Ostettiin eka oma asunto ja päästiin sisään tuholaisten maailmaan :(
Muutettiin tän vuoden alussa ekaan omaan asuntoon, alle 10v vanhaan kerrostaloon. Jo ekalla viikolla kävi ilmi, että kämpässä on aivan valtavasti sokeritoukkia. Siis h*lvetisti. Katoissa, seinillä, olkkarissa, makkareissa. Aina, kun tultiin pimeään kotiin illalla ja räpättiin valot päälle, niin joku viisi toukkaa hajaantui olkkarin lattialata listojen alle. Noh, taloyhtiössä oli niitä muuallakin ja (ei niin paljon kun meillä) ja lopulta kevään mittään koko yhtiö on myrkytetty kolme kertaa. Pystyn vihdoin kävelemään kotonani tuijottamatta vainoharhaisena jokaista roskaa lattialla.
Kunnes tällä viikolla kotoamme on löytynyt neljä turkiskuoriaisen toukan nahkaa, kolmesta eri paikasta. En tiedä, onko kuoriaiset olleet talossa ennen meitä vai tulleet jonkun meille uuden tavaran mukana. Entisessä asunnossa niitä ei ollut, en ainakaan viiteen vuoteen huomannut. Mun mielenterveys ei ehkä kestä tätä :(
Halusin vain avautua.
Kommentit (44)
Kerrostaloissa tms. tuholaiset leviävät kyllä jokaiseen asuntoon ennen pitkää. Ei ole välttämättä teiltä peräisin nuo turkiskuoriaiset
Meille ilmestyi kun imetin ja hävisi kun lopetin. Molemmat kerrat kun asuimme rivitalossa.
Meillä on ollut sokeritoukkia niin kauan, kuin ollaan asuttu tässä kämpässä. Muutettiin viisi vuotta sitten ja tehtiin tuolloin lattiasta kattoon remontti.
Märkätiloista tarkistettiin tuolloin kosteudet, eikä mitään löytynyt. Kuoriaisia on löytynyt vessasta, keittiöstä, makuuhuoneesta ja eteisestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut sokeritoukkia niin kauan, kuin ollaan asuttu tässä kämpässä. Muutettiin viisi vuotta sitten ja tehtiin tuolloin lattiasta kattoon remontti.
Märkätiloista tarkistettiin tuolloin kosteudet, eikä mitään löytynyt. Kuoriaisia on löytynyt vessasta, keittiöstä, makuuhuoneesta ja eteisestä.
Sokeritoukkia tarkoitin siis tuossa viimeisessäkin lauseessa, en kuoriaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun nuo pikku ötökät ei tee ihmiselle mitään vahinkoa. Myrkyt kyllä tekee. Valtaosa maailman ihmisistä elää oikeasti vaarallisten ötököiden seassa. Ja isompien eläinten, kuten käärmeiden ja liskojen. Turhaa vouhkaat.
Samaa mieltä myrkyistä, mutta kyllä nuo ötökät oikeasti ovat kaameita. Meillä oli sokeritoukkia kun muutimme uuteen asuntoon. Kaadoimme kiehuvaa vettä kaikista viemäreistä ja höyrytimme kaikki listat yms. huolellisesti. Viime kesänä näkyi taas yksi toukka ja toistimme saman homman. Ei ole taas yhtään näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
tämänkin kokenut kirjoitti:
Hei. Asunnon myyjän tai vuokraajan on ilmoitettava, että asunnossa on esim. sokeritoukkia! Voitte vaatia sopimuksen purkamista, jos haluatte. Jotkut ihmiset eivät välitä, mutta jos olet hermona niiden tähden, toimikaa. Asunnon omistaja on varmasti tiennyt toukista. Elätte itsekin myrkkyjen keskellä, ei hyvä juttu.
Ja höpö höpö, kaiken ihmiset kyllä uskoo. Ei todellakaan sokeritoukat tai turkiskuoriaiset ole syy kaupan purkuun. Eihän Suomessa käytäisi muuten asuntokauppaa ollenkaan. Sokeritoukkia, turkiskuoriaisia yms. löytyy todella suuresta osasta asuntoja ja monet elelevät mm. listojen alla ja vaatteiden seassa että niitä ei välttämättä näe juurikaan. Monet omistajat elävät autuaan tietämättöminä että asunnossa asustaa heidän lisäksi muitakin. Inhottava ongelma, mutta ei todellakaan sellainen ongelma mikä oikeuttaisi purkamaan kauppoja.
Tää on totta. Täällä meilläkään tää turkkaripopulaatio ei varmaan oo (vielä) kovin iso, kun ei olla yhtään elävää toukkaa tai kuoriaista koskaan nähty, pelkkiä kuoria vain. Nekin bongattiin vähän sattumalta, koska olen ollut t-o-d-e-l-l-a vainoharhainen ötököiden suhteen tän sokeritoukkagaten myötä. Ei oltais varmaan pitkään aikaan huomattu, jos en tutkisi jokaista roskaa suurennuslasilla. Se pöytäliinakin, jonka sisältä yksi löytyi, oltais muissa olosuhteissa avattu varmaan seuraavan kerran vasta 2029 kun lapseni pääsee ripille, mutta nyt ekan löydyttyä aloin penkoa tarkemmin. Voihan monella meidän naapurillakin olla, mutta eivät vaan ole tajunneet. Ilmeisesti varsinkin pääkaupunkiseudulla turkkarit on tosi yleisiä etenkin vanhoissa taloissa. Tää meijän vaan on aika uusi :(
Ja hei kiitos kaikille tsempeistä ja neuvoista 👍
ap
Eristeissa elää kuoriaiset. Niitä on kai aina vanhoissa taloissa kun luonnon materiaalista eristeet. Jos uudempi talo jossa vuorivillaa laita suuriin minigrip pusseihin villavaatteet ja muutkin tekstiilit ja pääset eroon.kellarissa ei kannata säilyttaa vaatteita ettei tuo sieltä asuntoon noita.
Hyi kun mä inhoan noita sokeritoukkia. 5 vuotta elin niiden kanssa. Sit muutettiin pois. Joka tavaran mikä mukaan lähti desinfioin ja päästiin niistä eroon. Naapuriasunnossa oli home ja ne toukat vain vilisteli joka paikassa.
On ihan kauheeta.Meillä on sokeri toukkia ja turkis kuoriaisten kuoria.Talo yhtiö on kerran myrkytyttänyt asuntomme(kerros talo) On niin hysteerinen olo.Tämä on kamalaa.Makuu huoneeseen meen ja jos näen yhdenkin toukan oli sitten minkä sortin tahansa niin sekoan.Huolto mies kävi laittamassa silikoonia listn väliin kahdelle seinää(sekö nyt auttaa) Ihan kakkamaista.Ei vaan pää kestä yhtään ötökää mun asunnossani.
Vierailija kirjoitti:
Kosteusvaurio! Meillä oli vanhassa kämpässä myös aina sokeritoukkia ja kuoriaisia näkyi silloin tällöin. Ihmettelimme tätä silloin ja myrkytyksistä huolimatta aina palasivat. Paljastui että lattiamateriaalit ovat homeessa ja johtui tästä! Kaikki revittiin auki ja isot remontit. Sitten loppui ötökät.
Ei pidä paikkaansa, meillä ollut kaikissa ihan uusissa asunnoissa noita, eikä hometta todellakaan ole ollut.
Mutta ei niitä paljoa ole ollut, jokunen silloin tällöin, mutta ikäviähän ne ovat.
Heh, olipa hassua bongata vanha aloitukseni täältä, olen siis ketjun ap. Hei rohkaisuna teille kaikille ötököiden kanssa painiville: meillä ei ole nähty yhtään sokeritoukkaa eikä turkiskuoriaista melkein 1,5 vuoteen 💃 viimeisin ammattimyrkytys tehtiin 8/2016. Sen jälkeen on nähty kumpaakin rotua yksi yksilö. Voin taas hengittää mun kodissa!! Eli mun ohje on ammattimainen tuholaistorjunta koko taloyhtiöön, jos kyseessä on kerrostalo.
Ps. Tänä vuonna taloyhtiömme pihalla on myrkytetty rottia. Antakaa mun vaan vieraantua luonnosta rauhassa!!! Ei oo paljon pyydetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa tms. tuholaiset leviävät kyllä jokaiseen asuntoon ennen pitkää. Ei ole välttämättä teiltä peräisin nuo turkiskuoriaiset
No ei se nyt mikään 100% fakta tuokaan ole. Olen asunut tässä kerrostalossa 12v ja hui! Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Minkäänlaisia toukkia tai ötököitä ei ole ollut koskaan.
Talo valmistunut 1972 ja peruskorjaus 2002.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mikään 100% fakta tuokaan ole. Olen asunut tässä kerrostalossa 12v ja hui! Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Minkäänlaisia toukkia tai ötököitä ei ole ollut koskaan.
Talo valmistunut 1972 ja peruskorjaus 2002.
Varmaan tarkoitettiin, että jos yhdellä on, niin ajan myötä on kaikilla. Mutta eihän nyt välttämättä kaikkiin taloihin pesiydykään mitään ötököitä. Sokeritoukat voi mönkiä viemäristä, mutta turkiskuoriaiset (ja esim. luteet) tulee yleensä aina ihmisen mukana.
Hyi että sokeritoukat on inhoja. Rivariasunnossamme oli oikein invaasio 7v sitten. Olohuoneessa pääasiassa. Koko taloyhtiö myrkytettiin. Nut olen taas muutamia nähnyt. Suihkutan baygonia lattialistoihin. Pesen kloritella kylppäriä ja kaadankiehuvaa vettä viemäreihin. Myös kodin putkimiestä välillä. Meille ei tartte toukkien tunkea!
Meillä oli vanhassa kämpässä jonkin verran sokeritoukkia, mutta pahinta olivat kylpyhuoneessa aika ajoin vilistävät varastohämähäkit! Meinasin saada sydänkohtauksen joka ikinen kerta kun sellainen vilahti lattian poikki.
Varastohämähäkki... glup... ei olis tämmösen hämiskammoisen pitäny googlettaa, että mikäs otus se tämä on. Jättiläinen!! Onneks ei asuta Helsingissä.
Aikoinaan opiskelijakämpässä oli näitä toukkia. Inhottaviahan ne ovat mutta eivät varsinaisesti tee tuhoa. Vinkkinä: ei koskaan kannata laittaa kylppäriin mattoa. Ne toukat RAKASTAVAT sitä kostean ja pimeän tilan mattoa. Kun maton käänsi nurin, se kuhisi pieniä toukkia.
Kun muutettiin pois ja siivottiin joka kaappi tyhjäksi niin toukkia löytyi myös huoneista joissa en ollut nähnyt niitä koskaan. Esim. keittiön kaapeista ja kaikista sokeri- ja jauhopusseista. Olimme vuosia syöneet niitä..
Elämä ja sokeritoukat on.
Kosteusvaurio niitä tuottaa eikä ne myrkytyksillä kokonaan katoa ikinä.
Tuuleta, tuuleta ja tuuleta. Se voi auttaa niiden vähentämiseen.
Mieluummin kuitenkin ne kuin mitkään luteet.