Kuinka moni käyttää kuukuppia?
Mä oon aika uusi käyttäjä. Vähän turhauttaa alussa, kun sen paikoilleen asettaminen on hankalaa. Mut sit ku sen saa oikein, onkin aivan loistava kapistus! Voi oikeasti unohtaa, että on kuukautiset. Pissa- ja kakkahädätkin voi hoitaa se kuppi sisällä, mikä ei tamponien kanssa aina onnistunut.
Kommentit (28)
Minä! Taitaa olla 12. vuosi menossa.
Kauan sulla meni että alkoi luistaa se laitto paikalleen?
Mä oon käyttänyt myös teini-ikäisestä asti, eli kohta kymmenen vuotta. Alussa olin skeptinen ja pidin hippien jorinana, kuppi oli vaikea saada pois, mutta parin kuukauden jälkeen en ole enää tampooniin tai siteeseen palannut. Nykyään paasaan kaikille kupin kätevyydestä! Menkat voi oikeasti unohtaa, voin tehdä kaikkea mitä normaalistikin, ohivuotoja ei tule ja kaiken kaikkiaan hygienisempi ja miellyttävä kuin muut suojat. 5/5 N25
Varo, tää on uskomattoman paljon tunteita herättävä aihe :D Suuntaan ja toiseen.
Aloituksesta voi suuttua ja heittää seuraavat kommentit:
"EI SEN KUULU OLLA HANKALAA, ET OSAA JA KÄYTÄT SITÄ VÄÄRIN, TURHA KUUKUPPIA SYYTTÄÄ!!+"
"HYI YÄK SAAT VARMAAN NAUTINTOA SIITÄ ETTÄ RONKIT SITÄ MENKKAPILLUAS MUTTA MÄ OON HYGIEENINEN JA KÄYTÄN TAMPPOONEJA!!!++"
Mutta niin. Käytän kuukuppia nyt kolmatta vuotta. Laitto voi olla edelleen joskus hankalaa, tosin harvemmin. Rennot lihakset on a ja o. Mä ainakin saan parhaiten rentouduttua siten että nostan jalat vessapytyn reunalle vähän leväällään samalla kun istun ollen ns kyykyssä painopiste perseellä. Ja antenni ärsytti paljon, siksi leikkasin pois. Poisotossa kannattaa mielummin puskea se kuppi ulos kuin kaivaa sormilla, ainakin itselleni helpompaa, kätevämpää ja mukavampaa.
Juon kuukupista aina aamukahvit.
M52
Oon käyttäny 8 vuotta. Meni siinä varmaan pari kolme kuukautta ennen kuin se alkoi tuntua luontevalta ja varmalta, hermotkin meni aika pahasti välillä aluksi. Mutta en kyllä vaihtaisi pois mistään hinnasta, paitsi uuteen kuppiin joka kyllä pitäisi varmaan jo kohta ostaa.
Uskon kyllä, ettei se kaikille sovi eikä kaikkien tietenkään ole mikään pakko sitä käyttää jos ei halua, mutta ihan vaan että jos alku tuntuu hankalalta niin ei kannata heti luovuttaa ja haukkua paskaksi kapistukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juon kuukupista aina aamukahvit.
M52
Just...jotkut muuten maalaa pääsiäismunia sen sisällöllä.
En mä meinaa luovuttaa. En vaan ymmärrä, miten se joskus asettuu heti oikein, seuraavalla kerralla taas ährätään kymmenen minuuttia hermot kireenä. Poisottaminenkin on oma juttunsa, mäki työnnän sitä lihaksistolla ulospäin. Mutta ehdottoman varma suoja. Mitään ei tuu ulkopuolelle. Ihanaa. Ap
Mä haluaisin käyttää kuukuppia, mutta en vaan saa sitä sinne. Tuntuu kuin työntäisi norsua fiatin takakonttiin, ei vaan mahdu. Oon koittanut kaikki asennot ja rentoutua ja lukenut netistä vinkkejä (joista 90% on lässytystä siitä, että pitää vaan harjotella). Niin miten monta viikkoa/kuukautta pitää harjotella? Ja mä oon sentään lapsen saanut, eikä sekään tehnyt näin tiukkaa :D Turhauttaa käyttää siteitä, kun menkat vielä runsaat.
Miksei tamponin kanssa voi käydä wc-asioillaan? Kyllä multa on onnistunut jo 20 vuotta. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ja ei, en ole kokeillut kuukuppia koskaan, ehkä vielä joskus.
Ps. Neropateille tiedoksi, en ole pitänyt tamponia 20v putkeen :p
Käytän joo, muutaman vuoden ollut. Mulla on kyllä vuodon ekoina päivinä vähän hankaluuksia, kuppi tulvii helposti yli/ohi. En tiedä, viekö kohdunnapukka tilaa kupin sisällä vai mistä kiikastaa. Se tuntuisi olevan ihan hyvin, mutta jos ei vaihda muutaman tunnin välein, sotkua saattaa tulla. Joskus käytän pikkuhousunsuojaa varmistuksena ekoina päivinä.
Itse olen käyttänyt jotain viisi vuotta. Aluksi oli ohivuotoja, mutta ne loppuivat kun oivalsin että kohdunnapukka ei välttämättä ole suorassa ja se voi olla eri päivinä eri asennoissa. Nykyään tunnistan paremmin kuukupin tuntumasta onko se oikein vai ei.
11 vuotta olen käyttänyt enkä vaihda pois. Niin ihanan huoleton ja helppo! Menkat voi oikeasti unohtaa.
Kuutisen vuotta olen käyttänyt, enkä vaihda enää missään nimessä mihinkään muuhun. Jouduin keskenmenon aikaan käyttämään siteitä, ja ei hyvä luoja sitä epämukavaa oloa!
Alussa kesti muutamat kuukautiset ennen kuin opin käyttämään kuppia kunnolla. Ohivuotoja tuli kun en saanut kuppia oikeaan asentoon. Antennia leikkasin pois aika reippaasti.
Mulla oli myös alussa vaikeuksia saada kuppia sisään, mutta taittelin sen sitten loppujen lopuksi niin, että taitoin toisen reunan ns. sisäänpäin jolloin kupista jäi ainoastaan "terävä" reuna sisään laitettavaksi. Vaikea selittää :D Mutta näin siis laitan sen edelleenkin sisään.
Se kuuluukin taittaa kaksinkerroin.
Oon yrittäny erilaisia taittelutekniikoita. Tuntuu vaan, että onko mun sormet niin lyhyet, kun on vaikea saada sitä hökötystä tuupattua perille asti. Ap
Yritin, mutta vaikka mitä tein kuppi painoi niin että oli jatkuva pissahädän tunne. Ei, en tottunut, laitoin kupin varmasti oikein, varmistin että se on kunnolla, vaan silti oli kammottava pissahädän tunne aina kun kuppi oli paikallaan. No onneksi ei enää tarvitse kuukautisia miettiä, minipillereiden ansiosta kuukautisia ei ole ollut pariin vuoteen.
Ei sovi kaikille, onneksi olkoon niille, joille sopii. Itse olen kerran yrittänyt kokeilla ja sattui niin s....sti. Ei tosiaan mun juttu mutta hyvä, taloudellinen ja luontoa säästävä niille, joille sopii.
Olen käyttänyt noin 10 vuotta. Runsaimpina vuotopäivinä joudun kyllä käyttämään sidettä varmistuksena, koska välillä kuppi tulvii yli jo parissa tunnissa.
Mulla ei ollut oikeastaan kuppiin mitään erityistä totutteluaikaa. Ekasta kerrasta alkaen on ollut samanlaista, eli useimmiten kuppi menee paikalleen nopeasti ja hyvin, mutta toisinaan sitten käykin niin että ei tahdo millään aueta ja täytyy tehdä kaikenlaisia kevätjuhlaliikkeitä vessassa että saa kupin auki. Olen huomannut että erityisesti jos on ummetusta ja peräsuoli pullistuu emättimen puolelle, tämä haittaa kupin kunnollista aukeamista.
Mulla on toiminut tosi hyvin.
Pertti, 35 vuotta