Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan paljon nykykoululaisista osallistuu et:n tunneille uskonnon sijaan?

Vierailija
01.07.2008 |

Mietin vaan, kun lapseni aloittaa koulun 3 vuoden päästä, että kuinkahan paljon hänellä on muita kirkkoon kuulumattomia (ja uskonnon opetukseen osallistumattomia) luokkakavereita. Nykyään kun erotaan niin paljon kirkosta eikä lapsia kasteta...

Itse kävin ala-astetta 80-luvun alussa ja silloin meidän luokalla (ja koko koulussa, 400 opp.) oli yksi et:n opiskelija. Hän oli suurinpiirtein kummajainen...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin kornia...

Vierailija
2/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että kaikille pitää järjestää oman uskontonsa mukaista uskonnonopetusta (ev.lut, islam, ortodoksit, jne.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, niin sitten saa et-opetusta.

Jos lapsi kuuluu seurakuntaan (vaikka ev.lut) ja vanhemmat eivät, niin lapsi menee uskontotunnille.

Jos lapsi kuuluu väestörekisteriin, niin lapsi menee et-tunnille.

Jos lapsi kuuluu islamilaiseen seurakuntaan, lapsi menee islam-tunnille.

jne.

Ainakin meidän lapsen koulussa (iso koulu isossa kaupungissa) et-tunneilla on sellaisia koontiryhmiä, eli 1-6 luokkalaiset samalla et-tunnilla, kun muuten ei saataisi ryhmää kokoon. Ja mitä ne sitten siellä et-tunnilla tekee? Mm. pelaavat koripalloa...

Vierailija
4/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta siinä ei ole mitään kornia... Vanhemmat haluavat uskontotunnit valitessaan lapsen saavan sen tiedollisen sivistyksen, mitä siellä tarjotaan. Tunnustuksellisuushan loppui uskonnon opetuksesta jo muutama vuosi sitten. Aika moni uskoo Jumalaan, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan ja saattaa haluta, että lapsi itse päättää kirkkoon kuulumisestaan. Aika moni liittyy muuten rippikouluvaiheessa kirkkoon!

Vierailija
5/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä ihana uskonnon"vapaus"laki. Jos lapsi kuuluu uskontokuntaan, hän menee uskontotunnille ja piste. Sitä ei todellakaan saa valita.

Vierailija
6/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä ihana uskonnon"vapaus"laki. Jos lapsi kuuluu uskontokuntaan, hän menee uskontotunnille ja piste. Sitä ei todellakaan saa valita.

Vierailija
7/16 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset ovat käyneet sekä uskontoa että et:tä

Vierailija
8/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanverran ordotokseja tai sitten ei kumpiakaan yhtään.

Emme kuulu kirkkoon vaan väestörekisteriin mutta lapset käy uskontotunneilla koska ei haluta herättää huomiota erilaisuudella.

Nyt ovat isompia ja olen kysynyt omaa mielipidettä heiltä ja haluavat jatkaa uskontotunneilla käymistä.

Siellä on Raamatun kertomuksia ja tietoa myös muista uskonnoista joten mielestäni ok.

Vierailija
9/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan 24:stä oppilaasta 2 oli ortodoksi-tunneilla, loput uskontotunneilla. Kukaan ei siis et-tunnilla.

Vierailija
10/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan että lapsi oppii perusasiat Raamatusta ja ev lut uskonnosta. Onhan se kuitenkin niin tärkeä osa suomalaista kultuuriperintöä, ihan yleissivistyksen kannalta tärkeää. Ja eihän koulujen uskonnonopetus enää ole tunnustuksellista.

Suurin osa luokan lapsista käy uskontotunneilla, tosin luokalla on monen muun uskonnontunnustajia. Tarkkaan en tiedä, mutta kyllä luokan muslimipojat käy myös partiota:-)

Vierailija
11/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä 4 käy ET:n tunneilla, 3 on ortodokseja ja 1 opiskelee islamia. eli meillä suurin osa väestörekisteriin kuuluvista opiskelee kuitenkin tavisuskontoa, koska ei se ainakaan yläkoulussa ole kovinkaan tunnustuksellista ja esim. 7.luokan aihepiirinä on maailmanuskonnot...

Vierailija
12/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa on enemmän kirkosta eronneita kuin maalla. Tää kirkosta eroamisbuumi on vielä sen verran tuore, että kastamattomien lapsien poppoo ei ole vielä ehtinyt kouluikään.

Vierailija
13/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ite olen joskus ihmetellyt, että mitä siitä uskonnon opetuksesta koulussa oikein on hyötyä? En minäkään ole oppinu muutako joulu evankeliumin ja isämeidän....Jättäisivät uskonnon opetuksen vanhemmille ja kirkolle ja opettaisivat koulussa vaikka filosofiaa sen sijalla.

Vierailija
14/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan niitä on sellaisiakin, jotka eivät prosenttilaskuja osaa, vaikka koulussa ovat matematiikan tunneilla olleet. Itse ainakin opin uskontotunneilla paljon ja tärkeitä asioita niin kristinuskosta kuin muistakin uskonnoista. Olisi hyvin vaikea ymmärtää edes omaa kulttuuria taiteesta yms. puhumattakaan, jos ei olisi niitä pohjatietoja Raamatusta, mitkä koulussa sai. Samoin maailmanuskonnot tulivat opetelluksi yllättävänkin syvällisesti.

Samoin, kun olen seurannut oman teinini opintoja, niin kyllä siellä uskontotunneilla opetetaan paljon hyvin tärkeitä asioita ja jos ei muuta olisi oppinut kuin isä meidän ja jouluevankeliumin, niin ehdot olisivat tulleet jo aikoja sitten.

Mutta ite olen joskus ihmetellyt, että mitä siitä uskonnon opetuksesta koulussa oikein on hyötyä? En minäkään ole oppinu muutako joulu evankeliumin ja isämeidän....Jättäisivät uskonnon opetuksen vanhemmille ja kirkolle ja opettaisivat koulussa vaikka filosofiaa sen sijalla.

Vierailija
15/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat ovat päättäneet olla uskomatta niin miksei lapset saa oppia uskonnosta ja tehdä sitten sen perusteella omaa valintaansa.

Vierailija
16/16 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskontoa tunnustava eli seurakuntaan kuuluva ei voi valita elämänkatsomustietoa.

Tämä on suurin puppu, mitä olen pitkään aikaan kuullut. Joo, lain mukaan se loppui, mutta tervemenoa vaan seuraamaan uskontotunteja -> mikään ei käytännössä muuttunut.

Tunnustuksellisuushan loppui uskonnon opetuksesta jo muutama vuosi sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi