Koiranpennulla löysä vatsa jatkuvasti:(
Koiranpennullamme (7 kuukautta) on nyt liian usein löysä vatsa. Viime yönä käytin sitä kakkoshädällä kello 01.30, kello 02.15, kello 06.00 ja nyt taas kello 10.00. Välillä joukossa on ihan sattumiakin, mutta joka toinen kakka on sellaista löysää läjää.
Olen antanut riisin keitinlientä ensiksi ja sen jälkeen vähän riisiä ja raejuustoa. Tilanne aina paranee muutamaksi päiväksi, kunnes taas alkaa uudelleen.
Tietoa olen etsinyt joka paikasta ja pohtinut, että onko se nyt hormonaalista löysää vatsaa (uros) vai onko se herkistynyt jollekin ruoka-aineelle. Merkkiäkin olen yrittänyt välillä vaihtaa, mutta ilman muutosta.
Koira on virkeä ja pirteä ja iloinen ja nälkäinen....emäntänsä ei, kun joutuu nousemaaan 4 kertaa yöllä ulos.
Osaisitko auttaa minua?
Kommentit (78)
Siinä barking heads ruoassa ei ole vehnää. Sain kuitenkin ohjeeksi sekoittaa hieman vanhaa ruokaa aina joukkoon.
Mikä on hyvä aika iltaruoalle tuon ikäisille pennulle? Meillä se saa ruoan noin kello 19.30-20.00. Aamuruoka nyt lomalla kello 09.30-10.00.
Ap
Koira on ihan mahtava tyyppi ja tärkeä osa perhettämme. Harmittaa kovasti tämä, että sen vatsa on usein ruikulilla.
Ap
Solmulelut ym. Eivät kiinnosta sitä tällä hetkellä. Yritämme niitä sille päivittäin. Jaksaa leikkiä vain, jos me leikimme mukana heittämällä. Välillä kun tarttisi muutakin tehdä itsekin....
Ap
Vanhaa ruokaa on tosiaan hyvä sekoittaa aluksi uuden ruoan joukkoon. Jos en ihan väärin muista niin viikon ajan sekoitetaan. Aluksi puolet ja puolet ja koko ajan vanhan ruoan määrää vähentäen.
Kannattaa katsoa, että uudessa ruoassa on eri ainesosat kuin vanhassa. Itsekin kyllä aloittaisin jättämällä iltaluun pois. Osta vaikka joku älypeli jota pelaatte pari erää, että energiaa kuluu.
Meillä oli pikkupennulla samaa ongelmaa. Varsinkin luut, kun ovat voimakkaita aiheuttivat ruikulia sekä eräät namit.
Vaihdoimme pennun ruuan kokonaan toiseen (aluksi sai golden eagle puppy) ja nyt saa junior/aikuisruokaa 50/50 suhteessa. Nyt on viljattomat ruuat.
Annoimme aluksi vain keitettyä riisiä ja raejuustoa, sitten hiljalleen lisäsimme papanoita sekaan sekä annoimme kuurin olikohan Promax? Tuubista kolmen päivän ajan. Ja nykyään mikäli vatsa on ruikulilla annamme inupektin ja kevennämme ruokaa sille päivälle. Maha on nykyisin pysynyt kunnossa.
Osta viljatonta, monella koiralla vilja allergia.
Ydinluun sisus ainakin sai meidän koiran kuralle.... ihan joka jumalan kerta.
+ÄLÄ anna raejuustoa, koiran vatsa ei siedä maitotuotteita. Mikäli haluat vahvistaa sen luustoa, osta apteekista luujauhoa, ei maksa paljoa.
Ensimmäiseksi ostamaan apteekista tai eläinlääkäriasemalta Canikuria, jos ripuli jatkuu. Luut pois, koiranpennun vatsa ei todellakaan kestä raakaluita.
Viljatuotteet ja nauta herkistää mun koiran vatsan ja löröä tulee sillon.
Noista luista minäkin tulin kirjoittamaan. Ei kestä meidän russelin vatsa niitä. Mutta kaupan puristeluita kestää ja niitä annetaan, koska koira tarvitsee pureskeltavaa. Puristeluistakin ne purumaiset sekoittavat vatsan ja hau championin? vaaleat luut ovat parhaita.
Minkä rotuinen pentu on, joko se tuli esille, en huomannut.
Canikuria apteekista tilanteen rahoittamiseksi, ehdottomasti! Sitten eläinkaupasta tai -lääkäriltä hypoallergista ruokaa, eikä mitään muuta muutamaan viikkoon. Ruoan voi vaikka sulloa kongiin ja pienen vesimäärän kanssa pakastaa, jolloin koira saa touhuta hetken kongin parissa ja saa näin aivojumppaa samalla. Kun vatsa on ollut useamman viikon kunnossa, voi yksitellen kokeilla uusia tuotteita, esimerkiksi kaupan nahasta tehtyjä luita. Koiran on opittava myös rauhoittumaan välillä itsekseen, joten sille ei tarvitse koko ajan tarjota tekemistä tai luita. Ulina voi johtua myös alkavasta murrosiästä.
Eläinkaupasta ostettu riisi- lammas -nappulat olivat meidän dogeille parhaat. Massut pysyivät kunnossa. Älä anna kaupan nappuloita vaan mene eläinkauppaan ja pyydä hyvin siedettyjä nappuloita kokeneelta myyjältä.
Kakan pitää olla jäpäkkää ja se saadaa aikaan kun sytät vain nappuloita joissa on koiran vitamiinit valmiina.
Mikä on rotusi? Kakan määrä pysyy vakiona kun katsot pussin kyljestä määrät. Tietysti joskus on vatsa mahdollisesti löysälläkin mutta älä syötä itse keitettyjä tai raakoja tuotteita pennulle.
Minä annoin raejuustoa ja sehän kivasti kovottaa vatsaa ja antaa kalkkia kasvavalle pennulle ja on kiva välipala.
Kuten huomaat puhun menneessä aikamuodossa koska valitettavasti minulla ei nyt ole koiraa. Kaipaan kyllä.
Rotu on labradori, väri vaalea.
Ap
Riista laittaa meillä molemmilla koirilla mahat vesiripulille, kokeile vaihtaa luut johonki muuhun ku hirven tai yms luita. Kokeile jotain muuta nappulaa ja anna 1 maitohappobakteeri tabu päivässä. :)
Koiramme ei syö lainkaan niitä kovia luita eläinkaupoista tai marketeista.
Ap
Mistä niitä maitohappobakteereita saa?
Ap
Attapectin on meidän apu, kun koiralle tulee ripuli. Tasoittaa mahan melko nopeasti. 30 kappaleen purkki maksaa alle 20 euroa Apteekissa. Tossa lukee, että on kivennäisrehuvalmiste, mutta ripulilääkkeenä mie sen ostin. Jo ensimmäiset pillerit auttaa.
Meillä koira ei voi syödä mitään kaupan nameja(mm. koulutusnamit), vain 100% lihaa olevia herkkuja voi antaa. Eikä edes yhtä kinkkuviipaletta tai nakkia voi antaa, se on pötsi sekaisin samantien. Ruokana tuolla on märkäruoka ja raakaruoka myös. Kuivamuona aiheuttaa tuolla tuskallisen närästyksen.
Ootko kokeilut niitä rouheluita josko söisi? Mun koira ei suostu syömään niitä nahasta tehtyjä luita. Eikä mitään muitakaan kuin noita ja hampaanhoitoluita. Ei nyt niin innolla, mutta muuta ohut menee tekemisen puutteessa.
Rodulla on varmasti ihan oma nappulamerkki, joka on tutkittu sen turkille ja vatsalle hyväksi. Kokeile edes. Meillä syödään cavalierille tarkoitettuja merkkinappuloita ja vatsa pysyy kunnossa ja kakka napakkana.
Eläinkaupasta. Suklaata ei meilläkään (siis koirasuklaata) voi antaa, kun menee vatsa sekaisin. Luita nämä vanhat tyttöt eivät enää jaksa niin kovin paljoa syödä. Mutta ydinluuta en suosittele. Pennun vatsa on vielä herkkä.
Meillä hirvenluut ja kaikki raakaluut tekee tuota samaa. Siksi vain näitä kaupan ns nahkaluita..."solmuluita" jne. Ja se ripuli iskee todellakin yöllä jos päivällä syönyt raakaluita. Lisäksi kaikki koirat saavat jopa naudan ydinluista irti vaarallisia luupiikkejä kuin nauloja teroitetulla kärjellä ja yksi koirista oksensi aikanaan veristä vaahtoa rajusti kun tikku repiny kurkun ja mahalaukun verille. Siihen loppui se kokeilu ja uskominen "ydinluut on turvallisia" koirille. Kyseessä alle 15kg koira ei mikään rotikka tms.
Ps. Kasvattajan työtä on tukea kasvattiensa omistaja pennusta hautaan. Jos on siis vastuullinen kasvattaja, joten rohkeasti vain soittamaan. Kokenut kasvattaja osaa neuvoa sinua ja koiraasi tuossa asiassa. Itselläsi menee tuossa vain yöunet, koiralla unet ja kivulias olo :(