Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan saanut opiskelupaikkaa oikaisupyynnön ansiosta?

Vierailija
14.07.2016 |

Minne haitte ja paljonko puuttui pisteitä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksessa noita tapauksia oli vielä 15 vuotta sitten. Toivottavasti ei mene enää läpi.

Vierailija
2/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssikaveri sai opiskelupaikan oikauisupyynnön ansioista. Puuttui yksi piste. Tampereen yhteiskuntatieteellisessä tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain valtsikaan, jäin 0,25p ekalle varasijalle, hain oikaisua, ei tullut. Hallinto-oikeuteen en jaksanut juttua viedä, olin niin rikki siitä. Tämä tapahtui viime vuonna. Mielestäni ei mene paljoa läpi, esim toissavuonna valtsikaan meni yksi läpi, ja niitä kuitenkin tulee.

Vierailija
4/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain valtsikaan, jäin 0,25p ekalle varasijalle, hain oikaisua, ei tullut. Hallinto-oikeuteen en jaksanut juttua viedä, olin niin rikki siitä. Tämä tapahtui viime vuonna. Mielestäni ei mene paljoa läpi, esim toissavuonna valtsikaan meni yksi läpi, ja niitä kuitenkin tulee.

Niin ja halusin kertoa tämän vain siksi että ei mene automaattisesti oikaisu läpi vaikka puuttuisi vain 0,25. :( Toki niitä tarkkaan katotaan, itse sain tiedon ratkaisusta vasta elokuun lopulla. Valitin kahdesta tehtävästä /niiden arvostelukriteereistä ja omista vastauksistani (tehtäviä yht 8).

Tänä vuonna sain paikan.

Vierailija
5/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja tehnyt oikaisun, mihin ja paljonko puuttui pisteitä? :)

Vierailija
6/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini pääsi, sillä ne olivat yliopistolla laskeneet väärin arkkitehtuurin piirrustustehtävien pisteet yhteen. Kyse siis ei ollut tehtävän pistemäärän muuttumisesta vaan ihan yhteenlaskuvirheestä. Selkeä moka yliopistolta, eikä mikään tulkintavirhe.

Vierailija
7/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kaipaisin omakohtaisia kokemuksia, kun niistä eniten apua ja ajatusta koko prosessista eikä vaan mitä tutuille käynyt.

Vierailija
8/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, pääsin aikoinani sisään ilman oikaisuja. Lähipiirissä yksi henkilö aikoo oikaisupyynnön tehdä, koska mallivastauksissa ja omissa oli sen verran tulkinnanvaraa, että sen vaadittavan pisteen tai kaksi saattaa hyvinkin saada lisää ja täten saada opiskelupaikan. Kyllähän se ihan kokeen tarkistajastakin riippuu, miten vastauksia tulkitsee.

Vierailija
9/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomeen oikeustiedettä pääsee opiskelemaan. Lakimiehet markkinoivat, että sisälle menette kun oikaisu laaditaan heidän toimestaan.Kieroilua opetetaan heti alusta alkaen.

Vierailija
10/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itä-Suomeen oikeustiedettä pääsee opiskelemaan. Lakimiehet markkinoivat, että sisälle menette kun oikaisu laaditaan heidän toimestaan.Kieroilua opetetaan heti alusta alkaen."

- Mitä kieroilua on oikaisu pyynnön laatimisessa? - Toisaalta itse olen sitä mieltä, että melkeinpä olsin sitä mieltä,että mihinkään paikkaan ei tulisi ottaa opiskelijoita oikaisupyyntöjen perusteella -tunnustan tämän ngelmallisuuden sillä niin kauan kun tehdään valintoja on olemassa mahdollisuus virheellisiin valintoihin, mutta, mutta asiassa on myös toien puoli: Kaikilla opiskelemaan aikovilla ei ole läheskään samanlaisia edellytyksiä saati mahdollisuuksia laatia oikaisupyyntöä itse saati palkata siihen joku muu tekemään tai avustamaan sen tekemisessä. - Kaikilla hakijoilla on (ollut) kuitenkin mahdollisuus näyttää osaamisensa pääsykokeissa.    

Vierailija
11/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni nimenomaan hyvä, että voi oikaisua hakea. Kaikilla tosiaan mahdollisuus pääsykokeissa, mutta esimerkiksi kokeissa, jossa kirjoitetaan parin sivun (tai yli) vastauksia 6-8kpl (esim yhteiskuntatieteellisessä moni ala) ja pisteitä 6p, niin varmasti pisteytetään myös väärin ja niitä voi pyytää oikaisemaan. Oikaisulla ei tosin ole mitään merkitystä, jos ei oikeasti keiku siinä rajalla, koska harvemmin pisteitä montaa nostetaan (ellei tapahdu joku tosi nolo virhe, esim pisteet laskettu väärin yhteen). Arvostelunkin takana on vain toinen ihminen tai ihmiset, ja kiireessä, kun on monta sataa vastausta, inhimillisiä virheitä voi sattua -mutta virheen kohteelle kyseessä voi olla loppuelämän tulevaisuus.

Rajatapauksia pohditaan usean ihmisen voimin jotta se olisi reilu. Koska tämä on kuitenkin sisäinen toimenpide, on hyvä, että nykyään voi valittaa myös yliopiston ulkopuolelle hallinto-oikeuteen. Esimerkiksi budjetti ja resurssit saattaa tuottaa paineen kielteisistä päätöksistä.

Kaikilla on mahdollisuus valittaa, mutta totta kai oikikseen valitetaan paljon kun juristivanhempien lapset valittaa eniten. Ainakin näin olen kuullut, mutta en tiedä onko perää, kun en ole tilastoja nähnyt..

Vierailija
12/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: olen kuullut, että oikiksessa tehdään eniten oikaisupyyntöjä. Juristivanhemmat nyt oli vain sellainen heitto siihen.

Vierailija
13/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, pääsin aikoinani sisään ilman oikaisuja. Lähipiirissä yksi henkilö aikoo oikaisupyynnön tehdä, koska mallivastauksissa ja omissa oli sen verran tulkinnanvaraa, että sen vaadittavan pisteen tai kaksi saattaa hyvinkin saada lisää ja täten saada opiskelupaikan. Kyllähän se ihan kokeen tarkistajastakin riippuu, miten vastauksia tulkitsee.

paria jo aika vaikea saada, kun silloin olisi tapahtunut jo aika iso virhe..

Vierailija
14/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Kaikilla on mahdollisuus valittaa, mutta totta kai oikikseen valitetaan paljon kun juristivanhempien lapset valittaa eniten. Ainakin näin olen kuullut, mutta en tiedä onko perää, kun en ole tilastoja nähnyt.."

- Tai sitten oikikseen hakeutuu keskimäärin enemmän porukkaa, jotka tuntevat ja kokevat usein olevana "oikeassa" rasittavuuteen asti.  Tai sitten he ottavat valituksen tekemisen yhtenä tapana harjoitella "oikeuden puolsutamista" 

Vierailija
15/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomeen oikeustiedettä pääsee opiskelemaan. Lakimiehet markkinoivat, että sisälle menette kun oikaisu laaditaan heidän toimestaan.Kieroilua opetetaan heti alusta alkaen.

Onko sattumalta mainita joku tällainen mainos?

Vierailija
16/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: olen kuullut, että oikiksessa tehdään eniten oikaisupyyntöjä. Juristivanhemmat nyt oli vain sellainen heitto siihen.

Miespuolinen työkaveri opiskeli aikoinaan oikiksessa (eikä ole varmaan vieläkään valmistunut) ja esitti veljensä puolesta oikaisupyynnön.

Veli pääsi opiskelemaan oikikseen.

Isä oli juristi, joten nuorimmaisen kohdalla hänkin oli auttamassa.

Rehtiä ja miehekästä. 

Vierailija
17/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korjaan: olen kuullut, että oikiksessa tehdään eniten oikaisupyyntöjä. Juristivanhemmat nyt oli vain sellainen heitto siihen." - Niiin tai näin hyvä muistutus siitä, että oikaisupyyntöjen tekijät tai sellaista harkitsevat eivät koskaan tai mitenkään voi olla yhdenvertaisessa asemassa, jos tai kun laativat oikaisupyyntöjä, joko itse tai värväävät sen tekemiseen, jonkun muun.

Vierailija
18/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut. Se nyt oli tosin vain ammatillinen opettajankoulutus, eli tavallaan täydennyskoulutuskokonaisuus, joka suoritetaan jo olemassaolevan tutkinnon päälle. Vika oli silloin siinä, että aikaisemman tutkintoni koulutusala oli tulkittu väärin. En enää muista edes, seurasiko siitä jotain puuttuvia pisteitä vai menikö peräti niin, ettei minua pidetty pätevänä hakijana lainkaan. En muista sitäkään, mihin valitus piti tehdä.

Vierailija
19/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että oikaisupyyntö olemassa jos edes pisteitä ei osata laskea oikein tai lähtökriteerit ei ole selviä valitsijoillekaan...

Vierailija
20/21 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen saanut. Se nyt oli tosin vain ammatillinen opettajankoulutus, eli tavallaan täydennyskoulutuskokonaisuus, joka suoritetaan jo olemassaolevan tutkinnon päälle. Vika oli silloin siinä, että aikaisemman tutkintoni koulutusala oli tulkittu väärin. En enää muista edes, seurasiko siitä jotain puuttuvia pisteitä vai menikö peräti niin, ettei minua pidetty pätevänä hakijana lainkaan. En muista sitäkään, mihin valitus piti tehdä. " - Jotenkin ilahduttavan lutuinen viesti. Tai  muistututus siitä, että voittajan on helppo hymyillä; kun maaliin on saapunut yhtenä voittajista, niin kaikilla rasituksilla ja hankaluuksilla ennen sitä ennen voikin unohtaa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän