Ruokaa mahdollisimman vähällä vaivalla!
Minä olen ihminen, jolle ruoka on vain polttoainetta. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta ei se vaan muuksi muutu. Syön kyllä mielelläni hyvää ruokaa, jos se on jonkun toisen valmistamaa. Kotona voin hyvin syödä vaikkapa kuivan ruisleipäpalan nälkääni ja se on ihan fine mulle, nälkä lähti ja touhut voi jatkua. Inhoan ruuanlaittoa, koska se on ajanhukkaa ja siitä tulee tiskiä.
Mutta kun mulla on lapsia...niiden kanssa ei oikein passaa tämmöinen. Teen usein munakasta, koska se on helppoa ja nopeaa. Samoin jotain broileria ja paistettuja mitä-kaapista-löytyy-vihanneksia meillä on paljon. Mutta kyllästyyhän lapset näihin, ei ne ole niin kuin minä joka voisin aina syödä samaa.
Mitä ruokaa te laitatte, jotka vihaatte ruuanlaittoa?! Jotain tosi helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Ehkä jopa sellaista, jota lapset voisi laittaa :P
Kommentit (51)
Jonkun verran helpottaa, kun ruokaa on useammaksi päiväksi tai samasta voi tuunata useamman ruuan. Teen esim. tomaattikastiketta (per tom.murskatölkki pari v.sip.kynttä, 1tl sokeria ja basilikaa, loraus öljyä, suolaaja pippuria) ison satsin ja käytän esim jauhelihakastikkeeseen (paistan jauhelihaa, porkkanaraastetta ja sipulia, maisteeksi oreganoa) kanakastikkeeseen (loraus kermaa+timjamia tai kookosmaitoa ja currya), kanarintafileiden kanssa uunipannuun, päälle esim fetaa murusteltuna tai parmesanraastetta, pizzakastikkeena, hieman laimennuttuna tomaattikeittona, päälle raejuustoa ja pestoa, kikhernekastikkeessa jne. Lasten mielestä pasta ja jauhelihakastike on eri ruoka kuin edellisen päivän pasta ja jauhelihakastike uunivuossa juustokuorrutuksella.
Iso makaroonilaatikko, lihaperunalaatikko tai lasagne hoitaa puolen viikon ruokailut. No lasagne nyt ei ole mikään nopein laittaa, mutta sitä voi pakastaa kätevästi annospaloina
Pataruuissa liha pitää ottaa ulos jääkaapista tuntia ennen paistamista. Jos sen laittaa kylmiltään pataan, sitkeää tulee. Eikä se ohjeen 2-3 tuntia pidä paikkaansa, mummun ohjeessa karjalanpaistia paistetaan 5 tuntia vähintään, ja sen jälkeen se murenee haarukkaan. Sen voi ihan rauhassa antaa hautua vaikka 10 tuntia, jos lämpötila on matala.
Yks pässinhelppo ruoka on kanakastike ja taas kerran ne höyrypotut. (Suosittelen ihan lämpimästi sitä höyrykattilaa: ruoka ei ikinä kiehu yli ja toisekseen kypsät höyrypotut säilyvät syöntilämpiminä kattilassa noin tunnin ja toistakin.) Kanakastikkeeseen ostat taas kerran sitä valmiiksi pilkottua pakastesipulia (minulla ei silmät kestä sipulin pilkkomista), hunajamarinoituja kanasuikaleita, purkin ananasmurskaa ja pottuja. Lisäkkeeksi vaikka kukkakaalia, joka uppoaa lapsiin huomattavan hyvin, kun siihen laittaa voinokareita /kasvirasvakerman ja ananasmurskan sekaan, yhden kanaliemikuution, haudutat hetken ja se on sitten siinä.
Kanakeiton taas teen niin, että paistan ne kanasuikaleet pannulla ja maustan kuten yllä. Vesi kiehuu sillä välin. Kattilaan menee pari pussia pakastemaissia, keittojuurespussi (pakastealtaissa myydään pusseissa isoja keittojuureksia pottua joukossa, ei tarvita perunasipulisuikaleita) ja kanat ja kanaliemikuutioita + yksi ruokalusikallinen hunajaa. Lopuksi kerma/kasvirasvapurkki, kun juurekset on kypsät.
Tämäkin on helppoa ja hoituu vaikka sunnuntaina lenkin aikana:
osta kaupasta broilerin grilliboksi tai valmiiksi marinoituja kanankoipia. Lisäksi tummaa riisiä ja hernemaissipaprikaa. Laita vuokaan 3 dl riisiä ja 7 dl vettä, ja ne hernemaissipaprikat siihen sekaan. 2-3 kanaliemikuutiota. Lado ne grilliboxin kanat siihen päälle. Tyrkkää uuniin. Uunissa n. 2 tuntia 175-200 asteessa. Veden pitää imeytyä riisiin ja kanojen pinnan ruskistua. Lisäksi voi lautaselle pilsoa tomaattia ja kurkkua.
Kys. reseptin opetti minulle 80-luvulla mummoni.
Vierailija kirjoitti:
Pataruuissa liha pitää ottaa ulos jääkaapista tuntia ennen paistamista. Jos sen laittaa kylmiltään pataan, sitkeää tulee. Eikä se ohjeen 2-3 tuntia pidä paikkaansa, mummun ohjeessa karjalanpaistia paistetaan 5 tuntia vähintään, ja sen jälkeen se murenee haarukkaan. Sen voi ihan rauhassa antaa hautua vaikka 10 tuntia, jos lämpötila on matala.
Yks pässinhelppo ruoka on kanakastike ja taas kerran ne höyrypotut. (Suosittelen ihan lämpimästi sitä höyrykattilaa: ruoka ei ikinä kiehu yli ja toisekseen kypsät höyrypotut säilyvät syöntilämpiminä kattilassa noin tunnin ja toistakin.) Kanakastikkeeseen ostat taas kerran sitä valmiiksi pilkottua pakastesipulia (minulla ei silmät kestä sipulin pilkkomista), hunajamarinoituja kanasuikaleita, purkin ananasmurskaa ja pottuja. Lisäkkeeksi vaikka kukkakaalia, joka uppoaa lapsiin huomattavan hyvin, kun siihen laittaa voinokareita /kasvirasvakerman ja ananasmurskan sekaan, yhden kanaliemikuution, haudutat hetken ja se on sitten siinä.
Kanakeiton taas teen niin, että paistan ne kanasuikaleet pannulla ja maustan kuten yllä. Vesi kiehuu sillä välin. Kattilaan menee pari pussia pakastemaissia, keittojuurespussi (pakastealtaissa myydään pusseissa isoja keittojuureksia pottua joukossa, ei tarvita perunasipulisuikaleita) ja kanat ja kanaliemikuutioita + yksi ruokalusikallinen hunajaa. Lopuksi kerma/kasvirasvapurkki, kun juurekset on kypsät.
osta kaupasta broilerin grilliboksi tai valmiiksi marinoituja kanankoipia. Lisäksi tummaa riisiä ja hernemaissipaprikaa. Laita vuokaan 3 dl riisiä ja 7 dl vettä, ja ne hernemaissipaprikat siihen sekaan. 2-3 kanaliemikuutiota. Lado ne grilliboxin kanat siihen päälle. Tyrkkää uuniin. Uunissa n. 2 tuntia 175-200 asteessa. Veden pitää imeytyä riisiin ja kanojen pinnan ruskistua. Lisäksi voi lautaselle pilsoa tomaattia ja kurkkua.
Ihan hyviä, mutta pisti silmään: marinoitu, kasvisrasva, liemikuutio... Samalla vaivalla saa tehtyä aidosta kamasta.
Esimerkinomaisesti tän päivän ruoka, tän verran vaivaa suunnilleen voin nähdä:
Naudan jauhelihaa ruskistin kattilassa., perään pakastesipulikuutioita pussillinen ja valkosipulia. Kaksi pussia pakastekasvissuikaleita ja pussillinen pakasteherneitä. Vettä, pippuria ja suolaa. Tuubista paseerattua tomaattia. Sitten pätkin tummaa spagettia vähän joukkoon ja tästä tuli siis keitto. Jotain mausteita vielä lisäilen, mutta eikö tää nyt ole kuitenkin ihan ruokaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviä, mutta pisti silmään: marinoitu, kasvisrasva, liemikuutio... Samalla vaivalla saa tehtyä aidosta kamasta.
Hmm. Mitähän tarkoitat noiden sanojen suhteen sillä aidolla kamalla? Aloitetaan keittämällä ensin lihalientä luista?
Menee yli ymmärryksen tuo pakastesipulin käyttö, kun nyt saa ihanaa uutta sipulia vihreine varsineen.
Vierailija kirjoitti:
Menee yli ymmärryksen tuo pakastesipulin käyttö, kun nyt saa ihanaa uutta sipulia vihreine varsineen.
Pakastekasvikset on ihan hyvä vaihtoehto, mutta talvella. Juuri nyt kesällä kun tuorehyllyt pullistelevat en minäkään ymmärrä pakasteiden käyttöä.
Minä taas en ymmärrä, miksi tuoreet ihanat kauden vihannekset pitäisi pilata keittämällä. Ne kannattaa syödä ihan sellaisenaan, salaatissa jne :)
Keittokirjojen ja netin ohjeissa pataruokia haudutetaan vain 1-1,5h sitä ei kannata uskoa. Jos on hyvälaatuista sisäpaistia ja pienet palat se kypsyyn min 2,5h. Joku Karjaportin, Hk, Atrian tms pakattu "taatusti murea" vaatii vähintään 3h ja karjalanpaisti 5h. Jm ei saa tehdä rasvattomasta lihasta ikinä! Täysin mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkinomaisesti tän päivän ruoka, tän verran vaivaa suunnilleen voin nähdä:
Naudan jauhelihaa ruskistin kattilassa., perään pakastesipulikuutioita pussillinen ja valkosipulia. Kaksi pussia pakastekasvissuikaleita ja pussillinen pakasteherneitä. Vettä, pippuria ja suolaa. Tuubista paseerattua tomaattia. Sitten pätkin tummaa spagettia vähän joukkoon ja tästä tuli siis keitto. Jotain mausteita vielä lisäilen, mutta eikö tää nyt ole kuitenkin ihan ruokaa?
Ap
Onhan toi ruokaa. En paheksu enkä tuomitse, mutta sanon, että on sääli, että käytät parhaaseen sato-aikaan pakasteita. Kun käyt mielelläsi fillaroimassa lasten kanssa, niin onko lähellä toria, jonne voisitte polkea ja ostaa tuoreita kasviksia? Lapsetkin näkisivät, että ruoka ei tule pusseista.
Joku kysyi miksi "mun" jauhelihapihvireseptissä käytetään jääkylmää vettä. Kunpa oikeasti tietäisin; resepti on kaverin mummolta peräisin ja olen noudattanut sitä nöyrästi vuosikymmenet. Pihvit ovat ilmavia ja pehmeitä, todennäköisesti kylmä vesi vaikuttaa edullisesti rakenteeseen.
13
Mä saatoin tulkita aloituksen hiukan väärin ja oletin että teillä syödään aika ykspuolisesti tms.
Mutta toivottavasti saat tästä ketjusta uusia vinkkejä. Mitä jos kesällä tekisitte paljon salaatteja? Toisten mielestä ne ei ole ruokaa mutta saahan niistä tosi ruokaisia ja herkullisiakin.