Miten teillä se aika kuluu siellä kaupungissa?
Usein olen miettinyt että miten ihmiset saavat ajan kulumaan ahtaissa betonipunkkereissa keskellä kaupunkia? Mitä te teette sielä päivät?
Miten siellä tietää edes minkälainen ilma on ulkona kun ei jokapaikassa ole edes puita joista katsoa tuuleeko vai ei ja tietää pukea sopivat vaatteet vaikka lenkkipolulle? Eikä ollenkaan siitä omaa rauhaa ja vapaudentunnetta niinkuin täällä maalla.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy kotona kuin nukkumassa, joten betonibunkkerista en osaa sanoa. Lähikahvila on olohuoneeni ja töiden jälkeen ollaan koko päivä kaupungilla - ostoksilla, leffassa, teatterissa, harrastuksissa. Itse taas en käsitä, mitä ihmettä maaseudulla voisi tehdä? Näin me ollaan erilaisia.
Täällä maalla avautuu paljon niitä harrastuksia joita voi harrastaa omalla pihalla ja joihin kaupungissa ei ole mahdollisuuksia. Voi heittää keihästä omalta pihalta, voi ampua pilkkaa vaikka jousiammuntaa, lenkki ja vaelluspolut heti pihasta lähtien. Kauppareissulta löytyy ne kirppikset. Kahvilat ja erilaiset kulttuuripaikat nyt ei kiinnostakkaan... ap
Joo keihäänheitto ja jousiammunta onkin just niitä mitä mun elämästä on puuttunut! Nyt kyllä muutan maalle!
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan aina töissä jotta ihmiset siellä landella sais pitää peruspalvelunsa ja kirjastot joka ikisessä näreessä. Mahdollistetaan siis rahansiirto kaupungeista landelle.
Räkänaurua. Teollisuus ja maatalous ei yleensä sijaitse palveluammattien keskellä kaupungissa. Hölmö olet.
Vedetään huumeita ja koputellaan pattereita.
Montako neliötä sitä kaupunkia Suomessa olikaan? Asuuko niiden sisällä yhtään av-mammaa, hallooo? Missä suomalaisessa maaseutukunnassa muuten olisi vastaavaa luonnon monimuotoisuuden kirjoa kuin pk-seudulla; missä pääsee tunnin sisällä ikimetsästä ulkosaaristoon?
Vierailija kirjoitti:
Ai luuletsä, ettei kaupungissa ole yhtäkään puuta? :D Ootko koskaan käynyt kirkonkylää kauempana? Miten saan aikani kulumaan
- siivoten
- laittamalla ruokaa/leipomalla
- leikkimällä kissan kaa
- av ja muut mammapalstat
- katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia koneelta
- kyläilemällä kavereilla tai perheenjäsenillä tai kutsumalla ne tänne
- kahvilla/lounalla/puistopiknikillä käyden
- kävellen metsässä (kyllä, täälläkin on metikköä)
Kyllä kaupungissa, siis esim. helsingin keskustassa on paljon paikkoja joista asuntojen ikkunoista ei näe ainuttakaan puuta tai ylipäätään edes nurmikkoa.
Teet siis vain kotitöitä? Eihän tv:stä ole tullut vuosiin kiinnostavaa katseltavaa, kokki ja musiikkiohjelmia, Jyrki sukulaa ja Jutan läskiohjelmia vain. Jaksaako sitä kahvilassa jokapäivä olla ja mitä sielläkään tekee, hulluksihan tulee jos vain istuu ja syö tai juo päivät ja onko sekään edes nautinnollista. Kylässäkään jaksa jokapäivä käydä tai jotain passata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy kotona kuin nukkumassa, joten betonibunkkerista en osaa sanoa. Lähikahvila on olohuoneeni ja töiden jälkeen ollaan koko päivä kaupungilla - ostoksilla, leffassa, teatterissa, harrastuksissa. Itse taas en käsitä, mitä ihmettä maaseudulla voisi tehdä? Näin me ollaan erilaisia.
Täällä maalla avautuu paljon niitä harrastuksia joita voi harrastaa omalla pihalla ja joihin kaupungissa ei ole mahdollisuuksia. Voi heittää keihästä omalta pihalta, voi ampua pilkkaa vaikka jousiammuntaa, lenkki ja vaelluspolut heti pihasta lähtien. Kauppareissulta löytyy ne kirppikset. Kahvilat ja erilaiset kulttuuripaikat nyt ei kiinnostakkaan... ap
No ammu sinä sitä pilkkaasi ja jätä kulttuuriharrastukset sivistyneemmän väen hommiksi ja kaikki voittaa.
Missähän kaupungissa sä luulet, että Suomalaiset oikein asuu? :D Suomessa ei ole yhden yhtä kaupungin kokonaista kaupunkia. Jos astut Helsingissä Metroon, pääset Metsään alle 10 minuutissa. Puolessa tunnissa näet jo peltoja ja ihan kunnon metsäaluetta. EI ole yhtään bekonibunkkeria, jos asut betonitalossa tai vaikka Pasilassa, pääset 5 min kävelyllä "ulos" siitä. Miten voi ihminen olla noin kuutamolla...
Vähän eri asia, jos asuu jossain maassa, jossa on suurkaupunkeja.
Minusta tällainen vastakkainasettelu on turhaa. Meitä on monenlaisia ja joillekin sopii maalla asuminen paremmin, toisille kaupungissa asuminen. Kukin valitkoon sen mukaan mikä itselle tuntuu parhaalta ja antakoon myös toisten valita.
Minä asun kaupungissa ja toivoisin että voisin muuttaa maalle. Tykkään käydä taidenäyttelyissä ym. kyllä, mutta ei minun tarvitse sen vuoksi asua kaupungissa. Kaipaan enemmän omaa tilaa, rauhaa ja hiljaisuutta. Minua kiinnostaa enemmän luonnon tarkkailu ja metsässä liikkuminen kuin kuntosalilla, kahviloissa tai ostoksilla tungeksiminen. Asun Helsingissä ja siellä on minulle aivan liian ruuhkaista, joka ikinen paikka on tupaten täynnä ihmisiä, lenkillekään voi mennä ilman että tulee tunne tungeksimisesta. Ruuhkabussit joka ainoa päivä ahdistavat, liikenteen melu väsyttää, kämppä on liian pieni, naapurien metelöinti kantautuu seinien läpi, koko ajan on toiset ihmiset jotenkin iholla eikä omaa tilaa ole tarpeeksi. Mutta olenkin ehkä liian erakkoluonne asuakseni siellä. Tiedän, että muut ikäiseni intohimoisesti rakastavat Helsinkiä ja oudoksuvat minua, kun lähinnä haluaisin sieltä pois. Olen kolmekymppinen.
Aikaa minun ei kyllä ole koskaan ollut vaikea saada kulumaan missään, yleensä aina löytyy jotain kiinnostavaa puuhaa jos meinaa käydä aika pitkäksi.
Karkea jako on se, että kaupunkiin haluavat asumaan ne, joiden mielihyvä tulee ulkopuolelta ja viihde on katsomista ja kuuntelemista: kahvilat, konsertit, elokuvat, näytelmät, shoppailu, muiden ihmisten jatkuva näkeminen. Maalla asuvat ne, jotka haluavat tehdä ja luoda: hoitaa lapsia, eläimiä ja pihaa, sienestää, marjastaa, remontoida, olla omassa rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luuletsä, ettei kaupungissa ole yhtäkään puuta? :D Ootko koskaan käynyt kirkonkylää kauempana? Miten saan aikani kulumaan
- siivoten
- laittamalla ruokaa/leipomalla
- leikkimällä kissan kaa
- av ja muut mammapalstat
- katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia koneelta
- kyläilemällä kavereilla tai perheenjäsenillä tai kutsumalla ne tänne
- kahvilla/lounalla/puistopiknikillä käyden
- kävellen metsässä (kyllä, täälläkin on metikköä)Kyllä kaupungissa, siis esim. helsingin keskustassa on paljon paikkoja joista asuntojen ikkunoista ei näe ainuttakaan puuta tai ylipäätään edes nurmikkoa.
Teet siis vain kotitöitä? Eihän tv:stä ole tullut vuosiin kiinnostavaa katseltavaa, kokki ja musiikkiohjelmia, Jyrki sukulaa ja Jutan läskiohjelmia vain. Jaksaako sitä kahvilassa jokapäivä olla ja mitä sielläkään tekee, hulluksihan tulee jos vain istuu ja syö tai juo päivät ja onko sekään edes nautinnollista. Kylässäkään jaksa jokapäivä käydä tai jotain passata. Ap
Hyvä että asut siellä maalla. Noin asennevammaista ja katkeraa ihmistä ei kauaa jaksa kattella. Luulitko, että teen ton koko litanian joka päivä? Höpsö, eihän mulla mitenkään riittäis aika, kun pitää töissäkin käydä. Tietääkseni kirjoitin katsovani tv-sarjoja koneelta, en telkkarista. Meepäs nyt heittämään sitä keihästä, niin tulee vähän parempi mieli, eikä tartte vittuilla kaupunkilaisille.
En kyllä saisi aikaa kulumaan päivät pitkät siitä, että juoksisin alasti taloa ympäri... Mulla on kyllä oma terassi, johon ei muut näe ja jossa otan aurinkoa ilkosillani.
Ap provoaa oikein hartiavoimin ja kapunkilaiset vastaa ystävällisesti. Siinäpä se on tämä ajankuva tällähetkellä.. Asukoon jokainen missä viihtyy, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei kiinnosta kahvilat ja erilaiset kulttuuripaikat, mutta oletat että meitä kaikkia muita kiinnostaa keihäänheitto tai jousiammunta omalla pihalla? Päätöntä vertailua. Kysyit, millä me kaupunkilaiset kulutamme aikamme ja kerroimme sinulle: kulutamme sen tekemällä asioita joista tykkäämme. Kuten sinäkin. Ne tykkäämämme asiat vain on erilaisia ja nimenomaan siksi me asutaan erilaisissa ympäristöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo keihäänheitto ja jousiammunta onkin just niitä mitä mun elämästä on puuttunut! Nyt kyllä muutan maalle!
Huom. Esim. Saunastakin on mukava käydä välillä ulkona pyörimässä lumihangessa. Lukea vaikka kirjaa ulkona tai kuntoilulaitteita heittää pihalle. Paljut, lapsille kunnon leikkivälineet, mopot ja mönkkärit, eikä tarvitse pelätä kenenkään varastavan vaikka kaikki on pitkin pihoja. Ap
Mun mies asui aikoinaan asunnossa josta ei tosiaankaan voinut arvoida millainen sää oli; ikkunasta näkyi vanhan satama/tehdas- tms. alueen nostureita jotka ei paljon tuulessa huojuneet. :) Se oli ihan jees, hieno näkymä oli sekin. Asunnolta oli pieni puikahdus puistoihin, kahviloihin, baareihin ja keskustaan pääsi helposti ja nopeasti julkisilla.
Nyt me katsellaan olkkarin ikkunasta koivujen latvuksia, pihan reunamilla kasvaa villivattuja ja mustikkaakin tulee pakkaseen asti tästä puolen kilometrin säteeltä. Kauppa on parinsadan metrin päässä ja ostoskeskukseen pääsee myös ihan kävellen. Lenkkireitin varrella on on metsää, puistoja ja viljelypalsta-alue joka on tosi upean näköinen tähän aikaan vuodesta kun kaikki kukkii.
Muita perheen harrastuksia meillä on jooga, jalkapallo ja taidekerho - paljon muitakin mahdollisuuksia ois mutta nämä on valikoituneet. Talvella käydään luistelemassa joko luonnonjäällä tai tekojäällä; molemmat kävelymatkan päässä. Kuten myös uimahalli ja maauimala. Välillä käydään ulkona syömässä tai leffassa. Me tykätään. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollenkaan siitä omaa rauhaa ja vapaudentunnetta niinkuin täällä maalla.
Muutin kaupunkiin juurikin sen oman rauhan ja vapaudentunteen takia. En jaksanut enää pikkupaikkakunnalla tosiaan kyttääviä ja juoruilevia ihmisiä. Kaupungissa saa rauhassa olla sellainen kuin on. Siksi.
Mitä ajankuluun tulee, niin tuo oli varmaan vitsi. Kaupunki tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia vapaa-ajanviettoon. Kaupungista maalle muuttanut tuttavani käy kaikenmaailman mämmi- ja risunpunontakursseilla luultavasti siksi, että valinnanvaraa on niin vähän, että pakko osallistua siihen, mitä on tarjolla, jos jotain ylipäätään haluaa harrastaa.
Asun kaupungissa. Naapurilla on kellarissaan jousiammuntarata. En kyllä ymmärrä miksi jousiammuntaa tai keihäänheittoa pitäisi voida harrastaa omalla pihalla. Kaupungissa on kyllä urheilupaikkoja, joissa näitäkin voi harrastaa urheiluun tarkoitetuissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
. Maalla asuvat ne, jotka haluavat tehdä ja luoda: hoitaa lapsia, eläimiä ja pihaa, sienestää, marjastaa, remontoida, olla omassa rauhassa
Mikä näistä mainitsemistasi toimista mielestäsi edusti sitä luovuutta?