Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ikäsi, sukupuolesi ja etninen taustasi?

Vierailija
11.07.2016 |

Kommentoi tarkemmat tiedot alas. Katsotaan, mikä ryhmä käy eniten av:lla. Kaksi viimeistä menivät nyt noin, sillä gallupeissa on 20 vaihtoehdon raja.

G: Ikäsi, sukupuolesi ja etninen taustasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat "suomalaisella"? Selitä tarkkaan.

Lisäksi "ulkomaalainen" ei ole mikään etninen tausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat "suomalaisella"? Selitä tarkkaan.

Lisäksi "ulkomaalainen" ei ole mikään etninen tausta.

Saatte itse määritellä, minkä laskette suomalaiseksi, mutta itse olen sitä mieltä että jos sukusi on asunut Suomessa (tai Suomen autonomiassa) ainakin 5. sukupolvea olet suomalainen.

Tiedän kyllä, ettei ulkomaalainen ole etninen tausta, ja sen takia kirjoitinkin, että kommentoi tarkempi alemmas.

Vierailija
4/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 37 kaukaasialainen

Vierailija
5/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vissiin tuo poika alle 20v ja osittain suomalainen :D Äiti on Kuubasta ja isä 1/4 virolainen.

Vierailija
6/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö, alle 20v, ulkomaalaistaustainen.

14v ja Puola.

Vierailija
7/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-v. tyttö ja olen puoliksi balkanilainen (en uskalla sanoa maata). Kelakorttityyppi, olemme siis molemmat vähän erikoisemmista taustoista. (Pidän sinusta tupn profiilikuvan takia :D)

Vierailija
8/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, 20-40v, suomalainen

Vierailija
9/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen 46v. nainen.

Vierailija
10/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-v. tyttö ja olen puoliksi balkanilainen (en uskalla sanoa maata). Kelakorttityyppi, olemme siis molemmat vähän erikoisemmista taustoista. (Pidän sinusta tupn profiilikuvan takia :D)

On aina niin kivaa törmätä muihin suunnilleen ikäisiini täällä😊 Ja se on vielä siistimpää jos se joku on myös osittain ja/tai kokonaan ulkomaalainen, koska harvoin tapaan sellaisia livenä (pieni paikkakunta...).

Ja kiitos, tämä profiilikuva on minustakin kiva!😂

Vierailija
11/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ap:lla olla oikein hallussa nämä asiat. Sukupuolia on nykyisin enemmän kuin kaksi. Missä muut vaihtoehdot?

Lisäksi tyttö ja poika, eikö pitäisi olla alle 18-vuotiaita? Miksi täysi-ikäinen nainen on sinusta "tyttö"?

Lisäksi etnisyyttä ei voi vain ajatella mustavalkoisena "suomalainen tai ulkomaalaistaustainen". Voihan joku olla ulkomailla syntynyt ulkomaaan kansalainen, joka on etnisesti suomalainen. Tai Suomessa syntynyt Suomen kansalainen, jonka etnisyys on joku muu kuin suomalainen, esim. suomenruotsalaiset, saamelaiset, romanit, useat suomalais-ugrilaiset ryhmät, vallonit, suomensaksalaiset, juutalaiset, tataarit, jne. Saamelaisissakin on Suomessa aina asuneet, mutta myös koltat, jotka ovat siirtyneet sodan jälkeen nykyisen Suomen alueelle, yms. Ja sitten Suomen kansalaiset, jotka ovat entisesti suomalaisia, mutta geneettisesti muusta taustasta, kuten ulkomailta adoptoidut.

Suomalainen etnisyys on myös aika keinotekoisesti historiallisesti tuotettu. Ovatko mm. inkeriläiset suomalaisia vai eivät? Eikös vielä vähän aikaa sitten enemmänkin ajateltu, että on useita heimoja kuten hämäläiset, savolaiset, pohjalaiset, jne... Karjalaisissakin on useita eri ryhmiä, joista jotkut identifioituu suomalaisiksi vaikka puhuvat itsestään erillisinä karjalaisina eli eri kulttuurina ja etnisyytenä.

Vierailija
12/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ap:lla olla oikein hallussa nämä asiat. Sukupuolia on nykyisin enemmän kuin kaksi. Missä muut vaihtoehdot?

Lisäksi tyttö ja poika, eikö pitäisi olla alle 18-vuotiaita? Miksi täysi-ikäinen nainen on sinusta "tyttö"?

Lisäksi etnisyyttä ei voi vain ajatella mustavalkoisena "suomalainen tai ulkomaalaistaustainen". Voihan joku olla ulkomailla syntynyt ulkomaaan kansalainen, joka on etnisesti suomalainen. Tai Suomessa syntynyt Suomen kansalainen, jonka etnisyys on joku muu kuin suomalainen, esim. suomenruotsalaiset, saamelaiset, romanit, useat suomalais-ugrilaiset ryhmät, vallonit, suomensaksalaiset, juutalaiset, tataarit, jne. Saamelaisissakin on Suomessa aina asuneet, mutta myös koltat, jotka ovat siirtyneet sodan jälkeen nykyisen Suomen alueelle, yms. Ja sitten Suomen kansalaiset, jotka ovat entisesti suomalaisia, mutta geneettisesti muusta taustasta, kuten ulkomailta adoptoidut.

Suomalainen etnisyys on myös aika keinotekoisesti historiallisesti tuotettu. Ovatko mm. inkeriläiset suomalaisia vai eivät? Eikös vielä vähän aikaa sitten enemmänkin ajateltu, että on useita heimoja kuten hämäläiset, savolaiset, pohjalaiset, jne... Karjalaisissakin on useita eri ryhmiä, joista jotkut identifioituu suomalaisiksi vaikka puhuvat itsestään erillisinä karjalaisina eli eri kulttuurina ja etnisyytenä.

AP sanoi itse, että vastaaja saa itse määritellä onko suomalainen vai ei. 

18-19-vuotiaista puhutaan vielä usein tyttöinä ja poikina.

Sukupuolia on biologisesti kaksi, intersukupuolisuus on kehityshäiriö. Jos henkilö on esimerkiksi transsukupuolinen (ja juurikin intersukupuolinen), hän voi kommentoida sen alemmas, aivan kuten ap sanoi. "Kommentoi tarkemmin alas". 

Vierailija
13/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan vallonia vauvapalstalla tosiaan on. *pysähtyy miettimään*

Vierailija
14/24 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakohan vallonia vauvapalstalla tosiaan on. *pysähtyy miettimään*

Ainakin mä.

Ja onhan noita sukuja useampikin, usein niitä tietämättömät luulevat suomenruotsalaisiksi. Eli mulle tulee mieleen esim. Allardt, Brun, Pousar, Charpentier, Collin, Forss, Gadd, Henning, Lauren ja Laurin, Tillman, oliskos myös Biaudet, yms.

Vallonit ovat olleet kehittämässä Suomeen sellaista teollisuutta kuin Fiskars, Billnäs, Iittala, yms.

Vallonijuuret on esim. sellaisilla tunnetuilla henkilöillä kuin Paavo Lipponen, Aatos Erkko, Jorma Ollila, yms.

Vierailija
15/24 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä valloni-tiedosta, olipa jotakin aivan uutta minulle! Tosiaan luullut noita sukuja suomenruotsalaisiksi... Onpa jotenkin hauskaa, että näin ei olekaan. Hitsi...kuulosti hyvälle, vähän (minun silmääni) niin kuin olla aatelinen, mutta maanläheisempää touhua :D

Vierailija
16/24 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen 20-40v nainen. Ja osittain tällähetkellä vähän virolainenkin, kun tulevan vauvan isä virosta.

Vierailija
17/24 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain suomalainen tyttö, 17v, puoliksi pohjoisafrikkalainen.

Vierailija
18/24 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 20-vuotias, osittain suomalainen. 15-vuotias, puoliksi turkkilainen.

Vierailija
19/24 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

46v. suomalainen nainen.

Vierailija
20/24 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 40v ja arjalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan