Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottavin luontokokemuksesi?

Vierailija
12.07.2016 |

Oletko joutunut pahan myrskyn keskelle, pudonnut jäihin tai kokenut jotain muuta jossa tuntui, että henki oli vaarassa? Kerro siitä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteikäisenä hiihtämässä yksin, länsirannikolla umpimetsässä. Isokokoinen hirviemo lähti perääni, sillä oli vasa. En ole koskaan hiihtänyt niin lujaa, olisin varmaan voittanut piirimestaruudet sillä vauhdilla!

Vierailija
22/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin yllättää mummoni joskus 10v ja kävin metsässä etsimässä kukkia. Hetken kuluttua näin mäen päällä karhunpennun ja emon ja lähdin juoksemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin metsässä ja tuli ensin miljoona hyttystä kimppuun, siis oikeasti aivan mustana oli ilma niitä. Juoksin kuin gaselli yli mättäiden ja kaatuneiden puidenrunkojen autoon, ja vielä kotimatkalla huomasin, että ei helvetti, metsässä oli näköjään hirvikärpäsiäkin. En ole sen jälkeen käynyt metsässä kuin talvisaikaan.

Vierailija
24/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tornado iski Floridassa eräänä talvena. Olimme juuri silloin ostarissa. Meidän vuokra-auto oli parkkipaikalla, ja kun saavuimme autolle niin huomasimme sen parkkipaikan toisen puolen autoja oli hujan hajan, tornado oli mennyt siitä läpi ja heitellyt kaiken irtaimiston mukanaan kuten penkkejä, roskiksia, polkupyöriä. Muutama henkilö oli vahingoittunut, aikuisia ja lapsia.

Samoihin aikoihin tuttavat olivat vuokranneet Floridasta talon, ja maa oli nielaissut heidän naapuritalonsa eräänä yönä! Floridahan on suurelta osin tuollaista maaperää ihan rannikoitaan myöten, jossa maanvajoamariski.

Vierailija
25/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavin kokemus oli kun Walesissa päädyin sankan sumun keskelle vuorenhuipulla ja eksyin alastullessa. Eteensä näki maksimissaan metrin. Lähdin alastullessa oikeaan ilmansuuntaan, hyvän matkaa pääsin alaspäin mutta siinä sumussa missasin polun jos toisenkin enkä koskaan päätynyt samalle polulle jota pitkin olin ylöspäin tullut. 

Jatkoin matkaani vuorenrinnettä horisontaalisesti enkä uskaltanut alkaa laskeutumaan enempää koska tiesin, että jossakin kohtaa siinä vuorenrinteessä on jyrkkä kivikko josta helposti putoaa alas. Kävelin siis melkein sinne rinteen päähän jossa tiesin olevan isomman polun jota pitkin pääsee myös alas. Tämä polku löytyikin ja jonkun aikaa alaspäin käveltyäni sumu hälveni. 

Vuorilla nuo sumuilmat tulee ja menee, järkevintä olisi varmaan ollut jäädä odottamaan ilman kirkastumista. Jotenkin vaan paniikki iski ja tuntui, että alas on lähdettävä heti. 

Tuon kokemuksen jälkeen kunnioitukseni luonta kohtaan kasvoi potenssiin sata ja nykyään oikeasti luen ne säätiedotukset. Jos on luvassa sumua, en lähde huipulle. Jos sumua alkaa ilmaantua edessäpäin huipulle mennessä, käännyn takaisin alemmas ja/tai odottelen, että josko se menee ohi.

Teet oikein kun olet tullut varovaisemmaksi. Kokemattoman patikoijan ei pitäisi lähteä matkaan yksin vaan jonkun kokeneemman seurassa.

ter. kokenut patikoija ja eränkävijä ja selviytyjä.

Vierailija
26/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tornado iski Floridassa eräänä talvena. Olimme juuri silloin ostarissa. Meidän vuokra-auto oli parkkipaikalla, ja kun saavuimme autolle niin huomasimme sen parkkipaikan toisen puolen autoja oli hujan hajan, tornado oli mennyt siitä läpi ja heitellyt kaiken irtaimiston mukanaan kuten penkkejä, roskiksia, polkupyöriä. Muutama henkilö oli vahingoittunut, aikuisia ja lapsia.

Samoihin aikoihin tuttavat olivat vuokranneet Floridasta talon, ja maa oli nielaissut heidän naapuritalonsa eräänä yönä! Floridahan on suurelta osin tuollaista maaperää ihan rannikoitaan myöten, jossa maanvajoamariski.

Oletko varma että oli Floridassa ? Ettei ollut Alabamassa vuonna 2012 ja syksyllä?

Vierailija
27/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että oli Floridassa ? Ettei ollut Alabamassa vuonna 2012 ja syksyllä?

Floridassa oli. Riskiosavaltiot tuollaisten suhteen USAssa ovat Florida, Texas, Alabama, Missouri, Kentucky, Tennessee ja Pennsylvania. Maaperä on osittain kipsiä ja se saattaa pettää jos tulee sateita. Niissä asuvat joutuu ottaa erilliset lisävakuutukset taloilleen tuon varalta.

Pelottaa oikeasti että kun syvältä maaperästä otetaan paljon öljyä joka puolella maailmaa että millaisia tyhjiöitä sekin alkaa aiheuttaa tuonne maapallon sisään!

Vierailija
28/35 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mika kirjoitti:

Muurahainen käveli jalassa juoksin karkuun kuin seinähullu eikä se päästänyt irti. Kutsuin palokunnan apuun

Mika! >:( Vastaa kunnolla!

Kyllä äiti :)

Ei Mulla oikeastaan ole mitään vaaratilanteita ollut paljoa. Jää pettänyt kerran mutta vettä oli vain puolimetriä. Kaatunut kivikossa loukkaantumatta. Virta vei kerran minua lujempaa kuin jaksoin uida se pelotti eniten

Vierailija
29/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä!!

Liikun paljon luonnossa, mutta omat kokemukseni on silti varsin vaisuja, ei juurikaan edes pelottavia.

Kerran ukkometso oli saada sydämeni pysähtymään säikähdyksestä. Nousin mäen rinnettä kyyryssä, kun noukin sieltä täältä mustikoita. Mäen yläosassa suoristin selkäni ja tuijotinkin silmiin metsoa joka samoin tein pyrähti lentoon.

Kerran kun hyppäsin metsäojan yli, jostain pölähti kimppuun valtava määrä hirvikärpäsiä. Ne tunki silmiin, sieraimiin, suuhun, korviin. Paniikki oli iskeä!

Vierailija
30/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pelottavin kokemus oli, kun ajauduin metsäretkellä hirviemon ja sen vasojen väliin. Emo aloitti uhkailun, mutta onneksi vasat juoksivat sen verran kauas, että hirvi jätti minut rauhaan ja lähti vasojensa perään. Kerran kalastusreissulla ajauduin joutsenen ja pesän väliin. Joutsen yritti tulla päälle, mutta onneksi olin moottoriveneellä liikenteessä ja pääsin pakoon. Mikä olisikaan ollut lopputulos, jos olisin ollu soutuveneellä tai kanootilla matkassa.

Pelottavin kokemus ulkomailla sattui Alaskassa. Olimme lohia narraamassa joella, kun samaan jokeen samoihin puuhiin ilmestyi harmaakarhu. Jätimme kalat siihen ja hipsimme takavasemmalle hiljaa ja varovasti.

Vierailija
31/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä tokaluokkalainen ja siskoni 3v nuorempi kun nousi hirveä ukonilma. Olimme äitini kanssa kolmisin kotona ja äitini pelkäsi ukkosta kaiken lisäksi. Talomme on rakennettu kallion päälle ja toisella puolella on järvi. Siinä se ukkonen riehui varmaan tunnin talon päällä ja välkkyi ja jyrisi jatkuvalla syötöllä. Istuimme äidin kainalossa huoneeni sängyllä kun ukkonen iski taloon ja pitkä valokaari tuli ulos viereisen takkahuoneen pistokkeesta niin että kaikki kolme näimme sen. Me tytöt itkimme hysteerisenä ja ukkosta pelkäävä äitini yritti rauhoitella meitä parhaansa mukaan. Lapsuudenkotiini on iskenyt toisenkin kerran ukkonen ja silloinkin tuli tulenlieskat toisesta pistokkeesta. Ei taida ukkosenjohdatin oikein toimia 😞 Onneksi talo ei ole syttynyt palamaan!

Vierailija
32/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hevosen kanssa metsässä, kun syöksyvirtaus kaatoi kymmenen metrin leveydeltä puita reittimme varrelta. Onneksi emme olleet juuri silloin siinä kohdassa vaan vasta tulossa siihen. Tää oli silloin 2010 kun oli Asta -myrsky. Se rytinä oli jotain aivan käsittämätöntä.

Vierailija
33/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on parisen vkoa jo, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni näin, kun salama iskee puuhun ja -tosi- lähelle vielä.

Kuuntelin kyllä ukkosen jyrisevän, mutta se tuntui olevan melko kaukana, itse pelkään ukkosta ihan hulluna ja jos vain voin, seuraan netissä kaikenmaailman paikantimia.. 

No siinä sitä ukkosta kuuntelin ja kohta alkoi satamaan vettä ihan reippaasti, mutta salamointia en nähnyt ollenkaan ja olin melko turvallisin mielin tietokoneella. Olin juuri katsomassa paikanninta ja sivusilmällä näin, kun salama iski puuhun, n. 100m päähän, taisi olla jopa lähempänäkin, mutta paniikki iski. 

Viimevkolla olin käymässä toisessa kaupungissa ja lähdin melko hyvillä ja turvallisin mielin, kun sää oli hyvä ja kirkas.. iltapäivällä sitten ajelin puolet matkasta kaatosateessa (auton keulaa pidemmälle ei pahemmin nähnyyt, vaikka pyyhkijät viuhuivat nopeimmalla säädöllä) ja isoa salamointia oli ihan yläpuolella. Siinä sitten autossa paniikkikohtauksen kourissa yritin ajaa mahdollisimman rauhallisesti ja seurata muita, kun olin sattunut kiireaikaan.  En enää ikinä aja ukkosella autoa D:

-

Paljon on kokemuksia ukkosista, mutta villieläimiä en pahemmin ole nähnyt, vaikka maalta olen kotoisin. Ilveksien jälkiä kyllä olen nähnyt ja hirviä pellolla, mutta kaikki turvallisen matkan päässä. 

Vierailija
34/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kertomuksia!

Vierailija
35/35 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän