Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojaltani oli kylässä otettu älypuhelin takavarikkoon, mitä mieltä?

Vierailija
14.07.2016 |

13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2301 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talossa talon säännöt. Olisihan tuo voinut sitä kauniisti pyytää eikä riuhtaista kädestä. Oliko pojalle selitettty säännöt ennen ruokailua?

Talossakin on voimassa Suomen laki. Ei kenenkään omaisuutta saa varastaa vaikka se miten paljon ärsyttäisi.

Ei se nyt herranjestas mitään varastamista ole. Jos kyseinen äiti olisi jemmannut sen kapulan jonnekin, eikä olisi suostunut antamaan takaisin, niin tilanne olisi ihan erilainen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hallinnan_loukkaus

"Hallinnan loukkaus on Suomen rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko, johon syyllistyy henkilö, joka luvattomasti ottaa haltuunsa toisen hallinnassa olevaa omaisuutta."

Tämä on vakava rikos. Tuttavaperheen äiti on syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
202/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole älypuhelimia, eikä meillä pelata. Mikään ei ole niin surullista kuin nämä kymmenkesäiset- yläasteikäiset "pikkuaikuiset", jotka ovat yhtä puhelimiensa kanssa, mutta niin irrallaan elämästä ja läsnäolon taidosta, luonnosta, luovuudestaan ja yhdessäolosta, kuin olla ja voi. Ruokapöytään kännykät sun muut nyt vihoviimeksi kuuluvat. Ruokapöydässä keskustellaan, ajatellaan ja nauretaan yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2301 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talossa talon säännöt. Olisihan tuo voinut sitä kauniisti pyytää eikä riuhtaista kädestä. Oliko pojalle selitettty säännöt ennen ruokailua?

Talossakin on voimassa Suomen laki. Ei kenenkään omaisuutta saa varastaa vaikka se miten paljon ärsyttäisi.

Ei se nyt herranjestas mitään varastamista ole. Jos kyseinen äiti olisi jemmannut sen kapulan jonnekin, eikä olisi suostunut antamaan takaisin, niin tilanne olisi ihan erilainen.

"Hallinnan loukkaus on Suomen rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko, johon syyllistyy henkilö, joka luvattomasti ottaa haltuunsa toisen hallinnassa olevaa omaisuutta."

Kyllä näin on! Ja jos joku uskaltaa ottaa mun taaperon kädestä hänen hallinnassaan olevaa omaisuutta, kuten vaikkapa leluauton, jolla hän mäiskii toisia taaperoita, niin rikos on tapahtunut.

Vierailija
204/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinhan on pojan omaisuutta, mihin kyseisellä äidillä ei ole oikeus kajota ilman lupaa. Toimii ihan samalla tavalla kun että äiti olisi esim ottanut pojan pyörän omaan verstaaseen ja lukinnut sen sinne. Jos minä olisin ollut tuo poika, olisin ottanut lasin käteeni ja sanonut että jos puhelinta ei anneta takaisin niin en kyllä anna tätä lasiakaan.

Kuule, ap.poika vain sattuu olemaan kaverinsa kotona, joka kuuluu yksityissuojan piiriin ja alueeseen ja perheen äidillä olisi ollut oikeus heittää pojankloppi kännyköineen ulos, ilman mitään syitä tai perusteluja. Ja vaikka kuinka uhittelet, niin sinulla ei olisi edes oikeutta koskea perheen tavaroihin, saati lasiin, toisin kuin tuolla äidillä.

Se ei kuitenkaan ole mikään perusteltu syy ottaa toisen henkilökohtaista omaisuutta pois. Talossa on voimassa myös Suomen laki, joten vaikka kuinka iniset että "meidän koti, meidän säännöt" niin et sinä ole mikään diktaattori joka määrää toisten tavaroista. Jos poika olisi ilmoittanut viranomaisille että hänen puhelimensa on takavarikoitu kolmannelta osapuolelta ilman lupaa, syyllistyisi talon omistaja rikokseen. Lasi tulisi pantiksi sen aikaa että laittaa puhelimen takaisin kouraani, sillä jos minulle tehdään tuolla tavalla, voit olla varma että olen röyhkeä takaisin.

Silloin sä varmaan olisit myös noussut pois siitä pöydästä sillä sekunnilla, ja kävellyt ulos sen puhelimesi kanssa, etkä koskaan palannut kyseiselle tontille. Näin ainakin, jos olisit mun kotona noin käyttäytynyt.

No niin olisinkin, ihan vapaaehtoisesti olisin ylpeänä kävellyt ulos, sillä minä en seurustele kontrollifriikkien vanhempien kanssa jotka käskevät toisten lapsia.

Vierailija
205/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan nyt ihan noin kuitenkaan. Jos oli niin kädestä ei tietenkään saisi viedä vaan pyytää ensin laittamaan puhelin pois. Tosin poikakin sais oppia, että niitä viestejä ei oo pakko lukea just sillä sekunnilla, epäkohteliasta kesken ruokailun alkaa lukea viestejä. Jos jollain on tärkeää asiaa se soittaa.

Vierailija
206/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2301 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on! Ja jos joku uskaltaa ottaa mun taaperon kädestä hänen hallinnassaan olevaa omaisuutta, kuten vaikkapa leluauton, jolla hän mäiskii toisia taaperoita, niin rikos on tapahtunut.

Tässä tapauksessa ei ollut kyseessä taaperoikäinen eikä kukaan ollut mäiskinnän uhan alla. Kommenttisi on naurettava argumentointivirhe.

Vierailija
207/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleltään sairaita ovat ne jotka täällä puolustelevat rikollista äitiä. Tuntuvat sakot ja muutaman kuukauden ehdoton vankeus olisi äidille oikea rangaistus.

Vierailija
208/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pähkähullu keskustelu, legendaarinen jankutus-ketju. Eikö näitä viimeisiä jankkaajia jo hävetä? Ihmetyttää teidän mielenterveys. Olen minäkin tarkka oikeuksista, mutta ihan yksi ja hailee jos joku joskus ottaa kännykän pois lapselta ja laittaa sen hetkeksi säilöön. Parempi olla kotona, jos ei tuollaista kestä. Ei ole hääppöinen tulevaisuus lapsella, kun on vaan minä ja mun oikeudet.

Vierailija
209/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kaverilta pitäisi ottaa känny pois kokonaan, salakuvailee ja äänittää kaikkia sekä laittaa materiaalin salamana nettiin. Mitä nolommat pyllistelykuvat saa otettua, sen parempi juttu. Parhaiten saa nöyryytettyä ylipainoisia.

Vierailija
210/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hääppöinen tulevaisuus lapsella, kun on vaan minä ja mun oikeudet.

Kyse oli siitä onko oikein ottaa laittomasti haltuunsa toisen omaisuutta. Ei ole. 

Vierailija
211/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotkette taas useamman asiaan. Toimiko tää rouva oikein, kun otti puhelimen pois vai oisiko huomautus riittänyt? Ja saako pöydässä käyttää puhelinta? Lapsi olisi varmaan tajunnut lopettaa jo pelkällä kiellolla. Mitä jos kyseessä olisi ollut 16 v tai 18 v, vai saako lapsia kohdella erillailla?

Aikuiselta en ottaisi enää puhelinta pois, mutta olen kyllä todennut aika tylyyn äänensävyyn tuollaisessa tilanteessa "oikeasti, aikuinen ihminen, eikö sulla ole edes alkeellisia käytöstapoja? Pistä se luuri pois tai mene itse pois pöydästä".

Onneksi en ollut sinun luona syömässä sinä iltana, kun äitini (vanha ihminen, joka ei osannut käyttää isän kännykkää) oli sen verran saanut painettua pikanappulaa ja soitettua minulle ja huusi puhelimeen, että isä kaatui maahan ja ei tule tajuihinsa, mitä hän täällä ulkomailla tekee.

Olin juuri silloin muuten kylässä ystäväni luona ja onneksi puhelin ei ollut edes kaukana, vaan heti pystyin vastaamaan ja neuvomaan shokissa olevalle äidilleni, mitä tekee ja miten isälle saadaan sairasauto.  Äiti on niitä vanhankansan ihmisiä, että kotoa soitti lankapuhelimella ja reissussa oli isä kännykkä, mitä äiti ei osannut kunnolla käyttää.

Toinenkin puhelu on tullut, kun olen ollut kahvilla, mihin onneksi vastasin, vaikka emäntä olisi kuinka kylmästi sanonut tavoista ja käskenyt minut pöydästä pois. Isoveli soitti, että pikkuveljeä viedään sairaalaan, kun kaatui koulussa jäälle ja jalka on oudossa asennossa. Toki tämänkin olisin ehtinyt kuulla tunnin päästä, mutta kyllä sille isoveljelle oli tärkeää saada äiti kiinni heti, ennen kuin koululta olisivat ehtineet minulle ilmoittaa (ja olen vuorotyöntekijä, kenellä viikolla vapaita, jos joku ihmettelee, miten olen seurueessa kahvilla keskellä päivää. Tämä siis provohuutelijoille)

Muistuta että hätätilanteissa kannattaa soitetaan ensin 112. Ei tyttärelle tai äidille.

Vierailija
212/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa etten kyllä ymmärrä miten vanhemmat ylpeänä kannustaa lapsiaan siihen että ne älykännykät tosiaankin kasvaa kiinni käsiin. Ei ole mitenkään kohtuutonta olla välillä hetki ilman kännykkää. Ja jos lapsi on kylässä niin on turha nilittää että minä määrään että lapsen on koko ajan saatava pitää kännykkää kädessä. Itseäni on ärsyttänyt lapset jotka eivät muuta tee kun pelaavat kännyköillään. Meidän lapset koettavat vieressä tahtoa näitä lapsia leikkimään tai tekemään jotain yhdessä mutta ei kun on se kännykkä. Olen kyllä ruvennut sanomaan tällaisille lapsille että nyt jotain muuta tekemistä kuin elektroniikkaa. Ja kun tällaiset lapset olisivat tulossa meille kylään ei läheskään aina sovi. Vaikka leikkivät lapset ovat aina tervetulleita. Mutta mitä iloa siitä on että omat lapset katsovat kun joku roikkuu somessa tai pelaa ja odottavat josko vieras kerkeäisi välillä edes jutella jotain heillekkin. Tai sitten pitäisi jutella somen kautta vaikka ollaankin samassa huoneessa kun muuten ei saa huomiota.

Ja meillä pelaillaan kyllä turhankin paljon. Mutta jos on kavereita ja pelataan niin järjestetään että kaikki pääsevät mukaan esim. monipelejä tai jaetaan pelikoneita tabletteja, läppäreitä, puhelimia niin että jokainen pääsee vuorollaan pelaamaan mieleistään peliä. Mutta sitten välillä tehdään ihan jotain muutakin. Ja puhelimet unohtuu sivupöydälle. Ja pelikoneet jää laturiin rauhassa odottamaan.

Koetan opettaa lapsille että IRL elämä on tärkeämpää mitä verkkoelämä. Eli ei sitä viestiä ole aina pakko lukea heti eikä puhelinta tarvi kantaa mukana aina. Olen tyytyväinen että meidän 8-12 vuotiaat elävät vielä tässä normaalissa maailmassa ja välillä vain viihdyttävät hetkittäin itseään nettipelien seurassa. Ja nettituttuja on tullut siitä huolimatta ja heitä on jopa vieraillut meillä vaikka netissä ei roikutakkaan tauotta.

Vierailija
213/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein tehty. Ruokapöydässä ei meillä käytetä kännykkää. Meillä on myös sellainen sääntö, että meillä saa kännykällä pelailla yms. vain puoli tuntia vierailuajasta. Vain yksi lapsi on urputtanut siitä, eikä ole sen jälkeen juurikaan näkynyt. Ei haittaa, oli todella vastenmielinen erityislapsi.

Otatko myös aikuiselta kännykän pois. Miksi lapsia saa kohdella eriarvoisesti?

En ota keneltäkään kännykkää pois, etkö osaa lukea? Ilmoitan, että ruokapöydässä ei käytetä kännykkää. Jos on kaveri kylässä, niin kännykkäaika on max puoli tuntia. Jos ei meno miellytä, niin voi toki lähteä. Niin juntteja aikuisia meillä ei ole ystävinä, että pitäisi tästä asiasta infota erikseen, lapsia tietysti pitää kasvattaa tässä asiassa, joten lapsia ei kohdella eriarvoisesti kännykkäasiassa. Lapsia kohdellaan muuten sitten"eriarvoisesti", koska lapset ovat vajaavaltaisia. He eivät saa myöskään viiniä tai poltella sikaria konjakin kanssa. Myöskään tiettyjen ohjelmien katsominen on kiellettyä, jne. En viitsi enempää asioita luetella, sillä jokainen suomalaisen peruskoulun läpäissyt tietää kyllä, mikä on lapsilta kiellettyä.

Vierailija
214/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieleltään sairaita ovat ne jotka täällä puolustelevat rikollista äitiä. Tuntuvat sakot ja muutaman kuukauden ehdoton vankeus olisi äidille oikea rangaistus.

On se jumalauta maailma mallillaan. Enää ei edes omassa kodissa, eikä ruokapöydässä voi olla rauhassa ja turvassa näiltä kännykkäriippuvaisilta, vaan he väen väkisin tunkeavat ruokapöytääni mättämään maksama ruuat naamansa ja talonväki saa olla hiivahtamatta, jotta tämä kännykkä guru voi näprätä puhelintaan.

Jos toisin, luetaan rikoslakua.

Tämä on pahempaa, kuin yhdenkään valtion kommunismi tai edes Kiinan ihmisoikeudet, kun sielläkin perheet saivat päättää, miten itse tai vieraat käyttäytyvät ruokapöydässä

Ehkä näille kännyriippuvaisille Pohjous-Korea olisi paras paikka asua, ettei kavereiden ruokapöydässä tarvitsitsi notkoa.

Vierailija
215/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kukas sitten kultamussukoista ja kännyguruista pitäisi huolta ja laittaisi heille ruokaa, ellei tuo kaverin rikollinen äiti?

Näiden kännygurujen vanhemmathan vain näpräävät puhelintaan ja katsovat aavemaisena näyttöä, josko tärkeä viesti tulisi, 24/7, eihän siinä nyt perheen ruokahuoltp pelaa tai ehdi tehdä ruokaa, kun pitää olla kännykän tavoitettavissa 24/7.

Parempi vain laittaa kakrut kaverin kotiin, nauttimaan viiden tähden palveluista ja aina voi tehdä aloituksia mammapalstalle ja lukea rikoslakia, näille rikokseen syyllistyneille äideille. Eiköhän pikku opi, kun pelotellaan vielä mafialla.

Vierailija
216/216 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska ketju täynnä kaheleita mammoja jankkaamassa pikku asiasta. Blääh.

Pikkuasiasta? Onko sinusta peruskäytöstapojen puute pikkuasia?

On hyvä niille lapsille opettaa, että on tilanteita joissa ei niitä puhelimia käytetä. Ruokailessa, kävellessä, pyörällä ajaessa, kaupan kasalla ja käytävillä tai ylipäätänsä kun keskustellaan muiden ihmisten kanssa, jne...

No se kännykän pois ottaminen olikin se "pikku asia"!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän