Pojaltani oli kylässä otettu älypuhelin takavarikkoon, mitä mieltä?
13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Höh. Noudattamaan sellaista, mitä ei voi tietää?
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Meillä saa katsoa puhelinta ruokaillessa.
Mutta kai opetat kuitenkin lapsillesi, että kylässä se ei ole kohteliasta? Kyllä meilläkin saatetaan vaikka lehteä lukea aamupalan kanssa, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta kyläpaikassa niin tekemään. Ja lapset ovat kyllä tämän oppineet ihan hyvin.
En opeta. Kertokoot itse kyläpaikassa säännöt. Vai kohteliasta. Puhelinta voi vilkasta. Ei siellä kirkossa olla.
Meidän perheessä se ruokahetki on pyhitetty sille ruualle, yhdessä ololle, jne. Ei meillä ruokaa palvota, mutta arvostetaan sen verran sitä ruuanlaittajaa, että ollaan kohteliaita.
Viestin lukee hetkessä.
Ei se viesti sieltä puhelimista häviä etteikö sitä hetkeä voi antaa muille ruokapöydissä oleville.
Mitä sitten? Ei viestin lukeminen ketään häiritse. Mä ainakin katson jos haluan.
Pöydässä on muitakin kuin "minä itte" joita kännykkä häiritsee.
Minulla on vieraana viisi teiniä 13-17v. kaksi lastenlapsia ja kolme heidän kaveriaan, eikä kännyköitä ole pöydässä tai luettu viestejä tai vastattu puhelimeen ruokailun yhteydessä parin viikon aikana.
Luojan kiitos, muuten olisi lähdetty maitojunalla opettelemaan alkeellisimmat käytöstavat, sillä en jaksa niitä enää opettaa, kun se on vanhempien tehtävä.
Ei ihme, jos hoitoapua ei tule, kun lapset saavat elää kotona, kuin pellossa ja sama meininki jatkuu kylässä.
Kyllä, se että tietää ettei toisen kädestä tavaroita oteta ilman lupaa on todellakin niitä alkeellisimpia käytöstapoja. Tuotakin aletaan opettaa lapselle jo tuossa vuoden kieppeillä. Jos sitä ei ole vielä 30-40v. ikävuoteen mennessä oppinut niin siinä ei enää taida maitojunalla kotiinkaan lähettäminen auttaa. Ja paha siinä on lapsia opettaa, jos ei itsekään käytöstapoja osaa. Mallistahan ne oppii. Tässä tapauksessa ainoastaan sen, että heikomman on noudatettava sääntöjä, vahvemman ei tarvi jos ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa, että suomalainen keskiverto ensisynnyttäjä on 28-vuotias. Uskon, että suurin osa käytöstapojen puutteesta pauhaava mamma täällä on ylisuojeleva, neljäkymppinen kyllä-ennen-oli-kaikki-paremmin-tyyppi.
Eikös se äiti ole ylisuojeleva, joka ei anna 13v pojan olla ilman jatkuvaa seurantaa?
Käytöstavat ennen ainakin opetettiin ja osattiin, nykyään ollaan vain minä-itse ja muista viis.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.
Hyvä, että jossain opettavat pojallesi käytöstapoja, kun ei selvästikkään niitä kotona opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Sotkette taas useamman asiaan. Toimiko tää rouva oikein, kun otti puhelimen pois vai oisiko huomautus riittänyt? Ja saako pöydässä käyttää puhelinta? Lapsi olisi varmaan tajunnut lopettaa jo pelkällä kiellolla. Mitä jos kyseessä olisi ollut 16 v tai 18 v, vai saako lapsia kohdella erillailla?
Ei toiminut rouva oikein. Tätäkö olisi pitänyt jakaa, kuten tykkäyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa, että suomalainen keskiverto ensisynnyttäjä on 28-vuotias. Uskon, että suurin osa käytöstapojen puutteesta pauhaava mamma täällä on ylisuojeleva, neljäkymppinen kyllä-ennen-oli-kaikki-paremmin-tyyppi.
Mä oon yli 50 v mamma ja kolmen teinin äiti, en iki maailmassa ottaisi vieraan teinin puhelinta pois. Tiesitkö muuten että palstakyselyn mukaan palstalaisten keski-ikä pyörii 25 vuoden hujakoilla eli suurimmalla osalla ei ole edes lapsia?
Sama, sain esikoiseni 35-vuotiaana ja ihmettelen tuon perheenäidin käytöstä. Vähän piponlöysäämistä nyt, ei ne mitkään diplomaattipäivälliset olleet. Kotona meillä ainakin käyttäydytään aika rennosti... Eri asia sitten jos on jotain tällaisesta koketeeraamisesta tärkeitä ihmisiä läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Paska ketju täynnä kaheleita mammoja jankkaamassa pikku asiasta. Blääh.
Veit sanat suustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme niuhotusta, jos poika nyt luki viestin ruokapöydässä, niin ei sen luulisi ketään häiritsevän.. Ahdistavaa elämää jos pitää jokaista liikettä alkaa miettimään. Jos meillä poika lukee tekstiviestin ruokapöydässä tai seuraa vaikkapa jalkapallo-ottelua tulospalvelusta, se on ihan ok, eikä siitä kukaan vedä hernettä nenään.
Saanko tulla hyppimään teidän sohvalle tai rikkomaan muita sääntöjä joita yritätte kasvatuksellanne periytttää omille lapsillenne?
No jos se sinulle iloa tuo. Mitä sillä on vaikutusta mitä muiden lapset tekee? Minä ainakin haluan, että kotona on rento ja hyvä ilmapiiri, eikä sellaista, että talo on täynnä kaikenlaisia lapsellisia sääntöjä ja kieltoja. Ei mikään ihme, että kouluissa on levotonta, kun nämä kotona asennossa seisovat alokkaat pääsevät aamupäiväksi kouluun ilman vanhempien jatkuvaa kyttäämistä ja tiukkapipoista määräilyä. Ja joku sohvalla hyppiminen.. Hui kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yli 50 v mamma ja kolmen teinin äiti, en iki maailmassa ottaisi vieraan teinin puhelinta pois. Tiesitkö muuten että palstakyselyn mukaan palstalaisten keski-ikä pyörii 25 vuoden hujakoilla eli suurimmalla osalla ei ole edes lapsia?
Sama, sain esikoiseni 35-vuotiaana ja ihmettelen tuon perheenäidin käytöstä. Vähän piponlöysäämistä nyt, ei ne mitkään diplomaattipäivälliset olleet. Kotona meillä ainakin käyttäydytään aika rennosti... Eri asia sitten jos on jotain tällaisesta koketeeraamisesta tärkeitä ihmisiä läsnä.
Kyllähän rennosti voi käyttäytä mutta samalla noudattaa jotain tapoja.
Kaikki vaan rennosti räppäämään puhelinta ruokapöydässä, mutta jos halutaan näyttää tärkeille ihmisille, niin sitten noudatetaan tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rennosti voi käyttäytä mutta samalla noudattaa jotain tapoja.
Kaikki vaan rennosti räppäämään puhelinta ruokapöydässä, mutta jos halutaan näyttää tärkeille ihmisille, niin sitten noudatetaan tapoja.
No ei ollut rentoa nähnytkään tuon äidin käytös. Ja lukiko aloituksessa, että puhelin ei meinannut lähteä pöydässä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmasti jonkun mielestä tiukkapipo, mutta meillä ei kukaan, ei lapset tai aikuiset, näprää ruokapöydässä puhelinta tai tablettia. Kerran kun siskon lapset olivat hoidossa ja tulivat syömään kännykät mukanaan ja katsoivat videoita. Kerroin, että ruokaa ei tule ennen kuin kännykkä on kiinni, ja jos haluaa enemmin katsoa videoita kuin syödä niin voi lähteä pöydästä pois. Molemmat menivät iloisina näpräämään kännyköitä. Vähän myöhemmin tulivat kysymään, että saako ruokaa kun on nälkä. Eivät saaneet, kun ei ruoka-aikana kerran kelvannut. Oppivat kerrasta ja seuraavilla kerroilla kännykät ovat pysyneet pois ruokapöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Meillä saa jopa lukea kirjaa, ja luetaankin! Molemmilla on aina kirja nokan edessä ja lapsellekin laitettiin sarjakuvalehti eteen heti kun oppi istumaan tuolissa.
Ja tyypillinen äiti alkaa nyt kaivella lillukanvarsia ja jaksaa ihan kirjoittaa tänne tästä iiiisosta ongelmasta. Tyypillistä käytöstä vanhemmille, kun muksu töppää, niin aletaan keksiä ongelmaa siitä puuttuneesta aikuisesta ja oikeastaan voidaankin keskittyä siihen.
Ensinnäkin lapsesi ei pitäisi käyttää puhelinta pöydässä. Tiedän, että monet teinit sitä tekee ja itsekin annan lasten välillä käyttää. Tiedän, että on huono tapa. Tiedän, että pitäisi olla tiukkana. Näin ollen kyse olisi voinut olla vaikka omasta lapsestani. Se, että siihen jouduttiin puuttumaan on lapselle ja erityisesti vanhemmalle tosi noloa. Itselle tulisi olo, että olen tosi huono kasvattaja. Kädestä ei tarvi napata, mutta todennäköisesti tuo äiti on sen tehnyt repimättä ja huumorilla nakaten sen sivupöydälle. Turha tuosta on ongelmaa tehdä. Kannattaa puhua teinin kanssa siitä, että kotona voi kaivella nenää, nostaa jalat pöydälle jne. Sitten vierailla ja muualla ollaan tarkempia tavoista. Se on aikuisuutta, että oppii sen "filmaamisen". Lapsilla se tietysti on vielä sekaisin.
Eli summa summarum: Lapsesi sai tarpeellisen opetuksen ja that's it. Älä ala kehittämään ongelmaa asiasta, joka ei ole sen arvoinen.
Olisin sanonut, että meillä ei ruokapöydässä käytetä puhelinta. Toisaalta pelkkä viestin katsominen ei vieraan osalta ole paha, jos siellä toisessa päässä vaikka vanhempi kyselee missä olet, niin kurja hänen joutua sitten odottamaan ja mahdollisesti huolestumaan. Ruokailu kun jutteluineen voi kestää ja itse ainakin mielelläni toivon, että 13-vuotias on nopeasti tavoitettavissa.
Ei ollut käytös oikein. Sun poikas käyttäytyi todella huonosti. Ilmeisesti kotona opittu juttu, että kännykkää pidetään ruokapöydässä. =(
Vierailija kirjoitti:
No se olisi viimeinen kerta kun meidän poika olisi tuollaisessa paikassa kylässä.
Minusta kenelläkään ei ole oikeutta puuttua toisen omaisuuteen. Kännykkä on minusta sama asia kuin rahapussi, bussilippu tai avaimet. Ko. äiti olisi voinut vaan sanoa, että pistä kännykkä pois nyt syödään.
Sillä olisihan voinut olla, että siellä olen juuri minä, lapseni äiti laittamassa viestiä, että tule aikaisemmin kotiin, että joudutaan lähtemään ..........
Kiireellisissä tapauksissa aina soitetaan, ei koskaan laiteta viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme niuhotusta, jos poika nyt luki viestin ruokapöydässä, niin ei sen luulisi ketään häiritsevän.. Ahdistavaa elämää jos pitää jokaista liikettä alkaa miettimään. Jos meillä poika lukee tekstiviestin ruokapöydässä tai seuraa vaikkapa jalkapallo-ottelua tulospalvelusta, se on ihan ok, eikä siitä kukaan vedä hernettä nenään.
Saanko tulla hyppimään teidän sohvalle tai rikkomaan muita sääntöjä joita yritätte kasvatuksellanne periytttää omille lapsillenne?
No jos se sinulle iloa tuo. Mitä sillä on vaikutusta mitä muiden lapset tekee? Minä ainakin haluan, että kotona on rento ja hyvä ilmapiiri, eikä sellaista, että talo on täynnä kaikenlaisia lapsellisia sääntöjä ja kieltoja. Ei mikään ihme, että kouluissa on levotonta, kun nämä kotona asennossa seisovat alokkaat pääsevät aamupäiväksi kouluun ilman vanhempien jatkuvaa kyttäämistä ja tiukkapipoista määräilyä. Ja joku sohvalla hyppiminen.. Hui kamala.
Jos ei kotona opeteta käyttäytymissääntöjä, ollaan vain "rennosti", niin näille juuri tulee koulussa ongelmia kun pitäisi noudattaa jotain sääntöjä. Kauhea kitinä kun ei saa tunnilla pitää kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa jopa lukea kirjaa, ja luetaankin! Molemmilla on aina kirja nokan edessä ja lapsellekin laitettiin sarjakuvalehti eteen heti kun oppi istumaan tuolissa.
Meillä lapset sai pienenä lukea "lelumainoksia" puuroa syötettäessä. Ja aikuiset lukee joskus sanomalehden aamupalan yksin syödessään. Mutta tabletit ja puhelimet pysyvät poissa pöydästä. Syitä:
- Hygienia, kännykät ovat todella likaisia lojuttuaan ties missä ja niitä ei juurikaan pestä
- Ruokarauha, ruoka on sen verran arvokas asia että keskitytään syömään sitä ja seurustelemaan pöydässä olevien kanssa
- Arvostetaan pöytään kokoontuneiden yhdessäoloa
- Ruutuaikaa kerkeää kyllä harrastamaan liikaakiin vaikka ruokapöydässä ei sitä tekisi
- Joskus mies vastaa työpuheluun mutta silloin menee puhelimen kanssa eteiseen ja vastaavasti minä äitinä saatan vastata puhelimeeni koska numeroni on parin mummon hälyrenkaassa ja soittavat minulle jos tulee jokin hätä mutta silloni pyydän anteeksi ja poistun toiseen huoneeseen häiritsemästä muiden ruokailua.
- Jatkuva tavoitettavuus lapsillakin on aika hassu ajatus. Juteltiin kylässä olleen 15 v kanssa ja hänestä oli pelottavaa käydä pyöräilemässä meillä lasten kanssa lenkki ilman puhelimia (haastoin tämän teinin olemaan mahdollisimman kauan ilman puhelinta, onnistui olemaan tunti ja 5 minuuttia). Kerroin sitten käyneeni ennen kännykkä aikaa 80 kilometrin päässä pyöräilemässä kaverin kanssa. Meillä lapsia on kannustettu tekemään asioita ilman kännykkää ja osaavat selvitä tilanteista muutenkin kuin soittamalla aina heti äidille tai isälle esim korjaavat polkupyörän koulumatkalla tai taluttavat sen kotiin jne.
Minä kyllä siirtäisin nuoren kännykän ystävällisesti huomauttaen keittiön sivupöydälle odottamaan ruokailun loppumista. Jos joku nuori siis meillä toisi kännykän ruokailuhetkeen.
Meillä ainakin saa välillä olla kännykällä ruokapöydässä, jos toinen vanhemmista lukee vaikka lehteä. Välillä sitten sanotaan, että nyt voitaisiin syödä ja vaan jutella ja sekin on teineistä ihan ok. Vieraisilla eivät ikinä ota kännykkää esiin, koska ollaan sanottu, että niin ei sovi tehdä. Ei lasten kanssa tarvitse olla aina kaikissa asioissa niin sotilaallinen kuri, oman perheen kesken voi joustaa, kunhan tekee selväksi, miten vieraisilla käyttäydytään.
Täysin normaalia käyttää pöydässä puhelinta, eikä tuollaisesta säännöstä voi todellakaan tietää ellei siitä erikseen mainita. Tosin todella huono emäntä on jos alkaa jostain täysin olemattomasta asiasta valittamaan.
Muutenkin ärsyttää tällaiset ihmiset, joilla on jotain ihme sääntöjä, jotka eivät perustu yhtään mihinkään. Esimerkiksi lakki päässä ei saa syödä. En ymmärrä miten ketään voi haitata toisen vaatetus syödessä ellei se haise.
Puhelinta voi kyllä nykyään verrata leluun. Ennemmän tuon ikäiset pojat sitä käyttä pelaamiseen, kun yhteydenpidon välineenä.