Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä et oppinut kotona, vaikka olisi pitänyt?

Vierailija
14.07.2016 |

Missään ei taida olla listaa/kirjaa/määrittelyä siitä, mitä normaalisti pitäisi opettaa jokaiselle lapselle kotona (eikä siis esim. koulujen tai kaverien vastuulla). Vanhemmat menee sitten mutu-tuntumalla, mikä ymmärrettävääkin.
Mulle olisi omasta mielestäni pitänyt opettaa mm:
säännöllinen kuntoilu, järkevä ajankäyttö, enemmän kohteliaisuusfraaseja, kynsien hoito, hiusten laittoa, auton renkaan vaihto, porakoneen käyttö, riittävä veden juonti, konfliktien ratkaisu muulla kuin mykkäkoululla jne.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten ala jatkamaan vanhempien kotitilaa, tai ainakaan investoi..

Vierailija
2/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. luottamusta, rakkautta, läheisyyttä, avoimuutta, turvallisuutta, sosiaalisuutta, toisen arvostamista, tervettä seksuaalisuuskehittymistä, itsensä arvostamista, ihmisestä välittämistä, tuossa osa, mitä vanhempien olisi pitänyt opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin ja talousasioiden hoitoa.

Vierailija
4/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. luottamusta, rakkautta, läheisyyttä, avoimuutta, turvallisuutta, sosiaalisuutta, toisen arvostamista, tervettä seksuaalisuuskehittymistä, itsensä arvostamista, ihmisestä välittämistä, tuossa osa, mitä vanhempien olisi pitänyt opettaa.

Tuo luettelo voisi olla minun kirjoittamani. Lisään siihen vielä kannustamisen siihen että minusta voi tulla mitään vaan lyttäämisen ja vähättelyn sijaan.

Vierailija
5/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippautta tehdä tylsiäkin asioita. Kyllä vanhemmat antoivat siihen hyvän esimerkin, muttei se vain tarttunut. Työnnän aina tuota tuonnemmaksi jos vain suinkin voi.

Vierailija
6/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki remontointiin ja rakentamiseen liittyvä. Naulan hakkaamisen yms opin koulussa, mut sekin ois kyllä voitu melkeen kotona opettaa. Tai porakoneen käyttö. Hyvä että kotona edes oli vasaraa.

Vierailija
7/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden pesua, menkoista, siivoamissta, tiskaamista..

Näistä  ei puhuttu mitään. Ei tarvinnut siivota.

Vierailija
8/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi joten vähän pilalle hemmoteltu. Vanhemmat eivät oikein vaatineet minulta paljon mitään, vähän enemmän olisi voinut vaatia. Toisaalta olin hyvä koulussa ja pääsin opiskelemaan hyvään paikkaan jne. mutta ehkä elämän realiteetit aukenivat kunnolla vasta kun olin jotain 30v. Olisi ehkä ollut hyvä että olisi jo 20 vuotiaana ollut vähän realistisempi kuva asioista.

Vierailija
9/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittoa. Äiti ajoi pois keittiöstä, koska teki itse ruuan nopeammin. Olin täysin kädetön muuttaessani pois kotoa.

Vierailija
10/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo luettelo voisi olla minun kirjoittamani. Lisään siihen vielä kannustamisen siihen että minusta voi tulla mitään vaan lyttäämisen ja vähättelyn sijaan.

Täällä sama. Itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja järkevyyttä kyllä painotettiin, mutta se tunne- ja sosiaalinen puoli jäi puuttumaan. Tuntuu esim. etten osaa oikein toimia ihmisten kanssa koska en ole koskaan siihen oppinut.

Vierailija
11/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Hyviä käytöstapoja, sellaisia luontevia, että otetaan toiset ihmiset huomioon. Toki kuuluu niihin mekaaniset tervehdykset ja kiitos/ole hyvä -tyyppisetkin. Mutta edelleen kun jotkut osaavat onnitella heti sydämellisesti, kun toisella on syntymäpäivä tai auttaa kysymättä, jos joku vaikka kadulla pudottaa jotain, tällaisen huomaavaisuuden olisin toivonut oppineeni kotona niin ettei tarvitse olla vaivaantunut, kun jotkut ovat kuin luonnostaan kohteliaita ja mukavia.

*Se ajatus, että olen riittävän hyvä tai yhtä arvokas kuin muutkin.

*Avoimesti puhumaan vaikeistakin asioista. Olen kyllä sitten myöhemmin tätä opetellut.

Vierailija
12/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittoa muusta kuin eineksistä tai puolivalmisteista.

Nikkarointia ja muita hyödyllisiä kotitaloushommia esim. sokeripalojen käyttö.

Autoasioita (näistä ei kyllä kukaan perheessäni juuri tiedä).

Tunteista puhumista.

Avun pyytämistä.

Kodin puhtaanapitoa - siivoaminen oli lapsuudenkodissa pakko perjantai-iltaisin hampaat irvessä ennen kuin mitään muuta sai tehdä, voitte arvata miten paljon siivosin sitten muutettuani pois.

Vierailija
14/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saada tyttöystävä

Vierailija
15/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että opiskelun eteen täytyy tehdä työtä.

Mulla oli koko peruskoulun ajan äärimmäisen hyvät numerot vaikka en tehnyt mitään; en läksyjä, tunneilla en ollut aktiivinen (yläasteella aika paljon myös lintsasin). Vanhemmat katsoi tätä läpi sormien koska todistukset oli hyviä.

Lukionkin selvitin pitkälti tekemättä yhtään mitään. Nyt sitten pitäisi lukea pääsykokeeseen ja voin sanoa, että se on vaikeaa. En ole ikinä oppinut opiskelemaan enkä tekemään pitkäjänteisesti työtä opintojen eteen.

Vierailija
16/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt opettaa miten tässä maailmassa pidetään puoliaan, puolustaudutaan. Sitä minulle ei koskaan opetettu ja sen vuoksi en osaa yhtään pitää puoliani, en ole pärjännyt elämässä enkä tietenkään ikinä tule pärjäämäänkään. Kaikki ovat kävelleet ylitseni, aina.

Minulla oli hyvät vanhemmat ja hyvä koti. Luulin aivan liian kauan, että kotona opituilla tiedoilla ja taidoilla maailmassa kyllä pärjää, mutta nykymaailmassa pitää valitettavasti olla ihan jotain muuta ja toisenlainen pärjätäkseen. Minusta ei koskaan tule itsekästä, vain omaa etuani ajavaa ihmistä.

Vierailija
17/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saada tyttöystävä

Tuohan riippuu siitä, onko kotona opetettu empaattisuutta ja käytöstapoja sekä sydämen sivistystä. Tosin moni tyttö haksahtaa suhteissaan kuoriin, joiden sisältä ei löydy edellä mainittuja ominaisuuksia ja vielä aikuisena naisenakin kärsivät siitä kun parisuhteet eivät ota onnistuakseen.

Vierailija
18/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä keskustelutaitoa olisi pitänyt, saimme ilmaista sentään mielipiteemme, silti eriävän huomioon ottaminen.

Hyvää itsetuntoa enemmän -siihen aikaan lasten nöyryyttäminen oli kauheaa, harvoin sai kehuja, joskus veljeni ja minä saimme rahapalkinnon samana päivänä, kiiteltiin.

Vierailija
19/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarrakkautta. Välittämään sisaristaan, puolustamaan heitä ja tukemaan, sekä ottamaan samaa vastaan. Sitävastoin vanhemmat arvostelivat ja puhuivat pahaa sisaruksista toisillemme, lietsoivat lopulta lapset vihaamaan toisiaan. Vasta aikuisina me sisarukset ilman vanhempiamme tutustuimme toisiimme ja opettelimme välittämään.

Vierailija
20/43 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkemään ja nauramaan, niinkuin ne olisivat normaaleita tunteita. Itku surusta ja nauru ilosta. Eikä niin että kun itku on tulossa, sulle nauretaan ivallisesti ja kun melkein naurattaa, se pysäytetään latistamalla. Naaman ei kuulu olla peruslukemilla, tunteita olisi pitänyt saada näyttää.