole koskaan poiminut marjoja, kun tuollaisen kysymyksen esität.
Voisitko tarkentaa mihin tämä liittyy?
Eikö jo maalaisjärki sano, ettei viljelijä ole tuhatkätinen!
No sanoo tietenkin. Kun se viljelijä ei ole edes yksikätinen. Täysin kädetön maajussi, joka kummasti onnistuu silti kahmimaan kaikki mahdolliset tuet valtiolta, kunnilta ja Eu:lta. Siinä löytyy sit sitä poimintakykyä. Ja rusinat pullasta osaa kyllä kans napata.
Kuule, maassa on paljon konkurssiin menneitä tiloja myytävänä. Ostapa yksi, näät miten helposti se leipä lähtee. Puoleen pivään mennessä tosin et juurikaan olisi kerennyt palstailla, olisit käynyt puoli kuudelta lypsyllä, sitten paalaamaan tuorerehua, pitäisi korjata ne rikki menneet koneet... Ja näitä hommia siis tekee maatiloilla myös naiset, tasa-arvoinen paikka, eikö sitä täällä juuri peräänkuuluteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kahvinjuoja ei poimi itse papujaan?
Tai miksi avaaja ei kävele 10 000 kilometriä päivässä?En puhunut nyt kuluttajasta vaan yrittäjästä, enkä ole nähnyt iltapäivälehdissä kahvinviljelijöiden itkemistä aiheesta.
Taitais olla aika vähän nokian puhelimia jos Jorma Ollila olis itse tehnyt kaiken.
Hmm. Kuinkahan paljon suomalainen olisi valmis maksamaan mansikoistaan? - Luulen, että moni viljelijä palkkaa edelleen -eikä vain minun nuoruudessani- myös suomalaisia poimijoita pelloille mansikoita poimimaan. Ongelma on, että suomalaisia poimijoita ei löydy. Työ on toki raskaampaa, kuin rannalla köllöttely tai siisti toimistotyö heinäkuussa, jolloin toimistonväestä ja asiakkaista kolmeneljästä on lomalla mutta kesätyönä mansikoiden kerääminen on hvvää kokemusta monelle nuorelle ensimmäsinä kesätyönä. Ei palkkakaan ole mitään riistotasoa. Muistan itse, että siihen saattoi vaikuttaa myös omalla ahkeruudellaan; oli ns. pohjapalkka ja sitten jos poimi ahkeasti saattoi saada sen päälle vielä ekstraa. - Toki varmasti monesta muusta paikasta voi saada enemmänkin, mutta toisaalta palkkakulut näkyvät myös hinnoissa. Kuinka paljon sinulle pitäsi maksaa, että keräsit mansikoita? - Lasket sitten päälle vielä sen, että myyjäkin haluaa jotain ja ei se mansikkaita ihan kaikille toreille jaksa poimimisen jälkeen itse kävellä, joten aika moneen paikkaan se tai ne täytyy myös kuljettaa.
Minä saan nyt maisterin koulutuksella palkkaa n. 1300e (brutto. teen 6h:n työpäiviä, koska 8h ei ole tarjolla). Työni on helppoa toimistotyötä. Poimisin mielelläni marjoja, jos siitä todella saa 2000e:n kk-palkan, kuten joku ketjussa mainitsi. Pitääpä ensi kesänä hakea mansikanpoimijaksi, kiitos vinkistä.
1999 olin mansikoita poimimassa. Suht kovaa hommaa. Moni poimija lähti jo parin päivän jälkeen. Mutta nopea ahkera poimija tienaa mukavasti. Majoitus ja ruoka vähennettin palkasta. Silloin kaikki poimijat oli suomalaisia, eipä taida enää löytyä montaa teiniä tohon hommaan suomesta,,,
Vierailija kirjoitti:
Vaan pitää saada muut orjiksi (mielestäni nimenomaan tätä sanaa tulisi käyttää sumeilematta) samalla kun itse vahtaa vierestä? Miksi ketään muutenkaan pitäisi kiinnostaa vaikka ne marjat sinne pellolle jäisivät? Puhutaan kuitenkin työstä, jonka tuottama lisäarvo yhteiskunnalle lähentelee nollaa. Ja jos jotakuta kuluttajaa harmittaa että kaupasta ei saa kotimaisia marjoja niin varmasti ne voi sieltä pellolta käydä itse poimimassa, monella tilalla on tällainen mahdollisuus. Tärkeintä mielestäni olisi kuitenkin saada tuo thaimaalaisten orjuutus loppumaan.
Tuli vaan mieleen kun pari päivää sitten oli taas lehdessä jokakesäinen viljelijän itku miten suomalaiset ovat liian laiskoja marjapelloille.
Siinä malliesimerkki pullamössösukupolven edustajasta.
Laiska paska joka luulee itsestään liikoja, ei ole koskaan tehnyt oikeaa työtä päivääkään eikä tajua miten naurettava onkaan.
Moni kaltaisensa luulee -ihan ilman perusteita totta kai- olevansa liian hyvä mansikanpoimintaan tai luulee voivansa sanella alan palkat.
Voi voi kun elämä vielä koettelee kovalla kädellä tukisysteemien rapautuessa. Ja se on hieno juttu!
On tämäkin nyt ongelma. Viljelijä tarjoaa työtä, vaan eipä saisi tarjota, kun joku pian pääsisi töihin. Kyllä työttömyys on parempi vaiihtoehto ja mansikat(kin) olkoon tulevaisuudessa vain lähinnä raha-eliitin herkkuja, jotka viljelijä on varta vasten kasvattanut ja jalostanut heille ja poimii pinsettejä ja suurennuslasia apuna käyttäen jokaisen erikseen erinomaisella huolellisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole koskaan poiminut marjoja, kun tuollaisen kysymyksen esität.
Voisitko tarkentaa mihin tämä liittyy?
Eikö jo maalaisjärki sano, ettei viljelijä ole tuhatkätinen!
No sanoo tietenkin. Kun se viljelijä ei ole edes yksikätinen. Täysin kädetön maajussi, joka kummasti onnistuu silti kahmimaan kaikki mahdolliset tuet valtiolta, kunnilta ja Eu:lta. Siinä löytyy sit sitä poimintakykyä. Ja rusinat pullasta osaa kyllä kans napata.
Kiitos nauruista, vaikken samaa mieltä olekaan. Etteikö av-palstalta löytyisi huuomoria...
Minäkin olin teininä mansikoita poimimassa Suonenjoella kesätöikseni. Hyvän tilin silloin ainakin sai. Toki siihen piti poimiakin.
Ohis, mutta kaikki tuttuni jotka ovat marjanpoiminnassa olleet, ovat sanoneet palkan olevan naurettavan pieni. Okei, aikaa on kohta jo 10 vuotta, ehkä asiat ovat muuttuneet... Mutta joka tapauksessa ei yksikään saanut mitään "kahden tonnin" palkkaa.
Ja kaikki nuo tutut ovat työssäkäyviä ahkeria ja liikunnallisia ihmisiä, eivät todellakaan mitään "pullamössö" ihmisiä. Mistään muusta työpaikasta en ole kuullut niin paljon pahaa mitä marjanpoiminnasta, esim. yksi tuttu joka poimi marjoja oli seuraavana kesänä hotellisiivojana, puhui kuinka on rankkaa hommaa (fyysisesti) ja kiireistä, mutta piti tuosta työstä enemmän mitä marjanpoiminnasta ja myös tienasi enemmän (+päälle vietä hotellivieraiden jättämät tipit).
Vierailija kirjoitti:
Minä saan nyt maisterin koulutuksella palkkaa n. 1300e (brutto. teen 6h:n työpäiviä, koska 8h ei ole tarjolla). Työni on helppoa toimistotyötä. Poimisin mielelläni marjoja, jos siitä todella saa 2000e:n kk-palkan, kuten joku ketjussa mainitsi. Pitääpä ensi kesänä hakea mansikanpoimijaksi, kiitos vinkistä.
Muista kuitenkin, että selkä ja polvet kannattaa olla kunnossa, ja pitää olla nopeakätinen noille ansioille päästäkseen. Ainakin minun aikana maksettiin peruspalkka - joka oli kurja, mutta takasi jotakin kehnon satoajan aikana - ja sitten siihen päälle laatikkolisää niiden poimittujen laatikoiden mukaan. Ei raha helposti tullut, oli selkä kipeänä ja jalat lujilla, mutta nuori kun oli sen sesongin jaksoi. Useammalla tytöllä tosin jalat tai pää ei kestänyt, jalat saattoivat hetkellisesti halvaantua (joutuivat marssimaan polvi suorana). Eli helppoon toimistotyöhön tottuneelle voi olla shokki. Itse olin edellisiä kesiä viettänyt kotipaikan vihannespuutarhalla kitkien ja satoa keräten, ja muutenkin oli fyysiseen työhön tottunut - mitä nykynuoret enää harvat ovat. Hauskat muistot kesistä jäi vaikka tiukasti töitä tehtiinkin. Ja nyt jatkan noiden muiden poimimien mansikoiden pakastusta, hyviä mutta kalliita ovat!
PS näinä rauhattomina ja luonnon-oloiltaan vaihtelevina aikoina voi miettiä kotimaista maataloutta myös turvana. Jos ollaan täysin riippuvaisia muun maailman ruuantuotannosta, oltaisko ensimmäisenä jonossa saamassa ruokaa jos ja kun katastrofeja (luonnontuhoja, ihmisen aiheuttamia saastumisia) sattuu?
Mitä hyväksikäyttöä se on, että poimuja saa edullisen majoituksen, tienaa kuukaudessa helposti 2000e? Itse tienasin kokopäoväisenä kesätyöntekijänä kaupassa 1200e!