Pojaltani oli kylässä otettu älypuhelin takavarikkoon, mitä mieltä?
13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä opetetaan ihan jo ihan päiväkoti ikäiselle esim. ei leluja ruokapöytään ja koululaisille ettei puhelin kuulu ruokailuun, mutta kummasti lapset taantuu kodeissaan suhteessa toisiinsa ja peruskäytöstavat unohtuu.
Lelut on eri asia. Niitä ei voi ottaa ruokapöytään. Yks pikkupuhelin ei haittaa.
Nyt tämä kaksinaismoralismi vaatii kyllä perusteluja. :D Samalla tavalla puhelin vie huomion muualle kuin se lelukin. Pieni se lelukin voi olla.
Vie huomion mistä? Ruoka ei jäähdy sen aikana kun lukee viestin.
Pöytäseuran puheesta, heidän äänensävyistään, ilmeistään ja äänistään. Se on ihan eritasoista vuorovaikutusta kuin twiittaaminen tai muu viestittely.
Joku pöydässä on juuri kertomassa jotain tai on menossa rattoisa keskustelu. Toisen puhelin piippaa tai soi. Mitä silloin tehdään, kumpi voittaa laite vai ihmiset? Jos muilla ihmisillä ei ole mitään arvoa, niin kukin ryystäköön pikanuudelinsa yksin älypuhelimensa, nettinsä ja telkkarinsa ääressä.
Se, että keskittyy ruokailuun perheen tai ystävien kanssa, osoittaa myös kunnioitusta ruokaa ja sitä tehnyttä ihmistä kohtaan. Se on normaalia ihmisten välistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä opetetaan ihan jo ihan päiväkoti ikäiselle esim. ei leluja ruokapöytään ja koululaisille ettei puhelin kuulu ruokailuun, mutta kummasti lapset taantuu kodeissaan suhteessa toisiinsa ja peruskäytöstavat unohtuu.
Lelut on eri asia. Niitä ei voi ottaa ruokapöytään. Yks pikkupuhelin ei haittaa.
Meilläkin ruokapöydässä on kuusi henkeä.
Mitä siitäkin tulis, jos kaikkien pikkupuhelin on ruokailuhetkellä käytössä?
En ole sanonut että puhelin on kädessä koko ruokailun ajan. Vaan sen muutaman sekunnin ajan kun lukee viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä kaksinaismoralismi vaatii kyllä perusteluja. :D Samalla tavalla puhelin vie huomion muualle kuin se lelukin. Pieni se lelukin voi olla.
Eikä sinäkään aikana, kun hetken leikkii sillä lelulla.
Vää vää.. Nyt on kyse puhelimesta eikä lelulla leikkimisestä.
Sitä mieltä, että olet laiska mutsi, kun et ole lapsellesi edes alkeellisimpia käytöstapoja opettanut. Ruokapöydässä ei näprätä puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ruokapöydässä on kuusi henkeä.
Mitä siitäkin tulis, jos kaikkien pikkupuhelin on ruokailuhetkellä käytössä?
En ole sanonut että puhelin on kädessä koko ruokailun ajan. Vaan sen muutaman sekunnin ajan kun lukee viestin.
Yleensä teinit vielä vastaavat niihin viesteihin, sen jälkeen uusi viesti, uusi vastaus jne. Siis jos kyseessä nyt oli kaveri (en ole varma).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutusten määrästä laskien 9/10 on sitä mieltä että nainen teki oikein. Koski toisen henkilökohtaiseen tavaraan ja otti sen vielä hetkeksi itselleen. Ei kannata ihmetellä, miksi nuoriso ei kunnioita jatkossa.
Olen myös sitä mieltä, ettei toisen omaisuuteen kosketa. Ei lasten eikä aikuisten.
Vain lapsen kertomus asiasta. Sehän on voinut mennä myös niin, että nainen on sanonut, että laitetaampas se puhelin pois ja poika antanut naiselle puhelimen käteen, jolloin nainen siirtänyt sen sivu pöydälle.
Kotona tuo ylivahtiva äiti on kysynyt miksi ei heti vastannut viestiin, jolloin lapsi kertonut valkoisen valheen.
Millainen luottamus äidillä on tuohon lapseen, jos joutuu kokoajan olemaan valmiina vastaamaan puhelimeen, varmaan kesken wc:ssä käynninkin pitää vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutusten määrästä laskien 9/10 on sitä mieltä että nainen teki oikein. Koski toisen henkilökohtaiseen tavaraan ja otti sen vielä hetkeksi itselleen. Ei kannata ihmetellä, miksi nuoriso ei kunnioita jatkossa.
Olen myös sitä mieltä, ettei toisen omaisuuteen kosketa. Ei lasten eikä aikuisten.
Meillä koulussa tuo on ihan yleinen tapa, että jos jollain on luokassa kännykkä esillä (ilman lupaa) niin opettaja vain nappaa sen pois, koska se on kielletty, joka on itsestäänselvä asia. Samoin olen pitänyt aina itsestäänselvänä sääntönä sitä, että jos syön jonkun kaverini luona, niin en käytä puhelinta.
Sitten tuosta "välittömästi vastaamisesta" vielä, niin minulla saattaa oikeasti mennä päiviä ennenkuin avaan jonkun viestin (vaikka viestettelenkin usein, niin katson vain minun ja sen ihmiset viestit jonka kanssa sillä hetkellä puhun). Jos minut haluaa tavoittaa VÄLITTÖMÄSTI, niin sitten kannattaa soittaa.
Olisi kiva, jos tähän kommentoivat kertoivat, onko heillä lapsia, yhtäkään tuon ikäistä. Lapsissa on myös eroja, meillä tyttöä ei kiinnosta laitteet, pojalle ne taas ovat kasvaneet kiinni käsiin. Ei ole loukkaus, jos hän katsoo puhelintaan, vaan pojan normaalia elämää.
Perheen äiti oli paljon huonokäytöksisempi.
Aikuisetkin lueskelee kännykkään tulleita viestejä ruokapöytään mennessä, miksei lapsi saisi?
Sotkette taas useamman asiaan. Toimiko tää rouva oikein, kun otti puhelimen pois vai oisiko huomautus riittänyt? Ja saako pöydässä käyttää puhelinta? Lapsi olisi varmaan tajunnut lopettaa jo pelkällä kiellolla. Mitä jos kyseessä olisi ollut 16 v tai 18 v, vai saako lapsia kohdella erillailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäseuran puheesta, heidän äänensävyistään, ilmeistään ja äänistään. Se on ihan eritasoista vuorovaikutusta kuin twiittaaminen tai muu viestittely.
Joku pöydässä on juuri kertomassa jotain tai on menossa rattoisa keskustelu. Toisen puhelin piippaa tai soi. Mitä silloin tehdään, kumpi voittaa laite vai ihmiset? Jos muilla ihmisillä ei ole mitään arvoa, niin kukin ryystäköön pikanuudelinsa yksin älypuhelimensa, nettinsä ja telkkarinsa ääressä.
Se, että keskittyy ruokailuun perheen tai ystävien kanssa, osoittaa myös kunnioitusta ruokaa ja sitä tehnyttä ihmistä kohtaan. Se on normaalia ihmisten välistä toimintaa.
Juuri näin. Koska puhelimesta tuli kaikista tärkein asia osalle ihmisistä? Eihän tuollaisilla ihmisillä ole oikeaa elämää, jos on noin kauhea pelko, että menettää jotain jos ei heti katso saapunutta viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Sotkette taas useamman asiaan. Toimiko tää rouva oikein, kun otti puhelimen pois vai oisiko huomautus riittänyt? Ja saako pöydässä käyttää puhelinta? Lapsi olisi varmaan tajunnut lopettaa jo pelkällä kiellolla. Mitä jos kyseessä olisi ollut 16 v tai 18 v, vai saako lapsia kohdella erillailla?
Aivan, tässä on aivan selvästi kyseessä kaksoisstandardit, koska kyseessä oli lapsi. Lapsia en kunnioiteta, aivan järkyttävää. Aikuinen itse voi vilkaista viestin koska tahansa, koska, no.... Koska kukaan ei ole kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiselta en ottaisi enää puhelinta pois, mutta olen kyllä todennut aika tylyyn äänensävyyn tuollaisessa tilanteessa "oikeasti, aikuinen ihminen, eikö sulla ole edes alkeellisia käytöstapoja? Pistä se luuri pois tai mene itse pois pöydästä".
Vierailija kirjoitti:
Yksiselitteisesti ei saa. Ruokapöydässä ei saa käyttää puhelinta, ei lapset eikä aikuiset.
Tuskin on väkisin ottanut. Jos huomautus ei auttanut, niin silloin voi ottaa pois ja siirtää sivupöydälle, piiloon ei saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Höh. Noudattamaan sellaista, mitä ei voi tietää?
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Meillä saa katsoa puhelinta ruokaillessa.
Mutta kai opetat kuitenkin lapsillesi, että kylässä se ei ole kohteliasta? Kyllä meilläkin saatetaan vaikka lehteä lukea aamupalan kanssa, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta kyläpaikassa niin tekemään. Ja lapset ovat kyllä tämän oppineet ihan hyvin.
En opeta. Kertokoot itse kyläpaikassa säännöt. Vai kohteliasta. Puhelinta voi vilkasta. Ei siellä kirkossa olla.
Meidän perheessä se ruokahetki on pyhitetty sille ruualle, yhdessä ololle, jne. Ei meillä ruokaa palvota, mutta arvostetaan sen verran sitä ruuanlaittajaa, että ollaan kohteliaita.
Viestin lukee hetkessä.
Ei se viesti sieltä puhelimista häviä etteikö sitä hetkeä voi antaa muille ruokapöydissä oleville.
Mitä sitten? Ei viestin lukeminen ketään häiritse. Mä ainakin katson jos haluan.
Pöydässä on muitakin kuin "minä itte" joita kännykkä häiritsee.
Minulla on vieraana viisi teiniä 13-17v. kaksi lastenlapsia ja kolme heidän kaveriaan, eikä kännyköitä ole pöydässä tai luettu viestejä tai vastattu puhelimeen ruokailun yhteydessä parin viikon aikana.
Luojan kiitos, muuten olisi lähdetty maitojunalla opettelemaan alkeellisimmat käytöstavat, sillä en jaksa niitä enää opettaa, kun se on vanhempien tehtävä.
Ei ihme, jos hoitoapua ei tule, kun lapset saavat elää kotona, kuin pellossa ja sama meininki jatkuu kylässä.
Tässä huomaa, että suomalainen keskiverto ensisynnyttäjä on 28-vuotias. Uskon, että suurin osa käytöstapojen puutteesta pauhaava mamma täällä on ylisuojeleva, neljäkymppinen kyllä-ennen-oli-kaikki-paremmin-tyyppi.
Huvittava keskustelu. Huudetaan kuinka 13v. ei osaa tapoja ja ylistetään mammaa joka pistää pojan noudattamaan sääntöjä. Mammaa joka ei myöskään osaa käytöstapoja. Sillä on huonotapaista ottaa mikä tahansa esine toisen kädestä kysymättä. Tämä opetetaan lapselle jo taaperoiässä, mutta ilmeisesti sitä ei enää mammaiässä tarvi osata. Itse asiassa tuollainen toisen omaisuuden omavaltainen takavarikointi on myös laitonta ja kyllä, ihan siellä omassa kodissakin. Mikään perheen oma sääntö ei anna oikeutta rikkoa lakia. Puhelin on vain ja ainoastaan lapsen, eikä sitä kukaan ulkopuolinen mamma voi napata takavarikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa, että suomalainen keskiverto ensisynnyttäjä on 28-vuotias. Uskon, että suurin osa käytöstapojen puutteesta pauhaava mamma täällä on ylisuojeleva, neljäkymppinen kyllä-ennen-oli-kaikki-paremmin-tyyppi.
Mä oon yli 50 v mamma ja kolmen teinin äiti, en iki maailmassa ottaisi vieraan teinin puhelinta pois. Tiesitkö muuten että palstakyselyn mukaan palstalaisten keski-ikä pyörii 25 vuoden hujakoilla eli suurimmalla osalla ei ole edes lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Höh. Noudattamaan sellaista, mitä ei voi tietää?
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Meillä saa katsoa puhelinta ruokaillessa.
Mutta kai opetat kuitenkin lapsillesi, että kylässä se ei ole kohteliasta? Kyllä meilläkin saatetaan vaikka lehteä lukea aamupalan kanssa, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta kyläpaikassa niin tekemään. Ja lapset ovat kyllä tämän oppineet ihan hyvin.
En opeta. Kertokoot itse kyläpaikassa säännöt. Vai kohteliasta. Puhelinta voi vilkasta. Ei siellä kirkossa olla.
Meidän perheessä se ruokahetki on pyhitetty sille ruualle, yhdessä ololle, jne. Ei meillä ruokaa palvota, mutta arvostetaan sen verran sitä ruuanlaittajaa, että ollaan kohteliaita.
Viestin lukee hetkessä.
Ei se viesti sieltä puhelimista häviä etteikö sitä hetkeä voi antaa muille ruokapöydissä oleville.
Mitä sitten? Ei viestin lukeminen ketään häiritse. Mä ainakin katson jos haluan.
Pöydässä on muitakin kuin "minä itte" joita kännykkä häiritsee.
Minulla on vieraana viisi teiniä 13-17v. kaksi lastenlapsia ja kolme heidän kaveriaan, eikä kännyköitä ole pöydässä tai luettu viestejä tai vastattu puhelimeen ruokailun yhteydessä parin viikon aikana.
Luojan kiitos, muuten olisi lähdetty maitojunalla opettelemaan alkeellisimmat käytöstavat, sillä en jaksa niitä enää opettaa, kun se on vanhempien tehtävä.
Ei ihme, jos hoitoapua ei tule, kun lapset saavat elää kotona, kuin pellossa ja sama meininki jatkuu kylässä.
Se että saa katsoa viestin ei tarkoita sitä että ei ole mitään käytöstapoja. Älä liioittele.