Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoajatukset, olenko tulossa hulluksi?

Vierailija
11.07.2016 |

Terve vaan!

Ongelmani ovat siis aivan kamalat pakkoajatukset, jotka ovat vainoharhaisia ja epärealistisia. Tajuan itsekin ajatusten järjettömyyden, en esimerkiksi tosissani luule että minua vainotaan, mutta päähäni voi tunkeutua tälläinen järjenvastainen ja inhottava ajatus.

Kaikki alkoi oikeastaan siitä, kun hyvä ystäväni vaipui muutama vuosi sitten psykoosiin huumeidenkäytön seurauksena. Hänen ajatuksensa olivat täysin epärealistisia, mutta hän koki ne 100% totena. Minä sitten tietysti kuuntelin näitä hänen ajatuksiaan ja yritin lohduttaa. Jossain kohti kuitenkin huomasin, että itselleni tulee täysin samanlaisia ajatuksia kuin ystävälläni oli ollut. Järkytyin näistä siinä määrin, että en pystynyt nukkumaan tai syömään. Olin jatkuvasti ahdistunut ja peloissani, uskoin tulleeni hulluksi.

Nyt näitä hulluja ajatuksia ilmestyy aina stressaavina ajanjaksoina minulle. Tiedostan, että ajatukset ovat vain pakkoajatuksia, mutta silti mietin uskonko niihin tosissani. Olen lukenut paljon skitsojen ajatuksia ja minulle saattaa tulla samanlaisia. Ajatukset menevät kuitenkin itsestään ohi, mutta palaavat aina uudestaan. Olen käynyt useilla lääkäreillä, jotka kaikki ovat olleet sitä mieltä etten ole hullu. Perheeni ja ystäväni ovat myös vahvasti sitä mieltä, että en ole missään määrin hullu.

Onko kellään muulla ollut epärealistisia/vainoharhaisia pakkoajatuksia?

Niin ja mainittakoon vielä, että olen aivan "tavallinen" muutoin, olen työelämässä ja teen suhteellisen vaativaan työtä sekä olen pienen lapsen äiti. En siis mikään stereotyyppinen hullu. Olisiko niin, että mikäli oikeasti olisin hullu niin en pystyisi työtäni tai lastani hoitamaan?

Kata

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ahdistuneisuutta, joka stressitilanteissa yltyy pakkoajatuksiksi. Sitä on hoidettu esim. sertraliinilla, josta oli mulle ainakin kovasti apua ja pakkoajatukset ja -oireet vähenivät. Se kantoi pahimpien aikojen yli ja vähensi tuskaisuutta, niin että pystyin löytämään muita keinoja hillitä ahdistusta. Hyvin olen pärjännyt lääkkeen lopetuksen jälkeen, mutta tuntuu, että siinä hetkessä pää oli niin jumissa että lääkkeitä tarvittiin (vaikka olinkin aluksi vähän ajatusta vastaan).

Onko sulla ollut minkäänlaista lääkitystä? Ehkä saisit tilannetta vähän rauhoitettua lääkkeillä ja ahdistaisi vähemmän?

Ihana kuulla, että en ole ainoa. Mulla tulee nimenomaan stressissä näitä. Kun on seesteistä ja asiat järjestyksessä niin nämä ajatukset naurattaa.

Mulla oli pari vuotta sitten sertralin (150mg) pakkoajatuksii ja tarvittaessa opamox (15mg).

Tiedätkö voiko noi pakkoajatukset olla tuollaisia psykootoisia myös paniikkihäiriössä? Onko sinulla ollut tuollaisia ajatuksia?

Niin ja joku kysyi olenko käyttänyt koskaan huumeota; en todellakaan ole.

Kata

Mulla on kyllä ollut pari paniikkikohtausta (silloin kun on ollut vaikeaa jo valmiiksi, ja se vähäinenkin hallinnantunne katoaa!) mutta varsinaista psykoosia en ole joutunut kokemaan.

Sen sijaan mulla on kyllä ollut dissosiatiivista oireilua stressin/ahdistuksen kasvaessa ja pakkoajatusten lisääntymisen yhteydessä. Silloin järjellinen ajattelu ja tunnekokemus muuttuvat ihan erillisiksi, tuntuu epätodelliselta, irralliselta tai jopa ontolta, eikä ihan täysin koe olevansa "minä". Pahimmillaan sitten tuntuu kuin pää olisi lohkottu omien olettamien, pakkoajatusten ja ympäristön vaatimusten kesken. "Minä ja minun paras" katoaa ja suorittamis-/selviytymismoodi ottaa vallan, outoja ajatuksia pompsahtaa mieleen.

Tämä ei kai ole psykoottista, sillä muuten olin ihan "kartalla", vain oma kokemus itsestä oli outo ja irrallinen. Mä ajattelin sen mielen keinona yrittää suojata itseään ahdistukselta: olen herkkä ja hyvin tunnollinen, vaadin itseltäni älyttömyyksiä ja kannan muista aina kovasti huolta. Jollekin ei sovi alkoholi yhtään, mä taas yritän nykyään vältellä överistressiä. :)

Oletko tutustunut dissosiaatioon (vaikutat viesteissäsi ihan johdonmukaiselta, et mielestäni psykoottiselta?) ja kuulostaako tämä kirjoittamani yhtään tutulta? Millaisia pakkoajatuksia sulla on, onko se tuo psykoosin pelko vai jotain muuta?

Kiitos vastauksesta! :)

Pystyn kyllä samaistumaan sun kokeminen asioihin ihan täysin. Pahimmassa ahdistuksessa olo tuntuu jotenkin epätodelliselta. Varsinaisia paniikki kohtauksia en minäkään enää saa vaan äärettömän ahdistavia ajatuksia, joita vastaan sitten taistelen. Olen lukenut paljon skitsofreenisten ajatuksia, mm. salaliitto-teoriat ym ja saatan saada samanlaisia irrationaalisia ajatuksia. Tapahtumaketju on suunnilleen tälläinen;

1. Raskas elämäntilanne ja stressi

2. Epäily omasta mieöenteeveydestä

3. Oman hulluuden tutkiminen

4. Skitsofreeniset pakkoajatukset (kaikki olen lukenut tai kuullut)

5. Päänsisäinen ajatusten torjuminen ts en usko ajatuksia 100% todeksi, mutta mietin voisivatko ne olla totta

6. Stressin lieveneminen ja ajatusten unohtuminen

Olenkin normaali? :(

Ap

Harvoinpa esim. mt-jutuista julkisesti puhutaan, mutta luulen, että onkin sortin ongelmaisuus on ainakin hyvin tavallista! Enpä tiedä, onko täysin normaalia ihmistä olemassakaan. Oma taipumus murehtimiseen pitäisi kai vain hyväksyä jotenkin, että sen kanssa pärjäisi - ja että voisi olla ainakin "normaalihko". :)

Napsin itsekin ympäristöstä fiiliksiä ja tunnelmia, jotka välillä tulevat mieleen pitkänkin ajan päästä ja virittävät mut ylikierroksille - huolestuttavat, ahdistuttavat, surettavat. Olen ajatellut sen liittyvän (yli-? erityis-? överi-?) herkkyyteeni.

Ilmeisesti oot kuitenkin saanut käsiteltyä pelkoasi eteenpäin, jos kerran olet saanut paniikkikohtauksia tämän takia ja ne ovat loppuneet? Onko sulla joku läheinen, joka tuntee sut ja jonka arvostelukykyyn luotat, joka palauttaa sut "maan pinnalle" kun murehdit liikaa? Mulla on, ja se on ihan kullanarvoista apua kun omat keinot loppuu!

Viitaten listasi 2. ja 3. kohtaan: Olen itse ajatellut, niin kauan kun voi kyseenalaistaa mielenterveytensä (turhaan vatvomiseen sortumatta), asiat eivät ehkä vielä ole niin kamalan huonosti eivätkä varmastikaan korjaamattomissa. :)

Pystyisitkö luottamaan omaan selviytymiseesi stressitilanteissa? Olet tainnut olla monta kertaa aallonpohjassa, mutta niin vain aina sieltä noussut, ihan ilman psykoosia, ja pärjännyt taas hyvin. Sähän olet siis aika epeli tässä! Miksi et nousisi sieltä ahdistuksesta tälläkin kertaa, miksi psykoosi iskisi juuri nyt?

Vierailija
22/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta löysin tämän goooglailemalla omia oireita.

Aloittaja jos näät tän niin miten voit?

7vk sitten aloitettu escitalopram ahdistukseen ja pariviikkoa sitten alkanut ihan oudot oireet.. ajatuksia joita tulee päähän ja jos niitä uskoisin olisin sekaisin tuntuvat vähän niinkuin pakko ajatuksilta saavat aikaan ihan kauhean ahdistuksen 😞

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme