Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa synnytyssupistuksissa? Kohta pitää synnyttää :/

Av-mamma rv 38
09.07.2016 |

Viimeksi olin ihan jäykkänä kuin pakokauhussa ja pidätin hengitystä, ihan kauheaa, olin hädissäni ja peloissani supistuksissa.
Miten se selvisitte niistä?
Kaikki vinkit tänne kiitos :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitin, saatoin vaikeroida, sain epiduraalin, kivut loppui, kaikki hyvin.

Vierailija
2/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä ja supistuksen tullessa puhalla keuhkot tyhjiksi ja pidä jotain tasaista mölinää, matala ooooooo-ääni tai mikä nyt omalta tuntuu. Sitten uudestaan hitaasti henkeä ja taas mölinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity hengitykseen. Nenän kautta keuhkot täyteen, pitkä puhallus suun kautta ulos. Supistuksiin ja synnytykseen valmentavia hengitystekniikoita löytää helposti youtubesta. Jostain syystä näitä ei Suomessa juurikaan neuvota. Itse käytin selfhelppinä noita videoita ja oli niistä mielestäni apuakin. Tietysti oli kivunlievityksiä lisäksi käytössä.

Vierailija
4/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku! Kävele, kävele ja kun tulee supistus, roiku jossain (vaikka oven pielessä tai miehen kaulassa) ja hengitä. Suihkuta kuumaa vettä suihkussa alavatsalle (tai selkään).

Vierailija
5/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä taistele supistuksia vastaan vaan anna niiden tulla. Hengittele, liiku, koita erilaisia asentoja, pidä pientä mölinää. Kokeile rohkeasti että mikä auttaa. Ajattelin itse että vaikka kipu on kovaa niin sillä on merkitys, se on ns. hyvää kipua ja auttaa vauvaa syntymään.

Vierailija
6/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on jos joutuu makaamaan. Itse olin kiinni monitorissa 45 min. esikoista synnyttäessäni. Sydänääniä joutuivat seuraamaan ja en voinut liikkua. Vasta kun pyörryin kivusta, irrottivat vyöstä ja sain kävellä huoneessa Eva-kärryyn nojaten. Anestesialääkärin piti tulla laittamaan epiduraali, muttei enää voinut, kun olin 8 cm auki. Lapsi syntyi luomuna tuntia myöhemmin. Seuraavalla kerralla sanoin jo aluksi, etten suostu makaamaan, koska ne supistukset vie tajun. Sain sitten lillua kylvyssä ja kävellä ja synnytys oli paljon helpompi, ja luomu sekin. Kätilö houkutteli Aqua-rakkuloihin, enkä suostunut. Pärjäsin paremmin kun sain lillua vedessä.

Vierailija
7/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöritä lantiota ja mölise

Vierailija
8/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin istumaan jumppapallon päälle suihkun alle!

Vierailija
9/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku liiku ja liiku, älä mene selällesi, ellei ole aivan pakko. Multa kokeiltuun esim kohdunsuun tilanne seisten, makuulla en olisi kestänyt olla hetkeäkään.

Tens laite on loistava apu. Mä käytin koko synnytyksen ajan kokoajan tehoja nostaen. Ponnistaessa oli lähes täysillä kokoajan päällä, huomasin vasta kun lapsi oli syntynyt, että laite oli jäänyt päälle. Ajattele, että kivulla on hyvä tarkoitus ja että se kestää loppupeleissä vain hetken.

Vierailija
10/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaali ja Ilokaasu synnärisalissa!!!

Vierailija
11/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali auttoi minua. Aluksi ilokaasu vähän.

Vierailija
12/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnytät luomuna niin tens selkään ja aquarakkulat alavatsalle. Sit ehkä vielä vähän akupunktioneuloja varpaisiin. Avot!

Vierailija
13/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä,renroudu,laske kymmeneen ja yli,kympin kohdalla kipu ei enää pahene.Rentouta leuka varsinkin.Keskity kipuun.päätä onnistua.

T.4 tehtynä,

Vierailija
14/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jännitä, älä pelkää. Supistukset sattuvat, ne voivat sattua ihan helvetisti. Hyväksy se. Supistuskipu ei ole vaarallista ja se menee ohi. Supistuskivun tarkoituksena on vauvan syntyminen. Kivun vaarattomuuden ja ohimenevyyden tiedostaminen auttaa oikeasti. SUn tarvitsee kestää vain yksi supistus kerrallaan.

-

Rentoutuminen onnistuu hengityksen avulla. Kun supistaa, keskitä mielessäsi uloshengitys siihen kohtaan, johon sattuu ja jota jännität kivun takia. Kokeile hengittää ulos suun tai nenän kautta, niin huomaat, kumpi sopii sulle paremmin. Hengitä hitaasti. On erityisen tärkeää rentouttaa leuka ja kasvot, koska leuan jännittäminen vaikuttaa myös kohtuun. Voit harjoitella hengityksen avulla rentouttamista jo ennen synnytystä. Synnytyksessä voi myös auttaa ääntely uloshegittäessä, esim. pitkää aaaa tai mmmmm. 

Vierailija
15/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity hengitykseen. Nenän kautta keuhkot täyteen, pitkä puhallus suun kautta ulos. Supistuksiin ja synnytykseen valmentavia hengitystekniikoita löytää helposti youtubesta. Jostain syystä näitä ei Suomessa juurikaan neuvota. Itse käytin selfhelppinä noita videoita ja oli niistä mielestäni apuakin. Tietysti oli kivunlievityksiä lisäksi käytössä.

Ei niistä ole apua. Opettelin hengitystä noin puolet raskaudesta. Katsoin videoita ja kuuntelin cd:t. Kun h-hetki koitti, ihan yhtä pahalta tuntui hengittäessä ja ilman tekniikkaa. Minulla on 5 lasta, joten tiedän synnyttämisestä jo jotain yhden naisen kokemuksella. Itseäni on auttanut ajatus, että kohta se on ohi. Ota supistus vastaan ja mieti, että kohta tämä aalto menee ohi. Se on kuin meren aalto, joka koettelee, muttei tainnuta. Meidän viimeinen lapsi syntyi synnärin ovelle. Kuuntelin meren aaltoja niin kauan että tuli jo kiire. Koko synnytys kesti ekasta supistuksesta syntymään 3 tuntia. Oli kovimmat kivut ikinä, ja nopeasti ohi. Olin todella nopeasti hyvässä kunnossakin synnytyksen jälkeen. Ei kannata etukäteen suunnitella kauheasti, koska luontoäidillä on omat kujeet.

Vierailija
16/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on kiikkutuoli, sillä keinuttelu auttaa synnytyksen alkupuolella. Hengitä ihan miltä tuntuu ja keinu. Sanoisin itsekin, että liike auttaa. Lämpimässä suihkussa kannattaa viipyä kauan. Vesi rentouttaa ja lievittää kipua.

Vierailija
17/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin vajaa 3 kuukautta sitten ja voisin mennä synnyttämään vaikka heti uudestaan. Epiduraali, mahtavat kätilöt, rakas mies ja ilokaasu auttoivat. 5cm asti supistukset olivat kuin lieviä menkkakipuja ja sen jälkeen sainkin jo epiduraalin. Suosittelen ottamaan sen. Ei kannata kärsiä turhaan, kun on noin tehokkaita puudutuksia. Tsemppiä ja paljon onnea! :)

Vierailija
18/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi se mölinä on epänaisellista. Jotain rajaa naiset!

Vierailija
19/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali, kaikki muu oli niin turhaa. Alussa käpristelin pallona sohvatyynyjen päällä, mutta ei ne kipua helpottanut, esti vaan parkumasta miestä hereille.

Vierailija
20/25 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali voi loppua ennen kuin vauva on ulkona :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi