Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää miehen muutos raha-asioissa

Vierailija
12.07.2016 |

Asuimme ennen vuokralla, mutta ostimme asunnon viime vuoden lopulla. Laskeskelimme sitä, että vuokran hinnalla (+ se mitä mies säästi asuntoa varten) maksaisimme lainaa ja jäisi jopa vähän säästöön. Mies otti valtaosan lainasta, koska hänellä paremmat tulot ja oli enemmän säästöjä.

Kun asuimme vuokralla ja säästimme asuntoa varten meillä oli rahaa tehdä kaikenlaista. Kävimme ulkomaan matkalla kerran vuodessa, silloin tällöin ravintolassa syömässä ja vierailimme tuttujen luona kauempana Suomessa. Nyt tilanne on aivan toinen mies ei suostu mihinkään "koska ei ole rahaa". Ei varmasti ole kun hän palkan tultua maksaa laskut, siirtää kuukausisumman taloustilille ja tekee lopuilla ylimmääräistä lainanlyhennystä. Jättää itselle ehkä 50 kuussa ylimmääräistä käyttörahaa...

Hänen osuutensa lainanhoidosta olisi n. 500, mutta hän tunkee lainan lyhennyksiin vähintään 1500 kuussa, ja jos saa bonuksia, lomarahoja tai päivärahoja, niin kaikki menee suoraan lainaan.

Oli hän tarkka ja säästäväinen ennenkin, mutta nyt tämä on mennyt ärsyttäväksi. Tympäisee vain könöttää kotona, vaikka oikeasti varaa olisi lomalla tehdä jotain muutakin. Olen minäkin tehnyt lainaani ylimmääräisiä lyhennyksiä, mutta haluasin käyttää jotain elämiseenkin... ehdotin että olisin maksanut kyläilyn kauenpana asuvien ystävien luona molemmille , mutta ei käynyt - olisi pitänyt käyttää sekin lainan lyhennykseen. Lähden sitten loppuviikosta yksin. Olisi vain mukava mennä yhdessä.

En tiedä nikä mieheen on mennyt. Kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mies voisi vähän höllätä, mutta toisaalta ymmärrän. Me ollaan oltu näin jälkikäteen onnellisia, että maksettiin asuntolaina nopeammin pois kuin olisi tarvinnut. Nyt on lainat hoidettu ja rahaa jää mukavasti käteen joka kuukausi, joten ollaan "törsätty" senkin edestä, mitä muutama vuosi tuossa "köyhäiltiin". :) Lainan maksaminen on kuitenkin omaisuuden kerryttämistä, joten ei mikään tyhmä veto maksaa lainaa takaisin.

No joo, onhan 1500 e/kk kyllä aika paljon. Ehkä teidän molempien kannattaisi tulla vähän vastaan ja sopia joku kompromissi?

"ehdotin että olisin maksanut kyläilyn kauenpana asuvien ystävien luona molemmille , mutta ei käynyt - olisi pitänyt käyttää sekin lainan lyhennykseen. Lähden sitten loppuviikosta yksin. Olisi vain mukava mennä yhdessä."

Mieshän haluaa myös, että ap:kin käyttäisi ylimääräiset omat rahansa lyhennyksiin. Ei pelkästään miehen.

Millä alalla mies on töissä? onko yt:tä näköpiirissä?

Vierailija
82/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Pihi tulee olemaan aina pihi. Varaudu siihen, että lainanmaksun jälkeen mies silti on saita kuin roope ankka. Ja voit hänelle sanoa, että hän ei tule hautaan saamaan rahojaan mukaan, nauttisi elämästä edes vähän!

Mitä sitten jos joutuu työtömäksi, akka kylvänyt kaikki rahavarat hornan tuuttiin ja turhuuksiin, talo pakkohuutokaupalla myydään puoleen hintaan velat jää silti ikuiseksi riesaksi.

Totta on naisilla on kanan aivot ja tavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne meillä mut mies hassaa rahojaan kaikkeen ihme paskatavaraan ja minun ostoksistani on pahana.Lapset haluaisivat eläinpuistoihin yms. mutta eihän sellaiseen ole varaa!!!!Mee nyt yksin vaan,jos se siitä huomaisi.

Teillä on varmaan jonkin verran tuloeroja?

Ei tuohon tilanteeseen tarvita mitään tuloeroja vaan kaksi erilaista luonnetta. Itse pakenin ennen lastenhankintaa.

Niin, heinäsirkan ja muurahaisen luonteet?

Silti luulen, että heillä on huomattava tuloero.

Niin ja mitä sitten? Eikö köyhä saisi rakastaa rikasta. Entä, jos rakastaa vain.

Saa, mutta se selittäisi miksi mies "hassaa rahojaan" ja on silti naisen ostoksista pahana.

Vierailija
84/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat käyttää miehesi rahoja? Kannattaa elää omien tulojensa mukaisesti eikä olettaa, että miehen rahat on hauskanpitoon.

Että parisuhekin laitetaan laina-ajaksi jäihin, tehdään asioita yhdessä vasta kun ei ole velkaa? Ei mun järki siihen riittäis. Tässähän kyse oli esim siitä, että lähdettäis yhdessä käymään jossain, mutta mies ei suostu, ku niilläkin rahoilla voi lyhentää lainaa.

Minusta noita ylimääräisiä lyhennyksiä on järkevä tehdä siinä mittakaavassa, ettei esim. parisuhde kärsi. Oltais mekin voitu lyhentää lainaa lasten polkupyörärahoilla ja etsiä niille jostain puoli-ilmaiset loppuun ajetut romut...

Meillä ei parisuhteeta tarvitse maksaa toisin kuin teillä. Suurin osa yhteistä tekemistä on ilmaista.

Koko 25 yhteisen vuoden ajan rahat ja velat on olleet erikseen, kumpikaan ei puutu toisen rahankäyttöön. Jos ole halunnut reissulle Lontooseen, olen mennyt ja jos olen halunnut miehen mukaan, olen maksanut matkansa ja jos mies ei ole halunnut mukaan, on aina löytynyt joku kaveri, joka haluaa matkaseuraksi. En ole koskaan ajatellut, että miehen tienaamat rahat pitää käyttää tavalla, jonka minä päätän tai päinvastoin.

Jos jonkun parisuhde edellyttää sitä, että tuhlataan miehen rahoja, niin kyseessä on taloudellinen hyötysuhde, ei ihmissuhde.

Vierailija
85/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa. Ihmiset ottavat elämän niin itsestäänselvyytenä, että joku viiden vuoden elämän narikkaan laitto ei tunnu missään. Mitäs jos ne päivät loppuvatkin aikaisemmin? Elämä oli sitten lainanmaksua. No, jokainen käyttää tämän yhden tilaisuutensa maapallolla kuten haluaa.

Vierailija
86/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Pihi tulee olemaan aina pihi. Varaudu siihen, että lainanmaksun jälkeen mies silti on saita kuin roope ankka. Ja voit hänelle sanoa, että hän ei tule hautaan saamaan rahojaan mukaan, nauttisi elämästä edes vähän!

Mitä sitten jos joutuu työtömäksi, akka kylvänyt kaikki rahavarat hornan tuuttiin ja turhuuksiin, talo pakkohuutokaupalla myydään puoleen hintaan velat jää silti ikuiseksi riesaksi.

Totta on naisilla on kanan aivot ja tavat.

Oletko ihan sekaisin? Olen keski-ikäinen ja keskiluokkainen nainen eikä minulla ole mitään ongelmia raha-asioideni kanssa, vaikka en ole hulluna lyhentänyt asuntolainaa. Olen voinut syödä mitä haluan, harrastaa ja elää ja ajaa alle 5 vuotta vanhoilla autoilla eikä silti ole mitään taloudenhallinnan puutoksia. Asuntovarallisuuttakin on siinä sivussa kertynyt 150 000 euroa, ihan vaan hiljalleen lyhentämällä vajaan 20 vuoden ajan. Kyllä se yhdelle ihmiselle riittää ihan hyvin. 

Vierailija
87/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asutko pohjois-savossa ja teillä on 2 lasta? :)

Vierailija
88/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on kausi tätä. Intoa on, kun on oma. Ja nyt in helppo lyhentää, kun on korot alhaalla. Hyvä pistää nyt enemmän ja sitten, kun laina on pienempi voi rauhoittaa. Voithan sä jutella hänen kanssaan.

Vierailija
89/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset oikein elävät? Kuulostaa siltä, että ylimitoitettuja lainoja ja jostain muuttotappiopaikkakunnilta, että saa tosiaan pelätä että saako siitä rotiskosta mitään enää 2-3v päästä. Toisalata taas josa sanotaan, että pihisti elämällä lainan saisi muutamassa vuodessa kuolettetua pois niin ei ne sitten kovin isoja voi olla, jten ihmettelen sellaisista stressaamista.

Kaupungeissa monilla lainaa pari sataa tonttua per nenä ja enemmänkin ja maksuajat tietty yleensä sen 20-25 vuotta. Jotenkin vaan ihmiset suoriutuvat. Voihan toki olla, että syttyyy III maailmansota ja se kämppä pommitetaan alta sekunnissa, mutta ilman minkäänlaista riskinottokykyä ei kukaan lukuunottamatta jääkiekkoilijoita ja rikkaien sukujen perijöitä voisi asua isoimmissa kaupungeissa. 

Ja sitten samaan aikaan landet täällä itkee kun on satatuhattamiljuunaa hehtaaria mettää ja oma järvi ja 7 sijoitusasuntoa että miten sitä  nyt koskaan uskaltaisi ottaa yli 50000euron lainaa ja hyi jos käy Teneriffalla tai baarissa tai herrajumala sentään törsää vaikka uusiin  kenkiin ennen kuin laina on maksettu, hyihyi kauheaa..

Vierailija
90/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa. Ihmiset ottavat elämän niin itsestäänselvyytenä, että joku viiden vuoden elämän narikkaan laitto ei tunnu missään. Mitäs jos ne päivät loppuvatkin aikaisemmin? Elämä oli sitten lainanmaksua. No, jokainen käyttää tämän yhden tilaisuutensa maapallolla kuten haluaa.

Juuri näin. Rahaa saa aina jostain lisää, lisää elinvuosia ei kukaan saa mistään rahallakaan.

Vierailija
91/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat käyttää miehesi rahoja? Kannattaa elää omien tulojensa mukaisesti eikä olettaa, että miehen rahat on hauskanpitoon.

Että parisuhekin laitetaan laina-ajaksi jäihin, tehdään asioita yhdessä vasta kun ei ole velkaa? Ei mun järki siihen riittäis. Tässähän kyse oli esim siitä, että lähdettäis yhdessä käymään jossain, mutta mies ei suostu, ku niilläkin rahoilla voi lyhentää lainaa.

Minusta noita ylimääräisiä lyhennyksiä on järkevä tehdä siinä mittakaavassa, ettei esim. parisuhde kärsi. Oltais mekin voitu lyhentää lainaa lasten polkupyörärahoilla ja etsiä niille jostain puoli-ilmaiset loppuun ajetut romut...

Meillä ei parisuhteeta tarvitse maksaa toisin kuin teillä. Suurin osa yhteistä tekemistä on ilmaista.

Koko 25 yhteisen vuoden ajan rahat ja velat on olleet erikseen, kumpikaan ei puutu toisen rahankäyttöön. Jos ole halunnut reissulle Lontooseen, olen mennyt ja jos olen halunnut miehen mukaan, olen maksanut matkansa ja jos mies ei ole halunnut mukaan, on aina löytynyt joku kaveri, joka haluaa matkaseuraksi. En ole koskaan ajatellut, että miehen tienaamat rahat pitää käyttää tavalla, jonka minä päätän tai päinvastoin.

Jos jonkun parisuhde edellyttää sitä, että tuhlataan miehen rahoja, niin kyseessä on taloudellinen hyötysuhde, ei ihmissuhde.

Mutta tuossa tilanne olikin se, että nainen olis maksanu, ni mies ei suostunu, ku oli sitä mieltä, että naisenkin olis pitäny vaan jättää menemättä ja lyhentää lainaa. No, ihan sama mulle. Meillä on ollu yli 10v yhteistä velkaa ja varallisuutta ja hyvin on toiminut. Kukin tavallaan. Teille sopii omat velat ja rahat ja tulot ja menot ja omat kulkemiset ja hyvä niin. Me taas tykätään tehdä asioita yhdessä ja hoitaa ensin pakolliset menot tuloista yhdessä ja sit muuta, joskus erikseen joskus yhdessä. Ja meilläkin on homma toiminu hyvin. Ikinä ei oo tapeltu rahasta.

Vierailija
92/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen mielestä näyttää olevan hyvä idea kärvistellä elämässä vaikka 10 vuotta tekemättä mitään jotta saa maksettua lainan mahdollisimman nopeasti pois. Hullua.... Itse haluan myös nauttia elämästä muutenkin myös lainanmaksun aikana, sekä säästää myös pahan päivän varalle.

Vierailija
93/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa ei kannattaisi ottaa, jos se noin stressaa. Mä maksan omaani pois kuin vuokraa, turha lainan jälkellä olevaa määrää on sen enempi ajatella.

Elämä jää elämättä. Toivotattavasti miehesi järkiintyy. Tee sillä aikaa asiat yksin ja ystäviesi kanssa.

Vierailija
94/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on just taas tätä suomalaista ajattelua (tai tiiä ny minkämaalaista, mutte typerää kuitenkin) että hampaat irvessä maksetaa esim 20vuotta taloa, sitten saakin tyytyväisenä asua velattomassa talossa vielä toiset 20vuotta. miksi?? miksei voi maksaa lainaa 30vuotta ja sitten elää 10v velattomassa talossa, mikä siinä muka on huonompaa? just sillon ku esim lapset on pieniä ja sen jälkeen kuluttavassa iässä, niin maksetaan velkaa niin, ettei ikinä oo rahaa mihinkään kivaan. sitten tönötetään kaksistaan kun lapset lentäny pesästä. sitten kyllä on rahaa, mutta mitä varten, ei sitä itseensä ainakaan saa millään tuhlattua, ellei sitten kunnolla ala ökyillä. pankitkin saisi itkemättä myöntää pitempiä lainoja, meillekin esim myönnettin omasta talosta 20v laina vaikka pyydettiin 25v.. no  tässäpä nyt sitten meilläkin mies istuu rahakasan päällä eikä ikään mitään kivaa tehdä, ainakaan ilman perusteluja, aneluja jne (miten niin vittuuntuneen akan tilitys) :D

Vierailija
95/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erään kertomuksen aiheeseen liittyen. Erään henkilön lapsuudessa vanhemmat olivat laittaneet kaikki ylimääräiset rahat lainaan jotta se saataisiin mahdollisimman nopeasti pois. Lapsuudessa ei siis tehty oikeastaan mitään mikä olisi vaatinut vähääkään rahaa, lainanmaksu silmissä kiiluen. Siinähän pyörähti n. 15 vuotta kunnes vihdoin laina oli maksettu! Mutta sitten se kuulemma iski vanhemmille... Miksi, mitäs nyt, mitä 15 vuodessa koettiin? Tuli eräänlainen tyhjiö ja ehkä ymmärrys siitä, että 15 vuotta kärvisteltiin turhaan. Liika on aina liikaa.

Vierailija
96/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa toinen työ vuodeksi ja iske siitä saatavat tulot lainan maksuun. Kun molemmat vähennätte lainan määrää huikeaa tahtia, eiköhän se miehenkin stressi helpota. Vuosikin on lyhyt aika.

Vierailija
97/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele nyt ihan ensiksi kirjoittamaan. Komparatiivi on AINA -MPI ja siitä tarvittaessa muunnos -MPÄÄN, -MPAAN jne.

SuureMPAAN, pieneMPÄÄN, pieneMPÄÄ, pieneMPI, suureMPI, isoMPI, eneMPÄÄ.

toiseksi tuollainen hyperlyhentelytahti ei todellisuudessa auta paljonkaan, eri asia jos kerralla lyhentää tyyliin vuoden lainat. Se olisikin kätevää XD Käske ukkoa ottamaan realiteettitsekkaus ja lopettamaan hihhulointi.

Vierailija
98/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Miehelle tuli joku ihme krapula ja ahdistus asuntolainan ottamisen jälkeen ja halusi heti tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä. Tosin itsekin olin vähän samoilla linjoilla. Päädyttiin laittamaan sivuun tietty määrä kuukausittain yhteiseen vapaa-aikaan. Kulut seurantaan ja karsittiin epäoleellisesta ja turhasta: autot, parturi/kampaaja, vaatteet, tv-kanavapaketit, älypuhelimet, typaikkaravintolalounaat, alkoholi, yms.

Vierailija
99/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat on tienaneet 3000 netti kuussa. Silti maksettiin lainaa n. 1000 yhteensä kuussa. Laina on maksettu ja samalla on eletty kevyesti. Lainasta olisi selvinnyt yhden tuloilla. Ha aina on ollut tileillä rahaa. Miksi ei voisi nukkua mitään rauhassa, matkustella, ostaa mitä haluaa ilman että miettii onkohan meillä rahaa. Lapset saa harrastaa ja elää rauhassa

Vierailija
100/133 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tehkää vuosibudjetti niin mieskin rauhoittuu, kun kulurakenne on hallinnassa. Siinä teille väännettävää, tuskin saatte yhdessä illassa yksimielisyyttä... tuo olisi toki pitänyt tehdä ennen asunnon ostoa.