Mikä auttaa synnytyssupistuksissa? Kohta pitää synnyttää :/
Viimeksi olin ihan jäykkänä kuin pakokauhussa ja pidätin hengitystä, ihan kauheaa, olin hädissäni ja peloissani supistuksissa.
Miten se selvisitte niistä?
Kaikki vinkit tänne kiitos :)
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin vajaa 3 kuukautta sitten ja voisin mennä synnyttämään vaikka heti uudestaan. Epiduraali, mahtavat kätilöt, rakas mies ja ilokaasu auttoivat. 5cm asti supistukset olivat kuin lieviä menkkakipuja ja sen jälkeen sainkin jo epiduraalin. Suosittelen ottamaan sen. Ei kannata kärsiä turhaan, kun on noin tehokkaita puudutuksia. Tsemppiä ja paljon onnea! :)
Mutta kun se ei kaikille sovi. Itse sain siitä kouristuksia, minkä vuoksi ei suositella enää. Alaruumis meni tunnottomaksi, paskat valui pöydälle ja sain horkkamaisia kouristuksia. En suosittele, jos vaan jotenkin pystyt olemaan muilla kivunlievityksillä.
Niin, ja sen lisäksi pitää muistaa, että epiduraalia ei saa heti tai ollenkaan. Kotona ollaan ensin monta tuntia, ja jos taas synnytys on nopea, sitä ei välttämättä ehdi saada, vaikka haluaisi. Kaikilla ei hengitys toimi, tai kaikki eivät sitä osaa käyttää. Mulla on auttanut molemmissa synnytyksissä. Toisessa olin avautumisvaiheen lähes kokonaan autossa, joten eipä ollut muuta apua kuin hengitys ja kaurapussit. Sairaalassa olin 45 min.
Ennen epiduraalia, kun selkä putsattiin ja valeltiin jollain jäätävän kylmällä (mitä se muuten on?), kätilö varoitteli, että se voi tuntua inhan kylmältä, mut musta tuntui ku ois päässy taivaaseen. :-D Kivut lähes hälveni siks aikaa mitä sitä jäätävää oloa kesti. Jälkikäteen harmitti, etten tajunnu pyytää lisää jotain kylmäkivunlevitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin vajaa 3 kuukautta sitten ja voisin mennä synnyttämään vaikka heti uudestaan. Epiduraali, mahtavat kätilöt, rakas mies ja ilokaasu auttoivat. 5cm asti supistukset olivat kuin lieviä menkkakipuja ja sen jälkeen sainkin jo epiduraalin. Suosittelen ottamaan sen. Ei kannata kärsiä turhaan, kun on noin tehokkaita puudutuksia. Tsemppiä ja paljon onnea! :)
Mutta kun se ei kaikille sovi. Itse sain siitä kouristuksia, minkä vuoksi ei suositella enää. Alaruumis meni tunnottomaksi, paskat valui pöydälle ja sain horkkamaisia kouristuksia. En suosittele, jos vaan jotenkin pystyt olemaan muilla kivunlievityksillä.
Eikä sitä välttämättä anneta. En ole saanut yhdessäkään synnytyksessä. Ekalla kerralla anestesialääkäri pääsi viereiseen saliin asti ja minä odotin puoli tuntia, mikä hänellä meni siellä. Kätilö sanoi vain, että ei voi muuta kuin odotella. Kun lääkäri pääsi paikalle, hän arvioi kohdunsuun auenneet niin paljon, ettei enää suositellut epiduraalia (ponnistaminen vaikeutuu). Toisessa synnytyksessä vauva syntyi ennenaikaisesti ja synnytys eteni niin nopeasti, että taas kätilö "viivytteli" anestesialääkärin tilaamista. Lopulta karjuin, että se lääkäri tänne ja heti. Tulo kesti yöllä kolme varttia. Sitten ei taas annettu, kun vauvakin oli niin pieni ja kohdunsuu auki lääkärin mielestä paljon. Kolmannessa synnytyksessä jouduin sektioon, kun vauvan sydänäänet heikkeni. Ei kannata luottaa sen epiduraalin varaan, sitä käytetään jos tuuri käy.
Mulla auttoi seisominen supistuksen tullessa. Kunnes meni jalat alta. Sitten vaan makasin kyljellä ja hengitin jokaisen supistuksen yli. Ilokaasu auttoi tuossa, sitä vaan imppaa piiiiitkään, ja hengittää ulos. Taas piiiitkä sisäänhengitys, ja ulos. Yhdessä vaiheessa mölisin, mutta lopussa oli pakko vaan keskittyä hengitykseen eikä mölinä auttanut. Sitten alkoikin jo ponnistuttaa, ja parilla ponkaisulla vauva ulos. Se oli helppo ja nopea synnytys se.