Ruokaa mahdollisimman vähällä vaivalla!
Minä olen ihminen, jolle ruoka on vain polttoainetta. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta ei se vaan muuksi muutu. Syön kyllä mielelläni hyvää ruokaa, jos se on jonkun toisen valmistamaa. Kotona voin hyvin syödä vaikkapa kuivan ruisleipäpalan nälkääni ja se on ihan fine mulle, nälkä lähti ja touhut voi jatkua. Inhoan ruuanlaittoa, koska se on ajanhukkaa ja siitä tulee tiskiä.
Mutta kun mulla on lapsia...niiden kanssa ei oikein passaa tämmöinen. Teen usein munakasta, koska se on helppoa ja nopeaa. Samoin jotain broileria ja paistettuja mitä-kaapista-löytyy-vihanneksia meillä on paljon. Mutta kyllästyyhän lapset näihin, ei ne ole niin kuin minä joka voisin aina syödä samaa.
Mitä ruokaa te laitatte, jotka vihaatte ruuanlaittoa?! Jotain tosi helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Ehkä jopa sellaista, jota lapset voisi laittaa :P
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus että on laiskoja ämmiä! Lapsia on pitänyt tehdä, mutta niidenkään eteen ei viitsittäis nähdä yhtään vaivaa! Onhan noita juu nähty Kaappaus keittiössä - ohjelmassa. Muijat tekevät alussa vähävaivaisia ruokiaan. Esim. nakkikeitto, johon just ja just jaksetaan nakit pilkkoa, kaikki muu pakastepussista. Maistaminen ja maustaminen on jo liikaa vaadittu. Näitä herkkuja sitten Aihiselle kehdataan tarjota. Saisitte hävetä.
Mä vähän luulen, että pienet lapset ovat onnellisempia, kun äiti leikkii heidän kanssaan sen kolmisen tuntia töiden jälkeen, ja ruokana on jotain yksinkertaisempaa, kuin että äiti käyttäisi tuosta kolmesta tunnista kaksi ruoanlaittoon, stressailuun ja skitsoamiseen. Ja itse olen muuten juuri tuollainen ylisuorittaja-ruoanlaittaja-skitsoäiti, ja KADEHDIN äitejä, jotka osaavat unohtaa sotkut, ja uppoutuvat leikkeihin lasten kanssa!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä inhoa tuoanlaittoa, päinvastoin, mutta vastaan silti.
Kesällä on helppoa: Kala graavautumaan (aika riippuu kalasta), sitten uusia pottuja tillin ja suolan kanssa kiehumaan vartiksi, kun perunat kiehuvat siivutat tomaatteja salaatiksi. Pöytään kala, perunat, tomaatit ja voita.
Tuoreiden kotimaisten kalafileiden paistaminen pannulla voissa on helpompaa kuin munakkaan teko. Kaveriksi uusia perunoita ja kermaviilikastike. Jos perunaa ja kastiketta jää yli, sekoita niistä iltapalaksi tai seuraavalle päivälle perunasalaatti.
Jos perunoiden pesu tuntuu työläältä, laita lapset pesemään. Muidenkaan kesävihannesten käsittelyssä ei kauaa nokka tohise eikä hiki tule.
Helpoimmat jauhelihapihvit: naudan jauhelihaa, suolaa, valkopippuria ja jääkylmää vettä, n. 1 dl/ 400 g lihaa. Vaivaa massaa kunnes se irtoaa kädestä ja kulhon reunoista ja anna levätä hetki. Muotoile pieniä pihvejä, paista keskilämmöllä voin jä öljyn seoksessa, älä hauduta, älä peitä kannella. Pihvit saavat jäädä sisältä roosaksi. Aika riippuu pihvien pyöreydestä, mutta kyse on minuuteista/ puoli.
Talvea vasten voit ehkä tutkailla erilaisia pata- ja laatikkoreseptejä. Onhan niissä vähän esivalmisteluja, mutta sitten ne viihtyvät uunissa n. tunteja, eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Vielä yksi vinkki: etsi netistä ohje kokonaiselle uunibroierille. Maustamiseen menee ehkä n. 5 min., sitten broileri paistuu ihanan rapeaksi ja kullanväriseksi tunnin, pari. Saat siitä useamman, vaivattoman aterian. Kanakeittoa en ehdota, koska sitä et ehkä tykkäisi laittaa. :)
Miksi pihveihin laitetaan jääkylmää vettä? Eli miksi vettä ja miksi juuri jääkylmää?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus että on laiskoja ämmiä! Lapsia on pitänyt tehdä, mutta niidenkään eteen ei viitsittäis nähdä yhtään vaivaa! Onhan noita juu nähty Kaappaus keittiössä - ohjelmassa. Muijat tekevät alussa vähävaivaisia ruokiaan. Esim. nakkikeitto, johon just ja just jaksetaan nakit pilkkoa, kaikki muu pakastepussista. Maistaminen ja maustaminen on jo liikaa vaadittu. Näitä herkkuja sitten Aihiselle kehdataan tarjota. Saisitte hävetä.
Mä vähän luulen, että pienet lapset ovat onnellisempia, kun äiti leikkii heidän kanssaan sen kolmisen tuntia töiden jälkeen, ja ruokana on jotain yksinkertaisempaa, kuin että äiti käyttäisi tuosta kolmesta tunnista kaksi ruoanlaittoon, stressailuun ja skitsoamiseen. Ja itse olen muuten juuri tuollainen ylisuorittaja-ruoanlaittaja-skitsoäiti, ja KADEHDIN äitejä, jotka osaavat unohtaa sotkut, ja uppoutuvat leikkeihin lasten kanssa!
Mä vähän luulen, että lapset olisivat onnellisempia kun saisivat vanhemman kanssa yhdessä olla keittiössä valmistamassa ruokaa. Siinä oppisivat samalla. (lapsen "hommat" tietty iän mukaan)
Linssikeitto, pakaste kalaa ja kasviksia, tofuwokki, riisi ja kanakasviskastike.
Erilaiset pataruut on itelle sellanen pelastusruoka, koska en itsekään oikein jaksa kokkailla. Kaupasta jauheliha ja pata-ainespussi mukaan ja jos sinne haluaa, niin vaikka ananasta, herneitä, paprikaa tai jotain tällaista mukaan. Toimii ja itellä kestää tuo pata about 3 päivää. Niissäkin on paljon valikoimaa, toki useimmat aika mausteisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että lapset olisivat onnellisempia kun saisivat vanhemman kanssa yhdessä olla keittiössä valmistamassa ruokaa. Siinä oppisivat samalla. (lapsen "hommat" tietty iän mukaan)
Höpölöpö, eivätköhän lapset keskity mieluummin heille mieluisiin leikkeihin, kuin ruoanlaittoon. Ei ihmekään, että Suomessa on niin paljon ylipainoisia, kun monille ruoka näyttää olevan suunnilleen elämän keskiö. Itse asun ulkomailla, ja täällä ruoasta ei todellakaan tehdä niin isoa numeroa, kuin Suomessa. Lämmin ruoka täällä syödään ainoastaan kerran päivässä, muut ateriat voivat olla esim. salaattia, leipää jne. Jatkuva välipalojen mussutus ei myöskään ole täällä yleistä. Täällä ovat ihmiset hoikempia, ja eliniänodotekin on korkeampi, kuin Suomessa.
Silakkapihvit ja kermaviilikastike lisukkeineen, puurot,sopat pakastevihanneksista, täytetyt tomaatit ja paprikat, hernekeitto,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää laiska mutsi oli eilen ensin lasten kanssa neljä tuntia uimassa ja sitten kaksi tuntia pyöräilemässä. Mitä sä teit sillä aikaa, kuorit porkkanoita ja haudutit jotain häränhäntälientä?
Ap
Ihan töissä olin. Lapset osaavat jo laittaa itselleen ruokaa, ellei ole edelliseltä päivältä jäänyt mitään. Esim. Eilen grillasivat kanapihvejä ja maissia, ei oo vaikeeta, tekijänä oli 12v. poika.
No mä tein sentään (itse) kasvismunakkaan, että ilmeisesti tein sitten kuitenkin keittiössä enemmän kuin sinä joka haukut mua laiskaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voisi oppia samalla, että ruoka on ihan hyvä ja iloinen asia. Mulla jäi se oppimatta, kun vanhemmat oli tyyliä "kunhan jotain sapuskaa lasten nenän eteen, olkaa tyytyväisiä siihen mitä saatte, jossain lapset kuolee nälkään". Jos yritti mennä keittiöpuuhiin mukaan, käskettiin pois. Sitten ihmeteltiin kovasti, että mistä se syömishäiriö tuli...
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmat jauhelihapihvit: naudan jauhelihaa, suolaa, valkopippuria ja jääkylmää vettä, n. 1 dl/ 400 g lihaa. Vaivaa massaa kunnes se irtoaa kädestä ja kulhon reunoista ja anna levätä hetki. Muotoile pieniä pihvejä, paista keskilämmöllä voin jä öljyn seoksessa, älä hauduta, älä peitä kannella. Pihvit saavat jäädä sisältä roosaksi. Aika riippuu pihvien pyöreydestä, mutta kyse on minuuteista/ puoli.
Vaivaa massaa, anna levätä, muotoile, paista pienissä erissä.
Tuossa nyt ei ole mitään helppoa eikä nopeaa. Ihminen, joka ei tykkää ruuanlaitosta ei yleensä ilahdu ohjeista, joissa joutuu odottamaan eri vaiheiden välillä (kts. kohta anna levätä). Mitään 5-10 minuutin taukoja ei edes huvita käyttää lempikirjan lukemiseen, koska sitten harmittaa, kun se pitää keskeyttää ikävän kokkailun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset on ehkä aika erilaisia. Me liikutaan ja ulkoillaan paljon, käydään pitkillä pyöräretkillä ja kiipeilemässä ynnä muuta. Ja lapset tuntuu kyllä nauttivan kovasti, niin kuin äitikin. Lapset saa kyllä osallistua ruuanlaittoon ja opetan heille perusasioita, mutta se ei tarkoita sitä että kukaan meistä haluaisi viettää keittiössä (tai ylipäätään sisällä liikkumatta) yhtään enempää aikaa kuin on pakko. Teillä voi sitten olla erilaiset mieltymykset ja harrastukset.
Ap
No mun helpot on
- karjalanpaisti (lihat, vesi, suola, pippuri siis kippoon, porkkanat pilkotaan ja komeus tyrkätään uuniin noin viideksi tunniksi)
niiden kanssa valmiiksi pestyt perunat ja niiden höyrykattilassa keittäminen. Ei siis ikinä kiehu yli, ja samaan satsiin voi laittaa porkkanoita ja kukkakaalia höyrystymään. Tätä teen viikonloppuna, kun paisti voi olla yönkin yli uunissa n. 100 asteen lämmössä, kunhan siinä on kansi päällä.
- Kaupan kuivahyllystä lasagnet ja lasagnettet, joihin ei paljon tarvitse väkrätä
- italianpata ym. pussit, joihin paistetaan jauheliha. Pistän sekaan aina hernemaissipaprikaa tai jotain muuta ja maustan pizzamausteella ja mustapippurilla jauhelihan
-tonnikalapasta, eli keitetään tummaa makaronia, ostetaan pari purkkia paseerattua tomaattia, kaupan silputtua sipulia pakkasesta ja pari purkkia öljytonnikalaa paloina ja kerma/kasvirasvapurkki. Tomaatti kiehumaan, lihaliemikuutioita pari kappaletta, maustetaan sipulilla, basilikalla, pippurilla ja valkosipulilla ja sitten ne tonnikalat ja kerma sinne sekaan.
- ylipäänsä pässinhelppo on myös punainen jauhelihakastike eli bolognesekastike höyrypottujen kanssa.
Myöskin pyttipannu uusita potuista on helppo ruoka, jos sattui että pottuja ym. jäi yli. Eli kamat vaan paloitellaan ja paistetaan pannulla ja maustetaan vaikka grillimausteella. Uusien pottujen kuorta ei tarvitse poistaa.
Kannattaa tehdä tupla-annoksia, niin seuraavana päivänä ei tarvitse kokata!
Mieheni osaa ja tykkää laittaa hyvää ruokaa, mutta mä laitan helppoja ja nopeita, jotka maistuu lapsille, esim.: Olisko näissä teille sopivia?
Bataattikeitto: kuori ja pilko sipuli ja bataatti (+pari porkkanaa), kuullota öljyssä ja vettä päälle. Anna kiehua (teen jotain muuta tässä välissä) , soseuta ja mausta, lurauta joukkoon kookosmaitoa tai kermaa. Lapset itse lisäävät esim. siemeniä, raejuustoa tai paahdettuja leipäkuutioita. Tänne voi tietty heittää melkein mitä vaan vihanneksi bataatit tilalle.
Tonnikalapasta: keitä pasta kattilassa, kuullota sipuli paistinpannulla, lisää (kaura)kerma pannulle. Juuri ennen tarjoilua tonnikala, sitruunan mehu ja reilusti tuoretta tilliä, suolaa ja pippuria.
Uunijuurekset: kuori ja pilko: perunaa, porkkanaa, sipulia, lanttua, kesäkurpitsaa tms. uunivuokaan. Kaada päälle öljyä ja vähän suolaa ja vaiks jotain yrttejä. Paista uunissa kypsiksi noin 40min. (Teen tässä välissä taas jotain muuta). Lohta voi laittaa myös uuniin tai jauhelihapihvejä tai nopesti pannulla jotkut naudanlihapihvit.
Makaronilaatikko: ohje makaronipussin kyljessä on myös melko vaivaton ja yleensä lapset tykkää😊
Pataruuat. Pilkot ja ruskisrat lihat, sekaan pilkottuja kasviksia kuullottumaan, mausteita ja vettä/tomaattimurskaa. Anta hautua itsekseen muutama tunti. Voiko olla helpompaa? Ja variaatioita on kymmeniä.
Kasvissosekeitot: Kauden juureksia, sipulia, kasvisfondia, yrttejä. Keitä ja soseuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää laiska mutsi oli eilen ensin lasten kanssa neljä tuntia uimassa ja sitten kaksi tuntia pyöräilemässä. Mitä sä teit sillä aikaa, kuorit porkkanoita ja haudutit jotain häränhäntälientä?
Ap
Uusia porkkanoita ei tarvitse kuoria, ja häränhännät hautuvat kypsiksi ihan itsekseen.
Uunissa valmistuvat pataruuat ovat muuten helppoja, mutta juurekset, sipulit ja perunat pitää tosiaan pilkkoa ensin, eräät jopa kuoria. Nykyään saa valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja keitto- ja patajuurespaketteja, mutta valmiiksi kuorittuja tuoreita perunoita ei taida olla kuin laitoksiin. Siis niitä, joista kypsyy ns. kumiperunoita. Lihan joutuu itse paloittelemaan, paitsi jos ostaa valmiiksi paloiteltua häränhäntää, potkaa, pihvejä tai karjalanpaistia. Niin tai suikaleita.
Lapset mukaan ruuanlaittoon. Ruoasta ei tarvitse tehdä maailman tärkeintä asiaa mutta onhan se tosiasia että ravitseva ruoka on tärkeää ihan jo jaksamisen takia. Kyllä elimistön pitää saada ravintoaineita. Esim talvella joku pata voi muhia uunissa sen aikaa kun itse olette ulkoilemassa tms. Tai joku pasta + kastike tulee aika nopsasti. Ja joku sadepäivä voi valmistaa erilaisia ruokia pakastimeen, esim lihapullia, makaronilaatikkoa tms. Niihin tekaisee kasvislisukkeet sitten kun on aika syödä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset mukaan ruuanlaittoon. Ruoasta ei tarvitse tehdä maailman tärkeintä asiaa mutta onhan se tosiasia että ravitseva ruoka on tärkeää ihan jo jaksamisen takia. Kyllä elimistön pitää saada ravintoaineita. Esim talvella joku pata voi muhia uunissa sen aikaa kun itse olette ulkoilemassa tms. Tai joku pasta + kastike tulee aika nopsasti. Ja joku sadepäivä voi valmistaa erilaisia ruokia pakastimeen, esim lihapullia, makaronilaatikkoa tms. Niihin tekaisee kasvislisukkeet sitten kun on aika syödä.
Mun mielestä meillä syödään kyllä ihan ravitsevasti, minkä tietysti huomaa jo siitä että jaksetaan ja halutaan paljon liikkua, ollaan terveitä jne. Paljon kasviksia, täysjyvää, kanaa ja kalaa, hyviä rasvoja. Lähinnä tuo kulinaristinen puoli tökkii, vaihtelu virkistäisi. Kun itse voin tosiaan ottaa vaikka nyt nälkääni sen pelkän broilerinfileen jos se sattuu olemaan valmiiksi paistettu ja sitten illemmalla vetää vaikka pussillisen porkkanoita ja purkin raejuustoa (erikseen). Eli varsinaisia aterioita en itse kaipaa lainkaan, syön sitä mikä on vaivatta saatavilla ja ainoa tavoite on saada häiritsevä näläntunne pois jotta jaksan tehdä muuta. Päivän aikana saan kyllä kaiken tarvittavan, kun vaan katson että kaapissa tosiaan on oikeaa tavaraa. Kroppa kyllä kertoo mitä se tarvitsee. Lasten takia yritän tehdä ruuasta "aterioita", ja aika paljon kivoja vinkkejä tähän ketjuun on tullutkin :)
Pataruuat on kivoja, mutta jostain syystä ne lihat jää mulla melkein aina sitkeiksi vaikka ruoka olisi monta tuntia uunissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihminen, jolle ruoka on vain polttoainetta. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta ei se vaan muuksi muutu. Syön kyllä mielelläni hyvää ruokaa, jos se on jonkun toisen valmistamaa. Kotona voin hyvin syödä vaikkapa kuivan ruisleipäpalan nälkääni ja se on ihan fine mulle, nälkä lähti ja touhut voi jatkua. Inhoan ruuanlaittoa, koska se on ajanhukkaa ja siitä tulee tiskiä.
Mutta kun mulla on lapsia...niiden kanssa ei oikein passaa tämmöinen. Teen usein munakasta, koska se on helppoa ja nopeaa. Samoin jotain broileria ja paistettuja mitä-kaapista-löytyy-vihanneksia meillä on paljon. Mutta kyllästyyhän lapset näihin, ei ne ole niin kuin minä joka voisin aina syödä samaa.
Mitä ruokaa te laitatte, jotka vihaatte ruuanlaittoa?! Jotain tosi helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Ehkä jopa sellaista, jota lapset voisi laittaa :P
Kaurahiutaleita ja vettä päälle.Kymmeniä ravintoaineita ja ainutlaatuisia bioaktiivisia aineita.
Mä laitoin tänään linssipastaa paprikakastikkeella. Eli paistoin sipulia ja suippopaprikaa paljossa öljyssä ja sauvasekoittimella mössöksi.
Vielä helpompi kastike on pussi pakastepinaattia + purkki (kaura)kermaa.