Kiista pyöräilykypärästä
Minkä ikäiselle lapselle/nuorelle olette antaneet "luvan" pyöräillä ilman kypärää? Meillä on viidesluokkalainen tyttö, joka ei suostu pyöräilemään jos emme anna hänen mennä ilman kypärää. Periaatteeni on aina ollut, että kypärää on käytettävä aina pyörällä ajaessa. Toisaalta taas tuntuu hölmöltä kieltää pyöräily kokonaan kypärän takia. Alan kallistua antamaan tytölle periksi...
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin antaa ajaa ilman kypärää. Kävelijä saa vaarallisen aivovamman 1,4 kertaa todennäköisemmin kuin kypärätön pyöräilijä. Ja katsokaapa vaikka amsterdamia..Moniko käyttää kypärää siellä?
Tutkimusten mukaan:
-Autoilijat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän selvästi lähempää kuin kypärättömän.
-Kypärä lisää niskavammojen syntymistä
-Kypärä lisää pyöräilijän turvallisuudentunnetta, jolloin otetaan enemmän riskejä
Kypärän käyttö estäisi 90% pyöräilijöiden aivovammoista.
T. neurohoitaja
niin ja estäisi myös kävelijöiden 90% kävelijöiden ja autoilijoiden aivovammoista. Ja ottaen huomioon, että todennäköisempää on saada aivovamma autossa matkustaessa tai kävellessä, niin miksi ainoastaan pyöräilyssä pitäisi kypärää?
No mikä estää käyttämästä?
No meillä käytetään kypärää. Lapsi oli itse mukana kypärää ostamassa ja valitsi juuri sellaisen, kun halusi. Eikä ole vielä jouduttu keskustelemaan kypärän tarpeellisuudesta. Ihan käskemättä laittaa sen päähänsä, kun lähtee. Meillä tosin pyöräillään paljon ja aikuisetkin käyttävät kypärää aina. Ei meillä puhuta pelastusliiveistäkään, kun lähdetään järvelle. Nekin menevät päälle automaattisesti.
Jos joskus asiasta joudutaan keskustelemaan, mulla on valmiina valokuva. Kuvassa on eräs tuttumme, joka kaatui pyöräillessään pahasti. Hänellä oli kypärä, silti jälki oli kamalan näköistä. Ei tarvitse kuin kysyä, miten olisi käynyt ilman kypärää?
Itse en lapsena käyttänyt kypärää, ne oli silloin niitä styrox-munia. Kun aikuisena aloin pyöräilemään enemmän, ostin heti kypärän. Ei ne nykyään ole noloja...
Vierailija kirjoitti:
Kävellen ei tarvita kypärää, ongelma ratkaistu!
Kyllä kävellessä voi kompatua tai liukasta ja lyödä päänsä, joten on ihan yhtä perusteltua säätää kokoaikainen kypäräpakko kuin pyöräilykypäräpakkokin.
Kypärän voisi sallia otettavan päästä vuoteessa jossa on riittävän korkeat laidat estämään putoaminen, mikäli ei ole taipumusta unissakävelyyn.
Tossa joku mainitsikin ko että hyvin usein kypärä on väärin päässä, joko takaraivolla tai vähintään remmit viturallaan. Lapsilla monesti lippis tai paksu pipo alla.
Näitä lapsia näkee usein jotka vähän horjahtavat ja kypärä putoaa päästä / keikahtaa vinoon vaikka pyörällä ei oltu edetty vielä metriäkään.
Sellaisetkin lapset joille aikuinen laittaa kypärän huomaa usein, että ihan persiillään on remmit ja päähän asettelu.
Vierailija kirjoitti:
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2012-2014 tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista 55 pyöräilijää ei käyttänyt kypärää. Kypärää käyttämällä heistä 40 prosenttia (22) olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua. Lue lisää VALT:n vuosiraportista..
Sama tilasto toisin sanottuna:
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2012-2014 tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista 55 pyöräilijää ei käyttänyt kypärää. Kypärää käyttämällä heistä 60 prosenttia (33) ei olisi pelastunut ja loput 40 prosenttia olisi eri todennäköisyyksillä joka tapauksessa kuollut.
Täsmälleen sama sanoma toisella tavalla muotoiltuna, propagandasisältö vain on toinen.
Oisko tästä apua:
Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että nää kypäräpäät ajaa usein kovempaa ja ottavat riskejä enemmän. Just pari päivää sitten. Kypäräpäät ylitti suojatien punaisilla valoilla ja me kaksi kypärätöntä odotimme kiltisti valon vaihtumista. Mutta jokainen vastaa itse omasta päästään.
Bumtsibumbum kirjoitti:
Keskustelin tyttäreni kanssa asiasta, ja päädyimme sellaiseen kompromissiin, että koulumatkalla, sekä kavereiden kanssa pyöräillessä kypärän saa jättää pois, mutta perheen kanssa pyöräillessä, tai vähänkin pidemmillä matkoilla kypärän on oltava AINA päässä. Minusta tämä oli aika hyvä ratkaisu, tyttö saa nyt hyvillä mielin pyöräillä kavereidensa kanssa lyhyet matkat ilman kypärää, mutta pidemmillä ja "vaarallisemmilla" matkoilla, joilla ajetaan autotien vieressä, kypärä on kuitenkin päässä!
Hyvä, että pääsitte sopuun. Hitaassa kaupunkiajossa kypärä ei ole tarpeellinen vaan sitä on hankala kuljettaa mukana ja lisäksi se vielä lätistää hiukset. Kovaa ajavien autojen vierellä ajettaessa kypärästä varmasti onkin hyötyä? Oletko pystynyt pitämään tuosta kiinni, vai ajaako tyttö ilman kypärää jo kaikki matkat? Sehän tuossa on vääjäämätön lopputulos.
Jännä juttu, että kypärän pitäminen on ainakin katukuvasta päätellen "nolompaa" tyttöjen kuin poikien mielestä? Luulisi, että tuollaiset kuudesluokkalaiset pojat haluaisivat esittää kovista ja jättää kypärän pois, mutta näyttää siltä että pojat pitävät ihan kiltisti niitä skeittikypäriä pyöräilyssä, kun taas samanikäiset tytöt ajavat hiukset hulmuten.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että kypärän pitäminen on ainakin katukuvasta päätellen "nolompaa" tyttöjen kuin poikien mielestä? Luulisi, että tuollaiset kuudesluokkalaiset pojat haluaisivat esittää kovista ja jättää kypärän pois, mutta näyttää siltä että pojat pitävät ihan kiltisti niitä skeittikypäriä pyöräilyssä, kun taas samanikäiset tytöt ajavat hiukset hulmuten.
pojat/ miehet ovat fiksuimmat kun tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2012-2014 tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista 55 pyöräilijää ei käyttänyt kypärää. Kypärää käyttämällä heistä 40 prosenttia (22) olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua. Lue lisää VALT:n vuosiraportista..
Sama tilasto toisin sanottuna:
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2012-2014 tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista 55 pyöräilijää ei käyttänyt kypärää. Kypärää käyttämällä heistä 60 prosenttia (33) ei olisi pelastunut ja loput 40 prosenttia olisi eri todennäköisyyksillä joka tapauksessa kuollut.Täsmälleen sama sanoma toisella tavalla muotoiltuna, propagandasisältö vain on toinen.
Totuus ei muutu miksikään. Kypärä ei auta kun jää valtatien reunassa rekan alle, mutta jos auto kääntyy taajamassa päälle, niin silloin se pelastaa.
Ja tuossa puhuttiin vain kuolemista. Moni saa pysyvän aivovamman siksi että kethtaa tai viitsi käyttää kypärää ja jos olisi käyttänyt, niin olisi pysynyt terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että nää kypäräpäät ajaa usein kovempaa ja ottavat riskejä enemmän. Just pari päivää sitten. Kypäräpäät ylitti suojatien punaisilla valoilla ja me kaksi kypärätöntä odotimme kiltisti valon vaihtumista. Mutta jokainen vastaa itse omasta päästään.
Otantasi on varsin suppea jos perustuu yhteen likkennevalotapahtumaan.
Itse olen huomannut että kuntopyöräilijät ja työmatkapyöräilijät sekä koululaiset useinmiten käyttä kypärää. Sen sijaan puliukot ja baarikierroksella olevat eivät käytä. kummallakohan ryhmällä on suurempi riski joutua onnettomuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Annat sen vaan mennä ilman kypärää, ennenkin on aina pärjätty ilman kypäriä ja turvavöitä ja niin pärjätään nytkin
40 vuotta sitten lapsien tapaturmainen kuolleisuus oli yli kaksinkertainen nykyiseen nähden, joten kyllä niistä turvavöistä ja kypäristä on ollut todella paljon hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sellaista. Minun lapset pitää kypärää siihen asti että täyttää 18 vuotta. En pystyis antaa itelle anteeksi, jos ne kuuluisi tuohon 40% minun "luvalla".
En voi olla ajattelematta että nämä 40% olisivat kypärää käyttämällä jääneet neliraajahalvaantuneiksi kokoloppuelämäkseen sen sijaan että armollisesti vain kuolivat.
Entäs ne jotaka ilman kypärää halvaantuvat tai saavat muun pysyvän vamman, kun taas kypärän kanssa olisivat selvinneet paruntuvilla vammoilla? Näitä on nimittäin noin kuusi kertaa enemmän kuin kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, koska tunnet tytön kavereiden vanhemmat, ettekö olisi voineet vetää yhteistä linjaa kypärän käytöstä? Koska oikeasti, jos ette saa pyöräilykypäriä perusteltua, olette heikoilla pussikaljankin kanssa.
Meillä ei ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa. Meillä on meidän säännöt ja kavereilla omansa. Meidän säännöt yleensä kavereiden roskaväkiperheitä tiukempia.
Lapsetkin ovat aikuistuttuaan kiittäneet että heidän ei annettu perseillä kavereiden tapaan teinioikkujen mukaan.
Pakkasella on aika vaikea käyttää kypärää. Ennemin lämmin pipo kuin pää ja korvat jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkasella on aika vaikea käyttää kypärää. Ennemin lämmin pipo kuin pää ja korvat jäässä.
löytyy kypärän alle sopivia päähineitä
Oikeastaan on ihan sama mitä sanotte.
Lapsi pistää pakon edessä kypärän päähän kotoa lähtiessä ja heti kun on näkymättömissä, on kypärä sarvessa heilumassa tai kassissa.
Lapsilla kypärä on ok, mutta aikuisella, aika noloa.
niin ja estäisi myös kävelijöiden 90% kävelijöiden ja autoilijoiden aivovammoista. Ja ottaen huomioon, että todennäköisempää on saada aivovamma autossa matkustaessa tai kävellessä, niin miksi ainoastaan pyöräilyssä pitäisi kypärää?