Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 6kk ikäinen vauva jo sanoa " äiti" ???

Vierailija
27.02.2006 |

Tyttöni on reilut 6kk vanha. Hän on alkanut huudella " äi-ti äi-ti ä-tä ä-tä äi-ti" aina herättyään, jos ei näe minua. Tuntuisi uskomattomalta, että hän todella tarkoittaisi mitä sanoo, mutta millaisia kokemuksia teillä on? Olisivatko vain satunnaisia tavuja? Toisaalta hän ei sano noita, jos olen läsnä, vaan aina kun tuntuisi muutenkin kaipaavan seuraa. Esikoisemme alkoi sanoa äiti vasta 10kk ikäisenä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiläkin tällaisia tavuja hoettiin. huomaat eron, sitten kun lapsi oikeasti tarkoittaa sinua ja sanoo " äiti"

Vierailija
2/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuvalla äänellä suunnilleen lirkuttelee, ääntely on aivan erilaista kuin muussa jokeltelussa. Vaikuttaa niin kovasti harkitummalta ja mieskin jo kiinnitti asiaan huomiota. Hän on itse asiassa varma, että tyttö tarkoittaa mitä sanoo, mutta minua epäilyttää tuon iän vuoksi.

Esikoinen kyllä hokee äitiä aamusta iltaan, että siinähän sitä kuulee noin esimerkistä vaarin otettavaksi. Siksi vauva hyvinkin tietää, kuka " äiti" on.

En tiedä liittyykö asiaan lainkaan, mutta jo 5kk neuvolassa neuvolantädin piti ihan papereista tarkistaa, että oliko tyttö tosiaan vasta niin nuori. Kädentaidot olivat kuulemma sellaisen 7-10kk ikäisen tasolla ja kyllähän hän osaa esim. istua ja jopa seistäkin omilla jaloillaan, jos tasapainosta huolehditaan. Kooltaan on kuitenkin pieni, 7040g ja 65,5cm.

Tuntuu vaan niin kummalta, että hän jo osaisi puhua, mutta... mistäs sitä toisaalta tietää?!?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessaan isänsä sylissä hän saattaa myös kurotella minua kohti (lähes itkuisena, tätä tapahtuu lähellä nukkumaanmenoa) jolloin hän myös sanoo noin.

Vierailija
4/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 10½ kk ikäisenä sanoo samaa....ja enempi nykyään silloin kun näkee minut, tai haluaa nähdä....

Vierailija
5/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tyttö on 8kk alan jo uskomaan, että äitä tarkoittaa minua. Tyttö katsoo sitä sanoessaan niin innoissan ja hellästi suoraan silmiini, ettei anna tilaa erehtyä :-)

Myös meillä on vain hieman 1v6kk vanhempi sisar, joka hokee äitiä koko ajan, joten sana on tuttu tytöllekkin. Tämä vanhempi oppi äiti sanan kyllä vasta yli vuoden iässä.

Vierailija
6/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille :)

ap

Vierailija
7/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huima ero, kun veljiltään ei tullut mitään edes sinne päin järkevää ennen kuin melkein puolitoistavuotiaina.

Vierailija
8/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tossa toi meidä 3kk vanha poika laulaa virsiä..nyt menossa ystävä sä lapsien...

*huoh*

Vierailija
9/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaloittaa varmasti elämää.

Vierailija
10/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi jotka väittävät sen olevan mahdotonta, pitävät omia lapsiaan (kuten tieteysti moni äiti) kaikkein ihmeellisempänä ja jos joku väittää muuta, ei se pidä paikkaansa :)

Vierailija
11/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todella tarkoitin isiä; en rauhoittunut kuin vasta isin nähdessä... Ja on tosi juttu, kertoo tätä muutkin kuin omat vanhempani.

Vierailija
12/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihan nieleskellä... En taida olla valmis siihen, että tuo pieni voisi olla jo niin iso sitten kuitenkin :)

Aika kuluu muutenkin niin hirveää kyytiä toisen lapsen kanssa. Vastahan hän syntyi! On kyllä totuttelemista... Samalla silti odotan jo aamua, että kuulisin vauvan kutsuvan taas.

Jotenkin ajattelin, että täällä ammuttaisiin ihan täysin alas koko epäilys ;) joten yllätyin kovasti näkemyksistänne.

ap

Vierailija
13/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos juttu onkin totta, lapsesi on todellinen ihmelapsi. Vie hänet pian esim. suomen kielen laitokselle tutkittavasti. Suosittelen myös neurologin tutkimuksia.

terv. puheterapeutti

Vierailija
14/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ap

Mä ainakin olisin.

terv. puheterapeutti

Vierailija
16/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koekaniiniksi en häntä ikinä laittaisi. Ajatuskin rasittaa.

ap

Vierailija
17/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poika reilu 6 kk ja tänään sanoi myös " äi-tä" ja jotain vastaavaa. Sitä en kyllä usko, ettääitiä tarkoitti, mutta mistäpä sitä tietää..

Vierailija
18/35 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkunpäänsä. Se on suorastaan mahdotonta, koska lapsen kaikki hermoradat jne. eivät ole edes kehittyneet. Eihän lapsi muutenkaan hallitse omaa ruumiistaan kovin hyvin.

En halua vinoilla ap:lle tai muillekaan ihmelasten vanhemmille. Lapsi voi olla havainnut, että huutamalla jotain tapahtuu jotain. Siis kun huutaa, äiti tulee esiin. Lapsi ei kuitenkaan osaa sanoa ÄITI. On vain sattumaan ja vanhempien mielikuvituksesta kiinni, mitä lapsi sanoo.

Sitä paitsi lasten ensimmäiset äänteet ovat ma, mä, mu tms. Lapsi ei edes osaa klusiileja tuossa iässä...

terv. puheterapeutti

Vierailija
19/35 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi tuntui hokevan sitä erityisesti isänsä läsnäollessa, olisi voinut kuvitella, että hän tosiaan tarkoittaa isäänsä (=pappaa). Mutta kun hän sitten pari kolme kuukautta myöhemmin alkoi sillä oikesti tarkoittaa isäänsä, kuulosti " kutsuhuuto" ihan toisenlaiselta. Mutta ap, kivalta se silti kuulostaa äidin korvissa, tarkoitti lapsen äi-tii oikeasti mitä tahansa.

Vierailija
20/35 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri pap-paa-pa-paa ja äit-tää, äittä jne....ympäri maailman.