Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun puhutaan lapsiköyhyydestä...

Vierailija
11.07.2016 |

niin miksi samat ihmiset, jotka sitä jeesustelee, ovat kovaan ääneen vaahtoamassa että pienellä palkallakin täytyy tulla toimeen? Esimerkiksi itse kirjoittelin tällä palstalla viikko sitten lähihoitajan palkasta kun asuu pk- seudulla ja on yksinhuoltaja. Minulle vastattiin hyvin vihamieliseen sävyyn että kyllähän sen 900 e kk vuokran jälkeen täytyy riittää elämiseen, hyvin kun muillakin riittää jne... Kun pointti on se. että oma tilanteeni tulee olemaan sama tästä eteenpäin seuraavat 20 v, ei tule mitään suurempia tuloja koskaan. Yritin vääntää rautalankaa että on eri juttu kun on tilapäisesti sellaiset tulot kun koko lapsen lapsuusajan, jolloin meillä ei ole varaa KOSKAAN lomamatkoihin tms. Lapsiköyhyys siis oli todellisuutta meillä, vaikka kävisinkin kokopäivätyössä, sillä palkka on niin huono.

Asia ahdistaa todella paljon, ja kuumeisesti mietin mitä kannattaisi opiskella, jotta voisin taata lapselleni edes vähän paremman, kuin köyhän lapsen elintason.

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät, että oli samat ihmiset? Aika harva palstalla kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkillä. 

Vierailija
2/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankkiminen on aina vapaaehtoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan nettopalkka on 1600e pk-seudulla ja yhdestä lapsesta saat lapsilisiä ja elareita 300e. Pakko kysyä, miten et yhden lapsen kanssa pärjää 1900e netolla? Osta asumisoikeuskaksio, jossa vuokra max 700e.

Vierailija
4/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sun mielestä ap sen perheen aikuisen vastuu on lapsiköyhyydestä?

Vierailija
5/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valitsi sun ammatin, ap?

Vierailija
6/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiköyhyyttä on se kun ei pääse ulkomaille? Just.

Vierailija
7/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei rahaa riittäisikään samoihin matkoihin kuin mitä keskituloiset tekevät, esim. Tallinnan risteilylle pääsee jo parillakympillä. Kotimaassa voi matkustaa kausittain melko edullisesti junalla, ja Onnibus vie sitäkin halvemmalla eri paikkakunnille. Onhan se perseestä ettei pääse ns. kunnon lomalle ehkä koskaan, mutta kannattaa ottaa ilo irti siitä vähästä, mitä itsellä on. Tämän sanon kokemuksesta, itsekin pienituloisena.

Vierailija
8/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan nettopalkka on 1600e pk-seudulla ja yhdestä lapsesta saat lapsilisiä ja elareita 300e. Pakko kysyä, miten et yhden lapsen kanssa pärjää 1900e netolla? Osta asumisoikeuskaksio, jossa vuokra max 700e.

Asumme kaupungin vuokra-asunnossa vuokra 830 e kk, tämän halvempaa ei saa. Asumisoikeusasntoon ei ole varaa, kun ei saa lainaa (olen kysynyt). Laskin että lainan kanssa kokonaiskustannukset tulisivat saman hintaiseksi kun tämän asunnon vuokra.

Vierailija
9/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta vastaan tähän viestiin. Säästöjä minulla ei ole joten en saa pankista lainaa edes aso-asuntoon. Pankissa katsotaan, että asumiskustannukset eivät saa olla puolet nettotuloista. Kolmasosa korkeintaan. Että sillai.

Vierailija
10/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä se, joka ei jaksa säästää kahta vuotta ulkomaanmatkaan, koska matka kahden vuoden päästä tuntuu liian kaukaiselta? Jossain köyhhyskeskustelussa nimittäin oli tuollainen kommentti.

Vierailija
11/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.

Vierailija
12/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella uuvuttavaa tämä iänikuinen valitus.

Vierailija
13/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on aina vapaaehtoista.

Niin myös vanhusten hoito ja verojen maksu. Voi myös olla oloneuvoksena yrittämättä ja tekemättä koskaan mitään "vapaaehtoisesti" ja katsoa kun elämä menee ohi. Olin naimisissa, kun sain lapseni, en viitsi poiskaan antaa kun tuli ero väkivaltaisesta suhteesta. Ja vaikka minulla ei olisi lasta, ei se lh- palkka siitä sen suuremmaksi muutu. Kyllähän se yhdelle riittää, mutta ei sillä mitään asuntoja ostella tai pidetä autoa.

Vierailija
14/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.

No menet tietysti Norjaan töihin ja lopetat ruikutuksen.

Vierailija
15/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä se, joka ei jaksa säästää kahta vuotta ulkomaanmatkaan, koska matka kahden vuoden päästä tuntuu liian kaukaiselta? Jossain köyhhyskeskustelussa nimittäin oli tuollainen kommentti.

Taidat olla av- palstan ammattikirjoittaja (tiedän heitä täällä olevan jotka saavat tästä ihan palkkaakin, moderoinnin lisäksi). Mutta ei en ole sama henkilö, tällä hetkellä ei ole ylimääräistä säästöön. 

Vierailija
16/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä jos lukisit toisen ammatin vaikka sairaanhoitajaksi? Tai alat tehdä pelkkää yövuoroa sit ku lapsi sen ikäinen että voi olla ylt yksin.

Suuri osa tästä lapsiköyhyydestä valitettavasti johtuu tuosta yksinhuoltajuudesta. Vaikka isä maksaisi elareitakin niin elatuskyky on tietysti pienempi jos hän maksaa tahollaan omaa kallista pk-seudun asuntoa. Elämiskustannukset olisivat paljon pienemmät jos asuisitte yhdessä. Pääkaupunkiseudun asuntopulakin johtuu suurelta osin yksinhuoltajien suuresta määrästä. Tarkoitus ei ole nyt kritisoida sinua kun en tiedä tilanteestadi mitään, mutta paljolti ongelmat johtuu siitä että nykyisin erotaan liian helposti. Harvoin se ruoho sit on virheämpää aidan toisella puolen.

Sinänsä noilla tuloilla varmasti joudut valitsemaan esim lapsen harrastusten ja ulkomaanmatkan välillä. Harrastuksiin voi kyllä saada sosiaalitoimestakin joskus tukea ja äkkilähdöllä voi rantaloman saada 600e kahdelle kun on oikealla hetkellä liikkeellä jne.

Vierailija
17/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menet tietysti Norjaan töihin ja lopetat ruikutuksen.

En ole sairaanhoitaja, enkä puhu ruotsia/norjaa, vaan espanjaa, englantia ja italiaa.

Vierailija
18/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta meidän keskituloinen perhe reissaa Bamsehoteilleissa, kaupunkilomalla ja nyt juuri vuokra-asunnossa Espanjassa. Lisäksi käymme useamman kerran vuodessa Tallinnassa ja Tukhomassa, sillä laivalla on kivaa! Tallinkilla on kivat leikkihuoneet etenkin kesälomalla, eikä sitä viinaakaan ole kuule pakko raahata! C-hytit on ihan samanlaisia kuin muutkin, ovat vaan ikkunattomia ja autokannen alle- joten jos se olisi ainoa ,ahdollisuus viedä lapset Ruotsiin, niin todellakin mentäisiin!

Muuten kyllä uskon että lähihoitajan palkalla tekee tiukkaa.

Vierailija
19/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkailu nyt vaan ei ole mikään perustarve.

Mistä mä katson lapsiköyhyyden rajan, en todellakaan lue Hesaria. Jos sulla on faktaa asiasta, niin mikset kerro tänne?

Vierailija
20/177 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla av- palstan ammattikirjoittaja (tiedän heitä täällä olevan jotka saavat tästä ihan palkkaakin, moderoinnin lisäksi). Mutta ei en ole sama henkilö, tällä hetkellä ei ole ylimääräistä säästöön. 

En ole palstan ammattikirjoittaja, mutta jäi vain mieleeni em ketjusta, että jollekin kahden vuoden säästäminen tuntuu liian kaukaiselta. Ymmärtäisin, jos kyse olisi 10 vuoden säästämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan