Pojaltani oli kylässä otettu älypuhelin takavarikkoon, mitä mieltä?
13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Miksi olisi pitänyt? Menee mihin tahansa sivistyneeseen perheeseen, niin ei siellä istuta lappamassa ruokaa suuhun katse älypuhelimessa. Älypuhelimen käpälöinti ruokapöydässä, muiden ihmisten ollessa ympärillä, on junttien tapa.
Varmuuden vuoksi: en tarkoita sivistyneellä mitään ikuista akateeminen vs. duunari -vastakkainasettelua, vaan ihan vain sitä, että ihmisellä on pöytätavat ja kyky ottaa muut ihmiset huomioon ja myös "talon tavat". Siis normaalia sivistystä. Luulisi ap:n 13-vuotiaan huomanneen, että kellään muulla ei ollut puhelinta ruokapöydässä. Siitä hän olisi voinut vetää johtopäätöksen, että laittaa puhelimen pois. Sitä hän ei tehnyt. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä opetetaan ihan jo ihan päiväkoti ikäiselle esim. ei leluja ruokapöytään ja koululaisille ettei puhelin kuulu ruokailuun, mutta kummasti lapset taantuu kodeissaan suhteessa toisiinsa ja peruskäytöstavat unohtuu.
Lelut on eri asia. Niitä ei voi ottaa ruokapöytään. Yks pikkupuhelin ei haittaa.
Nyt tämä kaksinaismoralismi vaatii kyllä perusteluja. :D Samalla tavalla puhelin vie huomion muualle kuin se lelukin. Pieni se lelukin voi olla.
Vie huomion mistä? Ruoka ei jäähdy sen aikana kun lukee viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se olisi viimeinen kerta kun meidän poika olisi tuollaisessa paikassa kylässä.
Minusta kenelläkään ei ole oikeutta puuttua toisen omaisuuteen. Kännykkä on minusta sama asia kuin rahapussi, bussilippu tai avaimet. Ko. äiti olisi voinut vaan sanoa, että pistä kännykkä pois nyt syödään.
Sillä olisihan voinut olla, että siellä olen juuri minä, lapseni äiti laittamassa viestiä, että tule aikaisemmin kotiin, että joudutaan lähtemään ..........
Sinulle tiedoksi, että puhelimissa on myös sellainen ominaisuus, että niillä voi sekä soittaa että vastaanottaa puheluita. Jos sinulla on kiireellistä asiaa, kannattaa soittaa eikä luottaa siihen, että lähettämäsi viesti huomataan ajoissa.
Niin mä teenkin jos mun viestiin ei heti vastata. Mutta oliskohan tuo ap äiti antanut pojan edes vastata? Ei minusta toisen puhelimeen kosketa. Ei kenelläkään aikuisella ole oikeutta ottaa pois vieraan lapsen puhelinta vaikka se kuin ärsyttäisi. Sen lapsen voi käskeä lähteämään kotiinsa jos pinna palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Höh. Noudattamaan sellaista, mitä ei voi tietää?
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Meillä saa katsoa puhelinta ruokaillessa.
Mutta kai opetat kuitenkin lapsillesi, että kylässä se ei ole kohteliasta? Kyllä meilläkin saatetaan vaikka lehteä lukea aamupalan kanssa, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta kyläpaikassa niin tekemään. Ja lapset ovat kyllä tämän oppineet ihan hyvin.
En opeta. Kertokoot itse kyläpaikassa säännöt. Vai kohteliasta. Puhelinta voi vilkasta. Ei siellä kirkossa olla.
Jätätkö kaikki muutkin kohteliaat käytöstavat opettamatta lapsillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se olisi viimeinen kerta kun meidän poika olisi tuollaisessa paikassa kylässä.
Minusta kenelläkään ei ole oikeutta puuttua toisen omaisuuteen. Kännykkä on minusta sama asia kuin rahapussi, bussilippu tai avaimet. Ko. äiti olisi voinut vaan sanoa, että pistä kännykkä pois nyt syödään.
Sillä olisihan voinut olla, että siellä olen juuri minä, lapseni äiti laittamassa viestiä, että tule aikaisemmin kotiin, että joudutaan lähtemään ..........
Lapsoisen äitylinkin on hyvä oppia, että vaikka kännykät nykyään onkin, niin niihin ei syystä tai toisesta pysty vastaamaan aina sillä punaisella sekunnilla, kun äityli viestiä laittaa.
Vaikea uskoa, että tuo kyläpaikan äiti olisi mitään sen enempää riuhtonut vaan ennemminkin ottanut vaan puhelimesta nätisti kiinni ja todennut, että ensin syödään, sitten katsotaan viestit. Hyvän kasvatuksen saanut nuori olisi lähinnä nolona, kun on mokannut moisessa perustilanteessa.Olen eri mieltä. Olen ostanut lapsilleni kännykät juuri sitä varten, että vastaavat heti välittömästi kun mä laitan viestin. Olen sitä painottanut heille moneen kertaan. Ja tämä on meidän tapa ja sääntö josta mä en tingi.
Kirjoitystyylisi paljastaa alhaisen sivistystasosi, joten ymmärrän ja säälin sinua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tiedoksi, että puhelimissa on myös sellainen ominaisuus, että niillä voi sekä soittaa että vastaanottaa puheluita. Jos sinulla on kiireellistä asiaa, kannattaa soittaa eikä luottaa siihen, että lähettämäsi viesti huomataan ajoissa.
Niin mä teenkin jos mun viestiin ei heti vastata. Mutta oliskohan tuo ap äiti antanut pojan edes vastata? Ei minusta toisen puhelimeen kosketa. Ei kenelläkään aikuisella ole oikeutta ottaa pois vieraan lapsen puhelinta vaikka se kuin ärsyttäisi. Sen lapsen voi käskeä lähteämään kotiinsa jos pinna palaa.
Tällaisten mammojen takia sitten yleistetään, miten nykynuoriso on karmeeta.
Valtaosalle opetetaan käytöstavat ja nuoret osaa käyttäytyä, mutta tällaiset "meidän Nico-Jessicaa ei saa kukaan muu komentas kuin äippyli, joka ei sitä koskaan tee ettei Nico-Jessicalle tule paha mieli" sitten pilaa kaikkien maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä opetetaan ihan jo ihan päiväkoti ikäiselle esim. ei leluja ruokapöytään ja koululaisille ettei puhelin kuulu ruokailuun, mutta kummasti lapset taantuu kodeissaan suhteessa toisiinsa ja peruskäytöstavat unohtuu.
Lelut on eri asia. Niitä ei voi ottaa ruokapöytään. Yks pikkupuhelin ei haittaa.
Meilläkin ruokapöydässä on kuusi henkeä.
Mitä siitäkin tulis, jos kaikkien pikkupuhelin on ruokailuhetkellä käytössä?
On siis oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät opeta lapsilleen käytöstapoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsoisen äitylinkin on hyvä oppia, että vaikka kännykät nykyään onkin, niin niihin ei syystä tai toisesta pysty vastaamaan aina sillä punaisella sekunnilla, kun äityli viestiä laittaa.
Vaikea uskoa, että tuo kyläpaikan äiti olisi mitään sen enempää riuhtonut vaan ennemminkin ottanut vaan puhelimesta nätisti kiinni ja todennut, että ensin syödään, sitten katsotaan viestit. Hyvän kasvatuksen saanut nuori olisi lähinnä nolona, kun on mokannut moisessa perustilanteessa.Olen eri mieltä. Olen ostanut lapsilleni kännykät juuri sitä varten, että vastaavat heti välittömästi kun mä laitan viestin. Olen sitä painottanut heille moneen kertaan. Ja tämä on meidän tapa ja sääntö josta mä en tingi.
Tuossa on jotain niin karmivaan, että pitää olla saatavilla heti. Missä on lapsen oikeus omaan aikaan ja esim. rauhalliseen ruokahetkeen kavereiden kanssa? Etkö luota lapsiisi?
No se sitten karmii sua. Ei voi mitään. Mä olen ostanut kännykät yhteydenpitoon ja lapsilla on ne aina mukanaan taskussa. Ilmoitan viestillä milloin pitää tulla kotiin tms. Ja jos lapsi haluaa lisää aikaa hän pyytää sitä myös viestillä tms. Vapaasti saa liikkua ja olla mutta viesteihin ja soittoihin vastataan heti.
Miten siinä pystyy olemaan vapaasti ja lapsenomaisesti huolettomasti kavereiden kanssa, jos kokoajan pitään olla kuulolla ja ehkä kauhustakin jäykkänä, ettei vaan mene puhelu tai viesti ohi?
Puhelin on tosiaan tarkoitettu yhteydenpitoon, eikä jatkuvaan kontrollintiin tarkoitettu väline jolla vanhempi voi jatkuvasti hallita lastaan.
Paska ketju täynnä kaheleita mammoja jankkaamassa pikku asiasta. Blääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä kaksinaismoralismi vaatii kyllä perusteluja. :D Samalla tavalla puhelin vie huomion muualle kuin se lelukin. Pieni se lelukin voi olla.
Vie huomion mistä? Ruoka ei jäähdy sen aikana kun lukee viestin.
Eikä sinäkään aikana, kun hetken leikkii sillä lelulla.
Nyt olisi kyllä paikallaan soitto Iltalehteen! Tai vähintään joku somepäivitys, kyllä tässä nyt sen luokan vääryys on taas tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Paska ketju täynnä kaheleita mammoja jankkaamassa pikku asiasta. Blääh.
Pikkuasiasta? Onko sinusta peruskäytöstapojen puute pikkuasia?
On hyvä niille lapsille opettaa, että on tilanteita joissa ei niitä puhelimia käytetä. Ruokailessa, kävellessä, pyörällä ajaessa, kaupan kasalla ja käytävillä tai ylipäätänsä kun keskustellaan muiden ihmisten kanssa, jne...
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kännykällä, rahapussilla, bussilipulla tai avaimilla leikitä ruokapöydässä. Kaikissa noissa tapauksissa olisin sanonut, että nyt ne pois kädestä.
Meillä ei vastata edes puhelimeen silloin kun ollaan ruokapöydässä. Mikään puhelu ei ole niin kiireellinen, että ruokailu ja yhdessäolo pitäisi sen takia keskeyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee sekin aika kun joudut "tingimään". Ei ne lapset lopputtomasti sinun tahtoosi taivu ja varmaan on niitäkin tilanteita ollut jolloin lapset eivät ole vastanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kännykällä, rahapussilla, bussilipulla tai avaimilla leikitä ruokapöydässä. Kaikissa noissa tapauksissa olisin sanonut, että nyt ne pois kädestä.
Meillä ei vastata edes puhelimeen silloin kun ollaan ruokapöydässä. Mikään puhelu ei ole niin kiireellinen, että ruokailu ja yhdessäolo pitäisi sen takia keskeyttää.
No meillä vastataan. Ja vastataan jatkossakin. Mulla on vanhoja sukulaisiakin, joille tosiaan vastaan aina heti kun ne soittaa.
Peukutusten määrästä laskien 9/10 on sitä mieltä että nainen teki oikein. Koski toisen henkilökohtaiseen tavaraan ja otti sen vielä hetkeksi itselleen. Ei kannata ihmetellä, miksi nuoriso ei kunnioita jatkossa.
Järkyttävää! Ei lapsille saa opettaa kohteliaita pöytätapoja ilman vanhempien lupaa!!1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Olen ostanut lapsilleni kännykät juuri sitä varten, että vastaavat heti välittömästi kun mä laitan viestin. Olen sitä painottanut heille moneen kertaan. Ja tämä on meidän tapa ja sääntö josta mä en tingi.
Tuossa on jotain niin karmivaan, että pitää olla saatavilla heti. Missä on lapsen oikeus omaan aikaan ja esim. rauhalliseen ruokahetkeen kavereiden kanssa? Etkö luota lapsiisi?
No se sitten karmii sua. Ei voi mitään. Mä olen ostanut kännykät yhteydenpitoon ja lapsilla on ne aina mukanaan taskussa. Ilmoitan viestillä milloin pitää tulla kotiin tms. Ja jos lapsi haluaa lisää aikaa hän pyytää sitä myös viestillä tms. Vapaasti saa liikkua ja olla mutta viesteihin ja soittoihin vastataan heti.
Miksi?